Permalänk
Medlem

Vad gör distansskruvar?

Någon som kan ge mig detaljerad information vad distansskruvarna gör?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Drazharm:

Ja. De gör så att lödpunkterna på baksidan på moderkortet inte kommer i kontakt med chassi/moderkortspåten. Varför vill man inte det då? Näe för att det skulle leda till ett gäng kortslutningar som dels skulle göra att datorn slutade fungera och troligen även skada komponenter.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drazharm:

De isolerar moderkortet från chassit. Det sitter en massa lödloppor/pluppar på moderkort för att hålla fast alla komponenter. Om man låter alla dessa röra vid chassit så kortsluts alla dessa bitar, och det är generellt en dålig grej.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Inaktiv

Som namnet antyder. De sätter ett avstånd(distans) mellan t.ex moderkortsplåten och moderkortet, i detta fall för att undvika kortslutning av moderkortet.

Men distansskruvar kan användas för mer och i andra syften, men när man talar om datorer är det oftast moderkortsdistanser man pratar om.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

höjer moderkortet ifrån bakplåten för att inte en kortslutning ska uppstå. alla chassin är designade att allt ska passa med distanser, så skulle man montera ett moderkort utan distanser under skulle inte delar som grafikkortet sitta rätt och vara för långt ner i chassit för att fästas riktigt som dem skulle.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär