Permalänk
Avstängd

Några nybörjarfrågor

Hej gott folk.

Har till slut köpt cs:go efter att vänner har tjatat en längre tid, och har ett par frågor.

Har spelat cs 1.6 mycket förr u tiden men har ju skett ett antal förändringar sen dess.

1. Vilka typer av game modes finns det? Har bara kört en gång hittills och då bjöd en vän in mig och spelet hittade en server automatiskt, absolut ingen ide vad som hände. Ranked, community servers, deathmatch o allt vad det heter får gärna förklaras.

2. Är det några speciella inställningar som måste göras för att spelet ska köras optimalt/för att det ska gå så bra som möjligt? Bild/Ljud/Hotkeys osv.

3. Kanske viktigaste av allt, hur spenderar man pengarna optimalt? I gamla cs var det ju enbart ak/colt/awp/deagle som gällde, antar att det finns fler vapen som är värda att köpa nu. Såg också att det fanns nya granater, vilka är bra? vilka är usla?

4. Är man tvungen att gå in i inventoryt (som jag inte riktigt förstår meningen med) varje gång man ska sätta på en ljuddämpare på vapnet? Verkar märkligt...

Mvh

Visa signatur

[ASUS Z170 PRO GAMING] - [Intel Core i7 6700K 4.0 GHz 8MB, be quiet! Pure Rock] - [ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3] - [Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2133MHz CL13 Vengeance LPX] - [EVGA GQ 650W] - [Samsung 750-Series EVO 250GB] - [Fractal Design Define R4 Svart] [Acer Predator GN246HLBbid]

Permalänk
Medlem

3. Famas, galil när man inte har råd med AK/Colt. Tec9(T sida), Five-Seven(CT), P250. Sen om man vinner första rundan på en "ranked" så finns även valet på SMG's/Shotguns.

4. Vill du ha silencerså väljer du M4A1-s i inventory men tänk på att du får bara 60 skott allt som allt. M4A4 utan silencer får du 120 skott med. Du kan även spela M4A1-s utan silencer genom att bara högerklicka när du har den uppe samma gäller USP-S men inte något jag skulle rekommendera.

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

2.
cl_updaterate 128 //Gör så du tar emot uppdateringar till servern i rätt hastighet.
cl_cmdrate 128 //Gör så du skickar uppdateringar till servern i rätt hastighet.
rate 80000 //Är antalet byte i sekunden du begär från servern, är nog 80000 som standard men kolla så du säkert har omkring 80000.

Se till så din fps ligger över 128 annars skickar du inte uppdateringar till servern i rätt hastighet på servrar med tickrate 128.

Permalänk
Medlem

Angående punkt 3.

Något som är väldigt roligt med CS:GO, är att många fler vapen är viable än i 1.6. Jag spelade 1.6 mycket själv, så jag förstår vad du menar med att bara 4-5 vapen gällde annars var det eco.

Kevlar och helmet gäller fortfarande, jag köper aldrig AK/M4/AWP utan det så länge vi inte force buyar, det vill säga i lägen där vi ligger under och motståndarna har 14 poäng typ. Tec9 och Five-Seven är riktigt giftiga pistoler som kan funka om man har halvtaskigt med stålar, men vill ge sig en edge mot en vanlig pistol.

SMG's har blivit mer populära, framförallt PP-Bizon och P90. Dessa vapen är exakta kopior av varandra sett till skott och rekyl (vad jag vet) förutom armor penetration. Bizon gör samma damage som P90 mot spelare utan armor, och P90 gör desto mer än Bizon mot armor.

Shotgunnen Mag7 (CT), brukar jag köpa i desperata tider, då man verkligen MÅSTE vinna en runda men inte har råd att köpa M4/Famas/AWP osv.

Metan just nu (där jag spelar, MGE-ish) är att det vinnande laget köper SMG's, fördelsvis PP-Bizon, andra rundan. Detta tillsammans med kevlar och hjälm.
Anledningarna är flera:
Till skillnad från 1.6 (där alla kills gav 300$), ger olika vapen olika mycket moneyreward i GO. En Bizon-kill ger 600$ (tror jag), medan en AWP-kill ger 100$. På detta vis kan man öka sitt economic advantage andra rundan, vilket gör pistolrundan otroligt mycket viktigare.

En annan anledning till att man inte köper AK47 eller M4 andra rundan är att OM motståndarna lyckas plocka den gubben med AK eller M4, är att då står man inför ett mycket större hot än om han plockat någon med Bizon (som har mycket sämre armor penetration).

Det är vad jag kommer på nu i all hast. Taktiker och strategi har jag nog ganska bra koll på till skillnad från inställningar och dylikt. Fråga gärna om du undrar något!

/ Raesmus

Permalänk
Medlem

1. Via community servers söker du manuellt efter servrar i steam browsern som uppehålls av privatpersoner och olika spelorganisationer, precis som i de äldre CS versionerna. Sen kan du också söka automatiskt efter ett spel (find game), då väljer du mode och så läggs du automatiskt på en officiell server som uppehålls av Valve.

När du söker via find game så är casual vanligt CS men utan friendly fire, och så börjar man med lite mera pengar och får automatiskt kevlar och helmet. Deathmatch är samma som i 1.6, instant spawn och får välja vapen fritt, lag mot lag dock, vill du ha alla mot alla måste du hitta en sådan community server. Arms race är som gun game i äldre versioner. Demolition är bomb plant som spelas på små banor med låsta vapen. Competetive så spelar du rankat och allt är som default CS d.v.s. friendly fire på, ingen gratis kevlar&helmet osv. Vill du spela med competetive settings men utan ranking så är det community servers som gäller.

4. Kan förtydliga detta lite mer. Förutom att du har skins och andra kosmetiska saker i ditt inventory så har du några val att göra angående vilka vapen du vill använda. Colt och USP fungerar inte som i tidigare versioner där du bara tar av och på ljuddämparen inne i spelet. Det är nu två skilda vapen, M4A4 och M4A1-S är gevären där det sistnämnda har ljuddämpare medan P2000 och USP-S är pistolerna, igen den senare med ljuddämpare. Du väljer vilka av dessa du vill använda. Det är inte bara ljuddämpningen som skiljer dem åt, de har olika mängd skott, rekyl och skada också. På de vapnen som har ljuddämpare kan du ta av den, men finns ingen orsak att göra det.
Det finns ett till val som gäller både CT och T, du har en CZ-75 pistol som kan ersätta Tec-9 och Five-seven, den är helautomatisk och väldigt bra på nära håll, men man har väldigt lite ammunition.