Dator Skärm Utsträckt och WiFi fungerar inte

Permalänk
Medlem

Dator Skärm Utsträckt och WiFi fungerar inte

Hej,
Jag har precis fått tillbaka min laptop från en reparation. Av någon anledning så kan den inte ansluta till internet. Skärmen är utsträckt. Vad ska jag göra?
Tack i förväg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalian11:

Hej,
Jag har precis fått tillbaka min laptop från en reparation. Av någon anledning så kan den inte ansluta till internet. Skärmen är utsträckt. Vad ska jag göra?
Tack i förväg.

Helt omöjligt att veta vad som är fel när du ger så lite info.

Typ. Min bil startar inte. Vad är fel?

Permalänk
Medlem

Jag ber om ursäkt för att jag ger så lite info. Allt jag vet är att datorn inte visar att mitt nätverks kort för wifi i Kontrollpanelen\Nätverk och Internet\Nätverksanslutningar. Och när det kommer till skärmen så har jag ingen aning om vad som kan orsaka det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalian11:

Jag ber om ursäkt för att jag ger så lite info. Allt jag vet är att datorn inte visar att mitt nätverks kort för wifi i Kontrollpanelen\Nätverk och Internet\Nätverksanslutningar. Och när det kommer till skärmen så har jag ingen aning om vad som kan orsaka det.

Och att skriva vad du har dator och skärm och vilket operativ du kör anser du vara helt relevant, eller?

Permalänk
Medlem

det är en asus x53s men en i5 prossesor med widows 7

Permalänk
Medlem

Om du menar att bilden är utsträckt, med att skrivbordet är "större" än vad skärmen är, det vill säga att skrivbordet sträcker sig utanför skärmen.
Felet har uppkommit genom att verkstaden har använt en extern skärm med högre upplösning än den du har på datorn, och skrivbordet har "låst" sig till den högre upplösningen. Grannen har haft exakt samma fel på sin när den tog ur sin egen externa skärm för att använda den löst.

Lösningen bör dock vara rätt simpel:
* Högerklicka på bakgrunden och tryck på "skärmupplösning"
* Välj sedan en godtycklig upplösning som inte är native/rekommenderade upplösningen och sätt den som standard (apply och "ja, jag vill använda upplösningen)
* Därefter sätt tillbaka den tillbaka den till den rekommenderade upplösningen igen, så skall det vara OK sen.

Permalänk
Medlem

grejen är att alla ikoner och sådant får plats på skärmen men all ikoner är utsträckta. Hela startmenyn är det också. Finns det någon lösning på det eller måste jag helt enkelt bara låta det vara och leva med det?

Permalänk
Medlem

Saknas drivrutiner kanske?

Låter som din dator reparatör inte har installerat alla drivrutiner. Låter som en väldigt oseriös firma du varit hos då detta skall ingå i en ominstallation av windows!(Enligt mig iaf)

Gå in på tillverkarens hemsida(i detta fallet ASUS) och går du in på "SUPPORT"-avdelningen och söker rätt på din dator, ladda sedan ner drivrutiner för ditt nätverkskort och grafikkort.
För att göra det så måste du veta exakt vilken dator modell du har. X53S låter som en serie så det borde finnas något mer modell nummer.

Jag kan inte svära på att detta är ditt problem men låter som det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalian11:

grejen är att alla ikoner och sådant får plats på skärmen men all ikoner är utsträckta. Hela startmenyn är det också. Finns det någon lösning på det eller måste jag helt enkelt bara låta det vara och leva med det?

Testa ändå att ändra upplösning på skärmen, kan ju vara så att de haft en skärm i annan upplösning, kanske till och med en gammal 4:3 eller 5:4 skärm.

Permalänk
Medlem

ok jag ska prova det. tack för hjälpen.