Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av retro123:

Menar du recensioner för 970? Har ju fått riktigt bra recensioner överlag. Inte hittat en enda mindre bra faktiskt.
Menar du för 7970 så visst säkert bra recensioner men var ett bra tag innan nvidias 9** serie. Går inte att jämföra.

Recensioner för 290X såklart. Du skriver att AMD:s kort skulle göra så mycket mer ljud av sig än ditt 970, när så inte är fallet.

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Alltså hallå ni behöver inte krångla till de så dant!!

Det är bara att säga att specifikationerna har ändrats nu i efterhand.
Och det kan ni inte acceptera. Så ni vill byta. Enkelt.

Ni behöver inte skriva en uppsats om varför ni vill byta och om minnen o prestanda hit o dit...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dunder:

Recensioner för 290X såklart. Du skriver att AMD:s kort skulle göra så mycket mer ljud av sig än ditt 970, när så inte är fallet.

Ok, säger du det så. Jag vet ju hur det ligger till. Vill inte argumentera dock, prova antingen 970 eller 980 med semipassiv kylning så får du väl se (och höra) själv. Nvidia korten är helt tysta upp till cirka 65 grader. Då menar jag HELT tysta.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NoAim:

Frågan är om det blir 8GB VRAM eller 8GB VRAM*

haha, ja men 6GB+2GB med strypt bandbredd kanske räcker något år också...

Permalänk

Grönt med webhallen och återköp gigabyte G1 970 nu. Lämna i valfri butik.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av retro123:

Ok, säger du det så. Jag vet ju hur det ligger till. Vill inte argumentera dock, prova antingen 970 eller 980 med semipassiv kylning så får du väl se (och höra) själv. Nvidia korten är helt tysta upp till cirka 65 grader. Då menar jag HELT tysta.

Okej, tester från bland annat SweClockers har väl fel då... :S

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

nu när det verkar som nvidia gått ut med nya direktiv här och ifall detta gäller hela E.U så lär ju amerikanarna se rött av att konsumenter i E.U får lämna tillbaka dem men inte de,

Samtidigt om, även jag inte gillar att använda termen framtidssäker så är den högst relevant i detta fall då vi befinner oss i ett staduim där spelvärlden inte befunnit sg på ett bra tag utan att specifikationskraven och minnes kraven kommer förmodligen öka i raketfart iaf om man jämför med det relativt lugna 10 åren vi haft med de gamla konsollerna.

Om då 970 försöker använda sig utav både minnena samtidigt så måste ju average minneshastigheten på det snabba 196 gb/s störtdyka när det blandar in minnet på 0.5 gb vars futtiga 28 gb/s inte är tillräckligt för ens 1080P vilket skulle förklara varför folk upplever så massiv stutering när kortet går över aktivt användande av 3.5 gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sirme:

nu när det verkar som nvidia gått ut med nya direktiv här och ifall detta gäller hela E.U så lär ju amerikanarna se rött av att konsumenter i E.U får lämna tillbaka dem men inte de,

nya direktiv? Finns det källa? Eller syftar du på de år som accepterar det?

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dekkan:

nya direktiv? Finns det källa? Eller syftar du på de år som accepterar det?

nope det är därför jag skrev verkar,
men vad jag hört från andra läsare så ska de flesta återförsäljare, även dem som de ha gått trögt hos innan har nu satt sista februari som gräns och ska enligt vad jag sett av läsare här ta emot korten nu utan problem så länge de inte skadats fysiskt, t, ex

ÅF ska tydligen ha blivit kontaktade av de olika partnetillverkarna om detta, men jag har ingen länk till något uttalande att ge dig:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sirme:

nope det är därför jag skrev verkar,
men vad jag hört från andra läsare så ska de flesta återförsäljare, även dem som de ha gått trögt hos innan har nu satt sista februari som gräns och ska enligt vad jag sett av läsare här ta emot korten nu utan problem så länge de inte skadats fysiskt, t, ex

ÅF ska tydligen ha blivit kontaktade av de olika partnetillverkarna om detta, men jag har ingen länk till något uttalande att ge dig:)

Frågan är om det är nvidia som gett ut något nytt.
har ju SJ fortfarande problem

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dekkan:

Frågan är om det är nvidia som gett ut något nytt.
har ju SJ fortfarande problem

ajrå det var extremt tråkigt att höra:/, vilken ÅF har du?

Permalänk
Medlem

Ni kan följa denna tråden oxå där det kommer uppdateringar vilka företag som tar i mot korten för återköp

http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/1350772-ni-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Ni kan följa denna tråden oxå där det kommer uppdateringar vilka företag som tar i mot korten för återköp

http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/1350772-ni-...

haha där ser man jag som trodde den dött efter jag fick så mycket mothugg, skriv gärna av er om era erfarenheter i denna:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av kroken:

Köpte ena på komplett och det andra på overclockers i Luleå (oc.nu)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dunder:

ok, säger inte emot om det finns någon seriös sida som testat ljudnivåer, länkar tack där de presterar med lägre ljudnivåer än nvidia 900 serien? Blir svårt att testa upp till 60 celsius+ dock då det inte finns så mycket att tjafsa om då fläktarna inte ens har gått igång hos 970 och 980's semipassiva alternativ. Visst, efter 60 grader+ med full load kan man ha en ljudbenchmark, hos 970 så snurrar de på i maklig takt utan något märkbart ljud hos mig.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av retro123:

ok, säger inte emot om det finns någon seriös sida som testat ljudnivåer, länkar tack där de presterar med lägre ljudnivåer än nvidia 900 serien? Blir svårt att testa upp till 60 celsius+ dock då det inte finns så mycket att tjafsa om då fläktarna inte ens har gått igång hos 970 och 980's semipassiva alternativ. Visst, efter 60 grader+ med full load kan man ha en ljudbenchmark, hos 970 så snurrar de på i maklig takt utan något märkbart ljud hos mig.

Men, va? Du ändrar dig ju i varenda kommentar, det är väl ingen som sagt något om lägre temperaturer. Det enda jag invände mot var ditt påstående om att alla korten från AMD skulle låta så fruktansvärt mycket och jag påpekade att recensioner kommit till en annan slutsats. Du skrev sen att du ändå visste att det var så, för ditt gamla 7970 lät så mycket.

Strunt samma, känns som en onödig diskussion när man bara kan läsa testerna för att få all fakta.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

fast å andra sidan på köpet med de extra 100 watten, riskerar man heller aldrig att få problem över 3.5 gb minnes användnig och visst är det trevligt med låg effektgång ljudnivå och värme men,

Men något jag tycker alla som helt plötsligt verkar tycka effektåtgång och ljudnivå är viktigare än prestandan missar är,

hur sitter ni med era datorer?
sweclockers tester är en fingervisning, men vad kör ni med för ljud när ni spelar? jag hör inte mitt överclockade 280x vilket borde låta en del varken när jag kör med min förstärkare eller slutna hörlurar, eller vid låg belastning som surf eller film,

har ni datorn uppe på eller under skrivbordet?
OM man inte specifikt byggt sitt system för att vara tyst, så vågar jag nog påstå att andra fläktar i chassit kommer överrösta ändå, nu har jag iof bara ägt och provat ett Gigabyte GTX 980 G1 Gaming, men överclockat till 1528 mhz och 7900 mhz på minnet så hörde jag det tydligare än mitt 280x eftersom det ljudet var mer skärande/vinande,

man får gärna argumentera om att energieffektivitet har sina fördelar men sen måste man titta på hur det ser ut hemma hos personen också:) speciellt ljudnivå är väldigt beroende från konfiguration till konfiguration.

Permalänk
Avstängd

Jag personligen kommer inte reklamera mitt kort. Kör 1080p och alla nya spel jag provat så ligger jag över 60fps och oftast bra mycket högre, förutom de uppenbara då som ACU då jag ändå ligger på acceptabla minimum 45-60fps. Då jag uppgraderar till 3440x1440 som är min plan inom en snar framtid så uppgraderar jag även grafikkortet till vad som finns då. Eventuellt 980ti eller 980 SLI. Aldrig räknat med att 970 ska klara av den upplösningen med ultra inställningar på nya spel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dunder:

Men, va? Du ändrar dig ju i varenda kommentar, det är väl ingen som sagt något om lägre temperaturer. Det enda jag invände mot var ditt påstående om att alla korten från AMD skulle låta så fruktansvärt mycket och jag påpekade att recensioner kommit till en annan slutsats. Du skrev sen att du ändå visste att det var så, för ditt gamla 7970 lät så mycket.

Strunt samma, känns som en onödig diskussion när man bara kan läsa testerna för att få all fakta.

Vad pratar du om, är du medveten om att temp och ljudnivå hänger ihop? Enda jag håller dig om är att våran diskussion känns onödig. Tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

Jag personligen kommer inte reklamera mitt kort. Kör 1080p och alla nya spel jag provat så ligger jag över 60fps och oftast bra mycket högre, förutom de uppenbara då som ACU då jag ändå ligger på acceptabla minimum 45-60fps. Då jag uppgraderar till 3440x1440 som är min plan inom en snar framtid så uppgraderar jag även grafikkortet till vad som finns då. Eventuellt 980ti eller 980 SLI. Aldrig räknat med att 970 ska klara av den upplösningen med ultra inställningar på nya spel.

Inte FPS som var största felet, utan lagget som kan bli.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sirme:

fast å andra sidan på köpet med de extra 100 watten, riskerar man heller aldrig att få problem över 3.5 gb minnes användnig och visst är det trevligt med låg effektgång ljudnivå och värme men,

Men något jag tycker alla som helt plötsligt verkar tycka effektåtgång och ljudnivå är viktigare än prestandan missar är,

hur sitter ni med era datorer?
sweclockers tester är en fingervisning, men vad kör ni med för ljud när ni spelar? jag hör inte mitt överclockade 280x vilket borde låta en del varken när jag kör med min förstärkare eller slutna hörlurar, eller vid låg belastning som surf eller film,

har ni datorn uppe på eller under skrivbordet?
OM man inte specifikt byggt sitt system för att vara tyst, så vågar jag nog påstå att andra fläktar i chassit kommer överrösta ändå, nu har jag iof bara ägt och provat ett Gigabyte GTX 980 G1 Gaming, men överclockat till 1528 mhz och 7900 mhz på minnet så hörde jag det tydligare än mitt 280x eftersom det ljudet var mer skärande/vinande,

man får gärna argumentera om att energieffektivitet har sina fördelar men sen måste man titta på hur det ser ut hemma hos personen också:) speciellt ljudnivå är väldigt beroende från konfiguration till konfiguration.

Gigabyte är väl ett av de få 9** korten utan semipassiv kylning så exemplet är knappast bra...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

Inte FPS som var största felet, utan lagget som kan bli.

Ja visst men inget lagg heller, kanske skulle ha det över 1080p, vad vet jag.

Permalänk

Undrar hur många det är som inte upptäckt några problem tidigare men som nu upplever stuttering och att det blir ospelbart efter den här nyheten.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Skrivet av Dunder:

Sweclockers recensioner är ganska tydliga med att 290x låter betydligt mer än 970.

Men, svara gärna på undran jag hade om bilden du länkade nyss. Jag är genuint nyfiken, då jag (fram tills detta) räknade kallt med att själv skaffa mig ett 970 i vår.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av retro123:

Vad pratar du om, är du medveten om att temp och ljudnivå hänger ihop? Enda jag håller dig om är att våran diskussion känns onödig. Tack.

Okej, jag håller mig till recensionernas resultat i alla fall.

Skrivet av n_sandstrom:

Sweclockers recensioner är ganska tydliga med att 290x låter betydligt mer än 970.

Men, svara gärna på undran jag hade om bilden du länkade nyss. Jag är genuint nyfiken, då jag (fram tills detta) räknade kallt med att själv skaffa mig ett 970 i vår.

Att det inte behövs SLI.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Undrar hur många det är som inte upptäckt några problem tidigare men som nu upplever stuttering och att det blir ospelbart efter den här nyheten.

Tala för dig själv. Bror min la de som svar redan 2 dagar efter köp, men tolkade det som möjligt drivrutin´s problem. (ca:3 mån sen)
Och han är noga med kvalité, då 970 blivit så lovordad av recensenter så var de 970 eller 980.
Pga prisskillnad och den markanta prestanda vinsten så vart det för första gången inte det bästa kortet, utan steget under då det var svårt att motivera 7k extra för marginell prestanda. Och med de frekventa byten han gör så var dessa 970 bara ett mellansteg innan nästa serie skulle anlända.

Jag hoppas att recensioner numera kommer att innehålla Vram användning samt teoretisk och fysisk hastighet numera.

"stuttering" Frame times / per second - kom till efter AMD usla drivrutiner och har nu blivit standard i tester.
Således är att anse att krav på Vram användning i samband med frametimes / fps nu ska också med.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Skrivet av Dunder:

Att det inte behövs SLI.

Jo, jag vet att du skriver det. Men jag försår inte alls vad bilden visar som skulle tyda på det.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dunder:

Okej, jag håller mig till recensionernas resultat i alla fall.

Jäklar du var en envis en du Kan du posta en länk till någon recension där det sägs att 290x låter mindre än 970/980 med semipassivkylare? Ej gigabyte m.a.o.? Skulle gärna vilja se den recensionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

Gigabyte är väl ett av de få 9** korten utan semipassiv kylning så exemplet är knappast bra...

fast tänk efter lite nu, din semi-passiva kylning kommer inte vara passiv när du spelar? därav semi-passiv suck, jag sa inte att gigabyte kortet var högljutt när jag inte spelade, men det är när man spelar som är det viktigt,
då i stort sett alla kort är knäpptysta idag i idle, förutom möjligtsvis referenskylaren.
Min poäng är att det knappast så att gtx 900 serien är så tyst som du försöker spela upp det här under spel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sirme:

fast tänk efter lite nu, din semipassiva kylning kommer inte vara passiv när du spelar? därav semipassiv suck, jag sa inte att gigabyte kortet var högljutt när jag inte spelade, men det är när man spelar som är det viktiga,

Nej så klart inte men jag kan också hänvisa till recensioner om vi ska vara såna? Gigabyte korten har en ganska aggressiv fläktkurva stock som även låter mer än de semipassiva korten i load. Så klart kan man åtgärda det själv.

Känner att vi kommer ifrån ämnet.

Skrivet av Sirme:

Min poäng är att det knappast så att gtx 900 serien är så tyst som du försöker spela upp det här under spel.

Jo det är det verkligen, aldrig haft ett så tyst kort under load som mitt msi 970. Du kan påstå att jag ljuger men jag bryr mig inte, det är bara fakta.