Åsiker om NAS - Zyxel vs Synology

Permalänk

Åsiker om NAS - Zyxel vs Synology

Hej, jag funderar på att köpa en NAS, dels för media-användning hemma men även för att det känns lite säkrare att har någon sorts backup möjlighet med tex raid 1.

Kör bara en extern hårddisk nu med alla bilder, media osv på.

Vad har ni för erfarenheter jämtimåt Zyxel vs Synology?
Synology sägs vara bra och ha ett väldigt praktiskt interface, zyxel vet jag inte så mycket om.

Tänkte mig först en Synology DiskStation DS215j
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2878235

men sen hittade jag ZyXEL NAS540 som har bättre specs på papper och är lite billigare
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2889384

Zyxeln har plats för fyra diskar, och hade inte igentligen planerat och tycker inte att jag har jättebehov av mer än kanske 3 TB och det är ju dom diskarna som är billigast ber GB i nuläget...

Men det är är ju ändå lite lockade med fetare specs och möjlighet till att uppgradera till fyra diskar och raid 5 i framtiden...
Sen slår ju snålheten in och jag tänker att man lika gärna skulle kunna klara sig på en ZyXEL NSA-325v2 för nästan halva priset...
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2343083

Lite gött vore det att kunna integrera med chromecasten, men det verkar som det ska gå.
Plex verkar populärt, men har inte använt det och känns som att kan man casta borde det räcka.

Behoven är som sagt mest back up av filer jag inte vill tappa, samt mediaserver som film och musik till TVn/chromecast/framtida stärkare.

Visa signatur

Annars då?

Permalänk
Skäggig legend

Jag har själv en Synology DS213+ i garderoben hemma och är så otroligt nöjd med den, fantastiskt interface och lätt navigerad. Tyst är den också! Jag har 3x3TB i den och använder som filserver till Plex (och viktig backup). Skulle jag köpa ny idag skulle jag bara kolla på Synology eller bygga en egen.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Jag landade i en Synology DS214play. Mycket nöjd med gränssnittet, funktioner och prestanda överlag. Smidigt med appar till mobilen som funkar out of the box.

Generellt funkar det bra att spela upp direkt från NAS:en till min Samsung-TV vi DLNA. Att vissa format inte fungerar borde snarast ha med min TV att göra.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem

Undvik j-modellerna hos synology om du kan. Prestandan är bättre på "icke-J"-modellerna.
Om du ska ha till mediahantering inklusive video så satsa på en Play-modell.

Har själv Synology 412+ (kostade 5500kr exkl diskar när jag köpte) och har inte ångrat mig en sekund

Permalänk

Har också en 412+. Skruvade upp den och uppgraderade minnet när jag fick den då jag hade en 2GB-modul liggandes, men i övrigt har jag bara stoppat in diskarna (4*3 TB WD Red) och sedan dess har den tuffat på alldeles utmärkt. Håller med ovanstående, fantastiskt bra interface och inställningsmöjligheter, kompatibilitet osv. Inte haft minsta lilla problem på något plan med den, och det funkar utmärkt att köra t ex Plex-server (inga problem med transcoding mm då den har 2.1 Ghz intelsnurra) , Git-server, övervakningskameror och liknande via den. Sällan varit så nöjd med en produkt.

Zyxel har jag däremot ingen erfarenhet av, så ingen aning om den är bättre.

Permalänk
Medlem

Men tänk på att RAID är INTE backup. Åker enheten i golvet förlorat du alla filerna i alla fall. RAID är upptid. Går en disk ner måste du inte hem och åtgärda problemet direkt. Utan överriga användare kan fortsätta använda sina filer tills dess du har tid att laga.

Den externa disken har du kvar som backup. Eller så köper du en NAS till och ställer hos en släkting och syndar över nätet.

Med det sagt. Synology har väldigt trevliga maskiner.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Bygger för fullt på nya burken |

Permalänk
Medlem

Jag har själv en Synology DS411j, den är inte toksnabb men den gör det den ska och är riktigt smidigt att arbeta med d.v.s. göra inställningar och navigera.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Skrivet av LoseMyMind:

Den externa disken har du kvar som backup. Eller så köper du en NAS till och ställer hos en släkting och syndar över nätet.

Ja, det här är bra att tänka på. En raidlösning på en NAS är en bra början, men inte heltäckande. Synologyn har flera appar för att synka mot molnlagringar för dubbel backup. Själv har jag ett gårdshus dit jag dragit gigabitlina och kör en spegling av viktiga filer till min gamla skruttiga NAS (NV+). Inte optimalt, men säkrare än bara en ensam NAS

Permalänk
Medlem

Kör en DS1513+ @ raid6 med 5x WD SE 3TB. Går klockrent, är tyst och väldigt snabb. Användargränssnittet är ok, medans funktionerna är riktigt bra. DLNA fungerar utmärkt och jag streamar enkelt till alla mina enheter.

https://www.synology.com/en-global/dsm/5.1/features

Rekommenderas!

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem
Skrivet av Javis:

Undvik j-modellerna hos synology om du kan. Prestandan är bättre på "icke-J"-modellerna.
Om du ska ha till mediahantering inklusive video så satsa på en Play-modell.

Har själv Synology 412+ (kostade 5500kr exkl diskar när jag köpte) och har inte ångrat mig en sekund

j-modellerna är mkt billigare och konkurrerar med helt andra modeller. Kolla t ex recensioner på 215j, den har riktigt bra prestanda för pengarna.

1800kr för 2-diskarsvarianten

Permalänk

Vid lagring av filmer och serier vad skulle ni rekommendera, just nu sitter jag med externa hårddiskar kopplade med usb till tv:n vilket inte är så praktiskt om jag skulle vilja fylla på med något nytt.

Jag har inga kunskaper kring NAS lagringsenheter men det verkar vara mycket smidigare att överföra filer trådlöst än att springa omkring med en extern hårddisk mellan tv och datorn.

Permalänk

Jag är också nyfiken på denna jämförelse, ffa nu när Komplett har bra pris på Zyxeln. Omdömmen på Amazon är rätt bra på Zyxeln så den kan nog inte vara jättedålig, framförallt med tanke på priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stingray454:

Ja, det här är bra att tänka på. En raidlösning på en NAS är en bra början, men inte heltäckande. Synologyn har flera appar för att synka mot molnlagringar för dubbel backup. Själv har jag ett gårdshus dit jag dragit gigabitlina och kör en spegling av viktiga filer till min gamla skruttiga NAS (NV+). Inte optimalt, men säkrare än bara en ensam NAS

Snäppet bättre än min lösning. Har min XPenology i källaren, medans min 212j står på skrivbordet med säkerhetskopia...

Tanken är dock att den ska stå hos morsan i Smårland (ja det stavas så, R:et är ju stumt där).

Visa signatur

| Bygger för fullt på nya burken |

Permalänk
Avstängd

Har en DS214se och är mycket nöjd kör dom interna diskarna i Raid och har utöver det 2 externa kopplade till den, använder den som DLNA server till hemmet.

Permalänk

Låter som alla håller med att synology har fin mjukvara iallafall. Och ingen har någonsin använt en Zyxel

Jag har alltid tolkat raid 1 som back up, skulle ena disken crasha ihop så finns den andra kvar. Visst hjälper det kanske inte om hela alltet skulle brinna upp, men då skulle iofs också den externa säkert ryka med...
Så hänger inte riktigt med i resonemanget där.

Fortfarande kluven, vill inte lägga mer än 1500 plus diskar egentligen.
Så står i valet och kvalet - Prestanda eller fint interface.
Plex och transkodande verkar ju rätt uteslutet eftersom man bör ha en x86 processor ser det ut som och då stiger ju priserna rätt ordentligt.
Men kan jag få till chrome-kastandet är jag nöjd

Visa signatur

Annars då?

Permalänk
Medlem

Synology ;) Helt klart.

Röstar för en Synology helt klart bästa NAS jag haft hittills "hemma bruk"

Skönt att man kör dubbel backup.

32tbx2 dock används några diskar för redundans.

Visa signatur

Intel i9 13900k delid (4090) (Jobb/Lek)
AMD 7900 (4060ti) (Lekserver)
Intel i9 12900K (3090) (barnens)
AMD 7900X (3080ti) (barnens)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rackafella:

Låter som alla håller med att synology har fin mjukvara iallafall. Och ingen har någonsin använt en Zyxel

Jag har alltid tolkat raid 1 som back up, skulle ena disken crasha ihop så finns den andra kvar. Visst hjälper det kanske inte om hela alltet skulle brinna upp, men då skulle iofs också den externa säkert ryka med...
Så hänger inte riktigt med i resonemanget där.

med Raid 1 så sitter båda diskarna i samma dator, det skrivs till de två diskarna helt parallellt så olika typer av buggar & störningar eller helt enkelt handhavandefel förstör alla data direkt på båda diskarna.

Läs t ex den här artikeln för mer info (det finns mängder av artiklar med liknande info om du googlar "raid is not backup")
http://www.petemarovichimages.com/2013/11/24/never-use-a-raid...

Det du behöver är en backupstrategi.