Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Göra HDD till primär

Permalänk

Göra HDD till primär

Hejsan!
Kan börja med att säga att jag är totalt värdelös på datorer och allt tekniskt så ni får ha överseende

Mitt problem är då att jag vill att min HDD ska vara den primära hårddisken och inte min SSD. Googlade runt lite utan någon success.
Så frågan är då: hur gör jag min HDD till primär? så att alla filer osv sparas i den automatiskt?

Har windows 8.1 om det skulle vara någon nödvändig information:)

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Du har alltså systemet på SSD antar jag. Det du kan göra är att lägga Desktop, Documents, Musiv osv på HDD'n genom att öppna mappen med ditt namn på skrivbordet. Högerklicka på exempelvis Downloads, välj egenskaper och fliken "plats". Välj "Move" och placera den på HDDn fortsätt med de mappar du vill flytta.

Permalänk
Skrivet av KiWo:

Du har alltså systemet på SSD antar jag. Det du kan göra är att lägga Desktop, Documents, Musiv osv på HDD'n genom att öppna mappen med ditt namn på skrivbordet. Högerklicka på exempelvis Downloads, välj egenskaper och fliken "plats". Välj "Move" och placera den på HDDn fortsätt med de mappar du vill flytta.

funkar det verkligen? de kommer att bli kaoz när ett program ska köras filen inte ligger där den ska. jag tror på att installera om OSet på den andra (och återställa datorn) då så kommer det garanterat att fungera men då har du ju förlorat all data om du inte backar upp.

det kanske går att formatera HDDen bränna ett OS till den och sedan boota från den i bios. fast då kommer inga program att fungera heller...

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | Sapphire R9 280

Permalänk
Medlem
Skrivet av utsatt_unge496:

funkar det verkligen? de kommer att bli kaoz när ett program ska köras filen inte ligger där den ska. jag tror på att installera om OSet på den andra (och återställa datorn) då så kommer det garanterat att fungera men då har du ju förlorat all data om du inte backar upp.

det kanske går att formatera HDDen bränna ett OS till den och sedan boota från den i bios. fast då kommer inga program att fungera heller...

Flytta program skulle jag aboslut inte göra men för "user-files" fungerar det fint. Utgår från att TS vill köra program och OS från SSD'n

Permalänk

Varför skulle du inte vilja ha SSDn som den primära hårddisken över en vanlig hårddisk? Jag hade använt den sekundära disken för lagring endast.

En SSD är betydligt mycket snabbare än en vanlig hårddisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av utsatt_unge496:

funkar det verkligen? de kommer att bli kaoz när ett program ska köras filen inte ligger där den ska. jag tror på att installera om OSet på den andra (och återställa datorn) då så kommer det garanterat att fungera men då har du ju förlorat all data om du inte backar upp.

det kanske går att formatera HDDen bränna ett OS till den och sedan boota från den i bios. fast då kommer inga program att fungera heller...

Det han syftar på, att flytta de speciella mapparna, Dokument, Video, Musik, Bilder är inga problem. Det skapas en sk, juction link till rätt ställe, av Windows själv, och den ändrar även platsen i registret, så länge du använder rätt sätt att göra flytten (och inte bara själv kopierar den).

Faktum är att junction links fungerar hur bra som helst i Vista och senare, hela OSet bygger på dem. Det är därför du kan ha XP och tidigare kompatibilitet så bra, de har junction links för XPs mappar, så att de hamnar rätt. Jag har, för test syfte, flyttar hela Program mappen till en separat HDD, för att se om det gick. Det var knepigt, krävde en hel del trial and error, men det gick. När väl alla ställen pekade om rätt (och man lyckades göra länken rätt) så fungerade det som inget hade hänt.
Jag rekommenderar dock INTE folk att flytta program-mappar, utan installera om till en annan mapp istället.