Samsung 840 Evo lider fortfarande av prestandadegradering

Permalänk
Medlem

Har faktiskt inga problem med min disk.
Körde verktyget i Okt och sen dess håller det sig.

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Jag sökte lite bland mina inlägg och redan i december 2012 började jag förklara skillnaderna mellan MLC och TLC. Tyvärr har ju reaktionerna på många håll varit förvånande. Varför att folk vill intala sig att en dokumenterat sämre teknik är ett bättre köp vet jag inte.

Ett exempel ett halvår senare: #13690504 Notera efterföljande svar. Precis som med nätagg har jag tröttnat på att fortsätta tjata eftersom det inte ger något att bli ifrågasatt gång på gång när man kan visa datablad med skillnaderna och ändå inte bli trodd (som t ex kondensatorer i olika kvaliteter). Vill folk handla sekunda varor för någon/några hundralappar lägre pris så är det ju deras val.

En länk till som är intressant (och efterföljande svar): #12960731

Tänk också på alla USB-stickor som numera har TLC och ofta ligger i byrålådor under lång tid. Troligen inte alls kul för alla de som tror att det är en pålitlig backup. Frågan är hur det kommer gå där, kanske klarar de sig bättre med väldigt lite användning och helt fräscha celler.

Flera av oss kanske nöjde oss med Sweclockers test av sagda produkt där den faktiskt fick "Bra Produkt". Visst det står "Otestad TLC" listad under nackdelar, men i övrigt så är det ju ett positivt besked för disken. Trots all information som uppdagats så är den artikeln oförändrad (man kanske inte ska lita på en 3 år gammal recension, men alla läser ju inte på forum hela dagarna).

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Alla som köpt 840 EVO borde reklamera produkten. Då skulle de få se på fan och aldrig mer försöka dra en fuling. Likaså med GTX 970.

Permalänk
Medlem

Alla HD-tune graferna fick mig sugen att benchmarka mina SSD:er (Samsung 830 respektive Crucial M500) och jag gjorde två intressanta anmärkningar.

För det första: Kan någon förklara varför grafen till min Crucial ser ut som en gräsmatta framför ett hus med två skorstenar?

För det andra: Kan någon förklara varför prestandan på min Samsung peakar varje gång jag trycker på windowsknappen? Dom där små topparna i mitten berodde på att jag tryckte på win-knappen, och "bergskedjan" berodde på att jag tryckte flera gånger under en stund.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av warh0g:

Flera av oss kanske nöjde oss med Sweclockers test av sagda produkt där den faktiskt fick "Bra Produkt". Visst det står "Otestad TLC" listad under nackdelar, men i övrigt så är det ju ett positivt besked för disken. Trots all information som uppdagats så är den artikeln oförändrad (man kanske inte ska lita på en 3 år gammal recension, men alla läser ju inte på forum hela dagarna).

Det har jag givetvis full förståelse för men ville ändå visa att det har diskuterats rätt ingående i forumet tidigare. Alla kan inte läsa forum hela tiden eller kanske inte ens är intresserade av den tekniska biten. Man ska kunna lita på tillverkarna och det finns ju garantier. Jag hoppas att Samsung tar sitt ansvar och är måna om sitt rykte.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Jag sökte lite bland mina inlägg och redan i december 2012 började jag förklara skillnaderna mellan MLC och TLC. Tyvärr har ju reaktionerna på många håll varit förvånande. Varför att folk vill intala sig att en dokumenterat sämre teknik är ett bättre köp vet jag inte.

Ett exempel ett halvår senare: #13690504 Notera efterföljande svar. Precis som med nätagg har jag tröttnat på att fortsätta tjata eftersom det inte ger något att bli ifrågasatt gång på gång när man kan visa datablad med skillnaderna och ändå inte bli trodd (som t ex kondensatorer i olika kvaliteter). Vill folk handla sekunda varor för någon/några hundralappar lägre pris så är det ju deras val.

En länk till som är intressant (och efterföljande svar): #12960731

Tänk också på alla USB-stickor som numera har TLC och ofta ligger i byrålådor under lång tid. Troligen inte alls kul för alla de som tror att det är en pålitlig backup. Frågan är hur det kommer gå där, kanske klarar de sig bättre med väldigt lite användning och helt fräscha celler.

Jo det är ju så. Folk vägrar erkänna att de dels gjort ett dåligt köp och att det dels beror på inkompetens. Därför greppar man halmstrån och gör allt för att försvara tekniken, även när det helt enkelt är uppenbart fel.

Än värre är det med de som spyr galla på Samsungs SSD's som helhet, trotts att deras MLC-SSD's är i princip felfria och har en helt sjukt bra livslängd. Men så är det väl med den mänskliga psykologin. Jag förstår att du är luttrad.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Jag är en samsung 840 250gb ägare.. och jag är minst sagt förbannad.
Lyckligtvis har jag inte använt patchen, då det var ett helvete att installera om allt. Men nu verkar det ju som patchen ifråga inte igentligen var en patch, utan man kunnde lika gärna formaterat om disken som vanligt och installerat om allt.

om vi ska prata lite allvar här...Har någon lyft luren och provat vad samsung säger ?
Garantin har sannolikt sämer villkor så jag skulle ej slösa energi på att försöka få något på garantin, som ofta har snåriga villkor.
Fördelen med att bo i sverige är det starka konsumentskyddet där man kan reklamera 3 år efter inköpsdatum.

Kriterierna som ska uppfyllas tror jag är att Samsung får 2 gånger på sig att försöka fixa till problemet.
Att ge oss en ny 840 EVO skulle ej lösa problemet, att använda deras "patch" dvs program som formaterar om hårddisken löser inte heller problemet.
Dom har alltså två alternativ ge oss en likvärdig MLC variant med likvärdig prestanda, eller att dom låter oss häva köpet dvs pengarna tillbaka.

Som konsument som kan vi kräva att den prestandan som uppges på förpackningen ska gälla. I vissa scenarion kan disken vara obrukbar om inte prestandan är lika snabb som den påstås vara, t.e.x om man sysslar med ljud eller media. Jag har själv upplevt att datorn varit väldigt långsam på sistonde, trodde att det var pga av utorrent men börjar tro det är ssdn nu, jag kör i rapid mode.

Hoppas någon i tråden kan ringa samsung och se vad dom säger.

Permalänk
Medlem

har du ens läst tråden på overclock.net?
160 sidor nu men är en bra spännande roman.
http://www.overclock.net/t/1507897/samsung-840-evo-read-speed...

Folk har prövat ALLT. Dom ända som fick igenom RMA var i början nån månad (I agusti 2014) innan Samsung insåg hur allvarligt felet var efter det vill samsung inte ersätta enheter trots att deras egna garantivillkor sa att en lika stor eller större, lika snabb eller snabbare enhet skulle ges till kunden om ursprungliga enheten inte kunde fixas. Allt står i den tråden bara börja läsa från början.

En del har lyckats med RMA hos ÅF men även svenska ÅF verkar skylla på att garantin inte gäller för att Samsung säger så. Sett att folk blivit nekad RMA av den orsaken.

Ett exempel på hur svensk ÅF behandlar kunderna i detta fallet.

Själv inte fått nåt vettigt svar från Inet angående päronens 840 500Gb som lider av felet.

Permalänk
Skrivet av pa1983:

Folk har prövat ALLT. Dom ända som fick igenom RMA var i början nån månad (I agusti 2014) innan Samsung insåg hur allvarligt felet var efter det vill samsung inte ersätta enheter trots att deras egna garantivillkor sa att en lika stor eller större, lika snabb eller snabbare enhet skulle ges till kunden om ursprungliga enheten inte kunde fixas. Allt står i den tråden bara börja läsa från början.

En del har lyckats med RMA hos ÅF men även svenska ÅF verkar skylla på att garantin inte gäller för att Samsung säger så. Sett att folk blivit nekad RMA av den orsaken.

Själv inte fått nåt vettigt svar från Inet angående päronens 840 500Gb som lider av felet.

Fast det är ganska ointressant, då sveriges konsumentköplag är starkare, samsung borde vara förhållandsvis maktlös om inte prestandan lever upp till hur den marknadsförs, det gäller bara att man vet sina rättigheter, reklamtionen står över garatin i sverige. Så hur samsungs support är i usa är inte det minsta intressant, gäller bar att vara en idiot utan stå på sig och vara stenhård på att man har reklamtionsrätt.

Permalänk
Medlem

Jo men det hjälper ju inte folk som får tillbaks skiten. Vet fler som fått tillbaks 840 EVO från inet tex.

Men visst är det bättre att hävda reklamationsrätten men i vissa fall vill folk bara ha skiten bytt mot nått som fungerar. Tyvärr tror ÅF att dom står över lagen och ofta kommer dom undan med det också.
Men garanti är lönlöst att försöka med då dom flesta ÅF vekar hävda att felet ej täcks av garantin så precis som du säger reklamera är det ända som verkar hållbart.

Själv väntar jag bara på att päronens 840 500Gb ska visa felet igen då jag fick tömma den på privat data dom inte vill ge bort för "testning" men det lär dröja några månader till innan det ens syns då 840 tar mycket lägre tid på sig att degradera.

Permalänk
Medlem

Samsung fail.

Med andra ord, välj något annat än Samsung (eller välj deras Pro-enheter om ni nu måste).

Men framför allt, välj bort TLC-enheter helt.

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jo det är ju så. Folk vägrar erkänna att de dels gjort ett dåligt köp och att det dels beror på inkompetens. Därför greppar man halmstrån och gör allt för att försvara tekniken, även när det helt enkelt är uppenbart fel.

Än värre är det med de som spyr galla på Samsungs SSD's som helhet, trotts att deras MLC-SSD's är i princip felfria och har en helt sjukt bra livslängd. Men så är det väl med den mänskliga psykologin. Jag förstår att du är luttrad.

Jag är nu (läs tidigare under förra året) fullt medveten om att det var ett dåligt köp och jag försvarar inte de drabbade modellerna. Har 3x 830 i olika storlekar som tuffar på fin-fint och skulle gärna köpa en till Samsung SSD, men då i utförandet PRO.
Jag kan erkänna att jag inte läste på tillräckligt ang TLC vs MLC innan jag valde mina 840, men att kalla det inkompetens är kanske lite väl hårt

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Det skall man inte som konsument behöva veta, ingenstans stod det att dessa enheter kommer att prestera sämre med tiden.

Sedan lovade ju Samsung stort och brett att de arbetat runt nackdelarna med TLC.....

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk

Är ni alltså säkra på att 850 Evo kommer bli lika dåliga om några månader också?

Visa signatur

Bitfenix Neos lila - i5 4690K - Asus Radeon R9 280 DirectCU II 3GB - Gigabyte GA-Z97X-Gaming 3 - 850 EVO 250GB - WD Blue 1TB - Crucial Ballistix Sport DDR3 2x4GB - XFX PRO 850W - Samsung SH-224DB - Speedlink Rapax.

Permalänk
Medlem

Nej, självklart inte. Men vänd på det, ingen kan ännu vara säker på att de INTE lider av samma problem... Och då är det ju svårt att rekommendera dem.

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk
Medlem
Skrivet av warh0g:

Jag är nu (läs tidigare under förra året) fullt medveten om att det var ett dåligt köp och jag försvarar inte de drabbade modellerna. Har 3x 830 i olika storlekar som tuffar på fin-fint och skulle gärna köpa en till Samsung SSD, men då i utförandet PRO.
Jag kan erkänna att jag inte läste på tillräckligt ang TLC vs MLC innan jag valde mina 840, men att kalla det inkompetens är kanske lite väl hårt

Det som är inkompetent är att hävda att tekniken är bra även sedan man fått det bevisat för sig att den suger, eller ännu värre, basha Samsung som helhet. Men du har ju inte gjort något av det där så min kritik gäller inte dig.

Du tillhör snarare den sällsynta skaran som, efter att ett problem med produkten man köpt uppdagas, tar ett steg tillbaka, funderar lite, och konstaterar att det var ett dåligt köp. Det händer alla och är inget konstigt. Det som är konstigt är drivet hos vissa att vägra inse att produkten (och inte nödvändigtvis hela företaget) är kass, och att det är lönlöst att försöka hitta andra förklaringar eftersom de inte finns.

Visst kan man säkert köra silvertejpsmetoden, som samsung verkar gjort i det här fallet, och så fungerar det ett tag, men sedan går det sönder igen.

Det är lite som att laga mat med dåliga råvaror och hävda att det alls inte är något fel på maten för man har stått och vräkt på kryddor så det borde smaka bra.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ollonborre14:

Är ni alltså säkra på att 850 Evo kommer bli lika dåliga om några månader också?

Då det inte hänt än så kan man såklart aldrig vara säker per definition.. En vätgasballong behöver inte explodera bara för att man står och röker i den, men det ökar ju risken markant så att säga. Liknade har aldrig inträffat med MLC, oavsett tillverkare, så man kan med större säkerhet säga att det inte kommer hända med vilken som helst annan MLC-baserad SSD. TLC är en i grunden dålig teknik. Man har helt enkelt valt bort tillförlitlighet och prestanda för att pressa priset en smula.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Just det där skulle mycket väl kunna bero på att trim inte fungerar i raid...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ollonborre14:

Absolut inte. Snarare tvärt om har jag ett betydligt högre förtroende för 850 EVO pga VNAND-tekniken som innebär en 'aningen' robustare litografi.
Tror VNAND är vad TLC behöver för att vara gångbart, men det är ju såklart en spekulation från min sida. TLC i formen som kom med 840 var jag skeptisk till från dag 1.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk

Skärm dump från min SSD 840 EVO 256 GB.
Vad säger ni ska jag reklamera skiten ?
Jag har inte kört patchen.. men som det verkar så verkar det inte vara värt att lösa tid på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Jag har också mailat Inet idag och frågat hur dom ser på saken, disken är köpt därifrån. Får se vad dom säger.

Visa signatur

-En laptop atm för lättare spel/arbete/surfande
-Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Då det inte hänt än så kan man såklart aldrig vara säker per definition.. En vätgasballong behöver inte explodera bara för att man står och röker i den, men det ökar ju risken markant så att säga. Liknade har aldrig inträffat med MLC, oavsett tillverkare, så man kan med större säkerhet säga att det inte kommer hända med vilken som helst annan MLC-baserad SSD. TLC är en i grunden dålig teknik. Man har helt enkelt valt bort tillförlitlighet och prestanda för att pressa priset en smula.

På tal om MLC, visst kör Intel bara MLC? och inget TLC?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

sorry går inte söka i tråden från m.sweclockers.com men drabbar detta även msata-versionen? Har en i min NUC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av merdique:

sorry går inte söka i tråden från m.sweclockers.com men drabbar detta även msata-versionen? Har en i min NUC.

ja mSATA är drabbad.

Permalänk
Skrivet av wasted:

Jag har också mailat Inet idag och frågat hur dom ser på saken, disken är köpt därifrån. Får se vad dom säger.

Uppdatera gärna här O berätta! köpte min från dem med.

Permalänk
Skrivet av Minsc S2:

För det andra: Kan någon förklara varför prestandan på min Samsung peakar varje gång jag trycker på windowsknappen? Dom där små topparna i mitten berodde på att jag tryckte på win-knappen, och "bergskedjan" berodde på att jag tryckte flera gånger under en stund.

Kör du Balanced Power Plan med standardinställningar kan det vara så att processorn "klockar upp" när du trycker på win-knappen. Testa med att köra High Performance under testet istället så hålls frekvensen på max. Har märkt att det blir bättre resultat om man kör med High Performance under testet än om man kör Balanced .

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

På tal om MLC, visst kör Intel bara MLC? och inget TLC?

Intel har inte TLC, nej. De har till och med SCL-SSD's för konsumentmarknaden, men de börjar bli till åren nu. Intel 520 är ett exempel.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

körde HDTune 10ggr och fick liknade resultat alla gånger, får se om det håller sig om ett par månader, 295GB ledigt.

Visa signatur

GAMING
G60SD QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 9800X3D|CORSAIR DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 5090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
AM6B+|77S95D QD-OLED|HT-A9M2+SW5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Intel har inte TLC, nej. De har till och med SCL-SSD's för konsumentmarknaden, men de börjar bli till åren nu. Intel 520 är ett exempel.

Så förstod jag dig rätt om Intel 520 har SCL-SSD? Jag rekommenderade nämligen en Intel 520 120GB till en vän, men han fick ett "tips" av NetOnNet att han skulle skaffa en Samsung 940 Evo 256GB bara för att den kostade nästan lika mycket om Intel 520 120GB, men jag sa till han att gå tillbaka o byta till en Intel 520 GB som jag rekommenderade från början. Gjorde jag ett bra val då, som rekommenderade en Intel SSD (eller för den delen 520)

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Så förstod jag dig rätt om Intel 520 har SCL-SSD? Jag rekommenderade nämligen en Intel 520 120GB till en vän, men han fick ett "tips" av NetOnNet att han skulle skaffa en Samsung 940 Evo 256GB bara för att den kostade nästan lika mycket om Intel 520 120GB, men jag sa till han att gå tillbaka o byta till en Intel 520 GB som jag rekommenderade från början. Gjorde jag ett bra val då, som rekommenderade en Intel SSD (eller för den delen 520)

Ja, alla val är bra val jämfört med 840 EVO. Visst, billigare och större är väl bra men en förutsättning är ju att skiten ska funka felfritt och det gör ju uppenbarligen inte EVO-modellerna på grund av TLC och kass firmware.

Visa signatur