Permalänk
Medlem

Extremt låg FPS i CSGO GTX 970

Hallå där. En polare har köpt nytt grafikkort och han har låg FPS i CSGO.

Han har i7 2600K
8GB ram
Windows 7 64-bits
MSI GTX 970
Corsair TX 650W

Han FPS droppar ner till 90-100 när han är på d2 på lången. Generellt sett ligger FPSen mellan 120-200
Vad kan felet vara? Han hade bättre FPS med sitt gamla grafikkort. Han har de senaste nvidia drivrutinerna.

Han har enligt honom även uppdaterade alla drivrutiner. Jag kopplade in hans grafikkort så det ska sitta rätt.
Han hade ett GTX 570 innan.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

Gör en avinstallation med drivesweeper och installera sedan om drivrutinerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Voff89:

Gör en avinstallation med drivesweeper och installera sedan om drivrutinerna.

Han har ju formaterat datorn. Finns ingenting att köra driversweeper på.
Det var efter formatering som detta skedde. Nu provar han formatera och massa olika drivrutiner utan framgång.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

Har han på multi core rendering i CSGO?

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Har han på multi core rendering i CSGO?

Den är avstängd.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

Lite dumma förslag kanske...
Har du kopplat in skärmen i moderkortets skärm utag?
Har du mycket AA på, testa att köra med det här inställningarna:
http://i.gyazo.com/42b5966388d52c17b8cd18ff0dd85ddf.png

Kör han några program i bakgrunden?

Visa signatur

KTH student, programmerare, arch användare

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

Hallå där. En polare har köpt nytt grafikkort och han har låg FPS i CSGO.

Han har i7 2600K
8GB ram
Windows 7 64-bits
MSI GTX 970
Corsair TX 650W

Han FPS droppar ner till 90-100 när han är på d2 på lången. Generellt sett ligger FPSen mellan 120-200
Vad kan felet vara? Han hade bättre FPS med sitt gamla grafikkort. Han har de senaste nvidia drivrutinerna.

Han har enligt honom även uppdaterade alla drivrutiner. Jag kopplade in hans grafikkort så det ska sitta rätt.
Han hade ett GTX 570 innan.

Händer det i alla spel eller är det bara cs?

Visa signatur

Före sändningsdags hade gruppen instruerats av programledningen att inte sjunga ordet higher i textraden "girl we couldn't get much higher" i TV, utan istället byta ut det mot better. Jim Morrison struntade dock i det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av onYYx:

Händer det i alla spel eller är det bara cs?

Han smällde på högsta grafiken på allting - då steg FPSen till 250-300. Nu sänkte han dom och åkte ner på låg FPS igen =o Hur fan hänger det ihop?

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

Den är avstängd.

Multicore rendering ska vara på annars flaskar processorn väldigt mycket.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

Han smällde på högsta grafiken på allting - då steg FPSen till 250-300. Nu sänkte han dom och åkte ner på låg FPS igen =o Hur fan hänger det ihop?

Hmm, jadu... kan vara grafikkortet som är paj? Jag vet inte.

Visa signatur

Före sändningsdags hade gruppen instruerats av programledningen att inte sjunga ordet higher i textraden "girl we couldn't get much higher" i TV, utan istället byta ut det mot better. Jim Morrison struntade dock i det.

Permalänk
Medlem

Jag läste för ett tag sen att det är rätt många som har problem just med cs:go och GTX 970-korten! Så han kan kanske ha oflyt med det helt enkelt. Jag har oxå fått sämre fps i cs:go än vad jag hade innan.. då körde jag med 2x 760 SLI. Så det är nog tyvärr att 970 inte leker så bra med cs:go.

/ethnic

Visa signatur

Rig: Ryzen 7 5800X - Crucial Ballistix Black 3200 Mhz 32 GB - MSI RTX 4060 TI OC 8 GB - Fractal Design Define C
Laptop: Macbook Pro M1 Max - 32GB - 14"
Media/Server: Raspberry PI 4 - 2 GB - Plex Media Server - KODI - PiHole - qBittorrent - HomeAssistant
Media/Server: NUC - i7-7567U - 32GB - Plex Media Server - Uptime Kuma - mineCraft - qBittorrent - 10 TB Storage
NAS: Zyxel 325v2 - 5 TB

Permalänk
Medlem

Har du inte på multicorerendering så är det som att spela med en single thread cpu... rätt korkat att inte ha på det och förvänta sig bättre fps

Permalänk
Medlem

Du svarade aldrig på

Skrivet av xobust:

Har du kopplat in skärmen i moderkortets skärm utag?

Visa signatur

SERVER: Case: SC-4324S | Mobo: Asrock Z690 Pro RS | Cpu: i7 12700K | Ram: 3200mhz 128GB | Gpu: GTX 1660 Super | Psu: ASUS Strix 850W | Controller card: LSI 9300-8i & LSI 9300-16i | Cache: 5TB | Storage: 40TB

GAMING: Case: SilverStone RM44 | Mobo: ASRock B760M | Cpu: i5 13600KF | Ram: DDR5 6000mhz 32GB | Gpu: RTX 3080 | Psu: EVGA Supernova 1300W | Nvme: 1x Samsung 980 pro 1TB Monitor: Asus PG42UQ

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kwame:

Han smällde på högsta grafiken på allting - då steg FPSen till 250-300. Nu sänkte han dom och åkte ner på låg FPS igen =o Hur fan hänger det ihop?

Varför inte bara ha allting på det högsta då eller ställa in att han ska köra på full performance i nVidia Geforceinställningarna. Annars så blir det så här för kortet känner inte får tillräckligt att göra, så det kör inte fullt ut.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

100 fps är inte extremt lågt. Han kommer inte märka stor skillnad ifall han har 100 eller 300. Han kommer inte se någon skillnad men möjligtvis känna en skillnad. Har dock själv ett 970 Strix och jag har aldrig varit med om lägre fps än 250, men om han aldrig går under 100 (90) så är det ju inte farligt.

Permalänk
Inaktiv

klart man märker skillnad

Tobbe klart man märker skillnad mellan 100 och 300 speciellt i csgo

jag har 144 hz skärm och allt under 144 fps är värdelöst , vsync ska såklart vara av.

för att mus / skärm / dator / fps ska lira så gärna runt 500 fps i csgo.

Clicklatency på musknapparna, hz på musen, ja allt spelar in.

minst 120 hz skärm, vsync av, minst 2-500 fps , minst 500 hz usb på musen, inget tangentbord som ligger på 1000 hz gärna köra det i ps2 för att slippa swampcursor, m_rawinput 1, 6/11 i win, all accel av såklart. gärna en mus med 3310 sensorn utan smoothing och prediction och accel.

tom vissa nvidia drivers spelar in hur spec. möss beter sig ang. accel och smoothing.

Razers synapse ska ALDRIG intalleras, märker du ingen skillnad med synapse på eller av så kan du lika gärna spela på en core2duo med 12 fps.

Mvh

Permalänk

Cs:Go mår bra av lite oc på prollen med ..

Permalänk
Medlem

Ni som kör 144hz skärm, vsync ska ju vara på för "äkta" 144hz, Jag märker skillnad med vsync på eller av, hellre Vsync På med ständiga 144 Hz & FPS istället för pendlande 144-300

Inne i Nvidia kontrollpanel ställ in allt till att 3d programmen styr inställningarna.
Sedan prova att avinstallera Nvidia Experience, den ska medföra mer problem än lösningar.

Prova ändra AA och ta 16x men inte Quality AA, den sänker FPSen rätt så fint. resten skall klaras av på High.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

De flesta som har ett 970 har just nu problem i CS:GO. Global Offensive verkar inte vara speciellt optimerat för 970 just nu.

Permalänk
Medlem

Jag gick från gtx 470 till gtx 970 och jag har ca 50-60 fps på max grafik i WoW world of warcarft.. ibland 120 fps ibland 5 fps laggar när jag snurrar på kameravinkeln.. Man undrar ju om man ska/kan lämna tillbaka grafikkortet.. Kändes inte värt 3600kr man känner sig inte ensam om att ha problem med 970 kortet

Permalänk
Medlem
Skrivet av murkas85:

Jag gick från gtx 470 till gtx 970 och jag har ca 50-60 fps på max grafik i WoW world of warcarft.. ibland 120 fps ibland 5 fps laggar när jag snurrar på kameravinkeln.. Man undrar ju om man ska/kan lämna tillbaka grafikkortet.. Kändes inte värt 3600kr man känner sig inte ensam om att ha problem med 970 kortet

I wow kommer det inte spela någon större roll vad du har för grafikkort, motorn är föråldrad och tickar tyvärr inte bättre.. Så köpte du ett 970 för wow så är det lite surt.

/Ethnic

Visa signatur

Rig: Ryzen 7 5800X - Crucial Ballistix Black 3200 Mhz 32 GB - MSI RTX 4060 TI OC 8 GB - Fractal Design Define C
Laptop: Macbook Pro M1 Max - 32GB - 14"
Media/Server: Raspberry PI 4 - 2 GB - Plex Media Server - KODI - PiHole - qBittorrent - HomeAssistant
Media/Server: NUC - i7-7567U - 32GB - Plex Media Server - Uptime Kuma - mineCraft - qBittorrent - 10 TB Storage
NAS: Zyxel 325v2 - 5 TB

Permalänk
Medlem

Men du menar att man inte kan få det att flyta bättre med bättre grafikkort? Var mest att jag skulle kunna maxa grafiken i raids.. Med mer folk och mer effekter tycker man ju ett bättre grafikkort ska inte göra det sämre iallafall

Permalänk
Medlem
Skrivet av murkas85:

Men du menar att man inte kan få det att flyta bättre med bättre grafikkort? Var mest att jag skulle kunna maxa grafiken i raids.. Med mer folk och mer effekter tycker man ju ett bättre grafikkort ska inte göra det sämre iallafall

Du kan säkert få ut några få fps mer, men raiderna kommer fortfarande vara hopplösa om inte blizzard gör om hela grafikmotorn.. Men den fps vinsten du gör är nog inte värt pengarna för ett nytt grafikkort. (min åsikt) Du kan se min dator i sign och jag får under 30fps i raids i alla fall. Det är wows motor som är för gammal tyvärr.. Låter kanske väldigt bittert men sant.

/ethnic

Visa signatur

Rig: Ryzen 7 5800X - Crucial Ballistix Black 3200 Mhz 32 GB - MSI RTX 4060 TI OC 8 GB - Fractal Design Define C
Laptop: Macbook Pro M1 Max - 32GB - 14"
Media/Server: Raspberry PI 4 - 2 GB - Plex Media Server - KODI - PiHole - qBittorrent - HomeAssistant
Media/Server: NUC - i7-7567U - 32GB - Plex Media Server - Uptime Kuma - mineCraft - qBittorrent - 10 TB Storage
NAS: Zyxel 325v2 - 5 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

Han smällde på högsta grafiken på allting - då steg FPSen till 250-300. Nu sänkte han dom och åkte ner på låg FPS igen =o Hur fan hänger det ihop?

Kortet känner att den inte behöver jobba fullt ut då han redan har fpsen som krävs. Såvida han inte har en 120/144hz skärm. Då måste han ändra refresh rate i consolen på startalternativen.

Visa signatur

I5-4460, R9:280X OC, B600W, 8gb HyperX och 120gb SSD/500GB WDBLUE

X5460@3.8ghz, GTX660, CMb600W, 4gb ddr2, XFX nForce 780i sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

Han smällde på högsta grafiken på allting - då steg FPSen till 250-300. Nu sänkte han dom och åkte ner på låg FPS igen =o Hur fan hänger det ihop?

Multi-Core rendering ska vara på, är det bara inställningar som har med grafiken att göra (som gpu'n arbetar på alltså) så ska han få mer fps och inte mindre. Men om han nu får 250-300fps i högsta, varför köra på låg grafik?