Nvidia förklarar det segmenterade videominnet i Geforce GTX 970

Permalänk
Hedersmedlem

Fortfarande snabbaste 17cm långa grafikkort. Could not care less.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fysman:

Detta forum vänder sej väl knappast till personer som har köpt eller fått sin "speldator" från Mediamarkt/Elgiganten/Siba. Och ditt argument håller inte ändå.
Bara för att andra myglar så är det ok att Nvidia gör det?

Va?

Mitt argument var ju att Nvidia själva myglar betydligt mer i de lägre prissegmenten än detta! Läs inlägget du citerat igen, det står ju till och med Nvidia kort

Det känns lite löjligt att entusiaster skall börja klaga och skapa ett himla liv på att vi själva tappar 0.5GB av 4 när de flesta av oss rycker på axlarna och verkar acceptera att grafikkort i budgetsegmentet tappar 3 av sina 4GB minne som går att faktiskt använda pga begränsningar i buss och gpu prestanda.

Permalänk
Medlem

Hur hade ni gjort om ni hade 2x 970 i SLI och kan reklamera?

Min oro är att 4 GB VRAM kan bli 'standard' i framtiden och då jag har SLI skulle minnesproblemet kunna orsaka problem när jag använder höga inställingar med 1440p.

Permalänk
Medlem

Nvidia öppnar dörren för returärende

Citerar en representant och moderator från Nvidia.

"The GTX970 really does have 4GB of memory and can access all of it. And we're looking at ways to tweak the driver to better understand where to put stuff to make it even faster." skriver Peter Sierant i ett forumsinlägg.

"Having said that, I understand that this whole experience might have turned you off to the card. If you don't want the card anymore you should return it and get a refund or exchange. If you have any problems getting that done, let me know and I'll do my best to help.[...]To be clear, if you no longer want the card and can't get the manufacturer to help you out somehow, I'm offering to help by contacting them on your behalf. I can't guarantee anything specific like refund vs credit vs upgrade+cash or whatever as they are independent companies." Skriver Peter Sierant (PeterS@Nvidia) i företagets supportforum.

Det är inte bekräftat att Nvidia på bred front kommer att acceptera en returansökan på grund av felaktiga produktspecifikationer men onekligen verkar det finnas visst hopp för de konsumenter som ångrar sitt köp av Geforce GTX 970. Lyckas man inte med en returnering av sitt Geforce GTX 970 genom den datorbutik eller tillverkare du köpt ditt kort ifrån kan det med andra ord vara ett alternativ att kontakta Nvidia och deras supportmedarbetare i följande tråd.

https://forums.geforce.com/default/topic/803518/geforce-900-s...

Jag tycker Nvidia hittills har skött det hela professionellt med snabba svar och alla korten på bordet. Men kommer såklart vara ärrad av 970. Framtida kort kommer att granskas hårdare nu. Så länge kretsarna är hela som 780Ti, 980, 960 osv är detta inget problem. Utan det är dem nedskalade versionerna som man får hålla ögonen på.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk

Bästa räddningen är ju faktiskt att erkänna felet som dom gjort o erbjuda rek. Av kortet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ledsen ägare till ett Nvidia GTX 970 G1 med "nästan" 4GB brukbart videominne....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svagdricka:

Bästa räddningen är ju faktiskt att erkänna felet som dom gjort o erbjuda rek. Av kortet.

Skickades från m.sweclockers.com

Läs föregående inlägg.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk

Hej alla, jag heter Jennifer och jobbar för NVIDIA. Jag vill först säga att jag är ledsen för misstaget i specifikationerna vi postade för GTX 970 och förstår att ni är upprörda och besvikna över detta. Om ni har frågor så är jag här och gör mitt bästa att besvara dem.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JenAndersson:

Hej alla, jag heter Jennifer och jobbar för NVIDIA. Jag vill först säga att jag är ledsen för misstaget i specifikationerna vi postade för GTX 970 och förstår att ni är upprörda och besvikna över detta. Om ni har frågor så är jag här och gör mitt bästa att besvara dem.

Vad händer för oss som redan införskaffat ett GTX 970 nu? Blir det någon form av kompensation?

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Skrivet av strejf:

Vad händer för oss som redan införskaffat ett GTX 970 nu? Blir det någon form av kompensation?

Hela vårt team i Europa arbetar verkligen hårt för att komma fram till en lösning. Så fort jag har fått en uppdatering om detta, ska jag låta er veta.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JenAndersson:

Hej alla, jag heter Jennifer och jobbar för NVIDIA. Jag vill först säga att jag är ledsen för misstaget i specifikationerna vi postade för GTX 970 och förstår att ni är upprörda och besvikna över detta. Om ni har frågor så är jag här och gör mitt bästa att besvara dem.

Varför skapades 9-serien i 4GB när de kommande spelen tydligen kommer kräva mer än så?
Shadow of Mordor är kanske unikt men det visar bara att 4GB kommer inte vara tillräckligt mot slutet av 2015

Visa signatur

Intel® Core™ i5-2600K @ 4.5GHZ - Asus P8p67Pro - Gainward GTX 970 Phantom - Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB - Kingston SSD 120GB - WDC 1TB - Seagate Barracuda 2TB - Windows 10 Preview build

Permalänk
Medlem

För de som är missnöjda med sina kort men har blivit nekade till RMA/retur så finns det Moderator på nvidias forum som hjälper till på alla sätt han kan.

Hey,

First, I want you to know that I'm not just a mod, I work for NVIDIA in Santa Clara.

I totally get why so many people are upset. We messed up some of the stats on the reviewer kit and we didn't properly explain the memory architecture. I realize a lot of you guys rely on product reviews to make purchase decisions and we let you down.

It sucks because we're really proud of this thing. The GTX970 is an amazing card and I genuinely believe it's the best card for the money that you can buy. We're working on a driver update that will tune what's allocated where in memory to further improve performance.

Having said that, I understand that this whole experience might have turned you off to the card. If you don't want the card anymore you should return it and get a refund or exchange. If you have any problems getting that done, let me know and I'll do my best to help.

--Peter

Dold text

https://forums.geforce.com/default/topic/803518/geforce-900-s...

Permalänk
Medlem
Skrivet av JenAndersson:

Hela vårt team i Europa arbetar verkligen hårt för att komma fram till en lösning. Så fort jag har fått en uppdatering om detta, ska jag låta er veta.

Hej!

Finns det någon möjlighet att ni kommer erbjuda någon form av kompenserad uppgradering till gtx 980 eller är det bara att returnera eventuella kort och köpa något annat som gäller om man är missnöjd med denna fadäs?

Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)

Permalänk
Skrivet av Karzan:

Varför skapades 9-serien i 4GB när de kommande spelen tydligen kommer kräva mer än så?
Shadow of Mordor är kanske unikt men det visar bara att 4GB kommer inte vara tillräckligt mot slutet av 2015

Hej! Ja, Shadow of Mordor är nog unikt, men vi kan inte riktigt kommentera om framtida spel. GTX 970 fungerar bra med dagens spel i både FullHD och 1440p.

Permalänk
Skrivet av Aja82:

Hej!

Finns det någon möjlighet att ni kommer erbjuda någon form av kompenserad uppgradering till gtx 980 eller är det bara att returnera eventuella kort och köpa något annat som gäller om man är missnöjd med denna fadäs?

Jag har tyvärr inga detaljer än men hoppas på att kunna svara på detta snart! Jag återkommer så fort jag vet mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JenAndersson:

Hej! Ja, Shadow of Mordor är nog unikt, men vi kan inte riktigt kommentera om framtida spel. GTX 970 fungerar bra med dagens spel i både FullHD och 1440p.

Sitter visserligen med 980 men kan instämma att 4GB räcker väl i 1440p.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JenAndersson:

Jag har tyvärr inga detaljer än men hoppas på att kunna svara på detta snart! Jag återkommer så fort jag vet mer.

Gör gärna det! Tror det är en hel del som vill veta!

Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)

Permalänk
Skrivet av Karzan:

Varför skapades 9-serien i 4GB när de kommande spelen tydligen kommer kräva mer än så?
Shadow of Mordor är kanske unikt men det visar bara att 4GB kommer inte vara tillräckligt mot slutet av 2015

Shadow of mordor borde inte dra så mycket vram som det gör.
Det är inte bra optimiserat helt enkelt. Kolla på battlefield 4 tillexempel. Det drar inte så jäkla mycket vram. 4gb borde lätt räcka, iaf om man kör 1440p/1080p

Visa signatur

RTX 3080, I5 13600KF

Permalänk
Medlem

Många som fortfarande missuppfattar detta, men det är inget tryckfel. Detta är ett medvetet drag från styrelsen/designcheferna på nvidia, och jag ska enkelt förklara varför:

nVidia har redan vid designen av Maxwell varit medvetna om allt, och gjort detta systematiskt i designen av mikroarkitekturen. Alla Maxwell GPU'er på GTX 980 och GTX 970 är fysiskt identiska. Tidigare så har man inaktiverat kluster av beräkningsenheter i GPU'erna och sålt som som en klass under, inget nytt och inga konstigheter då allt skalar linjärt med dessa. Detta är dock inte en tillräckligt effektiv metod om du vill mjölka ur mer pengar från halvdefekta GPU'er! En stor andel av GPU'erna måste också kasseras på grund av att logiken som styr minneshanteringen blivit defekt under tillverkningen.

Med Maxwell så kan nVidia inte bara inaktivera kluster, utan också ROP's och delar av L2 cachen som är delbar. Detta skalar inte i linje med antalet RAM moduler och RAM mängd som kortet har, och det är därför inte bara falska specifikationer! Det vi ser är 1.75MB L2 cache och 56 ROP's mot GTX980's 64 ROP's och 2MB L2 cache.

Mitt GTX 970 ska på RMA... Mitt förtroende för ett så stort företag som systematiskt gör såhär så ställer jag mig frågan, vill jag köpa från dom igen eller känner mer förtroende för dom? Nej tack!

Inväntar AMD 380X/390X med glädje. AMD kör ju dessutom feta 512-bit bussar och inte sånt här trams med att downsize'a sina kort.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Relik 📜

[b]*tråd rensad*[/b]

Håll nivån lite högre än så, tack.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Shadow of mordor använder okompresserade textures och onödigt mycket vRAM allokering pga konstig programmering med field of view (vRAMen allokeras även fast du inte ens är i närheten av det som är allokerat)

Enligt mig så är vRAM viktigare än prestandan då vRAM går ej att öka till skillnad från GPU horsepower(SLI).

Fortfarande så blir det refund för mig då Nvidia cheapskatar alltid på BUS/vRAM.

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Medlem

Hej, har inte själv 970 men har sett någon video här och där på folk med jobbiga artefakter och tearing i vissa titlar när de då överskrider 3,5GB. Är detta något Nvidia tror sig kunna lösa genom mjukvaru-fix och drivrutin? Kommer det arbetas på att lösa detta för alla titlar med nuvarande problem och även framtida titlar som kan lida av samma problem?

Visa signatur

Listen to the mission listen Miss as I do work

Asus Rampage IV Formula | i7-3820 | Asus R9 290-DC2OC | 16GB Corsair Vengeance | Samsung 850 Pro 250GB | Steelseries Rival | Corsair K70 Cherry Red | ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av JenAndersson:

Hej alla, jag heter Jennifer och jobbar för NVIDIA. Jag vill först säga att jag är ledsen för misstaget i specifikationerna vi postade för GTX 970 och förstår att ni är upprörda och besvikna över detta. Om ni har frågor så är jag här och gör mitt bästa att besvara dem.

Då du redan svarat på det mesta som jag skulle vilja ha svar på, såsom kompensation etc. så vill jag bara säga att det är jättebra av er på Nvidia att ni vågar dyka in i entusiastforum såsom du nu gör och prata med oss, hatten av för det!

Visa signatur

Jag är så progg att jag lyssnar på konceptalbum på shuffle

Permalänk
Skrivet av ansik:

Hej, har inte själv 970 men har sett någon video här och där på folk med jobbiga artefakter och tearing i vissa titlar när de då överskrider 3,5GB. Är detta något Nvidia tror sig kunna lösa genom mjukvaru-fix och drivrutin? Kommer det arbetas på att lösa detta för alla titlar med nuvarande problem och även framtida titlar som kan lida av samma problem?

Vi håller på att testa olika spel för att se om det tillhör det här med GTX 970, men jag ska eskalera frågan och få ett riktigt svar till dig så snart som möjligt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av asard1212:

Det är hårda ord jag skriver. Men jag kanske behöver skriva att jag menar lite OM DET ÄR SÅ.

Men jag vet inte alls vilken person du är och du har rätt i vad du säger. Men du har lika fel också. De har ju nu ändrat specifikationerna. Hur ska man uppfatta det?

Efter att ha forskat lite så hittade jag denna artikel. http://www.gamespot.com/articles/nvidia-admits-to-error-in-gt...
där källan är http://www.pcper.com/reviews/Graphics-Cards/NVIDIA-Discloses-...
De påstår att det varit ett missförstånd. Googlar man på detta missförstånd så ser det ut som att den informationen finns ganska spritt.

Skrivet av Ratatosk:

Ja det är det, de har själva erkänt att de specat korten fel.
GTX970 har 3,5 GiB användbart videominne inte 4 GiB.
Det är fortfarande ett bra kort, men de har sålts med felaktigt angiven mängd videominne.

Vad jag kan läsa fram så är det enda som sägs om hela affären att det varit ett missförstånd, källa: http://www.gamespot.com/articles/nvidia-admits-to-error-in-gt... där källan är http://www.pcper.com/reviews/Graphics-Cards/NVIDIA-Discloses-...

Så det är ett fall av dålig intern kommunikation från Nvidias sida som det ser ut.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2good4you:

nVidia har redan vid designen av Maxwell varit medvetna om allt, och gjort detta systematiskt i designen av mikroarkitekturen. Alla Maxwell GPU'er på GTX 980 och GTX 970 är fysiskt identiska. Tidigare så har man inaktiverat kluster av beräkningsenheter i GPU'erna och sålt som som en klass under, inget nytt och inga konstigheter då allt skalar linjärt med dessa. Detta är dock inte en tillräckligt effektiv metod om du vill mjölka ur mer pengar från halvdefekta GPU'er! En stor andel av GPU'erna måste också kasseras på grund av att logiken som styr minneshanteringen blivit defekt under tillverkningen.

Med Maxwell så kan nVidia inte bara inaktivera kluster, utan också ROP's och delar av L2 cachen som är delbar. Detta skalar inte i linje med antalet RAM moduler och RAM mängd som kortet har, och det är därför inte bara falska specifikationer! Det vi ser är 1.75MB L2 cache och 56 ROP's mot GTX980's 64 ROP's och 2MB L2 cache.

GPUer växer inte på träd. Att även kunna använda och sälja komponenter där en av flera miljoner transistorer inte fungerar är bra både för nVidia och oss förbrukare. Att ta fram ett eget chip för 970 hade ökat priset, att använda full fungerande chip som kunde gått som 980 i 970 skulle ökat priset. Vem tror du får betala de ökade kostnaderna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JenAndersson:

Vi håller på att testa olika spel för att se om det tillhör det här med GTX 970, men jag ska eskalera frågan och få ett riktigt svar till dig så snart som möjligt!

När kan vi förvänta oss en uppdatering kring denna härva för drabbade kunder, alltså tidsmässigt? Timmar, dagar, veckor?

Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)

Permalänk
Medlem

Måste säga att oavsett hur detta slutar så tycker jag det är väldigt kul att Sweclockers (äntligen) har fått en representant från Nvidia på forumet!
Klockrent att din första kommentar sker 13:37 också.

Välkommen till forumet, och jag håller tummarna för att du inte helt överger oss så fort denna storm har lagt sig, utan stannar kvar i någon mån, Jennifer.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Pratade precis med min återförsäljare (NetonNet) som avvaktar besked från Nvidia samt partners hur de skall hantera detta. Bara för info. Typ.

Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shaanie:

Hur hade ni gjort om ni hade 2x 970 i SLI och kan reklamera?

Min oro är att 4 GB VRAM kan bli 'standard' i framtiden och då jag har SLI skulle minnesproblemet kunna orsaka problem när jag använder höga inställingar med 1440p.

sitter själv med MSI GTX970 i SLI funder på om priset nu går ner så jag kan köpa ett till för 3x sli

Har alltid varigt lite humbug på alla nerbantade kort Jag är nöjd med mina och behåller dom.

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Skrivet av Minsc S2:

Måste säga att oavsett hur detta slutar så tycker jag det är väldigt kul att Sweclockers (äntligen) har fått en representant från Nvidia på forumet!
Klockrent att din första kommentar sker 13:37 också.

Välkommen till forumet, och jag håller tummarna för att du inte helt överger oss så fort denna storm har lagt sig, utan stannar kvar i någon mån, Jennifer.

Jag tror jag håller mig kvar här! Tack för det varma välkomnande!