Samsung 840 Evo lider fortfarande av prestandadegradering

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ozzed:

Om du tycker att det är en "lösning" att då och då skriva om all data får du nog tänka om. TLC tål betydligt färre skrivningar per cell än vad MLC gör, och att skriva om datan på hela disken ofta, för att så att säga sätta silvertejp på köttsåret, resulterar bara i att det såsmåningom kommer bli omöjligt att läsa data överhuvudtaget. Och jag är rätt säker på att de flesta föredrar kass läshastighet framför ingen läshastighet alls.

Om FW-fixen betyder att man i snitt måste skriva om varje enskild cell varje månad så minskar det livslängden marginellt jämfört med innan, en minimal implementation av detta lär ju låta bli att skriva de celler som av någon annan anledning skrivits den senaste tiden. En sådan lösning skulle paja disken efter ca 80år (för 840EVO, betydligt längre för 850EVO) enbart för att hålla läsprestanda på en OK nivå. Tror de flesta ser det som ett icke-problem + varje månad är nog onödigt ofta med tanke på hur lång tid som gick från lansering till problemet initialt upptäcktes.

Enligt AnandTechs test av 840EVO lär väldigt frekvent skrivning till disken slita ut flash:en efter ca 11år, så det tar knäcken på den långt innan ovan FW-fix gör det och den skulle sänka detta till ca 10 år i värsta fall.
"Even our own aggressive estimates pegged typical client write endurance on the 840 at more than 11 years for the 128GB model."

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Det tråkiga med dina uttalanden Ozzed är att du drar direkta paraleller mellan en teknik och en produkt.
Det är som att svartmåla en processteknik för att en chipdesign är trasig som används i en produkt.
Skulle vara intressant att veta varför du inte verkar kunna/vilja skilja på de båda?

Samsung 840 EvO - En Produkt
Triple Level Cell NAND - Används i flera produkter

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Medlem
Skrivet av yoggan:

Det tråkiga med dina uttalanden Ozzed är att du drar direkta paraleller mellan en teknik och en produkt.
Det är som att svartmåla en processteknik för att en chipdesign är trasig som används i en produkt.
Skulle vara intressant att veta varför du inte verkar kunna/vilja skilja på de båda?

Samsung 840 EvO - En Produkt
Triple Level Cell NAND - Används i flera produkter

Ge gärna exempel på dels andra tillverkare som använder TLC, och dels exempel på Samsung-produkter som använder TLC som inte har drabbats av "buggen" i fråga.

På tal om "riktigt tråkigt" så blir det både roligare och lättare om man citerar folk.

Jag står fast vid mina uttalanden. Fattar inte varför alla är så väldigt engagerade i att få mig att gilla TLC. Trivs ni med tekniken och tycker att den är OK så köp SSD's med TLC då. Sjäv skulle jag inte ta emot en om jag så fick den gratis. Samma med SSD's med kontrollerkretsar från Sandforce.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

De flesta som tydligt påvisat att de återigen fått problem med läsprestanda har:
- inte 840 EVO, vilket är en förutsättning för fixen.
- köpt ny drive men missat att patcha upp den.
- helt enkelt struntat i att köra Restoration fixen. WTF?
- kör raid, som ju egentligen inte supportas av fixen.

Finns det nu någon som inte uppfyller ovanstående men som har låg läsprestanda på äldre data som kan träda fram?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Iphone 5 använde TLC, använde var ordet. Dom övergav det när prestandan sjunk med tiden så att telefonerna blev obrukbara. Dom som hade oturen att få en med TLC fick en hotfix men vem vet om deras problem försvann eller kommer tillbaks likt samsungs.

Enehter som vi vet är påverkade
840
840 EVO
840 EVO mSATA
Samsung OEM varianter baserade på TLC.
Iphone 5

Enheter vi inte vet om dom är påverkade
850 EVO
Enterprise varianterna från samsung då ingen verkar ha testat dessa.
Sandisk Ultra 2

Det är enheter jag kan komma på. Om någon vet andra enheter som är påverkade så säg till.

Nordichardware testar numera både Sandisk Ultra 2 och 850 EVO för att se om dessa likt 840 EVO kommer degradera med tiden. Frågan är om dom kommer köra testet långt nog. Vet själv att 840 tog 42 veckor på sig ungefär för dom två jag testade att drabbas så det skiljer definitivt mellan noder och modeller.

Men man kan nog konstatera att TLC enheter rent allmänt har haft HÖG felprocent om man kollar på läs prestandan.
Antalet obeprövade enheter är också stort, 850 EVO, Sandisk Ultra 2. Dessa lär vi inte veta om dom är bra fören om 1-2 år.

Vad vi vet finns det inga TLC enheter som passerat 1 år eller mer i långtidstest för att se om prestandan förblir oförändrad med tiden under normal drift.

Tog ju bara 1.5 år att upptäcka problemet på stor skala på 840 och det mycket tack vare att 840 EVO fallerade så snabbt efter den togs i bruk som gjorde att folk även kollade på tidigare TLC enheter från samsung.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Immersion:

Tror som sagt efter detta inte många kommmer köpa 850, spelar ingen roll, förtroendet för TLC är totalt förbrukat, och tvivlar på att även samsung kommer satsa på det framöver. Förändringar i SSD marknaden händer snabbt då det är en entuiast marknad till stor del, och dröjjer inte länge innan alla entuiaster flockar över till andra märken. Kommer dom dock ersätta alla drabbade EVO kunder så får dom nog många good will points..

Tror 850 EVO kommer sälja rätt bra faktiskt, och förtroendet är knappast förbrukat även om det fått sig en törn. Samsung kommer med största sannolikhet och med i min mening god anledning fortsätta med TLC i formen av VNAND. Förstår inte varför man ska flockas över till andra märken förutom möjligen då Samsungs dåliga skötsel av ärendet i fråga, hoppas de verkligen reder ut det.

Skrivet av FubbHead:

I vilket fall borde de inte släppa ut mer enheter baserat på tekniken, innan de testat den tillräckligt. Precis som Intel, innan de släppte sina SandForce-enheter.

Nya enheterna bygger på en robustare Litografi i form av VNAND, det torde resultera i att problemen löser sig hoppas jag. Förra generationen TLC hade lite väl många nackdelar redan på papperet.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Skrivet av roxkz:

Tror 850 EVO kommer sälja rätt bra faktiskt, och förtroendet är knappast förbrukat även om det fått sig en törn. Samsung kommer med största sannolikhet och med i min mening god anledning fortsätta med TLC i formen av VNAND. Förstår inte varför man ska flockas över till andra märken förutom möjligen då Samsungs dåliga skötsel av ärendet i fråga, hoppas de verkligen reder ut det.

Nya enheterna bygger på en robustare Litografi i form av VNAND, det torde resultera i att problemen löser sig hoppas jag. Förra generationen TLC hade lite väl många nackdelar redan på papperet.

Samsung har en extremt stor del av marknaden. Kommer vi ihåg vad som hände med INTEL, INTEL som var störtst och bäst anseende gick förlorat direkt när dom gick över till sandforce som hade samma problem som alla andra ssds... Samsung var den enda tillverkaren som hade bra anseende, som man kunnde lita på.
Och dom som är drabbade av detta kan jag garantera dig inte köper en TLC disk igen från samsung.
Det finns som sagt andra märken nu. Samsung har klantat sig rejällt.. och känns som dom försöker mörka det hela som beskrivs på overclocks forumet.. att dom inte ger oss hela sanningen för det skulle ge dom dåligt anseende. Verkar ju uppenbarligen finns en lösning.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Immersion:

Samsung har en extremt stor del av marknaden. Kommer vi ihåg vad som hände med INTEL, INTEL som var störtst och bäst anseende gick förlorat direkt när dom gick över till sandforce som hade samma problem som alla andra ssds... Samsung var den enda tillverkaren som hade bra anseende, som man kunnde lita på.
Och dom som är drabbade av detta kan jag garantera dig inte köper en TLC disk igen från samsung.
Det finns som sagt andra märken nu. Samsung har klantat sig rejällt.. och känns som dom försöker mörka det hela som beskrivs på overclocks forumet.. att dom inte ger oss hela sanningen för det skulle ge dom dåligt anseende. Verkar ju uppenbarligen finns en lösning.

Du har tydligen glömt att Intel rättade till hundratals buggar i firmware innan de släppte SSD med Sandforce? Deras fixar gjorde att Sandforce blev användbart, något Sandforce själva inte redde ut. De hade alltså inte alls samma problem som alla andra. Efter att Samsung gick över till TLC så har jag enbart köpt Intel med mestadels Sandforce. Har inte haft ett problem öht och jag kan inte påminna mig ha sett att andra har några större problem heller. Har du andra fakta är du välkommen att presentera dem, det skulle uppskattas.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Immersion:

Samsung har en extremt stor del av marknaden. Kommer vi ihåg vad som hände med INTEL, INTEL som var störtst och bäst anseende gick förlorat direkt när dom gick över till sandforce som hade samma problem som alla andra ssds... Samsung var den enda tillverkaren som hade bra anseende, som man kunnde lita på.
Och dom som är drabbade av detta kan jag garantera dig inte köper en TLC disk igen från samsung.
Det finns som sagt andra märken nu. Samsung har klantat sig rejällt.. och känns som dom försöker mörka det hela som beskrivs på overclocks forumet.. att dom inte ger oss hela sanningen för det skulle ge dom dåligt anseende. Verkar ju uppenbarligen finns en lösning.

Vänta här nu.. Intels goda renommé gick förlorad för att man på några enstaka modeller bytte till en kontroller som man fixat firmwaren på? Vad för problem var det alla andra hade? Påminner dig åter igen skillnaden på tlc och tlc vnand. Vad samsung pysslar med vettekatten men de har uppenbarligen bekymmer och försöker in i det sista undvika massåterkallning av diskar. Intel har klantat sig med x25an ett par gånger också.. Köp den disk som verkar vettig.. För mig var det givna valet 850 pro pga vnand.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Huvudsaken enligt mig är hur företaget beter sig när problem väl uppstår. Och i och med det här så inger Samsung inte direkt något förtroende, TLC or not....

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk
Medlem
Skrivet av FubbHead:

Huvudsaken enligt mig är hur företaget beter sig när problem väl uppstår. Och i och med det här så inger Samsung inte direkt något förtroende, TLC or not....

Få företag som inger förtroende i det läget tyvärr.. Skulle inte kunna köpa alltför många komponenter om jag bojkottade alla som misskött sig en gång eller två. Men har full förståelse för ditt val.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ge gärna exempel på dels andra tillverkare som använder TLC, och dels exempel på Samsung-produkter som använder TLC som inte har drabbats av "buggen" i fråga.

På tal om "riktigt tråkigt" så blir det både roligare och lättare om man citerar folk.

Jag står fast vid mina uttalanden. Fattar inte varför alla är så väldigt engagerade i att få mig att gilla TLC. Trivs ni med tekniken och tycker att den är OK så köp SSD's med TLC då. Sjäv skulle jag inte ta emot en om jag så fick den gratis. Samma med SSD's med kontrollerkretsar från Sandforce.

Micron & Toshiba använder TLC minnen.

Jag engarerar mig inte för att du skall gilla TLC minnen. Det skiter jag i. Men jag irriterar mig på att du, utan sakliga grunder, tror att TLC i sig är trasigt/ej användbart när det handlar om en produkt i detta fallet. Skilj på produkten och TLC flash-tekniken så är jag nöjd.

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Medlem
Skrivet av yoggan:

Micron & Toshiba använder TLC minnen.

I vilka produkter då? Namedropping var inte det jag var ute efter. Kan du inte peka på specifika produkter så är det döfött.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

I vilka produkter då? Namedropping var inte det jag var ute efter. Kan du inte peka på specifika produkter så är det döfött.

Det var du som bad honom namedroppa, du frågade specifikt efter tillverkare.
Tror inte heller 850 EVO är drabbad ärligt talat pga den nya NANDen, men det får tiden utvisa snarare. Det är för tidigt att säga med säkerhet.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Det var du som bad honom namedroppa, du frågade specifikt efter tillverkare.
Tror inte heller 850 EVO är drabbad ärligt talat pga den nya NANDen, men det får tiden utvisa snarare. Det är för tidigt att säga med säkerhet.

Specifika modeller vad det jag bad om, eftersom jag inte hittat några själv.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Är ju knappast dödfött då vi ser många tillverkare använda det.
I produkter kör t.ex KIngston & Panasonic med TLC.
Att hitta en specifik modell är eventuellt svårare då de flesta inte direkt går ut med vilken underliggande teknik det är eftersom det, oftast, är irrelevand för slutanvändaren.
Du har fortfarande, för övrigt, inte kunnat påvisa att det är fel på TLC tekniken. Vänligen återkom med det.

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Specifika modeller vad det jag bad om, eftersom jag inte hittat några själv.

Skrivet av Ozzed:

Ge gärna exempel på dels andra tillverkare som använder TLC, och dels exempel på Samsung-produkter som använder TLC som inte har drabbats av "buggen" i fråga.

Märken var det som bads m. Samsung har ännu inga bekräftade konsumentenheter med TLC som inte är drabbade, eftersom 840 är de enda som existerat länge nog och de är just de som är drabbade.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Har försökt se ett samband mellan för dem där FW-fixen verkar fungera och där den inte gör det. Problemet bottnar ju i att TLC-cellerna tar längre tid att läsa om det var väldigt länge sedan man skrev data till dem. Kan det vara så enkelt att de som använder sina 840 EVO diskar väldigt frekvent inte längre ser något symptom medan de som använder den lite mer sparsamt får tillbaka problemet.

Köpte disken mars 2014 och sedan dess har det skrivits 2.0TB och disken har 2056 "Power-on Hours", d.v.s. inte speciellt mycket skrivning i förhållande till hur många timmar disken varit i drift (är systemdisk så den läses mest).

Det blir som att välja mellan pest och kolera då om man använder sin SSD EVO mycket kommer man snart upp i "taket" för antal skrivningar av TLC och får problem men om man inte använder sparsamt så "självdör" TLC och får mycket dålig prestanda efter några månader.

Har gjort backup kört Samsung Performance Restaration Tool, TRIM och gjort massor av tester, skärmdumpar på allt som kunde vara intressant men det blir lite OT i denna tråden.

Kortfattat blev prestandan mycket bättre (dock lnågra lte knepiga nerspikar, får se om någon vecka hur det ser ut).

Finns det någon liknande "appell" för oss i EU ?

petition-samsung-840-ssd-series-read-degradation-issue-petition-for-replacement
http://www.overclock.net/t/1538745/petition-samsung-840-ssd-s...

Permalänk
Datavetare
Skrivet av -X-hellfire:

Det blir som att välja mellan pest och kolera då om man använder sin SSD EVO mycket kommer man snart upp i "taket" för antal skrivningar av TLC och får problem men om man inte använder sparsamt så "självdör" TLC och får mycket dålig prestanda efter några månader.

Har gjort backup kört Samsung Performance Restaration Tool, TRIM och gjort massor av tester, skärmdumpar på allt som kunde vara intressant men det blir lite OT i denna tråden.

Kortfattat blev prestandan mycket bättre (dock lnågra lte knepiga nerspikar, får se om någon vecka hur det ser ut).

Finns det någon liknande "appell" för oss i EU ?

petition-samsung-840-ssd-series-read-degradation-issue-petition-for-replacement
http://www.overclock.net/t/1538745/petition-samsung-840-ssd-s...

256MB versionen av 840 och 840 EVO ska enligt Samsung klara sig 11år om man skriver 40GB per dag vilket motsvarar att man skriver om alla celler ca 4 gånger per månad.

Skriver man om alla celler en gång per månad håller den ca 44år och görs detta verkar det som symptomet försvinner. Känns som en lösning där FW säkerställer att alla celler skrivs om minst en gång per månad vore helt OK.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

256MB versionen av 840 och 840 EVO ska enligt Samsung klara sig 11år om man skriver 40GB per dag vilket motsvarar att man skriver om alla celler ca 4 gånger per månad.

Skriver man om alla celler en gång per månad håller den ca 44år och görs detta verkar det som symptomet försvinner. Känns som en lösning där FW säkerställer att alla celler skrivs om minst en gång per månad vore helt OK.

Det var inte länge, 11 år är ju ingenting för min del, min första dator har en 20 MB Seagate hårddisk från 1987 , som fortfande funkar om man knackar till den så den spinner igen och är snart 30 år samt massa andra hårddiskar tex 2x22 GB IBM Deathstari raid 0 som forfarande funkar (de ligger visseligen längst ner i en skrivbordslåda och har inte testats på 10-20 år men de funkar säkert. Har bara haft ett hårddiskhaveri genom åren en 500 GB Seagate 7200.10 som dog efter ett år i min raid 5 (men den var "prisvärd").

Tycker att en sådana begränsningar på SSD är väldigt illavarslande, om tillverkarna kommer undan med att sälja som så snabbt "förbrukas" vare sig de används mycket eller knappt alls.

Tittade tyvärr mest på "prisvärd" faktorn när jag köpte Samsung SSD 840 EVO annars hade jag nog köpt Intel 830 SSD.

edit: ett förtydligande: Om man inte "misshandlar" produkten med G-krafter eller miljöpåverkan såsom soljus, magnetfält, fukt, extrema temperaturer (över/under rumpstemperatur) så skall den hålla i princip hur länge som helst (livstid) i mitt tycke.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av -X-hellfire:

Det var inte länge, 11 år är ju ingenting för min del, min första dator har en 20 MB Seagate hårddisk från 1987 , som fortfande funkar om man knackar till den så den spinner igen och är snart 30 år samt massa andra hårddiskar tex 2x22 GB IBM Deathstari raid 0 som forfarande funkar (de ligger visseligen längst ner i en skrivbordslåda och har inte testats på 10-20 år men de funkar säkert. Har bara haft ett hårddiskhaveri genom åren en 500 GB Seagate 7200.10 som dog efter ett år i min raid 5 (men den var "prisvärd").

Tycker att en sådana begränsningar på SSD är väldigt illavarslande, om tillverkarna kommer undan med att sälja som så snabbt "förbrukas" vare sig de används mycket eller knappt alls.

Tittade tyvärr mest på "prisvärd" faktorn när jag köpte Samsung SSD 840 EVO annars hade jag nog köpt Intel 830 SSD.

11år är Samsungs "worst-case" om du skriver om varje cell 4 gånger med en last som endast kan förväntas finnas på en server.

Går man på P/E-specifikation (P/E = Program Erase, alltså hur många gånger en cell ska kunna skrivas enligt specifikationen) är det ca 20år och går man på de testfall Samsung haft som simulerar desktop-användning skulle det ta 37år innan disken pajade.

Och det är som sagt om man skriver om varje cell 4 gånger per månad. Går man på hur lång tid det verkar ta innan felet alls uppträder så verkar 2-3 månader mellan skrivningarna vara ungefär vad som behövs. Då är absolut "worst-case" 80-120 år, 160-240 år enligt P/E och väldigt länge enligt "normal-case".

Svårt att se hur ens 11år kan vara ett problem, 20år är betydligt längre än man kan förvänta sig att något PC-system kan antas vara tillförlitligt (finns andra system som förväntas vara i drift längre än så, där kanske man inte ska köra TLC).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

11år är Samsungs "worst-case" om du skriver om varje cell 4 gånger med en last som endast kan förväntas finnas på en server.

Går man på P/E-specifikation (P/E = Program Erase, alltså hur många gånger en cell ska kunna skrivas enligt specifikationen) är det ca 20år och går man på de testfall Samsung haft som simulerar desktop-användning skulle det ta 37år innan disken pajade.

Och det är som sagt om man skriver om varje cell 4 gånger per månad. Går man på hur lång tid det verkar ta innan felet alls uppträder så verkar 2-3 månader mellan skrivningarna vara ungefär vad som behövs. Då är absolut "worst-case" 80-120 år, 160-240 år enligt P/E och väldigt länge enligt "normal-case".

Svårt att se hur ens 11år kan vara ett problem, 20år är betydligt längre än man kan förvänta sig att något PC-system kan antas vara tillförlitligt (finns andra system som förväntas vara i drift längre än så, där kanske man inte ska köra TLC).

Se min edit i förgående inlägg.

Laddade hem igår Samsung Performance Restaration Tool version 1.1 (hade tidigare i höstas så det skrevs om problemen hämtat hem den men såg att det var version 1.0 ) som jag som sagt körde.

Det hande kanske funkar som lösning om Samsung Magician hade inlkuderat en sådan lösning att som du beskrev tidigare (om det nu funkar att köras år ut och år in), Det är alltid en större risk att köra sådana operationer många gånger, förr eller senare har man otur; strömavbrott, något knasigt program som kraschar under tiden eller något annat och hatt det finns så många olika användarscenarion. Det ökar risken att SSD:n blir "defekt i förtid".

Det här är visserligen inget problem för tillverkarna utan snarare en "feature" för att kunna sälja nytt nytt nytt, de senaste produkterna, hela tiden, färskvara med flashiga namn och features.

Permalänk
Medlem

Inte OK Samsung, 2x840 EVO 120gb RAID0

Visa signatur

Fractal Design Arc Midi R2, 4670k, Sabertooth Z87, Gigabyte Gtx 780 Windforce, Samsung Evo 2x120gb Raid0, Seasonic X-650, A-data XPG 16gb Inet edition, Seagate-någonting 2tb

Permalänk
Skrivet av All3z:

Inte OK Samsung, 2x840 EVO 120gb RAID0

http://i.imgur.com/wd2LeeB.png

Tråkigt dessutom funkar inte Samsung Performance Restaration Tool på SSD i raid enligt FAQ, vet inte hur du skall får tillbaka prestandan utan att krångla med DiskRefresh eller tabort raid 0 och köra "fixen" på en och en SSD.

Permalänk
Medlem

Om en 250 GB drive väntas hålla 11 år så bör en 1 TB drive hålla 4 ggr så länge med samma belastning, dvs. 44 år. Så det är helt avgörande med lagringskapacitet även för den förväntade livslängden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

850 pro så slipper du eventuella problem. Skulle inte förvåna mig om 850 Evo så småningom klappar ihop på liknande sätt då TLC rätt och slätt är en idiotisk design från grunden. "A polished turd is still a turd" som det heter. Undvik TLC, oavsett tillverkare.

Toleransnivåerna är sämre på 16nm MLC än 40nm TLC, och det är de små toleransnivåerna som gör felet.
Skit är skit, oavsett om det kommer i 2 doftnivåer eller fler... Och små nm flash ÄR skit.

Dock hade jag köpt Pro (eller annat) istället för Evo idag pga det löjligt höga priset på 850 EVO.
Jag har faktiskt inte märkt något på mina 840 diskar efter fixet dock. Men uppenbarligen så är felet fortfarande där om folk får felet igen.
Nu var det typ 1-2 veckor sedan jag kollade dem, kanske borde gör det igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Toleransnivåerna är sämre på 16nm MLC än 40nm TLC, och det är de små toleransnivåerna som gör felet.
Skit är skit, oavsett om det kommer i 2 doftnivåer eller fler... Och små nm flash ÄR skit.

Dock hade jag köpt Pro (eller annat) istället för Evo idag pga det löjligt höga priset på 850 EVO.
Jag har faktiskt inte märkt något på mina 840 diskar efter fixet dock. Men uppenbarligen så är felet fortfarande där om folk får felet igen.
Nu var det typ 1-2 veckor sedan jag kollade dem, kanske borde gör det igen.

Mja, det finns inga dokumenterade fall av att någon MLC-ssd skulle ha råkat ut för detta. Felet har ju att göra med läsning av data, inte hur många skrivningar enheterna tål.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Få företag som inger förtroende i det läget tyvärr.. Skulle inte kunna köpa alltför många komponenter om jag bojkottade alla som misskött sig en gång eller två. Men har full förståelse för ditt val.

Nämn något, i Samsungs storleksordning, som vägrat erkänna att deras produkt är felaktig, och (uppenbarligen) valt att ignorera problemet så långt det gått? Som sagt tidigare, till och med OCZ framstår ju som en mer pålitlig och ansvarstagande tillverkare...

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk
Medlem

840 EVO 500GB Raid 0, här kan man ju se att det som kan antas vara skrivet senare (till höger) inte har fått problemet än.

Väntar mig en lösning på det här nu samsung.

Permalänk
Medlem

Och varfør læser jag denne nyhet NU? Bestællde en 840 Evo igår. Suck.

Visa signatur

Speldator: Intel i5-7600K @4,95Ghz - BeQuiet PureRock - MSI Z170A SLI Plus - Corsair RM550x - Asus RTX 2070 ROG Strix Advanced 8GB - MSI Optix MAG271CQR 27” 1440p 144hz - 8Gb Corsair Vengeance 2400Mhz DDR4 - Samsung 850 Evo + WD Black M.2 SSD - NZXT S340

Jobbdator: HP Elitebook X360 2018 - 16Gb DDR4 - 256Gb PCI-e SSD - Intel i7-8650U

Konsol: Xbox Series X