The Pirate Bay öppnar på nytt

Permalänk
Medlem
Skrivet av fisk:

Så du menar att om ett brott som stoppas inte stoppar hela brottsligheten så är det inte värt det?

Resultatet av senaste tillslaget är (minst) ett dussintal kloner på siten man stängde + att den själv startas upp på nytt, driven av 2 olika grupper från det gänget som driftade den innan den togs ned. Man har alltså om något gjort problemet större, inte mindre med sin "åtgärd". Även om man vore "pro-antipirat" verksamhet, borde man tycka att det är fel väg att gå...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Jag söker oftast på Google för att det är smidigt. Hur kan google fortfarande ligga uppe? Och varför blockerar dom inte länkar till torrent sidor? Samma skit. TPB gör samma jobb som Google Yahoo etc.... GO PIRATEBAY

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gtx 1080TI__I5 10400__Gigabyte B460m Pro__512GB SSD Samsung Evo__16Gb Corsair Vengance Pro 3200mhz__Corsair 850w__4TB WD black.

Permalänk

Om man tar ut en avgift på media med anledning av att dessa kan användas för piratkopiering har man godkänt att dessa används till detta. Copyswede har med sina avgifter berättigat till att man laddar ner via TPB.

För övrigt håller jag med dem som anser att fildelning inte är "stöld", anledningen till detta är att om någon stjäl något har man det inte kvar! Lagen som idag används i databrott är föråldrad och speglar inte dagens samhälle.

Om man använder endast lite sunt förnuft så är domarna mot TPB ansvariga helt horribla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Primeusante:

Om man tar ut en avgift på media med anledning av att dessa kan användas för piratkopiering har man godkänt att dessa används till detta. Copyswede har med sina avgifter berättigat till att man laddar ner via TPB.

Det slingrar man sig runt genom att hävda att det är skillnad på "privatkopiering" (som är det vi betalar avgiften för) och "piratkopiering för eget bruk".
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Skrivet av DAoG:

Samhällsproblemet är väl att snorungar vill få allt gratis.

Det kan ju vara så att man köper originalen,men man först vill se att man ej köper grisen i säcken. Tror inte många är sugna på att tex lägga 5-600kr på ett spel som suger. Ett problem med spel är att det ej kommer ut spelbara demon som det gjorde förr.

Visa signatur

Corsair 800D\Asus P9x79 Deluxe\Intel i7 3930\Corsair H80i\Minne G.Skill 32Gb 2133Mhz Ripjaws Z Performance\2X Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5\ SSD A-Data 511s 120GB\3 WD 2TB\PSU Corsair HX 1000W\Win7 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av hjorten66:

Tror inte många är sugna på att tex lägga 5-600kr på ett spel som suger.

Försiktigt nu. Det är inte så länge sedan jag blev fullständigt idiotförklarad för att jag påpekade att priser på 600-700kr inte är ovanligt för spel, så är du inte försiktig kommer samma folkmassa farande här strax.
(Att Sims 4 kostade 599 för standard utgåvan, 699 för "complete" och 799 för "collectors edition" på första IRL butiken jag gick in på är antagligen inte relevant. GameStop. Jag håller för övrigt med om att priset är för högt, och jag aldrig skulle betala det, men priserna är långt från ovanliga.)
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Försiktigt nu. Det är inte så länge sedan jag blev fullständigt idiotförklarad för att jag påpekade att priser på 600-700kr inte är ovanligt för spel, så är du inte försiktig kommer samma folkmassa farande här strax.
(Att Sims 4 kostade 599 för standard utgåvan, 699 för "complete" och 799 för "collectors edition" på första IRL butiken jag gick in på är antagligen inte relevant. GameStop. Jag håller för övrigt med om att priset är för högt, och jag aldrig skulle betala det, men priserna är långt från ovanliga.)
B!

Räkna om några spel från -90talet till dagens valuta så får du se exakt hur rätt du har.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Fast nu är ju inte Sims 4 från 90-talet... Det är en av de större titlarna släppt på senare tid vilket bara visar att stora titlar i dag kostar de pengarna, om man är dum nog att köpa dem där. Diskussionen som spårade ur handlade helt enkelt om att jag sa att det inte var ovanligt med 6-700kr's prislappar vilket automatiskt tolkades som "alla", och "hela tiden". I realiteten är det bara just vad jag skrev. "inte ovanligt". Det är inte ens det samma som "vanligt", men i landet lagom har det gått utför med språkkunskapen, så jag drog mig ur diskussionen. Hur som helst. Mitt inlägg var menat som en varning. 5-600kr anses inte vara ett försvarbart argument för tydligen ska alla priser som används i argumentation enbart vara de absolut billigaste, någon hänsyn till vad som faktiskt köps och säljs, tas inte.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Fast nu är ju inte Sims 4 från 90-talet... Det är en av de större titlarna släppt på senare tid vilket bara visar att stora titlar i dag kostar de pengarna, om man är dum nog att köpa dem där. Diskussionen som spårade ur handlade helt enkelt om att jag sa att det inte var ovanligt med 6-700kr's prislappar vilket automatiskt tolkades som "alla", och "hela tiden". I realiteten är det bara just vad jag skrev. "inte ovanligt". Det är inte ens det samma som "vanligt", men i landet lagom har det gått utför med språkkunskapen, så jag drog mig ur diskussionen. Hur som helst. Mitt inlägg var menat som en varning. 5-600kr anses inte vara ett försvarbart argument för tydligen ska alla priser som används i argumentation enbart vara de absolut billigaste, någon hänsyn till vad som faktiskt köps och säljs, tas inte.
B!

Och omräknat till dagens valuta så kostade så gott som alla spel förr så mycket också. Priserna idag kan nästan räknas som låga emot vad spel kostade för 15 år sedan.
Där av mitt inlägg.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Ah, du tänkte så.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Påhittad lag?

Skrivet av Primeusante:

Om man tar ut en avgift på media med anledning av att dessa kan användas för piratkopiering har man godkänt att dessa används till detta. Copyswede har med sina avgifter berättigat till att man laddar ner via TPB.

Det där var en egen påhittad lag som ofta kommer från personer som är för fildelning. Trots avgiften så är det fortfarande olagligt att fildela skyddat material. Men jag håller med om att avgiften de sätter på media är felaktig för även de som inte fildelar måste vara med och betala.

Permalänk
Medlem
Skrivet av codegear:

Det där var en egen påhittad lag som ofta kommer från personer som är för fildelning. Trots avgiften så är det fortfarande olagligt att fildela skyddat material. Men jag håller med om att avgiften de sätter på media är felaktig för även de som inte fildelar måste vara med och betala.

Helt rätt. Vill bara tillägga följande.
Copyswedes avgift är enbart till för att tillåta privatkopiering.
Hur vida avgiften bör avskaffas eller ej kan vi lämna till någon annan gång.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Angående den avgift man får betala för att göra säkerhetskopior på sina egna verk på CD/DVD/etc så verkar det som att Copyswede i dagsläget inte tar ut någon avgift på Bluray-skivor.

Så den som absolut inte vill stödja Copyswede kan rekommenderas att köpa BD-R. Jag har åtminstone köpt min sista DVD i svenska butiker, ska man göra backup på barnens DVDer är det dessutom bättre att lägga dem på BD-R då dessa är reptåligare än DVD-skivor (däremot smutskänsliga men det går ju att torka bort).

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Angående den avgift man får betala för att göra säkerhetskopior på sina egna verk på CD/DVD/etc så verkar det som att Copyswede i dagsläget inte tar ut någon avgift på Bluray-skivor.

Så den som absolut inte vill stödja Copyswede kan rekommenderas att köpa BD-R. Jag har åtminstone köpt min sista DVD i svenska butiker, ska man göra backup på barnens DVDer är det dessutom bättre att lägga dem på BD-R då dessa är reptåligare än DVD-skivor (däremot smutskänsliga men det går ju att torka bort).

Avgiften är väl som kompensation om du kopierar en skiva från en bekant eller familjemedlem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Avgiften är väl som kompensation om du kopierar en skiva från en bekant eller familjemedlem?

Till exempel, japp.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Resultatet av senaste tillslaget är (minst) ett dussintal kloner på siten man stängde + att den själv startas upp på nytt, driven av 2 olika grupper från det gänget som driftade den innan den togs ned. Man har alltså om något gjort problemet större, inte mindre med sin "åtgärd". Även om man vore "pro-antipirat" verksamhet, borde man tycka att det är fel väg att gå...
B!

Hade dessa kloner samma mängd besökare som ursprunget?
Hade dessa kloner lika mycket trafik som ursprunget?
Både du och jag vet nog att svaret är nej, och att de mestadels försökte använda trafiktillskottet för att dra in lite reklampengar.

Ur myndigheternas perspektiv är sannolikt tillslaget att betrakta som en framgång. Kopiorna på The Pirate Bay, nu när "riktiga" är igång igen är mer eller mindre bortglömda, och färre "vanliga" konsumenter besöker sidan av rädsla att "åka dit". Rättsfallen som gått igenom domstolarna gör sannolikt precis det som eftersträvats, dvs. avskräcker.

Sen är det klart att man inte på något sätt stoppar piratkopieringen med den här sortens aktivitet, men den storskaliga varianten kan komma att brytas upp och "nu tankar alla"-mentaliteten kan komma att ändras.

Visa signatur

:: fisk

Permalänk
Medlem
Skrivet av fisk:

Hade dessa kloner samma mängd besökare som ursprunget?
Hade dessa kloner lika mycket trafik som ursprunget?

Känns som en redundant frågeställning, den ena hade räckt. Men, jag tror inte det har skett något betydande avbräck, utan att användarna ganska friktionsfritt flyter runt på de trackers som tillgängliggör materialet från TPB. Tittar man lite på seeder/leecher ration på torrents, så ser det inte ut som om det hänt speciellt mycket under tiden TPB var nere, och kanske viktigare, när TPB kom upp igen var nya som gamla torrents fortfarande väl-seedade.
Så vitt jag vet har vi inte tillgång till siffrorna, men jag tror att du överskattar betydelsen, eller närmast effekten, av "tillslaget".
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Så vitt jag vet har vi inte tillgång till siffrorna, men jag tror att du överskattar betydelsen, eller närmast effekten, av "tillslaget".
B!

Det kvittar hur du eller jag skattar betydelsen/effekten av detta eller framtida tillslag, frågan är hur myndigheterna mäter det och hur de ser på dem. I deras ögon är sannolikt syftet inte att stoppa verksamheten, även om vissa individer givetvis är naiva, så finns det en strävan att hindra den allmänna uppfattningen att ingenting görs. Sekundärt kanske, om foliehattarna har rätt, så handlar det om att göra amerikanska filmbolag och lobbyister lyckliga.

Visa signatur

:: fisk

Permalänk
Medlem
Skrivet av fisk:

frågan är hur myndigheterna mäter det och hur de ser på dem.

Känns som om vi inte kommer längre. Om myndighetens åsikt är det enda som är relevant, så kommer alla myndighetsåtgärder alltid vara rätt. Frågan som jag ser det är om resultatet motiverar kostnaderna, och myndigheternas åsikt i frågan är faktiskt inte speciellt relevanta. I slutändan är det våra pengar de spenderar, är vi inte nöjda med vad vi får för dem är det vår plikt och skyldighet att meddela det.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

myndigheternas åsikt i frågan är faktiskt inte speciellt relevanta. I slutändan är det våra pengar de spenderar, är vi inte nöjda med vad vi får för dem är det vår plikt och skyldighet att meddela det.
B!

Jag avundas och beundrar i smyg din naïvitet och tilltro till dina önskningars genomslag. Myndigheterna är givetvis tillsatta av det maskineri vi kallar demokratin. Demokratin är inte detsamma som att din röst räknas, utan vad majoritetens röster säger. Majoriteten skiter i om du blir upprörd för att the pirate bay hamnar under myndigheternas känga, de som lägger energi i demokratins skådespel fokuserar på modefrågor, där ingår höjda och sänkta skatter, rädsla eller kärlek till främlingar inom våra påhittade gränser. Frågor om hur polisen agerar emot en webbsajt vars primära syfte är att sprida piratkopior har ett ringa genomslag i relation till de frågorna, så därför ser du inget större stöd till piratpartiet. Meddela dig hes, dina pengar kommer du fortsatt betala, och så länge lagen är som den är så kommer den att efterföljas. Så länge myndigheter ser en poäng med att statuera exempel av uppkäftiga självglorifierade rebeller som bryter mot lagen så kommer det fortsätta vara som det är.

Visa signatur

:: fisk

Permalänk
Medlem
Skrivet av fisk:

och så länge lagen är som den är så kommer den att efterföljas.

Vilket för oss tillbaka till att du som person har en skyldighet att uttrycka om du är missnöjd med hur pengarna spenderas. Eftersom det inte kommer ske någon förändring av lagar alla är nöjda med.

Huruvida jag är naiv eller inte känns för övrigt fullständigt irrelevant eftersom du bestämde att myndighetens egen åsikt om huruvida något var framgångsrikt, är det enda som är relevant. Jag förstår inte hur du ens kan tänka den tanken, men det visar ju bara att vi ser världen genom olika glasögon...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Huruvida jag är naiv eller inte känns för övrigt fullständigt irrelevant eftersom du bestämde att myndighetens egen åsikt om huruvida något var framgångsrikt, är det enda som är relevant.
B!

Du gillar att använda orden "relevant" och "irrelevant", vad?

Men du gör en udda tolkning, det handlar inte om vad jag bestämmer, eller vad du eller jag tycker. Det handlar om att våra röster som individer inte förändrar nuläget. Det som förändrar nuläget är de frågor som majoriteten fokuserar på. Mer engagerade och passionerade individer än dig har aktiverat sig och driver agendan utanför Sverige, piratpartiet består delvis av en mängd personer som hoppas på en värld där piratkopiering inte längre ses som ett såpass grovt brottsligt intrång. Saken är den att de agendor som dränker de rösterna lyfts av personer i större grupperingar.

Men som sagt, en del av mig hoppas att du har rätt och att jag har fel.

Visa signatur

:: fisk

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av skog1s:

Alltså daaaaamn. Har du inget liv? XD

Jag hinner med en film per kväll....

Jo jag jobbar heltid och har fyra ungar, men man måste ju koppla av med.

Aahh vill ha ditt liv!

Jag lever kanske lite för mycket i jobbet... trivs dock men hade såklart hellre haft ett trevligt jobb + fritid istället för 24/7 ett trevligt jobb, som jag har nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fisk:

Så du menar att om ett brott som stoppas inte stoppar hela brottsligheten så är det inte värt det?

Jamen tjena.

att stoppa ett brott och läga ner så mycket pengar och tid på det, och resultatet är skrattretande. skillnaden mellan "brottsligheten" som du tar upp det och "piratandet" är att brottslighet är fysiskt påverkan på världen på ett eller annat sätt. det har oftast en effekt lokalt, där "lokalt" är en varierande storlek bereonde på vad det handlar om.

när det kommer till pirat saker så är det mer komplicerat då detta alltid sker ur ett "hela världen" perspektiv. det är ALLTID så det finns i regel inga pirat sidor som bara "göteborg" använder (finns inte många andra alternativ som vid en nedstägning då skulle resultera i ett resultat i göteborg, eller hur? då kan du jämföra med brottslighet som du säger, men det funkar ju som sagt inte så. stängs pirate bay ner så påverkas hela världen, men pga att det är hela världen så är det bara en liten bump i problemet, folk flyttar ju bara över till någon annan större sida som gör ungefär samma sak. och skiter i vart servern är placerad, det är skillnad. att ladda hem saker kan du göra vart som helst ifrån, tänk om du kunde köpa "stulna" mobiler från hela världen, hur attackerar man en sån kriminel branch? ja, det är lite svårare än du fantiserar.

Visa signatur

Censorship is for the weak
----------------------------------
i5 6600K @ 4.7 | MSI GeForce GTX 980 Ti 6GB Gaming | ASUS Z170 PRO GAMING | 16GB 2400mhz | 850 EVO 250GB SSD | 2+1+1TB HDD | NH-U12P SE2 | Define S | XL2411Z 144Hz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivius:

att stoppa ett brott och läga ner så mycket pengar och tid på det, och resultatet är skrattretande. skillnaden mellan "brottsligheten" som du tar upp det och "piratandet" är att brottslighet är fysiskt påverkan på världen på ett eller annat sätt. det har oftast en effekt lokalt, där "lokalt" är en varierande storlek bereonde på vad det handlar om.

Jag antar att dina definitioner på vad brottslighet är och inte är känns oerhört relevanta för dig, men för vårt juridiska system och hur domstolar arbetar så har tyvärr "Nivius på Sweclockers"' åsikt ett ganska litet värde. Det spelar liksom ingen roll vad du och jag tycker om saken, den här typen av tillslag kommer att fortsätta ske, eftersom det är någon som ägnar sig åt den här sortens lagintrång som profession som ser dessa aktiviteter som meningsfulla. Brottsbekämpning kommer att ske oavsett om brottet anses ringa av någon eller många, eller om det hindrar 1 eller 60% av dess aktivitet och möjliga framtida fortsättande. Hela argumentet att brottsbekämpningen och tillslagen mot den här sortens torrenthosts är meningslös upprätthålls av en grupp individer som uppenbarligen påverkas av den här sortens tillslag negativt. Det har gått lång tid sedan Sunde, m.fl. skickade kaxiga mail till lobbyorganisationer i USA och trodde sig vara opåverkbara, att de aldrig skulle "åka dit" för att de satt i trygga Sverige, landet med "rättspatos". Samma sorts obevekliga tankegångar hade ThePirateBay's grundare, tills de fälldes i svensk domstol. Filmbolag, mjukvarubolag, med flera kommer att fortsatt ha ett intresse för att dessa lagar efterföljs, och stater kommer alltid att fortsätta vara känsliga för ekonomisk och politiskt inflytande från internationella handelsaktörer.

Citat:

när det kommer till pirat saker så är det mer komplicerat då detta alltid sker ur ett "hela världen" perspektiv. det är ALLTID så det finns i regel inga pirat sidor som bara "göteborg" använder (finns inte många andra alternativ som vid en nedstägning då skulle resultera i ett resultat i göteborg, eller hur? då kan du jämföra med brottslighet som du säger, men det funkar ju som sagt inte så. stängs pirate bay ner så påverkas hela världen, men pga att det är hela världen så är det bara en liten bump i problemet, folk flyttar ju bara över till någon annan större sida som gör ungefär samma sak. och skiter i vart servern är placerad, det är skillnad. att ladda hem saker kan du göra vart som helst ifrån, tänk om du kunde köpa "stulna" mobiler från hela världen, hur attackerar man en sån kriminel branch? ja, det är lite svårare än du fantiserar.

Förmodar att ovanstående särskrivna svensklärares mardröm till citat och resonemang kändes slagkraftigt då du skrev det, men trots att du försöker hävda att det är "komplicerat" och "svårare än du fantiserar" så ägnar sig de poliser som gör tillslag mot servrar åt likaväl global som lokal brottsbekämpning. Att svensk polis samarbetar med internationell polis är knappast nytt, och i västvärlden så ser t.ex. Interpol det som positivt för lokal, nationell och internationell lagverksamhet om det görs exempel av erkända namn som "The Pirate Bay", deras agenda är givetvis att försöka skrämma bort en del av de som piratkopierar. De gör löpsedlar på det, och de uppmärksammar via medier om att de "lyckats" med den här typen av tillslag, givetvis med en agenda att skapa rädsla och givetvis även för att de hoppas att den rädslan ska få fler att dra öronen åt sig.

Visa signatur

:: fisk

Permalänk
Medlem
Skrivet av fisk:

Det har gått lång tid sedan Sunde, m.fl. skickade kaxiga mail till lobbyorganisationer i USA och trodde sig vara opåverkbara, att de aldrig skulle "åka dit" för att de satt i trygga Sverige, landet med "rättspatos".

I all ärlighet så hade de ju grund för sin åsikt. Det finns rättsutslag som klart och tydligt konstaterar att det enligt svensk lag inte är ett brott att länka till material.
Utan lagändring ska inte det ändrats, och någon sådan förändring har inte skett. Så därför ska det vara omöjligt att bli dömd för det här i Sverige. På något sätt har det trots allt skett, och frågan ingen egentligen har fått ett svar på, är... varför? Det förs fram obekräftade teorier, och man stöttar sig på publicerad e-post, mellan ambassad folk och politiker. Det är inte helt orimligt att tänka sig politiska intressen, om sen i form av att man valt ut specifika deltagare, eller helt enkelt genom "order", men ingen vill riktigt ta tag i frågan, eftersom alla vet att politikerstyre är olagligt i Sverige. Domaren i andra(?) rättegången ska även vara jävig, om man nu väljer att tro på sådana rykten, något som inte heller granskats.

På hela taget är det alltså inte så självklart att domen är rättvis, och enligt gällande svensk lag, och ser man till mängden fildelare så kan man ju konstatera att det inte är en lag som har folkligt stöd, något som egentligen är ett grundläggande krav för att lagar ska ha giltighet i ett rättssamhälle. Det känns inte speciellt troligt att det kommer ske någon förändring inom överskådlig framtid, så de som väljer att fildela får även framöver ta risken, även om det närmast ser ut som om man gett upp "jakten" på fildelare, och i stället ger sig efter de som står bakom siterna där materialet "görs tillgängligt", antagligen för att man kom på att det inte är realistiskt att ge sig efter i stort sett varje hushåll i landet.
Jag säger nu inte att alla fildelar. Men Min erfarenhet är att alla familjer, egentligen utan undantag, har använt piratkopior, och de flesta regelbundet. Oavsett om det sen är musik, film, spel eller annan mjukvara. Bara en sådan skitsak som ringsignaler, som det var så populärt med ett tag...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

det va för länge sen, så kommer inte diskutera innehållet men vill bara ge dig lite svar över dina åsikter om mig

Skrivet av fisk:

Jag antar att dina definitioner på vad brottslighet är och inte är känns oerhört relevanta för dig, men för vårt juridiska system och hur domstolar arbetar så har tyvärr "Nivius på Sweclockers"' åsikt ett ganska litet värde. Det spelar liksom ingen roll vad du och jag tycker om saken, den här typen av tillslag kommer att fortsätta ske, eftersom det är någon som ägnar sig åt den här sortens lagintrång som profession som ser dessa aktiviteter som meningsfulla. Brottsbekämpning kommer att ske oavsett om brottet anses ringa av någon eller många, eller om det hindrar 1 eller 60% av dess aktivitet och möjliga framtida fortsättande. Hela argumentet att brottsbekämpningen och tillslagen mot den här sortens torrenthosts är meningslös upprätthålls av en grupp individer som uppenbarligen påverkas av den här sortens tillslag negativt. Det har gått lång tid sedan Sunde, m.fl. skickade kaxiga mail till lobbyorganisationer i USA och trodde sig vara opåverkbara, att de aldrig skulle "åka dit" för att de satt i trygga Sverige, landet med "rättspatos". Samma sorts obevekliga tankegångar hade ThePirateBay's grundare, tills de fälldes i svensk domstol. Filmbolag, mjukvarubolag, med flera kommer att fortsatt ha ett intresse för att dessa lagar efterföljs, och stater kommer alltid att fortsätta vara känsliga för ekonomisk och politiskt inflytande från internationella handelsaktörer.

vad Nivius på sweclockers säger har inget värde, jag vet, men på samma sätt har det du säger inget värde. bara för att vi diskuterar nått så kan du inte hänvisa till "men din åsikt är bara en och det händer inget ändå" tänk om alla tänkte så när vi i sverige röstar... diskussion måste ske, ditt "befnuttande" av allt som en person säger som du inte håller med om är ett patetisk försök att kontra utan kontring.

Skrivet av fisk:

Förmodar att ovanstående särskrivna svensklärares mardröm till citat och resonemang kändes slagkraftigt då du skrev det, men trots att du försöker hävda att det är "komplicerat" och "svårare än du fantiserar" så ägnar sig de poliser som gör tillslag mot servrar åt likaväl global som lokal brottsbekämpning. Att svensk polis samarbetar med internationell polis är knappast nytt, och i västvärlden så ser t.ex. Interpol det som positivt för lokal, nationell och internationell lagverksamhet om det görs exempel av erkända namn som "The Pirate Bay", deras agenda är givetvis att försöka skrämma bort en del av de som piratkopierar. De gör löpsedlar på det, och de uppmärksammar via medier om att de "lyckats" med den här typen av tillslag, givetvis med en agenda att skapa rädsla och givetvis även för att de hoppas att den rädslan ska få fler att dra öronen åt sig.

jag ber om ursäkt för att min dyslexi får dina ögon att blöda men det spelar ingen roll då du förstod vad jag skrev på ett jävla forum på nätet. men nästa gång så ska jag skicka in min post till svenska akademien så att de kan lusläsa och åtgärda min text. för det kommer verkligen spela någon roll i slutändan.

och det är allt jag kommer skriva om detta, nu släpper jag ämnet och diskussionen.

Visa signatur

Censorship is for the weak
----------------------------------
i5 6600K @ 4.7 | MSI GeForce GTX 980 Ti 6GB Gaming | ASUS Z170 PRO GAMING | 16GB 2400mhz | 850 EVO 250GB SSD | 2+1+1TB HDD | NH-U12P SE2 | Define S | XL2411Z 144Hz |