Backblaze redovisar förödande felfrekvens för hårddisk från Seagate

Permalänk
Melding Plague

Backblaze redovisar förödande felfrekvens för hårddisk från Seagate

Backupföretaget Backblaze redovisar nya siffror för felfrekvens av hårddiskar under 2014, där nära hälften av en specifik Seagate-modell gått sönder ihop under året.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ouch, tur man inte sitter med en sådan då.

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem

43,1 procent felfrekvens för Seagate, daaaamn.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem

Alltid haft Seagate och aldrig några hårddisk-problem, detta gäller kanske mer om disken får jobba 24/7?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Alltid haft Seagate och aldrig några hårddisk-problem, detta gäller kanske mer om disken får jobba 24/7?

24/7 i hela rack fyllda med diskar, mycket varmare och skakigare miljö än någon här ha hemma.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

24/7 i hela rack fyllda med diskar, mycket varmare och skakigare miljö än någon här ha hemma.

Fast i slutänden är det ju ändå just deras diskar som har störst felfrekvens, så borde ju gå att nästan lägga över direkt på privatkunder som använder de hemma också?

Mvh

Permalänk
Skäggig legend

Jag har sedan jag började hålla på med datorer (2003) använt Maxtor men övergick till WD runt 2005 och den trenden håller i sig än idag. 3st 2TB Green i burken och 2st 3TB Red i Nasen. Stabila, ingen har någonsin kraschat utan bytt ut p.g.a. utrymmet.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Här känns det som om något hänt på dessa Seagate-modeller. I övrigt lite bra info att ha. Har tänkt se över diskarna i min burk och byta dem som börjar bli på tok för gamla under året.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

pinsamt för seagate, deras track record är riktigt uselt.

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk
Medlem

En tydlig grej som jag märkt är att om en disk jag haft har varit helt problem fri i ca 1 år, så håller den oftast typ hur länge som helst. Har en WD 320GB IDE som har gått 24/7 i typ 6år nu om inte mer....

De diskar som gett upp har i princip alltid varit inom garantitiden. Den senaste var 2TB WD Green. Fick en ny ganska snabbt så det var inga problem

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvillen:

Fast i slutänden är det ju ändå just deras diskar som har störst felfrekvens, så borde ju gå att nästan lägga över direkt på privatkunder som använder de hemma också?

Mvh

Säkert, dock lär ju denna firma köra mer data genom en disk per dag än vad många gör under hela sitt liv.

Någon som vet om detta är diskar som säljs som externa? Tidigare brukade ju backblaze iaf köpa massa sånt för att få det billigare.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

En tydlig grej som jag märkt är att om en disk jag haft har varit helt problem fri i ca 1 år, så håller den oftast typ hur länge som helst. Har en WD 320GB IDE som har gått 24/7 i typ 6år nu om inte mer....

De diskar som gett upp har i princip alltid varit inom garantitiden. Den senaste var 2TB WD Green. Fick en ny ganska snabbt så det var inga problem

Hah, har en sådan disk jag med; gamla trotjänaren Maxtor 200gb inköpt på dhwinter ... 04?

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

En tydlig grej som jag märkt är att om en disk jag haft har varit helt problem fri i ca 1 år, så håller den oftast typ hur länge som helst. Har en WD 320GB IDE som har gått 24/7 i typ 6år nu om inte mer....

De diskar som gett upp har i princip alltid varit inom garantitiden. Den senaste var 2TB WD Green. Fick en ny ganska snabbt så det var inga problem

Mekaniska saker har en tendens att först ha hög felfrekvens (där fel i tillverkning och osynliga materialdefekter visar sig), för att sen plana ut och sen snabbt öka när de når sin designade livstid, så det beteendet du märkt är ganska naturligt.

Dock måste dem fått en dålig batch. 46 % felprocent måste ha gått att se under utvecklingen kan man tycka, annars är det någon som tabbat sig REJÄLT. Men vilka är dem WD ägda? Antar de gör enterprise=dyra diskar?

Permalänk
Medlem

Jag har en 250gb disk som rullar på än idag, från samma år som första SATA kom. Den har rullat mer eller mindre 24/7 sen dess och gissa vad, de är en seagate Kan inte läsa fram från hårddisken hur länge den snurrat, men en annan disk som är 5 år nyare och suttut i sen dess, har rullat 37485 timmar sen dess.

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem

Galet dåligt. Hade en sådan disk jag också som mycket riktigt upp visade fel i diverse program och vid Windows boot...

Permalänk
Medlem

Kul att de följde upp förra årets arbete, synd att Seagate dominerar marknaden.

Permalänk
Medlem

Personligen har jag inte haft en en enda hårddisk som rasat.. Någonsin*.. Så jag börjar känna mig avtrubbad angående allt det här med backup och raid (dock så gör jag det fortfarande). Men de gånger polarna haft trasig hårddisk så har det stått seagate. På jobbet har de rasade hårddiskarna varit seagate och hitachi.

*fick en drös, 5 på raken, WD Red-diskar 3TB som var trasiga redan när de anlände till mig. Måste varit en defekt batch eller hiskeligt dålig hantering under leverans. Gav upp och köpte från en annan butik istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

Dock måste dem fått en dålig batch. 46 % felprocent måste ha gått att se under utvecklingen kan man tycka, annars är det någon som tabbat sig REJÄLT.

Jag känner mig ganska skeptisk till de siffrorna, när det är sån sån radikal skillnad skulle jag vilja granska deras data. Känns som någon missat en decimalpunkt nånstans eller så brister det i deras datainhämtning.

Blackblaze är ju en rätt stor kund så det är antagligen intressant för Seagate att göra analyser av deras kraschade diskar, kommer de ur samma serie? Etc. Om nu siffrorna stämmer.

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Medlem

Jag är inte ens förvånad.

Tror jag har sagt det i någon annan artikel om Seagate, men för mig är det budgetdiskar. Kostar mindre än WD men man får också mindre(livslängd)

Har bytt ut många trasiga diskar under mina år som IT-support, några har varit WD, men majoriteten av dessa har varit olika modeller av Seagates.
Det har lämnat en bitter eftersmak, så oavsett hur billiga Seagates diskar är på reor osv köper jag nästan uteslutande WD eller andra märken.

Visa signatur

|| Chassi Fractal Design Define R3 || PSU Corsair 650W modular || MOBO MSI Z68A-GD65 (G3)|| CPU Intel® Core™ i7 2600k
|| GPU
Sapphire Nitro R9 390 || Minne 8GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1600MHz || SSD Samsung 830 256GB|| OS Win 10 Pro || Gear Dell U2412M, Samsung 226BW || Logitech G500 || Corsair K70|| ATH-M50x <3 ||

Permalänk
Medlem

Känns ju lite halvdåligt att sitta på en just sådan Seagate 3TB disk nu :S, köptes under sommaren så den är ju inte 1 år ännu, får se hur den klarar sig.... Tur att man sparar allt viktigt i "molnet" iaf.

Mina Samsung F1 har iaf hängt med utan problem i 7 år nu.

Permalänk
Medlem

Har en 3gb Seagate 7200 rpm som snurrat sen förra julen.... Kämpa diskjävel!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk

Har faktiskt just en av dessa i servern. 20k timmar och inga problem, rör sig säkert om en dålig batch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pholostan:

Jag känner mig ganska skeptisk till de siffrorna, när det är sån sån radikal skillnad skulle jag vilja granska deras data. Känns som någon missat en decimalpunkt nånstans eller så brister det i deras datainhämtning.

Blackblaze är ju en rätt stor kund så det är antagligen intressant för Seagate att göra analyser av deras kraschade diskar, kommer de ur samma serie? Etc. Om nu siffrorna stämmer.

Ganska rolig timeing på denna artikel med tanke på att UPS svängde förbi med min RMA-ersättning idag. Köpte två ST3000DM001 något år tillbaka varav en nu krashade. Skulle säga att en felprocent på runt 50% låter ganska rimligt!

Permalänk
Vive la liberté!

Just ST3000DM001 verkar det även vara andra som har problem med, se till exempel omdömena på Prisjakt, men så går det att ha en del synpunkter kring hur användbar statistiken egentligen är.

Se gärna nedan.
http://www.tweaktown.com/articles/6028/dispelling-backblaze-s...
http://www.enterprisestorageforum.com/storage-hardware/select...

Permalänk
Medlem

Jag driftsatte sex stycken ST3000DM001 i februari 2012, nu igår, tre år senare så bytte jag ut den tredje disken som fått så mycket fel att ZFS inte ville ha med den att göra. Har tidigare fått en utbytt på RMA, nu ska de andra in innan tiden går ut.

Permalänk
Avstängd

Är det bara jag som reagerar på att WD red 6TB har 3,1 procent efter bara fyra månader?
Nästa års jumbo?
Visst är det tidigt att uttala sig. Det kan ju bara vara en väldig otur.
Eller så är det inte det.
Hade tänkt köpa en men tror jag avvaktar ett tag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av beh:

Jag driftsatte sex stycken ST3000DM001 i februari 2012, nu igår, tre år senare så bytte jag ut den tredje disken som fått så mycket fel att ZFS inte ville ha med den att göra. Har tidigare fått en utbytt på RMA, nu ska de andra in innan tiden går ut.

Har du smart på ? så fyller den upp "Raw read error rate" and "Seek error rate"
Hoppas du har bytte Firmware i dom http://knowledge.seagate.com/articles/en_US/FAQ/223651en

Permalänk
Medlem

En exakt sådan som satt i min plexserver pajade strax innan jul. Fick en ny på garanti. Kollegan har även han haft en som rasat. Skitdiskar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

Roligt att se att Deathstar-tillverkaren har lägst felfrekvens, även om det inte längre är IBM som är ägare.

Alla de som för tretton år sedan högtidligt deklarerade att de aldrig mer skulle köpa en deskstar hårddisk räcker upp en hand nu!

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Jorå

Jag skickade in en till Inet i förra veckan. Hade en massa fel och 4% hälsa enligt HarddiskSentinel. Har haft 2st Seagate tidigare som även de kraschat. Blir aldrig mer Seagate i det här hemmet. Proffsiga Inet bytte vänligt ut den mot en WD.

Visa signatur

Asus P8Z68-V Pro - Corsair 16GB CL9 1600Mhz XMS3 - Intel Core i5 2500K 3,8GHz - Cooler Master Hyper 212 Plus - OCZ StealthXStream 2 700W - Corsair SSD Force GT 120GB - Gigabyte Radeon HD5450 1024MB Passivt