Nvidia bekräftar minnesproblem i Geforce GTX 970 – begränsning i hårdvara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helllodar:

Ingenjör hype

Tror 90% av er missuppfattar problemet med GTX 970, det finns inga problem tills 3.5GB efter det börjar segare bandwidth vRAMen kicka in, då Nvidia har fixat till detta så syns inte stuttering riktigt mycket (på dom spel jag kör iaf SoM, FC4 etc, fortfarande är det störande och ska inte vara där.

Däremot kör du SLI som jag skaffade ett par dagar innan det här problemet dök up (och varför jag började gräva om det här problemet) så är det MASSIV stuttering, tänkte avaktivera SLI en stund eftersom alla stutters gör det ospelbart.

SLI Går INTE över 3.5GB på GTX 970 och det är med SLI man ofta kräver så mycket vRAM.

Blir en refund för mig självklart, det räknas också som missledande marknadsföring.

Kan lägga upp en video med SLI på imorgon.

SLI har haft sina stutterproblem på hög använding i urminnes tider. Typiskt funkar det inte med en drivrutin men rättas till i nästa när någon upptäcker det. Det är det som känns som problemet med det hela. Folk som ropar "doom" har dragit upp alla problem som tidigare typiskt rättats till med drivare, men nu helst plötsligt är man hemifrån en GPU-ingenjör och kan med all säkerhet påstå att problemet som uppstått beror på ett resultat i nån snubbes benchmark.

Visa signatur

i9-10980XE | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 5080 Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sirme:

nja det är nog snarare så att när bilen når 500 bhp i användning så stryps prestandan till 50 BHP,

Nej så blir det verkligen inte.
Skall man resonera så blir det mer att du har 500 hästar ända tills du kommer till vissa backar med mycket lutning i. Då försvinner 1/8 och du har 435 kvar av dina hästar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

SLI har haft sina stutterproblem på hög använding i urminnes tider. Typiskt funkar det inte med en drivrutin men rättas till i nästa när någon upptäcker det. Det är det som känns som problemet med det hela. Folk som ropar "doom" har dragit upp alla problem som tidigare typiskt rättats till med drivare, men nu helst plötsligt är man hemifrån en GPU-ingenjör och kan med all säkerhet påstå att problemet som uppstått beror på ett resultat i nån snubbes benchmark.

Har varit med 3.5GB problemet sedan början, SLI har inte alls stutters, det är själva bandwidth som är problemet när man kör SLI på GTX 970, det är helt galna stutters och jag förstår inte vad du försöker skydda, problemet är där helt enkelt och det varierar men blir oacceptabelt när man kör SLI.

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Nej så blir det verkligen inte.
Skall man resonera så blir det mer att du har 500 hästar ända tills du kommer till vissa backar med mycket lutning i. Då försvinner 50 av dina hästar.

Det är dock en felaktig liknelse för för även om vi säger att bilen tappar till 450 bhp så är problemet att motorn skulle bli hackig då den får problem med bensin injektionen vid utnyttjande av den sista åttonde delen inte klaras spontanvis, du borde någon gång i ditt liv stött på stuttering och insett hur drygt det är,

bilen/kortet kommer klara sig utmärkt i nästan alla fall förutom när du behöver prestandan som utlovats,

problemet är att jag börjar tröttna på att diskutera detta nu innan sidor jag litar på har gjort tester av det, Men jag kommer fortfarande inte förstå mig på er som försvarar nvidia, som med konsument så kliar det på mitt irritations centrum då jag tycker synd om dem vars 970 krånglar, ni som har kort som inte gör det grattis:), men kom ihåg att det lika gärna kunna vara ni som råkat ut för det,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helllodar:

Har varit med 3.5GB problemet sedan början, SLI har inte alls stutters, det är själva bandwidth som är problemet när man kör SLI på GTX 970, det är helt galna stutters och jag förstår inte vad du försöker skydda, problemet är där helt enkelt och det varierar men blir oacceptabelt när man kör SLI.

För att ha varit med sedan början tycker jag att du ändrar dig rätt ofta när dina första klagomål debunkas.

"Precis vad jag mena med microstuttering, frametimes och artifakter när bandwidth ligger efter.

Varför ha GDDR5 när du kan använda din hårddisk som minne? - Nvidia"

Är alltså skrivet av dig. Detta sker aldrig. Hårddisken används inte efter 3.5GB.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Om nu Nvidia har gått ut med detta så är det väl inte en bugg utan en medveten produktion? Därför kan det tolkas som felaktig reklam och därför en olaglig handling. Om det visar sig vara en officiellt uttalande så är det bara idiotiskt att försvara Nvidia..

Jag försvarar dom inte om det är fel marknadsföring, men även om det skulle vara officiellt uttalande från Nvidia så är det ändå märkligt att många inte är påverkade vilket, om det nu är så som sägs, ska påverka alla.

Skrivet av jesusbarnet:

om det är nåt annat kan väl nvidia gå ut med det istället kan tyckas.

Självklart ska dom göra det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

För att ha varit med sedan början tycker jag att du ändrar dig rätt ofta när dina första klagomål debunkas.

"Precis vad jag mena med microstuttering, frametimes och artifakter när bandwidth ligger efter.

Varför ha GDDR5 när du kan använda din hårddisk som minne? - Nvidia"

Är alltså skrivet av dig. Detta sker aldrig. Hårddisken används inte efter 3.5GB.

Du har svårt att förstå sarkasm antar jag? Tror vem som helst fattar att hårddisken inte används som Minne.

Mitt första klagomål är att produkten har ett problem, och jag står fortfarande i samma ställe som jag gjorde i början.

970 har stora problem med minnen, men det är eftersom jag antagligen kör SLI då många rapporterar att det flyter på bra, har testat utan SLI och det flöt på bättre med stutters fast lägre FPS, fortfarande oacceptabelt enligt mig.

GTX 970 är ett 3.5 Kort om inte dom sista 512Mb minnena enligt dig räknas som GDDR5 minne då deras hastigheter ligger nära DDR3 hastigheter.

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helllodar:

Jag har haft SLI genom många drivrutinsversioner och skulle vilja påstå att SLI av sig självt kan stå för många mysterier. Oftast ingen större deal då de kan lösa problemen genom drivrutiner och nya profiler vanligtvis.

Med det jag markerade så påvisar ju du just min poäng. Du upplever ett problem och har beslutat att du vet orsaken. Du kom ju på att du var med och designade Maxwell för något halvår sedan, antar jag. Du säger att dina stutters beror på detta medan det egentligen kan bero på något helt annat. Det finns ju en chans att du HAR rätt, men det är fortfarande helg och ingen nyhetsredaktion eller Nvidia själva har kunnat sätta sig och reda ut problemen. Tänka sig om man kunnat vänta på nästa drivrutinssläpp?

Visar det sig att korten blir helt värdelösa efter 3.5GB RAM (rapporterna skiljer ju sig, minst sagt, men det finns ju en chans att det är ett fundamentalt problem knytet till hur de skurit) så är det ju sen förstås läge att köra RMA och hata på så gott man vill. Men att hålla på så här under lördag, söndag.. nä.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helllodar:

Du har svårt att förstå sarkasm antar jag? Tror vem som helst fattar att hårddisken inte används som Minne.

Mitt första klagomål är att produkten har ett problem, och jag står fortfarande i samma ställe som jag gjorde i början.

970 har stora problem med minnen, men det är eftersom jag antagligen kör SLI då många rapporterar att det flyter på bra, har testat utan SLI och det flöt på bättre med stutters fast lägre FPS, fortfarande oacceptabelt enligt mig.

Att läsa sarkasm kan vara svårt, speciellt när vi varit på varsin ände under hela tråden. Så ja, my bad?

Kan du visa dessa dåliga frametimes eftersom de visas i MSI Afterburner.

ände
Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Jag har haft SLI genom många drivrutinsversioner och skulle vilja påstå att SLI av sig självt kan stå för många mysterier. Oftast ingen större deal då de kan lösa problemen genom drivrutiner och nya profiler vanligtvis.

Med det jag markerade så påvisar ju du just min poäng. Du upplever ett problem och har beslutat att du vet orsaken. Du kom ju på att du var med och designade Maxwell för något halvår sedan, antar jag. Du säger att dina stutters beror på detta medan det egentligen kan bero på något helt annat. Det finns ju en chans att du HAR rätt, men det är fortfarande helg och ingen nyhetsredaktion eller Nvidia själva har kunnat sätta sig och reda ut problemen. Tänka sig om man kunnat vänta på nästa drivrutinssläpp?

Visar det sig att korten blir helt värdelösa efter 3.5GB RAM (rapporterna skiljer ju sig, minst sagt, men det finns ju en chans att det är ett fundamentalt problem knytet till hur de skurit) så är det ju sen förstås läge att köra RMA och hata på så gott man vill. Men att hålla på så här under lördag, söndag.. nä.

Snälla nån, du låter som ett troll som försöker baita.

Vi tar ett exempel - Shadow Of Mordor Ultra Textures

Utan SLI - Mindre stutters, lägre FPS, allokerar 3.5GB och allokerar mer när det behövs med delvis stutters imellan.

Med SLI - Mer stutters, högre FPS, allokerar 3.5GB precis som innan men nu när den ska allokera mer minne blir det Major framedrops/framestutters, detta tyder bara på ett problem : bandwidth, annars skulle det vara "realtime", det är precis samma stutter som när du får slut på minne, dina sista 512Mb har alltså samma hastighet som vanligt DDR3 Minne, alltså är GTX 970 ett 3.5GB Kort + 512Mb Low Bandwidth.

SLI har (Micro)stutters och inte jättestora stutters, dom spelen jag kör har redan en SLI profil och SLI stutters ligger tillbaka i år 2012.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helllodar:

Märkligt att ingen av de drösvis med recensioner som gjorts sedan kortet släpptes har nämnt detta. Kan det kanske vara så att folk läser denna nyhet, och plötsligt blir minsta lilla grafikproblem tillskrivet denna minnesbegränsning.

Tror att många som gormar här inne kanske borde kolla upp vad nocebo innebär, och ta sig en rejäl funderare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helllodar:

Snälla nån, du låter som ett troll som försöker baita.

Vi tar ett exempel - Shadow Of Mordor Ultra Textures

Utan SLI - Mindre stutters, lägre FPS, allokerar 3.5GB och allokerar mer när det behövs med delvis stutters imellan.

Med SLI - Mer stutters, högre FPS, allokerar 3.5GB precis som innan men nu när den ska allokera mer minne blir det Major framedrops/framestutters.

SLI har (Micro)stutters och inte jättestora stutters, dom spelen jag kör har redan en SLI profil och SLI stutters ligger tillbaka i år 2012.

Det är som om du inte läser mina inlägg alls. Jag har lagt ner tillräckligt med energi på diskussionen mellan dig och mig. Hoppas andra 970 ägare kan sitta still i båten ett tag och invänta riktiga tester samt drivare, och så kan du stå och rota med RMA/ångerrätt och ha det så kul under tiden

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Det är som om du inte läser mina inlägg alls. Jag har lagt ner tillräckligt med energi på diskussionen mellan dig och mig. Hoppas andra 970 ägare kan sitta still i båten ett tag och invänta riktiga tester samt drivare, och så kan du stå och rota med RMA/ångerrätt och ha det så kul under tiden

Du kanske borde kolla första artiklarna där problemen uppstog innan shitstormen kom igång?

http://www.dsogaming.com/news/nvidia-gtx-970-owners-report-un...

Ha så kul med din Tro på Nvidia som inte alls är känd för hårdvaroproblem /sarkasm off.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helllodar:

Du kanske borde kolla första artiklarna där problemen uppstog innan shitstormen kom igång?

http://www.dsogaming.com/news/nvidia-gtx-970-owners-report-un...

Ha så kul med din Tro på Nvidia som inte alls är känd för hårdvaroproblem /sarkasm off.

Oi. Detta är väldigt bra inlägg som jag citerar här.

"Physically a rate is basically a velocity or change in something (From basic math, rise/run). This means that a smaller pool with a proportional rate of change is equivalent to a large pool with a proportional rate of change.

512 MB / 30GB/s = 0.016666 seconds
3584 MB / 224GB/s = 0.015625 seconds

Math."

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Säger det igen sista 512Mb är problematiska och bör räknas som DDR3 Minne och inte GDDR5.

Det allokerar mycket segare

Bandwidth är segare vilket resulterar i stuttering.

Varje gång det ska allokera resulteras i stutters och det är därför antagligen Nvidia har lagt spärren om det verkligen inte behövs.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vad rekommenderar ni att jag reklamerar mitt 970 och investerar i ett 980 kort (vilket jag personligen tycker är en aning för dyrt)
Eller skall man vänta och se vad Nvidia hittar på med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bumbi85:

Vad rekommenderar ni att jag reklamerar mitt 970 och investerar i ett 980 kort (vilket jag personligen tycker är en aning för dyrt)
Eller skall man vänta och se vad Nvidia hittar på med?

Du kan ju alltid köpa det igen när nvidia faktiskt gjort ett riktigt uttalande och inte bara ett pr ploj för att försöka undvika panik, så jag vet faktiskt inte vad som är bäst, behåller du det kommer du ju säkerligen fortfarande vara nöjd med prestandan Men tyvärr finns chansen att när nyare och mer minneskrävande spel kommer så kommer kortet lida, av principskäl skulle jag inte köpa det. men det är fortfarande ett bra kort så:/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Oi. Detta är väldigt bra inlägg som jag citerar här.

"Physically a rate is basically a velocity or change in something (From basic math, rise/run). This means that a smaller pool with a proportional rate of change is equivalent to a large pool with a proportional rate of change.

512 MB / 30GB/s = 0.016666 seconds
3584 MB / 224GB/s = 0.015625 seconds

Math."

Förutom att nej.

GDDR5 har nackdelen med latens, fördelen är transfer rate.

För att få en realtime upplevelse av dagens texturer i spel behövs snabbminne som kan konstant uppdatera & allokera och radera beroende på vart du är i spelet, responstiden har inget med saken att göra eftersom överbelastas bandwidth så går responstiden kaputt och du får stuttering precis som jag sa innan.

Visa signatur

Permalänk

Jag är inte lika hardcore-kunnig som de flesta andra här eftersom att jag köpt delar till min första PC i december förra året... och nu får jag det här beskedet. Jag tänkte att 3-way SLI 970 är ekonomiskt och borde räcka i några år fram över men nu är jag riktigt orolig. Jag köpte dem dessutom från Amazon-USA (fml *Epic Facepalm*). Anledningen till att jag köpte dem från USA var att det landade på 7200 + frakt, vilket då lät som en billig peng.

Tanken var ursprungligen att köpa en kraftig dator som håller i ca 4-5 år i alla fall. Utan att behöva störa sig på riktigt kass grafik osv, kanske inte bästa men ändå godkänd.

I nuläget kör jag bara WoW, MW2, Left4Dead2 och LoL på en 4 år, snart utbytt skit skärm så jag fattar varför jag inte märkt av några problem än.

Ska man ens försöka få tillbaka pengarna från Amazon och vad ska man då köpa istället? 2 GTX 980 kostar ~3000 mer än 3 GTX 970. Vill bara ha en framtidssäker dator

Visa signatur

| MB: ASRock Extreme 9 | CPU: i7-4790K | CPU-Kylare: Coolermaser Nepton 240M | GPU: SLI Gigabyte GTX 970 G1 Gaming 3,5GB | PSU: Corsair RM1000 80+ Gold Certified | RAM: Corsair Vengeance 16GB 2x8GB 1600MHz | Lagring: Samsung 850 EVO 500GB | Chassi: BitFenix Colossus Window Blue | Skärmar: 3st VG248QE (144Hz), Samsung 42 Tum LED | Mus: Corsair RGB M65 | Tanjentbord: Corsair RGB K70 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herp Derp:

Jag är inte lika hardcore-kunnig som de flesta andra här eftersom att jag köpt delar till min första PC i december förra året... och nu får jag det här beskedet. Jag tänkte att 3-way SLI 970 är ekonomiskt och borde räcka i några år fram över men nu är jag riktigt orolig. Jag köpte dem dessutom från Amazon-USA (fml *Epic Facepalm*). Anledningen till att jag köpte dem från USA var att det landade på 7200 + frakt, vilket då lät som en billig peng.

Tanken var ursprungligen att köpa en kraftig dator som håller i ca 4-5 år i alla fall. Utan att behöva störa sig på riktigt kass grafik osv, kanske inte bästa men ändå godkänd.

I nuläget kör jag bara WoW, MW2, Left4Dead2 och LoL på en 4 år, snart utbytt skit skärm så jag fattar varför jag inte märkt av några problem än.

Ska man ens försöka få tillbaka pengarna från Amazon och vad ska man då köpa istället? 2 GTX 980 kostar ~3000 mer än 3 GTX 970. Vill bara ha en framtidssäker dator

För det priset, självklart ett ja men du kommer säkerligen bemötas med problem.

Kan du få 2st 980s för samma pris eller möjligen lite mer så kör på det istället eller vänta tills nya AMD serien kommer eller Möjligen 980 Ti om Nvidia vågar släppa GM200 inom ett rimligt pris.

970 rekommenderas enligt mig inte i SLI om du ska köra på höga upplösningar eller vRAM krävande apps (upp till 3.5GB är inga bekymmer).

290X är också något att fundera efter men förbered dig på ett ånglok och du lär behöva vattenkylning ändå så ;).

Edit : Söker du det bästa monstret som inte flaskar så är det 8GB varianterna av 290X, bara och köra Quadfire utan att bry sig om vRAMen flaskar, men som sagt vattenkylning och en riktig bra PSU behövs.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herp Derp:

Testa några tyngre spel på en bättre skärm om du har möjlighet. Om du tycker att det funkar dåligt får du väl ta ställning till hur du ska göra då. Du måste ju gå på din egen upplevelse. Å andra sidan, så billigt som du fick korten kan du ju sälja dem beggade och i stort sett få igen pengarna (om inte marknaden för 970 dör nu, men det känns osannolikt, fortfarande ett väldigt bra kort).

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Phanteks Revolt Platinum ROG STRIX X670E-A GAMING 9950X3D NZXT Kraken Elite 360 32GB Corsair Titanium 6000MHz Powercolor 7900XTX Hellhound Crucial T700 2TB Vertex Pok3r MX Brown AOC Agon Pro AG276QZD Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk

Det är inte säkert att dom sista 500MB går så segt som Nai's test visar, läs hans egen förklaring här https://translate.google.com/translate?hl=en&sl=de&tl=en&u=ht....

Tolkar jag det rätt så kan det helt enkelt vara så som Nai indikerar dvs att vram swappas till ram under cuda anropen vilket ger vanlig ddr3 bandbredd och varför 970 verkar swappa redan vid 3.5GB kan vara att nvidia har segmenterat 970'ans vram i 3.5GB + 0.5GB.

Så för att se hur snabb de sista 500MB av 970 vram är i verkligheten krävs nog andra verktyg. Speltester verkar indikera 1-3% performance hit så de sista 500MB är nog inte så långsamt som 10-20GB/s. Stuttering är lite oklart om det beror på vram bandbredden för de sista 500MB eller helt enkelt växlingen i nvidia drivarna till att använda >3.5GB, är det så kanske en bättre drivrutin kan fixa detta.

Men ta allt jag säger ovan som kl 01:23 spekulationer eftersom jag varken är någon gpu expert eller utvecklare :D:

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Känns som en väldigt dålig idé att överhuvudtaget ge sig in i denna diskussion med tanke på att folk som för någon dag sedan var hur nöjda som helst med sina GTX970 och med tanke på att hundratals tech-siter, däribland SweC, testat detta kort utan att överhuvudtaget märka några problem, men sedan någon dag sedan pratas om stämningar, sälja kortet på med förlust alt. lämna tillbaka det (för att köpa något som i praktiken prestera sämre, hur nu den logiken går ihop?), etc.

Här är min gissning på vad som är fallet

• Om det uttalande som tror komma från Nvidia verkligen är genuint så säger man ju i klartext att GTX970 har en förenklas crossbar-switch mellan RAM och SMM. Just crossbar-switchen är en ganska strömslukande och rätt komplicerad krets, förenklingar i denna ger därför både lägre strömförbrukning och en enklare krets. Uppenbarligen går det att komma åt allt minne, så ett rimligt antagande är då att crossbar-switchen är förenklad i antal "inputs" den tar vilket i sin tur kanske har effekten att det inte vid något givet tillfälle går att ha mer än 3.5GB RAM uppmappat genom crossbar-switchen.

• Om föregående är sant, så betyder det fortfarande att man har 224GB/s bandbredd mot varje minnesadress för alla 4GB, men det är bara 3.5GB som kan användas vid varje givet tillfälle.

• Föregående punkt ställer då lite ingenjörsutmaningar på exakt hur man ska presentera HW för OSet. Hela poängen med en drivrutin är att gömma implementationsspecifika detaljer från applikationer, Nvidia verkar här att valt att presentera kortet som en GPU med 3.5GB VRAM

• Övriga 0.5GB är alltså sett från applikationer inte där, program som använder mer än 3.5GB VRAM skulle i ett normalfall behöva gå via PCIe bussen men på GTX970 verkar det som Nvidia väljer att använda de 0.5GB som man inte "visar upp" för applikationer till en cache. Effekten blir då en mindre skarp gräns i form av minskad prestanda när man går över VRAM-gränsen då de 0.5GB som används som cache verkar ha ungefär x2-3 så hög bandbredd man skulle få mot x16 PCIe v3.0.

Så detta är ett kort där man fullt ut använder 256-bitars bussen, man har 224GB/s mot varje minnesadress av 4GB men p.g.a. förenklingar i crossbar kan man bara ha en mappning mot max 3.5GB/s vid varje givet tillfället. Nvidia har valt att presentera kortet som ett 3.5GB kort, antagligen för att tester visar att det ger bäst total effekt. Man skulle kunna ha presenterat som ett 4GB kort, vet inte hur fort man kan programmera om crossbar-switchen i detta kort men det tar inte noll tid så effekten skulle bli att kortet då uppförs sig som om det har lägre bandbredd. Spelmotorer måste redan hantera att kort har olika mängd minne och göra olika optimeringar baserat på detta, att ett kort råkar ha en liten ovanlig mängd VRAM lär inte ställa till något problem.

De mesta av den "rage" som riktas mot detta "problem" verkar komma från resultatet i Nai's benchmark + några som fått för sig att detta designval resulterar i att scener renderas med artefakter (något som lär beror på något helt annat och verkar ju vara få som själva kan reproducera det felet). Vet inte heller hur mycket man kan lita på Nai's benchmark, här är resultatet från min laptop med GT750M+2GB GDDR5 på 128-bitars buss.

Nai's Benchmark Allocating Memory . . . Chunk Size = 128 MiByte Allocated 15 Chunks Allocated 1920 MiByte Benchmarking DRAM DRAM-Bandwidth of Chunk no. 0 (0 MiByte to 128 MiByte):517815 GByte/s DRAM-Bandwidth of Chunk no. 1 (128 MiByte to 256 MiByte):517815 GByte/s DRAM-Bandwidth of Chunk no. 2 (256 MiByte to 384 MiByte):524288 GByte/s DRAM-Bandwidth of Chunk no. 3 (384 MiByte to 512 MiByte):524288 GByte/s DRAM-Bandwidth of Chunk no. 4 (512 MiByte to 640 MiByte):517815 GByte/s DRAM-Bandwidth of Chunk no. 5 (640 MiByte to 768 MiByte):517815 GByte/s DRAM-Bandwidth of Chunk no. 6 (768 MiByte to 896 MiByte):524288 GByte/s DRAM-Bandwidth of Chunk no. 7 (896 MiByte to 1024 MiByte):517815 GByte/s DRAM-Bandwidth of Chunk no. 8 (1024 MiByte to 1152 MiByte):524288 GByte/s DRAM-Bandwidth of Chunk no. 9 (1152 MiByte to 1280 MiByte):517815 GByte/s DRAM-Bandwidth of Chunk no. 10 (1280 MiByte to 1408 MiByte):517815 GByte/s DRAM-Bandwidth of Chunk no. 11 (1408 MiByte to 1536 MiByte):524288 GByte/s DRAM-Bandwidth of Chunk no. 12 (1536 MiByte to 1664 MiByte):517815 GByte/s DRAM-Bandwidth of Chunk no. 13 (1664 MiByte to 1792 MiByte):517815 GByte/s DRAM-Bandwidth of Chunk no. 14 (1792 MiByte to 1920 MiByte):524288 GByte/s Benchmarking L2-Cache L2-Cache-Bandwidth of Chunk no. 0 (0 MiByte to 128 MiByte):1553446 GByte/s L2-Cache-Bandwidth of Chunk no. 1 (128 MiByte to 256 MiByte):1572864 GByte/s L2-Cache-Bandwidth of Chunk no. 2 (256 MiByte to 384 MiByte):1572864 GByte/s L2-Cache-Bandwidth of Chunk no. 3 (384 MiByte to 512 MiByte):1572864 GByte/s L2-Cache-Bandwidth of Chunk no. 4 (512 MiByte to 640 MiByte):1553446 GByte/s L2-Cache-Bandwidth of Chunk no. 5 (640 MiByte to 768 MiByte):1553446 GByte/s L2-Cache-Bandwidth of Chunk no. 6 (768 MiByte to 896 MiByte):1553446 GByte/s L2-Cache-Bandwidth of Chunk no. 7 (896 MiByte to 1024 MiByte):1553446 GByte/s L2-Cache-Bandwidth of Chunk no. 8 (1024 MiByte to 1152 MiByte):1572864 GByte/s L2-Cache-Bandwidth of Chunk no. 9 (1152 MiByte to 1280 MiByte):1572864 GByte/s L2-Cache-Bandwidth of Chunk no. 10 (1280 MiByte to 1408 MiByte):1572864 GByte/s L2-Cache-Bandwidth of Chunk no. 11 (1408 MiByte to 1536 MiByte):1553446 GByte/s L2-Cache-Bandwidth of Chunk no. 12 (1536 MiByte to 1664 MiByte):1553446 GByte/s L2-Cache-Bandwidth of Chunk no. 13 (1664 MiByte to 1792 MiByte):1553446 GByte/s L2-Cache-Bandwidth of Chunk no. 14 (1792 MiByte to 1920 MiByte):1553446 GByte/s

Dold text

Har tydligen x2909 gånger högre bandbredd än ett GTX980, någon som vill lägga ett bud på denna fantastiska krets?

Om det är så att crossbar-switchen bara kan addressera 3,5GB minne (vilket låter som en rimlig förklaring) så har man fortfarande 4GB grafik-minne att tillgå, dock enbart 3,5 av det går att använda i en enskild bildruta. Med det antagandet borde detta vara ett icke problem i de flesta fallen, kortet klarar 224GB/s i minnesbandbredd, nu kan jag inte hur minnesbussen används, men jag gissar att GPU läser väldigt mycket data och skriver en liten datamängd tillbaks till minnet , låt oss säga 80% read, 20% write, dvs, 180GB/s read, 44GB/s write (viss data läses och skrivs flera gånger men i detta fall ignorerar vi det tillsammans med eventuella latency och cache-minnes-effekter) så skulle 3 GB av grafikdata resultera i 60FPS och eftersom enligt tidigare kommentarer om spel till Playstation/Xbox är allt under 60FPS ospelbart så kan vi tänka oss att PC-spel som använder över 3GB grafikminne är ospelbara....

Borde vara rätt få scenarion där spel behöver använda över 3,5GB minne för att rendera en enskild bildruta.

Även om man inte kan använda 4GB minne så är 3,5GB en imponerande datamängd, tar man med i beräkningen att datan är komprimerad (gissar på 4:1 komprimering av texturer men det kanske är fel?), så blir 3GB minne 12GB vilket gör att GPU'n gör beräkningar på 12GB*60FPS=720GB/s vid normal användning, rätt imponerande datamängd.

Vore intressant med en 8GB variant av 970/980 för att se hur de uppträder, om det bara ger 3,5/4GB minne + 4,5/4GB "cache" eller om de skulle presentera 7/8GB för applikationen som vill använda minnet.

Skrivet av zxhosting:

Därför man ska göra nästan alla tester på en Linux server för då kan man nästan använda all vram. Hur kan jag testa Nai's benchmark?

För att köra Nai's benchmark korrekt behöver du se till att inget använder grafikkortet, dvs, inget annat har lagt in saker i minnet på kortet. För att göra det behöver du starta Windows på ett annat kort och sedan köra benchmark på ditt oanvända 970 annars får du dippar, lite grann som att starta ett program på datorn som använder 4GB minne och du bara har 4GB minne i datorn där 1GB redan är upptaget av Windows.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem

vilket skräp... stackars er med 970is.

Visa signatur

[CHASSI] |Fractal Design R4 Titanium Grey| [PSU] |OCZ ZX1250w 80PLUS Gold| [MOBO] |P9X79-Deluxe| [CPU] |SB-E ICi7 3820| [CPU COOLER] |Zalman CNPS12X| [RAM] |G.Skill 4x4096MB CL11 2133Mhz Ripjaws Gaming| [OS HDD] |OCZ Vertex-4 128GB| [GAME HDD's] |OCZ Vertex-4 2x256GB RAID-0| [STORAGE] |Seagate 2x3TB| [GFX] |MSI GTX 580| [MOUSE] |Razer Mamba| [KEYBOARD] |Razer BlackWidow Ultimate| [HEADSET] |Corsair Vengeance 2000 Wireless 7.1|

Permalänk
Medlem
Skrivet av scimanyD:

Det är inte alla 970 som har det problemet, när ska folk förstå det i det här forumet?
I samma test någon sida bak här så "flaskar" ett 980 likadant med sina minnen efter den passerat tom 3.4GB, men det verkar som att ingen ville kommentera om det..?
Vet att jag inte är tvungen att läsa alla motstridiga kommenterar här mot nvidia, men det känns väldigt löjligt att läsa kommentarer där folk skriver att nvidia har gjort en falsk marknadsföring med 970:n. Det har dem inte, uppenbarligen så händer samma sak med vissa 980:s också.
Och att sen lägga upp kommentarer om att "3.5GB kommer inte räcka någonstans mot nyare krävande spel", är helt fel i verkligheten. Då kan jag lika gärna med det tänket plocka ur mina 680:s och göra av mig med dem, för 2GB vid det här laget inte räcker alls någonstans? Helt galet ens att försöka påstå det och göra det till ett 100% fakta.

Låt Nvidia undersöka saken noggrant istället. Skulle det vara ett permament fel i själva kortet, så bör alla som har 970 ha massiva stutterings vid max IQ inställningar. Som sagt, alla har inte det. Man bör nog istället uppskatta att dem ens försöker undersöka det hela fenomenet.

Ehh, och du citerar mig därför att?

Jag har aldrig sagt något om att alla 970 har det problemet.

Jag har inte diskuterat 980 öht. Och det är ärligt talat inte mycket till ursäkt att andra kort också har det.

Det är en rent objektiv observation att det är skumt att marknadsföra något som att det har 4GB av ett visst minne när 0,5GB (eller vilken siffra folk nu har kommit fram till) inte har samma hastighet som resten. Och återigen, vad har att samma sak gäller 980 med saken att göra? två fel blir inte ett rätt.

Du får väldigt gärna vis var jag har lagt upp kommentarer om hur mycket minne nya krävande spel kommer använda.

Så återigen: Och du citerar mig eftersom?

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Klart man ska få spekulera i vad problemet är utan officiella uttalanden från Nvidia. Vad är det för fel på dig?

Jag, och tydligen många andra, tycker att det är oerhört intressant när sånt här sker. Det är som entusiasternas motsvarighet till att Chris Brown slår Rihanna på käften.

Det är definitivt anmärkningsvärt att Nvidia gjort minneshanteringen på detta vis utan att vara uppriktiga med det och sedan saluföra kortet som 4Gb GDDR5. Visst, till teknisk specifikation kanske det stämmer men i praktiken har vi någonting helt annat.

Permalänk
Medlem

Jag känner spontant att får man verkligen göra så här? Jag menar, om man kände till det men ingenting sade, så har man väl lurat konsumenterna och marknaden? Kan man verkligen bete sig hur som helst för att tjäna pengar i en kapitalistisk ekonomi?

Visa signatur

[Låda: NZXT H630 Ultra Tower Silent] [MB: ASRock Z590 Velocita] [CPU: Intel 10900K] [CPU-kylning: Arctic Cooling Liquid Freezer II 360] [Mem: 32 GB 34666 MHz CL15] [GPU: XFX Speedster Merc 319 6950 XT] [Lagring: 180 GB Intel+128 GB Corsair SSD, 525 GB Crucial M.2] [Bildskärm: LG 4k 43" bildskärm] [Ljudkort: inbyggt, med extern hörlursförstärkare/DAC] [Högtalare: Edifier S530D] [Lurar: Beyerdynamic Amiron Home]

Permalänk
Medlem
Skrivet av moztech:

Klart man ska få spekulera i vad problemet är utan officiella uttalanden från Nvidia. Vad är det för fel på dig?

Jag, och tydligen många andra, tycker att det är oerhört intressant när sånt här sker. Det är som entusiasternas motsvarighet till att Chris Brown slår Rihanna på käften.

Det är definitivt anmärkningsvärt att Nvidia gjort minneshanteringen på detta vis utan att vara uppriktiga med det och sedan saluföra kortet som 4Gb GDDR5. Visst, till teknisk specifikation kanske det stämmer men i praktiken har vi någonting helt annat.

Det är skillnad på att spekulera och säga att si och så är det. Skulle detta problemet vara en begränsning av Nvidia själva så hade alla märkt av den, men långt ifrån alla gör det. Hur är det försvarbart då? Vet vi ens om detta var ett officiellt uttalande från Nvidia? Det verkar något oklart när jag läste igår.

Och nu ska självklart hardcore fansen eller "fanboys" hoppa in och säger åt folk att inte köpa 970/Nvidia pga detta, jag säger avvakta, att lyssna på folk med partiska tankegångar är ingen bra idé i alla fall inte om du tänkt dig ett så bra köp som möjligt. Ja, man kan tro att jag är partisk genom att kika på min signatur, men jag kan stå här och tjata i åratal om varför jag valde just dom korten just då, för det är just så det ligger till. Jag köper inte ett kort utefter märket utan efter recensioner, pris (rea bl.a) och kvalité. Det värsta är ju när dom som inte äger kortet alls går ut på korståg mot Nvidia när vi inte vet hela sanningen om vad som händer.

Skrivet av mibsweden:

Jag känner spontant att får man verkligen göra så här? Jag menar, om man kände till det men ingenting sade, så har man väl lurat konsumenterna och marknaden? Kan man verkligen bete sig hur som helst för att tjäna pengar i en kapitalistisk ekonomi?

Kort svar: Nej det är inte ok.

Men vi vet inte hela sanningen ännu och inte heller om detta var ett officiellt uttalande från Nvidia(?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av moztech:

Kort med dubbla GPUer saluförs med dubbla minnet, men på det reagerar ingen så starkt? Kort sagt så saluför de alltid kortet med det minne som är installerat inte hur mycket som faktiskt går använda.

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Snusfri

Kortet saluförs med 4GB minne eftersom det har 4GB minne så nej, det är inget lurendrejeri eller något falskt alls och eventuell RMA kommer och bör vara ren goodwill.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL