Chassi och nätagg för tystare dator

Permalänk
Legendary RiceClocker

Chassi och nätagg för tystare dator

Tjenare jag har fått suget för att göra min dator lite tystare och uppdatera några alldeles för gamla komponenter som jag har suttit på i ca 6 år.

Det jag tänkte byta ut är mitt gamla chassi Antec P182 och mitt nätagg Corsair TX 750 W.

Övriga komponenter jag sitter på är :
Processor: Intel i5 2500K
Moderkort: Asus P8P67 B3
RAM: 4x4Gb Corsair Vengance LP
Grafikkort: Asus 570 DCII
SSD: Crucial M4 128GB
HDD: 1x1TB , 1x750 GB, 2 x 1.5 TB alla någon form av 7200 RPM diskar inget coolt eko eller så
nån tråkig DVD läsare och ett gäng fläktar samt en Antec khüler h20 eller Corsair h50 kommer inte riktigt ihåg.

Använder datorn till en hel del gaming och det är väl det jag gör som gör störst belastning på systemet.

Så det jag letar efter är ett snyggt och bra ljuddämpat chassi samt ett tyst och gediget nätagg som klarar att köra alla komponenter. Nätagget vill jag att det ska vara modulärt, tyst och helst någon trevlig 80+ certifiering.

Tänkte också försöka spara dessa grejer till eventuell nästa uppgradering av datorn så alltså något som är "framtidssäkert", tänkte då främst på nätagget som gärna skulle kunna klara av att köra något gött nytt grafikkort i GTX -70 klassen och en nyare processor i i5 klassen. Inom en snar framtid kommer jag nog införskaffa mig en till SSD. Kan tänka mig att strunta i några HDDs ifall det skulle göra att jag kan köra ett bättre nätagg.

Jag har ett Seasonic X-460 Fanless 460W http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1666105 liggandes men är lite rädd för att de inte har kräm nog för att driva systemet och att det kanske överhettas pga dåligt luftflöde.

jag siktar på en sammanlagd utgift på ungefär 2.5k och under är det jag har tittat på hittills lite snabbt, gillar FD define serien och ser gärna något i stil med den.

Tack på förhand!

Visa signatur

| Fractal Design Define R5 | Ryzen 3600 | MSI Tomahawk Max b450 | 4x8GB 3200MHz Corsair Vengance LPX | XFX 6950 XT | Intel 660p 1TB | Corsair RM750X 750W v2 |

Permalänk
Medlem

Nuvarande rigg skall ditt Seasonic klara av att driva utan några problem.

Annars ett bra alternativ:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7630248/2015-01-22

Permalänk
Hjälpsam

Personligen skulle jag bara köpa R5 chassit nu och byta fläkten på CPU kylaren...

Anledningen är att Seasonic X-460 är rejält bra o kommer utan tvekan klara driva din dator när du bytt grafikkort till tex GTX970 o fixat lite med diskarna....X-460 klarar det säkert som det är idag också men blir lite hårt belastat, vilket det i o för sig klarar

Så jag skulle kört vidare på TX750 sålänge. . eller sätt i X460 i en tyst fläkt i chassit som blåser mot det

Permalänk
Medlem

för att få en tyst dator måste samtliga komponenter vara tysta. chassi hjälper men högt ljud går rakt igenom. generellt skulle jag nog inte böra med att peka på nätagget utan snarare hårddiskar, processorkylare och grafikkort.

vill du byta agg skulle jag köpa ett evga g2 750 om du vill ha en prisvärd lösning och hx750i om du vill ha en så bra lösning som möjligt. bryr du dig inte så mycket om att ha ett riktigt kvalitativt agg kan även rm750 vara ett bra val, dock lite dyrt för att rekommendera i mina ögon.

ett bättre val vore dock att göra som thli säger och använda seasonic-agget och istället köpa ett strömsnålt, tyst och betydligt kraftfullare grafikkort, alltså ett gtx 970.

hårddiskar låter mycket så jag rekommenderar att du testar att sätta dem i sovläge för att testa hur det påverkar ljudnivån. låter min sova med masslagring av media på, så slås den på när jag behöver den och är annars tyst.

cpu-kylaren lär inte vara så tyst heller.

Permalänk
Legendary RiceClocker

Tack för hjälpen!

Tror jag börjar med att köpa en R5a och sätter i seasonic-agget och ser hur det fungerar och sen går vidare med de andra råden ni hade om hur man kan tysta ner datorn.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5 | Ryzen 3600 | MSI Tomahawk Max b450 | 4x8GB 3200MHz Corsair Vengance LPX | XFX 6950 XT | Intel 660p 1TB | Corsair RM750X 750W v2 |

Permalänk
Hjälpsam

Sätt gärna en fläkt i nedre front på R5 o montera dina diskar så fläkten blåser lite sval luft på ditt X460

Permalänk
Medlem

tror nog att det blir ganska svettigt för nätagget om det ska driva ett 570, vet inte om det är lämpligt, i synnerhet då det är passivt.

Permalänk
Hjälpsam

Mät gärna va din dator drar. . men som sagt, nya GTX970 drar LÅNGT mycket mindre ström än ditt 570 . . o är bra mycket snabbare