Sälja av retrospel

Permalänk
Medlem

Sälja av retrospel

Halloj!

Har en del grejer liggandes som jag tänkte göra mig av med. Har förstått att gamla NES-spel med manualer och kartonger kan vara värt en hel del, men hur är det med SNES-, GameBoy- och Playstation 1-spel egentligen? Bör man häcka på dessa några år till och hoppas på att de ökar i värde? Några tips?

Kom gärna med lite prisexempel, vill inte bli blåst på mina gamla skatter

Kom på en fråga till angående kartonger, oftast sitter det kvar prislappar och dylikt på dessa, bör jag låta dem sitta kvar eller bör jag avlägsna dem på snyggast möjliga vis?

Tackar för upplysning

Permalänk
Medlem

Lägg ut på tradera för 1 kr, då kommer du inte bli blåst utan du får vad marknaden erbjuder. Tradera är också ett av de dyraste ställena att köpa retrospel på, brukar själv föredra ebay då det ofta är billigare.

Visa signatur

Perl - Made by Idiots, Java - Made for Idiots, C++ - Envied by Idiots

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fugazi:

Halloj!

Har en del grejer liggandes som jag tänkte göra mig av med. Har förstått att gamla NES-spel med manualer och kartonger kan vara värt en hel del, men hur är det med SNES-, GameBoy- och Playstation 1-spel egentligen? Bör man häcka på dessa några år till och hoppas på att de ökar i värde? Några tips?

Kom gärna med lite prisexempel, vill inte bli blåst på mina gamla skatter

Kom på en fråga till angående kartonger, oftast sitter det kvar prislappar och dylikt på dessa, bör jag låta dem sitta kvar eller bör jag avlägsna dem på snyggast möjliga vis?

Tackar för upplysning

Ps1 spel är inte så överdrivet dyra. De finns ganska stor tillgång på dom. Brukar köpa mina mellan 25- 100 kr st

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem

Det är SCN Bergsala spel som går högt. Engelska spel går betydligt billigare och tyska spel kostar max som en lunch.
Kolla på dina nes spel efter SCN märkning på flikarna till kartongerna. Tidigare spel som svarta serien står det EEC på. SCN märke på kasett och manual på Norska/svenska/finska är det som det finns värde i.

Populära ps1 spel kan vara suikoden castlevania och udda Rollspel. Snes är inte lika högt värderade så länge det inte är rollspel och så länge de inte är tyska utgåvor. Då är de nästan värdelösa.

Visa signatur

Ryzen 5 5600 <> Asus B550 I <> Corsair LED 2*8GB 3200Mhz <> GeForce 2070 Super <> Acer X34A <> Ducky Shine 4 brown <> Zowie ec2-a <>

Permalänk
Medlem

Super mario Bros 3 Nes MINT SKICK SCN 300-400 KR
Super MArio Bros 3 Nes engelsk utgåva mint komplett 150 KR
Djungelboken NES SCN KOMPLETT 4-5000 KR
Djungelboken tysk utan bok o box 50 spänn.
Metroid SCN box manual 1000 Kr

Priserna varierar hyffsat kraftigt men ungefär iaf.

Visa signatur

Ryzen 5 5600 <> Asus B550 I <> Corsair LED 2*8GB 3200Mhz <> GeForce 2070 Super <> Acer X34A <> Ducky Shine 4 brown <> Zowie ec2-a <>

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fugazi:

Halloj!

Tackar för upplysning

Låt dem sitta kvar. Om du nu inte kan få bort utan overkan på kartongen vilket kräver både kunskap och utrustning.

Värdet på gamla spel har inte ökat i samma takt som räntor och inflationer så det är betydligt bättre att ha ett fett bankkonto än en massa gamla tv-spel. Med några få undantag. Spel var betydligt dyrare förr när man jämför pengavärdet. (Samma sak gäller datorer)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tackar för alla svar, väldigt uppskattat

Har aldrig använt Tradera förut men det kanske kan vara värt att testa... antar att det bästa är en annons per spel då då själva annonseringen verkar vara gratis?

De flesta av spelen har SCN-märkning på baksidan av kassetten, men jag hittar ingen SCN-märkning på själva kartongerna, borde det finnas? Jag vet att det är tillhörande kartonger då jag köpt det i butik i ung ålder

Synd att man inte har djungelboken :S
Är det något av följande lir som har extra betingat värde?

Dragon's Lair
Street Gangs (River City Ransom)
Ikari Warriors
The Simpsons: Bart vs the World
Mario Bros
Mega Man 3
Teenage Mutant Hero Turtles
The Simpsons: Bart vs the Space Mutants
Little Nemo: Dream Master
Tennis
Chip 'n Dale: Rescue Rangers
Darkwing Duck
Tiny Toon Adventures 2
Fester's Quest
Super Mario Bros
Super Mario Bros 2
Super Mario Bros 3
Adventure Island Part II
Barker Bill's Trick Shooting

Permalänk
Medlem

Jag är inte säker gällande kartongerna, men jag tror att de ska ha märkning på de s.k. flärparna (flikarna) som sitter innanför det invikta locket eller botten på lådan.

Gällande värden känns det som att SNES faktiskt är på väg uppåt i prisbilden, speciellt kompletta spel i bra skick. Gameboy vet jag inte riktigt, men det mesta från Nintendo brukar vara efterfrågat av samlare så de priserna följer säkert med uppåt. Däremot PS1-spel är det väl bara enstaka rariteter som betingar värden, där är ju i än högre grad skicket viktigt då det trots allt är vanligare med repiga CD än förstörda cartridges. De sistnämnda brukar gå att rengöra kontakterna på om de krånglar, däremot vet jag inte hur bra diverse poleringssatser för att ta bort repor på CD-skivor verkligen fungerar.

Little Nemo lär inte vara svensksålt, vad jag förstått kom det aldrig i Sverige. Det finns dock en hemgjord/piratversion på svenska som av vissa anses eftertraktad medan andra samlare kanske inte alls bryr sig om det.

En annan fråga är vilken tidsperiod som är bäst att sälja spel. Nu inför jul och strax därefter kanske plånböckerna är tomma, men å andra sidan har ju alla affärer mellandagsrea... kanske de säljer mycket på kredit men det vill ju inte du göra. Angående Traderas priser gäller så att upp till 100 annonser per månad kan du lägga ut utan kostnad, dvs blir spelen inte alls sålda är det kostnadsfritt. Däremot tar de provision på varje såld auktion, och prislistan kommer att justeras vid nyår. Du får kolla själv exakt vilka procentsatser som råder. Normalt lägger man ut ett spel per auktion och erbjuder samfrakt till köpare som bjuder hem flera, du kan förstås sälja flera spel i paket också men då blir prisbilden ofta lägre då många budgivare förväntar sig paketpris, kanske redan har ett av spelen i sin samling osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zapac:

Little Nemo lär inte vara svensksålt, vad jag förstått kom det aldrig i Sverige. Det finns dock en hemgjord/piratversion på svenska som av vissa anses eftertraktad medan andra samlare kanske inte alls bryr sig om det.

Hmm.. Är det så? Jag har det spelet från när jag var liten och tror knappast att mina föräldrar varesig köpte det utomlands som en piratversion.

Har några st nes spel i gott skick. Men Nemo och Rad Gravity är de enda som är ens lite ovanliga, annars är det Mega Man, smb3 och sånt. Jag hade en japansk version av smb3 med converter från före det kom ut i Sverige. Men det är nog slängt tyvärr.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Du kanske har engelskspråkig version, och någon svensk butik parallellimporterade det vid sidan av Bergsalas utbud? Den svenskspråkiga versionen gjordes i begränsad upplaga om 33 exemplar våren 2011 om jag fattat allt rätt.

Edit: Oops, my bad! Tydligen såldes spelet i Sverige, engelskspråkig version med regionskod NES-LN-SCN. Det var jag som blev förvirrad över att någon översatt spelet och gjort en helt egen reproduktion för några år sedan, jag fick då för mig att originalspelet aldrig hade nått våra breddgrader och det var anledningen att man kostade på sig att t.o.m. översätta det. Det gör iofs inte reproduktionen mer äkta eller laglig.

Permalänk
Medlem

Hör gärna av dig om du vill sälja!

Kan säkert komma överens om nåt! xD

Visa signatur

Spelar Just Nu: Planet Crafter Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI, Borderlands 4
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk

Ja något kanske kan kommas överens om ifall det inte åker ut på tradera

Permalänk
Medlem
Skrivet av IRONBERG:

Djungelboken NES SCN KOMPLETT 4-5000 KR

Wow, jag lade nyligen upp den på tradera, bara hålla tummarna att jag får åtminstonde hälften för den då, 2000 kr skulle inte vara helt fel, och verkligen inte 4000, nya datordelar på dirren!

http://gamla.tradera.com/jungelboken-jungle-book-nes-komplett...

Permalänk
Medlem
Skrivet av brainm87:

Wow, jag lade nyligen upp den på tradera, bara hålla tummarna att jag får åtminstonde hälften för den då, 2000 kr skulle inte vara helt fel, och verkligen inte 4000, nya datordelar på dirren!

http://gamla.tradera.com/jungelboken-jungle-book-nes-komplett...

får man fråga om det gått bra? uope i några bud?

Permalänk
Medlem
Skrivet av idkfa:

får man fråga om det gått bra? uope i några bud?

Var det inte hans annons? Lr han menade han ville ha lika mycket som i annonsen?
2052kr gick den för annars.
Men jag kanske missuppfattat vad han menade.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

Vad har du tänkt för priser? paket pris?

Permalänk
Avstängd

Hehe, OM de finns kvar...

Permalänk
Medlem

Fin bump

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X