Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Såklart ska den som är missnöjd begära kompensation och det går troligtvis även att åberopa konsumentköplagen för att returnera kortet och få pengarna tillbaka. Däremot finns det ingen rim och reson i att skicka tillbaka fullt fungerande grafikkort enbart på grund av vad som nu framkommit om det segmenterade minnet. Att vissa tycker det är kul att hetsa i kommentarsfälten och måla upp problemet som större än det faktiskt är bryr jag mig inte om.

Oavsett vad man tycker i frågan är diskussionen ganska ointressant. Det spännande just nu är att hitta några vettiga scenarier där de sista ~0,5 GB påverkar prestandan i någon större utsträckning.

Det som är intressant är inte hetsen om att returnera, utan att Nvidia medvetet har ljugit om en produkt. Om dom kommer undan med det utan några form av reprimand som är kännbar betyder det att det är okej för andra större aktörer att göra lika dant. Det är vad som är intressant med diskussionen.

Visa signatur

System: Team Red

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Dimestam:

Såklart ska den som är missnöjd begära kompensation och det går troligtvis även att åberopa konsumentköplagen för att returnera kortet och få pengarna tillbaka. Däremot finns det ingen rim och reson i att skicka tillbaka fullt fungerande grafikkort enbart på grund av vad som nu framkommit om det segmenterade minnet. Att vissa tycker det är kul att hetsa i kommentarsfälten och måla upp problemet som större än det faktiskt är bryr jag mig inte om.

Oavsett vad man tycker i frågan är diskussionen ganska ointressant. Det spännande just nu är att hitta några vettiga scenarier där de sista ~0,5 GB påverkar prestandan i någon större utsträckning.

Inte lätt det gäller ju att hamna mellan 3,5-4 GiB ett förhållandevis smalt band.

Ni kan ju kika på det Tyska testet jag länkat till där har de ju lyckats.
http://www.pcgameshardware.de/Geforce-GTX-970-Grafikkarte-259...

Även detta är intressant, där faller min fps för GTX970 betydligt mer än för GTX980, i tre av graferna.
http://www.overclock.net/t/1519016/gtx-980-oc-vs-gtx-970-oc-4...

Men jag misstänker att Jonas och Emil redan håller på att koka ihop något.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Ratatosk:

Inte lätt det gäller ju att hamna över mellan 3,5-4 GiB ett förhållandevis smalt band.

Ni kan ju kika på det Tyska testet jag länkat till där har de ju lyckats.
http://www.pcgameshardware.de/Geforce-GTX-970-Grafikkarte-259...

Även detta är intressant, där faller min fps för GTX970 betydligt mer än för GTX980, i tre av graferna.
http://www.overclock.net/t/1519016/gtx-980-oc-vs-gtx-970-oc-4...

Men jag misstänker att Jonas och Emil redan håller på att koka ihop något.

Tack för länken! Nu kanske jag missar något, men det kluriga här är att hitta ett test där det segmenterade minnet gör skillnad i verklighetsbaserade scenarion. Vad jag kan se är bildfrekvenserna vid inställningarna som äter mer än 3,5 GB minne så låga att de ändå inte hade varit vettiga att använda även om videominnet fungerade på traditionellt vis. Ska läsa vidare.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Dimestam:

Tack för länken! Nu kanske jag missar något, men det kluriga här är att hitta ett test där det segmenterade minnet gör skillnad i verklighetsbaserade scenarion. Vad jag kan se är bildfrekvenserna vid inställningarna som äter mer än 3,5 GB minne så låga att de ändå inte hade varit vettiga att använda även om videominnet fungerade på traditionellt vis. Ska läsa vidare.

Ja testerna utförs tyvärr i orealistiska inställningar, vilket jag normalt tycker gör testet ointressant.
I detta fall tycker jag dock att det kan vara befogat, syftet är ju att se om GTX970 kan använda mer än 3,5 GiB minne, inte att testa olika produkter mot varandra.
Det underklockade GTX980 kortet, finns med mer som en referens, att visa att ett kort med äkta 4GiB minne klarar sig bättre.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Ratatosk:

Ja testerna utförs tyvärr i orealistiska inställningar, vilket jag normalt tycker gör testet ointressant.
I detta fall tycker jag dock att det kan vara befogat, syftet är ju att se om GTX970 kan använda mer än 3,5 GiB minne, inte att testa olika produkter mot varandra.
Det underklockade GTX980 kortet, finns med mer som en referens, att visa att ett kort med äkta 4GiB minne klarar sig bättre.

Det finns såklart många olika infallsvinklar. Tyskarna visar hur problemet uppenbaras, men egentligen är det bara steget upp från ett syntetiskt test eftersom de använder orealistiska inställningar (ger för låg bildfrekvens oavsett). Vad som skulle vara riktigt intressant är om det går att hitta verklighetsbaserade scenarier där minneshanteringen ger en betydande nackdel, dvs. påvisar att användarna går miste om något som spelar roll i praktiken. Då kan det bli aktuellt att omvärdera situationen. Aja, sista ordet är inte sagt än.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk
Medlem
Skrivet av _robban:

För min del så har jag köpt över disk direkt

Gäller även över disk då hela "NetOnNet" är en lagershop.

Skrivet av Dimestam:

Först och främst kommer det tvinga tillverkarna att ta höjd för sådana här händelser...
Därmed inte sagt att Nvidia inte borde kompensera missnöjda kunder på annat sätt.

Det är väl rimligt att dom får inte göra sånt här. Och absolut så är en kompensation på sin plats då du har lånat ut pengar till dom ifall du gör en retur.

Skrivet av Dimestam:

Det finns såklart många olika infallsvinklar.

Synd att ni inte tar upp det då.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Skrivet av Dimestam:

Vad som skulle vara riktigt intressant är om det går att hitta verklighetsbaserade scenarier där minneshanteringen ger en betydande nackdel, dvs. påvisar att användarna går miste om något som spelar roll i praktiken. Då kan det bli aktuellt att omvärdera situationen. Aja, sista ordet är inte sagt än.

Kanske värt att prova en 4K skärm, 970 kort i sli. Om man inte bara tittar på fps, utan hur det faktiskt ser ut. Iaf fick jag massor av stuttering så att spelen blev ospelbara. Jag undrar om det inte är det här fenomenet som Linus ser när han jämför 3 GTX 970 mot 2 GTX 980. Där påtalar han att det blir nästan ospelbart med 3 kort i just 4K upplösningen. Hänger säkert ihop med hur mycket minne de olika spelen drar.

Hade varit intressant med även 3 stycken 980 kort i testen.

Visa signatur

Fractal Design define 7 // Asus ROG Strix Z690-A // Intel i7 12700KF // EVGA 1600W // Kingston 4 X 16gb 3600 DDR4 // Asus TUF RTX 3080 ti // 4xm.2 SSD 5,5TB // Asus 3x32" 1440p 144Hz //

Permalänk
Medlem

Kan ingen berätta för mig om man inte kan stänga av den där 0.5gb? jag kan tänka mig köpa kortet om jag kan se till att den bara använder 3.5gb (lirar ju ändå bara i 1920 upplösning) och inte flödar över på de andra segmentet.. vad tror ni? går det att inaktivera? då ser man ju till att prestandan alltid är densamma, även om det "bara" är 3.5gb..

Vad tror ni?

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, Asus Dual 5060ti 16gb, 11900K, TR Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 180Hz MSI 1080p 24", 3060ti 8gb, Ryzen 5700X3D,Peerless assassin 120 , Msi b550 pro vdh wifi, 32gb 3600 corsair, 1tb P9a1 + mer lagring, Corsair vengeance 750w, phantek p400a
3rd PC Asus rtx4060, ryzen 5600, MSI b550 pro vdh, 32GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 1tb mx500, MSI MAG650w. HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400
Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

Kan ingen berätta för mig om man inte kan stänga av den där 0.5gb? jag kan tänka mig köpa kortet om jag kan se till att den bara använder 3.5gb (lirar ju ändå bara i 1920 upplösning) och inte flödar över på de andra segmentet.. vad tror ni? går det att inaktivera? då ser man ju till att prestandan alltid är densamma, även om det "bara" är 3.5gb..

Vad tror ni?

Kapar man de sista 512 megabyten av minnet så lagras det väl i ditt RAM istället som har lägre överföringshastighet än de 512 långsamma megabyten i GTX 970

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vesh:

Kapar man de sista 512 megabyten av minnet så lagras det väl i ditt RAM istället som har lägre överföringshastighet än de 512 långsamma megabyten i GTX 970

jag tror du misstförstår mi, att AVAKTIVERA, så datorn inte ens tror att de finns de extra 512 o använda... skulle de låna från ramet snackar vi ashöga texturer. finns ändå inga spel i 1920 res som använder mer än 3.5 för mig... så som sagt

Vet någon om det går att säga till grafikkortet att inte använda mer än 3.5gb av det Snabba minnet???

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, Asus Dual 5060ti 16gb, 11900K, TR Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 180Hz MSI 1080p 24", 3060ti 8gb, Ryzen 5700X3D,Peerless assassin 120 , Msi b550 pro vdh wifi, 32gb 3600 corsair, 1tb P9a1 + mer lagring, Corsair vengeance 750w, phantek p400a
3rd PC Asus rtx4060, ryzen 5600, MSI b550 pro vdh, 32GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 1tb mx500, MSI MAG650w. HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Gtoxed:

Vad tror ni?

Skrivet av Vesh:

Jupp, de sista 0,5 används som en buffer som är bättre än datorns primärminne och gör nytta.

Är uppriktigt sagt irriterad på hur vissa saker blåses upp långt ur sina proportioner. Något vi är extremt duktiga på här i Sverige. Jämför till exempel hysterin om Sandy Bridge när det begav sig, Sverige fick panik medan de flesta andra länder knappt noterade problemet (jaha, kan vissa sataportar degradera med tiden? jaja, den tiden den sorgen får la byta då om det händer tykte andra medan de flesta här tyckte OMG SKANDAL MÅSTE REKLAMERA KOMPENSATION FUUUUSSSSSKKK!!!!).

Det är inget fel på 970, bara felaktik spec på ROP's vid lanseringen. Sedan var det inget snack om de selektiva deaktiveringen som är en innovativ lösning och verkar ha ökat yielden på GTX970 chippen, vilket i sin tur har gett billigare grafikkort till alla.

Vad föredrar du?
1. Ett grafikkort med stympat minne (3,5GB)
X. Ett grafikkort med hybridminne som har en mellanhastighet 0,5GB buffert till totalt 4GB till samma pris som alternativ 1
2. Ett grafikkort som presterar näst intill identiskt med alternativ X men kostar 20% mer för att få full fart på alla 4GB?

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Jupp, de sista 0,5 används som en buffer som är bättre än datorns primärminne och gör nytta.

Är uppriktigt sagt irriterad på hur vissa saker blåses upp långt ur sina proportioner. Något vi är extremt duktiga på här i Sverige. Jämför till exempel hysterin om Sandy Bridge när det begav sig, Sverige fick panik medan de flesta andra länder knappt noterade problemet (jaha, kan vissa sataportar degradera med tiden? jaja, den tiden den sorgen får la byta då om det händer tykte andra medan de flesta här tyckte OMG SKANDAL MÅSTE REKLAMERA KOMPENSATION FUUUUSSSSSKKK!!!!).

Det är inget fel på 970, bara felaktik spec på ROP's vid lanseringen. Sedan var det inget snack om de selektiva deaktiveringen som är en innovativ lösning och verkar ha ökat yielden på GTX970 chippen, vilket i sin tur har gett billigare grafikkort till alla.

Vad föredrar du?
X. Ett grafikkort med hybridminne som har en mellanhastighet 0,5GB buffert till totalt 4GB till samma pris som alternativ 1
2. Ett grafikkort som presterar näst intill identiskt med alternativ X men kostar 20% mer för att få full fart på alla 4GB?

Eller bara köpa ett 290X, få samma prestanda men att man kan utnyttja alla 4 Gb? Man måste inte köpa NVidia

Visa signatur

GPU: Sapphire 5700 XT CPU: i9 10850K @ 5 GHz med NH-D15 RAM: 32 GB Vengeance @ 3600 MHz PSU: eVGA Supernova 750 G3 Chassi: Define R5 Moderkort: Asus Strix Z490-F Lagring: 970 EVO 500 GB och 840 EVO 250 GB Skärm: Asus TUF VG259Q, PHILIPS Brilliance 230C, Samsung U28E590
Äldre grejer: 4790K, i7 920, Athlon 3800+ X2, 290X Crossfire, 560 Ti Sli, 560 Ti 448 cores, 8800 GT Sli.
Laptop:  MacBook Pro 13" mid 2014 

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Vad föredrar du?

Synd att dina alternativ inte fanns med när man valde ett GTX 970.

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberSpace:

Eller bara köpa ett 290X, få samma prestanda men att man kan utnyttja alla 4 Gb? Man måste inte köpa NVidia

Fast R9 290/290X skulle kostat lite mer ifall GTX 970 inte var så pass billig. Ifall Nvidia inte kunnat deaktivera GTX 970 på detta sätt så skulle förmodligen GTX 970 kosta ungefär lika mycket som GTX 670 vid lanuch ca 4000 kr. AMD skulle då inte behöva sänka priserna på R9 290/290X så folk skulle behöva betala ca 600 kr mer för sina R9 290/290X.

Samtidigt är det väldigt dåligt gjort av Nvidia att de gick ut med fel specifikationer ifall folk som har köpt GTX 970 är missnöjda så är det bara rätt att de ska kunna få sina pengar tillbaka alternativ ifall Nvidia har någon form av kampanj som gör att folk som har köpt sina GTX 970 innan detta avslöjades får byta sina GTX 970 + 1000 kr till ett GTX 980.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

Relevant hihi

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

jag tror du misstförstår mi, att AVAKTIVERA, så datorn inte ens tror att de finns de extra 512 o använda... skulle de låna från ramet snackar vi ashöga texturer. finns ändå inga spel i 1920 res som använder mer än 3.5 för mig... så som sagt

Vet någon om det går att säga till grafikkortet att inte använda mer än 3.5gb av det Snabba minnet???

Inställningarna och spelet påverkar hur mycket VRAM som används. Om du skulle begränsa kortet till 3.5GB skulle det nyttja RAM om du använde inställningar som krävde mer än 3.5GB. Nu använder det först de långsammare 0.5GB och RAM endast om det krävs mer än 4GB.

Dvs, du har full fart så länge du inte går över 3.5GB, om du gör det har du 0.5GB som är snabbare än RAM att använda. Skulle du på något sätt kunna stänga av de sista 0.5GB skulle du istället gå direkt till att nyttja RAM om du överskred 3.5GB vilket skulle vara ännu långsammare.

TL;DR: Full prestanda upp till 3.5GB nyttjad VRAM, tappad prestanda mellan 3.5GB och 4GB, men fortfarande snabbare än om kortet endast haft/varit låst till 3.5GB VRAM.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Dekkan:

Synd att dina alternativ inte fanns med när man valde ett GTX 970.

Synd att det inte var en full tech presentation.

I produktutveckling är den miljontals designbeslut för att komma fram till en produkt som man tror kommer ha en bra ballans mellan pris och prestanda för att bli attraktiv för kunder och därmed sälja så kunder får det de vill ha och företaget tjänar pengar... Marknadsekonomi

Jag vill inte ha 1-X-2 val på en sådan sak, och givetvis är X det enda försvarbara alternativet i fråga om pris/prestanda. NVIDIA valde X åt oss, och jag är glad för det. Men lite tydligare dokumentation om deras nya tekniker för optimering av binning hade varit av intresse.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

Inställningarna och spelet påverkar hur mycket VRAM som används. Om du skulle begränsa kortet till 3.5GB skulle det nyttja RAM om du använde inställningar som krävde mer än 3.5GB. Nu använder det först de långsammare 0.5GB och RAM endast om det krävs mer än 4GB.

Dvs, du har full fart så länge du inte går över 3.5GB, om du gör det har du 0.5GB som är snabbare än RAM att använda. Skulle du på något sätt kunna stänga av de sista 0.5GB skulle du istället gå direkt till att nyttja RAM om du överskred 3.5GB vilket skulle vara ännu långsammare.

TL;DR: Full prestanda upp till 3.5GB nyttjad VRAM, tappad prestanda mellan 3.5GB och 4GB, men fortfarande snabbare än om kortet endast haft/varit låst till 3.5GB VRAM.

grabbar jätte gulligt att ni försöker svara, MEN, ni ger mig inte det svaret jag vill höra. Det är mitt problem om datorn maxxar mer än 3.5gb o vill använda mitt ddr3, men det kommer det inte göra för jag är grym på datorer i allmänhet, och vet hur man ser till att VRAM inte överstiger mer än det borde. min gtx670 överstiger inte mer än 2937mb i ARMA3 @ 1920 res.

jag ska fråga YTTERLIGARE en gång till o hoppas på att någon faktiskt svarar... Om jag vill avaktivera den yttersta 0.5gb klustret, och ENBART köra på kortet som att det vore en hypead gtx780 3.5gb .. går det att göra det??

behöver ej höra om att datorn börjar använda av mitt vanliga ram, jag vill bara veta om det går att avaktivera 512mb klustret så en 970 enbart är 3.5 gb av "snabbt" ram.

Visa signatur

Permalänk

På ett sätt skulle det vara en fördel om spelen siktade på 3.5gb som max. Förstår att allt däröver skulle bli handikappad om man stängde av sista delen, men problemet är att spelen anpassar minnesallokeringen efter vad som finns, och om det tror att det bara finns 3.5gb kommer man inte riskera att hamna i stutterträsket om man inte självmant höjer inställningarna.

Anledningen till varför Fallout New Vegas valde High istället för Medium när jag bytte från HD6950 1gb till 2gb.

Det är ju något nVidia skulle kunna lösa med nya drivrutiner och uppdatering av firmware.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

grabbar jätte gulligt att ni försöker svara, MEN, ni ger mig inte det svaret jag vill höra. Det är mitt problem om datorn maxxar mer än 3.5gb o vill använda mitt ddr3, men det kommer det inte göra för jag är grym på datorer i allmänhet, och vet hur man ser till att VRAM inte överstiger mer än det borde. min gtx670 överstiger inte mer än 2937mb i ARMA3 @ 1920 res.

jag ska fråga YTTERLIGARE en gång till o hoppas på att någon faktiskt svarar... Om jag vill avaktivera den yttersta 0.5gb klustret, och ENBART köra på kortet som att det vore en hypead gtx780 3.5gb .. går det att göra det??

behöver ej höra om att datorn börjar använda av mitt vanliga ram, jag vill bara veta om det går att avaktivera 512mb klustret så en 970 enbart är 3.5 gb av "snabbt" ram.

Läste lite på geforce.com's forum och det hänger väl på NVidia att släppa en sån inställning i så fall. De har väl redan gjort en del kodande för att försöka använda den sista biten minne till den delen som Windows ändå ska använda av grafikminnet på alla kort, så att de där 500MB som är segare kanske har 300MB Windows-data i sig.

Men det som alla andra svarat dig tidigare om datorns minne osv är ju för att de, liksom jag, är nyfikna på varför du skulle vilja stänga av det helt och få sämre prestanda än om du har det påslaget? Alternativt ingen skillnad alls ifall du nu håller dig under 3,5GB användning?

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

Du förstår inte hur det fungerar, därför förstår du inte att svaren du fått är korrekta utifrån din fråga.
Läs svaren en gång till..

Du tjänar absolut ingenting på att avaktivera de 0.5gb vram, det blir endast sämre.
Grafikkortet använder inte de 0,5 om de inte behöver. Först och främst används ditt snabba minne, oavsett om du har de 0,5 aktiverade eller ej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

Problemet är väll att om de låser de sista 0,5 GB så erkänner de sitt fel och du har köpt och betalat för fel kort nämligen för ett kort med 3.5 GB och då har nvidia satt sig i en juridisk helvetes sits:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

På ett sätt skulle det vara en fördel om spelen siktade på 3.5gb som max. Förstår att allt däröver skulle bli handikappad om man stängde av sista delen, men problemet är att spelen anpassar minnesallokeringen efter vad som finns, och om det tror att det bara finns 3.5gb kommer man inte riskera att hamna i stutterträsket om man inte självmant höjer inställningarna.

Anledningen till varför Fallout New Vegas valde High istället för Medium när jag bytte från HD6950 1gb till 2gb.

Det är ju något nVidia skulle kunna lösa med nya drivrutiner och uppdatering av firmware.

Skrivet av blackeagle:

Läste lite på geforce.com's forum och det hänger väl på NVidia att släppa en sån inställning i så fall. De har väl redan gjort en del kodande för att försöka använda den sista biten minne till den delen som Windows ändå ska använda av grafikminnet på alla kort, så att de där 500MB som är segare kanske har 300MB Windows-data i sig.

Men det som alla andra svarat dig tidigare om datorns minne osv är ju för att de, liksom jag, är nyfikna på varför du skulle vilja stänga av det helt och få sämre prestanda än om du har det påslaget? Alternativt ingen skillnad alls ifall du nu håller dig under 3,5GB användning?

Som den översta citatet, det är därför jag vill stänga av. Ni kan inte med säkerhet säga att det kommer bli sämre eftersom ni inte provat... men logiken säger ju, om minnes allokeringen får grafikkortet att tro att den "bara" har 3.5gb så kanske den allokerar det på ett bättre sätt än om den tänker att den har 4gb.

Och eftersom ingen har provat detta tillvägagångssätt så är jag sjukt intresserad. jag tänker att skulle den gå upp i 3.5 och mer börjar de här stuttering problemet som i Farcry4 tex.

Jag hoppas att nvidia utvecklar en sån funktion i kontrollpanelen av deras.... skulle vara sjukt intressant o se om det löser detta problem! jag kan lätt leva med 3.5gb Vram, iom att ja lirar i 1920 upplösning.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Kunde varit kul, om det inte var så uppenbart att det bara är trams.
B!

Men B! det är uppenbart att det är bara trams det är därför det är så kul!

Hehe, AMD ger sig inte!

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem

Kan du sluta korsposta samma inlägg i flera forumtrådar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

“When a clown moves into a palace he doesn’t become a king, the palace instead becomes a circus.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Men B! det är uppenbart att det är bara trams det är därför det är så kul!

Jag vill ha min humor mer trovärdig.

Skrivet av skruvis:

Hehe, AMD ger sig inte!

Fast det där på slutet, det var nu rätt kul...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Kan du sluta korsposta samma inlägg i flera forumtrådar

Skickades från m.sweclockers.com

Fortfarande håller dom sig till topic och bryter inte mot reglerna, så why not

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Medlem

Från Inet:

"Enligt Nvidia anses korten ej som felaktiga.

Inet har ej marknadsfört grafikkorten felaktigt, de har specificerats på vår webbsida som GTX 970 4GB grafikminne och det är 4GB grafikminne på korten.

EVGA har nu gått ut med ett utbytesprogram http://www.evga.com/support/stepup/ som de löser med konsumenter som kontaktar EVGA. Det kan vara så att fler tillverkare erbjuder detsamma med inget vi vet idag.

Inet erbjuder våra kunder följande:

Om problem upplevs med ditt kort vänligen gör en felanmälan på http://www.inet.se/support eller om ni inhandlat kort i butik så kan ni komma in med kortet till butiken med kvitto.

Vi kommer att hantera de returer som felanmäls på sedvanligt vis, om fel kan påvisas kommer vi kontakta er för att lösa ärendet på bästa sätt."

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndraBullar:

Från Inet:

"Enligt Nvidia anses korten ej som felaktiga.

Inet har ej marknadsfört grafikkorten felaktigt, de har specificerats på vår webbsida som GTX 970 4GB grafikminne och det är 4GB grafikminne på korten.

EVGA har nu gått ut med ett utbytesprogram http://www.evga.com/support/stepup/ som de löser med konsumenter som kontaktar EVGA. Det kan vara så att fler tillverkare erbjuder detsamma med inget vi vet idag.

Inet erbjuder våra kunder följande:

Om problem upplevs med ditt kort vänligen gör en felanmälan på http://www.inet.se/support eller om ni inhandlat kort i butik så kan ni komma in med kortet till butiken med kvitto.

Vi kommer att hantera de returer som felanmäls på sedvanligt vis, om fel kan påvisas kommer vi kontakta er för att lösa ärendet på bästa sätt."

Fast går inte inet emot Svensk lag här? då grafikkortet inte har 224 GBps heller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sirme:

Fast går inte inet emot Svensk lag här? då grafikkortet inte har 224 GBps heller?

Jupp, får se vilka som orkar gå till rättegång med dom däremot då kortet inte har samma ROPS, Bandbredd eller L2 Cache.

Tur för mig att jag kan refunda ett av mina 970s iaf :S.

Visa signatur