Intel 100-serien styrkretsar för Skylake banar väg för PCI Express-baserad SSD-lagring

Permalänk
Melding Plague

Intel 100-serien styrkretsar för Skylake banar väg för PCI Express-baserad SSD-lagring

Arkitekturen Skylake ackompanjeras av nya styrkretsar i 100-serien, som med upp till 20 stycken PCI Express 3.0 kan göra SSD-enheter med gränssnittet till en vanligare företeelse.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Äntligen en anledning till att byta moderkort

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Ja det är väl vettigt att det går frammåt Särskillt kul med USB 3-portarna. Ingen mening med att hålla på och småfjutta.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Alltså, dagarna efter jag gör en "meh, skylake kommer säkert inte bli något speciellt, och K-modellen tänker de ju ändå vänta med att lansera så.. jag går och köper mig en Haswell"

Då kommer en uppdaterad roadmap som röjer att Skylake-K kommer dyka upp innan årsskiftet. Och nu uppgifter om 20 PCIe 3.0 från styrkrets.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

Shit, broadwell och skylake så nära inpå varandra, man undrar ju nästan om intel tänker strunta i broadwell.

Hoppas de släpper entusiast plattformen samtidigt denna gång, sitter ju fortfarande här på socket 1366 för att att de är så sega med alla -E lanseringar.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Skylake blir ju mer och mer intressant. Bara DDR4 minnena går ner i pris så kanske det blir en uppgradering från min gamla socket 1366

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Skylake skulle väl ha stöd för PCI Express 4.0?

Visa signatur

CPU:Intel Core i7 7700K 4.2 GHz 8MB Moderkort:MSI Z270 GAMING PRO CARBON GPU:MSI Radeon RX 480 8GB Gaming X Minne: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3000MHz Hdd: WD Black 2TB 7200rpm 64MB Chassi:Phanteks Enthoo Luxe Tempered Glass Svart OS:Windows 10 PRO Monitor:AOC G2770PF 27" PSU:Corsair RM750x 750W Mus:Corsair Gaming Scimitar PRO RGB Svart Keyboard:Corsair Gaming K95 RGB Platinum MX Speed DVD/Blu-ray:ASUS Intern BW-16D1HT Headset:Creative Fatal1ty Gaming SSD:Samsung 960 PRO 512GB

Permalänk
Medlem

skylake-e ska få pci-e 4 så gissar att det ær pci-e 4 & halv storlek (x8) så det blir 10 st pci-e 3på mellankretsen då

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Devildoll:

Hoppas de släpper entusiast plattformen samtidigt denna gång, sitter ju fortfarande här på socket 1366 för att att de är så sega med alla -E lanseringar.

Kommer ej hända. Laptops och surfplattor är vad som prioriteras nuförtiden.

Skrivet av GERO:

Skylake skulle väl ha stöd för PCI Express 4.0?

Skrivet av Ase:

skylake-e ska få pci-e 4 så gissar att det ær pci-e 4 & halv storlek (x8) så det blir 10 st pci-e 3på mellankretsen då

Den integrerade nordbryggan kommer ha 16 banor PCIe 4.0. Dessa går till PCIe-slottarna och är främst till för grafikkort. Förväxla inte det med de 20 banor PCIe 3.0 som styrkretsen enligt artikeln kommer ha, och som kan användas till M.2, SATA Express och liknande.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Kommer ej hända. Laptops och surfplattor är vad som prioriteras nuförtiden.

Hur är det med OEM, finns det några färdiga OEM datorer som lanseras med E platformen ? Jag tänker främst på företag som har personal som videoredigerar och även andvänder programvara såsom 3D modellering, bildhantering

Men håller med det är en högst begränsad marknad, där dessutom personerna som vill ha det värsta är beredd att betala för det trots att de i vissa fall rör sig om några futtiga procent i prestanda vinster.

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk
Medlem

Även om stödet blir bättre för pcie 3.0 x4 lagring med m.2 anslutningar så finns den redan i dag, tillverkarna av SSD i formatet verkar dock ha svårt att få ut produkter på marknaden, vad som säljs just nu är mer eller mindre skräp gentemot vad porten presterar och dras med höga drift temperaturer.

Nya kontrollkretsar med bättre hårdvara är pågång varav några med nvme stöd (Marvell, Sandforce, Phison och Samsung), man får väl bara vänta vidare och hoppas att dom släpper modeller till slutkunder nu under våren.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Skylake blir ju mer och mer intressant. Bara DDR4 minnena går ner i pris så kanske det blir en uppgradering från min gamla socket 1366

1366? Hoho! damn, dude! och jag som trodde att jag satt på gamla grejer Jag planerar att uppgradera min dator från i7 2600K till skylake.
Håll tummarna att DDR4 går ner i pris till hösten.
För jag vill lira The Division med allting på och 100Hz.

Permalänk
Medlem

Nu när de ökar på allt tycker jag att de även kunde öka på antalet SATA kontakter. Jag tycker också att vi kunde få en typ av SATA kontakt där både data och ström går i samma kabel. Jämför USB disk som bara kopplas in med en kabel.

Permalänk
Medlem

Kom ihåg att kommunikationen mellan styrkretsen och CPU motsvarar 4x PCIe 3.0 hos Skylake.
Visst ger detta möjlighet till att fler tillbehör kan individuellt ha mycket högre bandbredd, men 20st PCIe 3.0 plus alla SATA och USB kommer aldrig kunna användas samtidigt.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av oceanic:

Även om stödet blir bättre för pcie 3.0 x4 lagring med m.2 anslutningar så finns den redan i dag, tillverkarna av SSD i formatet verkar dock ha svårt att få ut produkter på marknaden, vad som säljs just nu är mer eller mindre skräp gentemot vad porten presterar och dras med höga drift temperaturer.

Nya kontrollkretsar med bättre hårdvara är pågång varav några med nvme stöd (Marvell, Sandforce, Phison och Samsung), man får väl bara vänta vidare och hoppas att dom släpper modeller till slutkunder nu under våren.

Det finns en bra anledning och det är för att det inte direkt finns datorer som klarar av x4 i M.2 idag. Intels enklare plattformar har 16x 3.0 direkt från CPU och de används till grafikkortet. De kan delas upp i en x16, x8/x8 eller x8/x4/x4 beroende på chipset. Sedan finns det en x4 2.0 till PCH som sköter resten. Så andra eventuella PCIe går genom PCH och det gör även SATA, nätverk, USB med mera. Alla de ska alltså dela på totalt 20 Gbit/s. Att då slänga på en SSD för upp till 40 Gbit/s är ju tämligen meningslöst. Intel har nämligen haft rätt hårda restriktioner på hur PCIe från CPU får delas upp. De har inte tillåtit M.2 från CPU utan de måste går genom PCH. Sen är det ju inte helt uppenbart att man vill begränsa grafikkortet till x8 för att få en SSD i x4.

Så där har du anledningen till att det har varit ont om x4 M.2. Det har inte funnits någonstans att använda dem.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24