Mikrofonen fungerar inte som den ska

Permalänk
Medlem

Mikrofonen fungerar inte som den ska

Tjena, har sökt en del utan resultat, jag har ett mikrofonsproblem i ungefär en vecka som är ganska jobbigt.

Jag har en simpel 3.5mm slipsmikrofon (tänk dig bara en liten mikrofon med sladd utan några knappar eller någonting), varken den eller andra mikrofoner jag har testat fungerar på min dator. De fungerar dock på en annan dator, så det är inte hårdvarurelaterat skulle jag tro. Allt hände när jag bytte moderkort samt CPU, högtalarna fungerade men inte mikrofonen. Jag har installerat rätt drivers (realtek HD audio eller något sånt hette det) och kollat så att mikrofonen inte är mutat i drivers. Ändå är allt jag hör ett litet brusande från min del och inget annat.

Det står både i realtek och kontrolpanellen att den är inkopplad men inga gröna bars kommer när jag pratar öht.

Snälla hjälp mig, tack i förhand.

Permalänk
Medlem

Testat att koppla in mikrofonen i frontpanelen? Kan vara så att det är mikrofon-porten på baksidan som inte fungerar.

Visa signatur

CASE: NZXT Switch 810 White Edition CPU: Intel core i7 3770K @ 4.3 GHz cooled by Corsair H100(SP120 Push-Pull) GPU: EVGA Geforce GTX 680 SC Signature Edition MOTHERBOARD: MSI Z77A-GD65 MEMORY: Corsair Vengeance 1600 MHz 16GB PSU: Corsair AX850 OS DRIVE: Intel 520 60 GB SSD SECONDARY DRIVE: Samsung 830 256GB SSD STORAGE DRIVE: Silicon Power 1TB external USB3

Permalänk
Medlem

Provat det också med samma resultat

Permalänk
Rekordmedlem

Är det en elektretmikrofon kanske den behöver biasspänning för att fungera och det kan vara avstängt på ljudkortet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Okej, nu kom vi till något jag inte provat. Hur gör jag detta då? Jag vet nämligen inte vad det är.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av fobban:

Okej, nu kom vi till något jag inte provat. Hur gör jag detta då? Jag vet nämligen inte vad det är.

Det borde finnas en inställning till ljudkortet om det inte sköter det automatiskt, så här brukar det vara kopplat.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Hittade problemet, verkar som portarna verkade vara döda, när jag vred tillräckligt hårt/långt upp med kabeln i porten så funkade micken, men bara medans jag höll kabeln. Så det är ju fel på moderkortet, blir att ringa inet imorgon då och hoppas på att jag får ett nytt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av fobban:

Hittade problemet, verkar som portarna verkade vara döda, när jag vred tillräckligt hårt/långt upp med kabeln i porten så funkade micken, men bara medans jag höll kabeln. Så det är ju fel på moderkortet, blir att ringa inet imorgon då och hoppas på att jag får ett nytt.

Glapp ? Ja sånt kan hända ibland, du får väl reklamera.

Visa signatur