Ubuntu 14.04 på liten dator med ARM

Permalänk
Medlem

Ubuntu 14.04 på liten dator med ARM

Jag har en liten Androidsticka, Rikomagic 802IV som ser ut som så här:

Den kommer med Android på, men jag har via guider lyckats få in Ubuntu 13.04 på den. Det funkar visserligen bra, men jag vill gärna få in t.ex. Ubuntu 14.04 eller 14.10 på den. Problemet är att då det är en Androidenhet så kan man inte bara boota från ett USB-minne som med en dator utan måste flasha in en "rom" likt så man gör på en telefon.

Då jag googlat till förbannelse och ingen guide verkar finnas som visar hur jag får in nyare Ubuntu på den så tänkte jag att jag gör en dist-upgrade till 13.10 och senare 14.04, men se det gick inte.

För det första så är 13.04 utdaterad och de repositories som tidigare använts finns inte längre. Jag googlade mig då till mirrors som fortfarande hade dom kvar och editerade sources.list och då gick det att påbörja en uppgradering, men den failade efter ett tag då förrådet visade sig sakna armhf arkitekturen.

Nu står jag här och undrar hur tusan jag ska göra. Jag vill mycket hellre köra någon Ubuntu/Mint distribution på stickan än Android, men vill samtidigt ha en fräsch version. Enklast vore kanske om det på något sätt gick att uppdatera direkt från 13.04 till 14.04 eller 14.10, men hur har jag ingen aning om. Går inte det så måste det göras i två-tre steg och även där sitter jag fast.

Allra helst slänger jag in 14.04 direkt om det funnits något bra sätt, men men.
Några tips på vad jag kan göra?

System:

RK 3188 Quad core 28nm
Coretex-A9 1,8 Ghz
GPU 2D/3D GPU Mali-400 MP4 @ 522MHz
2GB RAM
8GB flash
Micro SD port
HDMI out
1st standard USB
2st micro USB
802.11 B/G/N wifi
Bluetooth

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte om det är annorlunda med en sån, men:

sudo apt-get update sudo apt-get upgrade sudo apt-get dist-upgrade

Så gjorde jag när jag skulle uppdatera Ubuntu till senaste när jag körde det. Gör fortfarande så på laptopen som har Lubuntu.

Notera att du kan behöva "låsa upp" repos för att uppgradera disten. Det kan du göra genom Software Center eller vad det heter.

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Jag lyckades lösa det hela själv efter att ha hittat länkar till sources.list som både hade stöd för 13.04 och frammåt samt ARM.

Har redan hunnit uppdatera till 13.10 och den håller just nu på att uppdatatera till 14.04
Så snart har man en fräsch Ubuntu på sin lilla Androidsticka

Visa signatur

Permalänk

Största problemet du kommer få är Mali drivers som funkar vettigt så va det iaf för ett år sedan...

Permalänk
Medlem

Ja det funkar iaf, men frågan är hur jag kollar videoaccelereringen?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Ja det funkar iaf, men frågan är hur jag kollar videoaccelereringen?

har för mig att videoacc är lite struligt, kör själv ett Rockchip RK3288 TV box med 4GB RAM osv, Linux fungerar dock just videoacc som inte är 100% ännu.

men kolla freaktab forumet om jag inte är helt ute o cyklar så kanske det fungerar med RK3188

http://www.freaktab.com/forumdisplay.php?134-RK3188-Devices

Visa signatur

GAMING
G60SD QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 9800X3D|CORSAIR DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 5090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
AM6B+|77S95D QD-OLED|HT-A9M2+SW5