The Elder Scrolls V: Skyrim

Permalänk
Medlem

Köpte Skyrim på rea nu under black friday, och har aldrig spelat det (eller något annat Elder Scrolls) förut. Har ni luttrade veteraner några tips? Ska jag bara starta och köra igång eller bör man installera någon mod eller så?

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro Ax] [AMD Ryzen 5600X] [Noctua NH-L12S Ghost S1 Ed] [Asus GTX 1080 STRIX 8 GB] [32GB HyperX Fury RGB 3600 MHz] [2x WD Black SN750 1 TB NVME] [Corsair SF750] [Loque Ghost S1 MK3] [Synology DS212 2x2 TB NAS] [2x Mackie HR624] [LG Ultragear 27GP850 27" IPS] [TOFU 65% ALU, Zealios V2] [Glorious Model O White] [Epos H3PRO]

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluppblupp:

Köpte Skyrim på rea nu under black friday, och har aldrig spelat det (eller något annat Elder Scrolls) förut. Har ni luttrade veteraner några tips? Ska jag bara starta och köra igång eller bör man installera någon mod eller så?

Du "bör" installera ett gäng med mods som inte påverkar spelet i någon riktning, utan snarare bara förbättrar det

själv kör jag på:
"immersive fallen trees"
"better hunting and prices"
"unique border gates"
"hd plants + herbs"
"pure waters"
"static mesh improvement mod" finns 5st
"auto aim off" pilbåge autoaimar liiite i vanilla
"sounds of skyrim" alla
"increased merchant gold count" rekommenderas starkt
"main menu spinning skyrim emblem"
"better dynamic snow"
"HQ snow texture"
"more grass"
"see enchantments"
"lanterns of skyrim" hela bunten
"underwater treasure"
"real glaciers v2"
"vibrant auroras"
"better embers"
"enhanced high-level gameplay"
"complete skyforge"
"i yield! i yield!"
"unique uniques"
"enhanced cities: traveling merchants"
"open face guard helms"
"enhanced distant terrain"
"birds and flocks"
"towns and villages enhanced" - allihopa
"no kill moves" bra att ha med om man verkligen stör sig på de töntigt "cinematiska movesen"

det var väl hela listan lycka till!
tips kan vara att sortera mods efter "top rated of all time" eller vad det heter, och sedan kolla vad det handlar om

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluppblupp:

Utan mods kan spelet se lite konsolanpassat ut som menyerna. SkyUI är ett måste för mig i alla fall som i sin tur kräver SKSE http://skse.silverlock.org

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluppblupp:

Om du aldrig spelat det förut så skulle jag säga att det bara är att köra på.
Jag har lagt ned 700 timmar sedan 2011 och aldrig känt något större behov av moddar.

När du lagt ned ett par hundra timmar och eventuellt börjar känna att du vill ha lite nytt, då är det dags för moddar enligt mig. Risken finns annars att du liksom många andra i denna tråd lägger ned mera tid på att trixa med moddar än att spela spelet.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindell90:

Du "bör" installera ett gäng med mods som inte påverkar spelet i någon riktning, utan snarare bara förbättrar det

själv kör jag på:
"sjukt många moddar"

det var väl hela listan lycka till!
tips kan vara att sortera mods efter "top rated of all time" eller vad det heter, och sedan kolla vad det handlar om

Haha, crazy list alltså! Är det på nexusmods du menar? Tack för tipsen!

Skrivet av AMD-FX:

Utan mods kan spelet se lite konsolanpassat ut som menyerna. SkyUI är ett måste för mig i alla fall som i sin tur kräver SKSE http://skse.silverlock.org

okej, får ta och starta upp och se hur det ser ut först tror jag! Tack för tipset!

Skrivet av SID 6.7:

Om du aldrig spelat det förut så skulle jag säga att det bara är att köra på.
Jag har lagt ned 700 timmar sedan 2011 och aldrig känt något större behov av moddar.

När du lagt ned ett par hundra timmar och eventuellt börjar känna att du vill ha lite nytt, då är det dags för moddar enligt mig. Risken finns annars att du liksom många andra i denna tråd lägger ned mera tid på att trixa med moddar än att spela spelet.

Tack för input, jag tror jag kommer göra som du föreslår! Varför ändra på något om jag tycker det ser bra ut från början, right? : )

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro Ax] [AMD Ryzen 5600X] [Noctua NH-L12S Ghost S1 Ed] [Asus GTX 1080 STRIX 8 GB] [32GB HyperX Fury RGB 3600 MHz] [2x WD Black SN750 1 TB NVME] [Corsair SF750] [Loque Ghost S1 MK3] [Synology DS212 2x2 TB NAS] [2x Mackie HR624] [LG Ultragear 27GP850 27" IPS] [TOFU 65% ALU, Zealios V2] [Glorious Model O White] [Epos H3PRO]

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluppblupp:

Nä steam workshop, finns en ruta för det när du enkelklickar på spelet i steam jävligt smidigt med automatisk nedladdning och uppdatering av dem... bara "subscribe" så är det klart kanske krävs att man tickar i det i "data" bara

Jag rekommenderar att du tankar modsen jag listade iaf det är inget som påverkar quests eller spelet i sig, det blir snyggare och mer detaljerat med mer levande miljö bara!

Permalänk
Inaktiv

Är nog jävligt lätt att få modkonflikter om man använder sig av steam workshop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Är nog jävligt lätt att få modkonflikter om man använder sig av steam workshop.

Möjligt. Kör de flesta själv från Nexus men nog lagt in ca 15-20 via Steam och har aldrig haft några problem so far.

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk
Medlem

Nog händer det lite konstiga saker i Skyrim ibland. Faendal + 3 till blev dödad av en drake det första som hände i spelet. Då är det väl ok och sno hans saker trodde jag, men likt så har han sänt hired mercs för att nita mig trots att han redan var död. Det brukar ju stå vem som skickat dom på mig i ett brev som ena mercen har på sig när man dödat alla

Visa signatur

AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Nyligen börjat lira detta igen, kör dock som Mage och är kanske inte det bästa, blir en massa firebolt spam.

Jag har en bärbar dator så den blir väldigt varm, installerade Hialgo Chill och nu blir den inte lika varm (-: Den sänker FPS när man inte rör på sig så grafikkortet inte tuggar 100% hela tiden, perfekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matenrou:

Nyligen börjat lira detta igen, kör dock som Mage och är kanske inte det bästa, blir en massa firebolt spam.

Jag har en bärbar dator så den blir väldigt varm, installerade Hialgo Chill och nu blir den inte lika varm (-: Den sänker FPS när man inte rör på sig så grafikkortet inte tuggar 100% hela tiden, perfekt.

Som mage tycker jag att conjurer är den bästa. När man kommit upp i 100 skillpoints som conjurer så får man en (eller om det var två stycken) permanenta krigare (glömt namnet på dessa) tills han/hon dör, då är det bara att fixa en ny :). Brukar även köra med heavy armor på mage eftersom man har ju den sämsta defensen med robe och blir lätt mål för bågskyttar

Destruction är säkert bra i lägre svårighetsgrader, men jag kör alltid i legendary och då har alla fiender så mycket liv att det inte räcker till

Visa signatur

AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Skrivet av AMD-FX:

Som mage tycker jag att conjurer är den bästa. När man kommit upp i 100 skillpoints som conjurer så får man en (eller om det var två stycken) permanenta krigare (glömt namnet på dessa) tills han/hon dör, då är det bara att fixa en ny :). Brukar även köra med heavy armor på mage eftersom man har ju den sämsta defensen med robe och blir lätt mål för bågskyttar

Destruction är säkert bra i lägre svårighetsgrader, men jag kör alltid i legendary och då har alla fiender så mycket liv att det inte räcker till

Neej nej inge heavy armour på en mage ^^ Varför inte sätta fast healing kopplat till smart cast istället? Man spammar ju ändå inte spells när tanksen slåss. Själv kör jag mest bound bow och auto fast healing. Sen drar jag fram en attronach eller återupplivar en död när jag stöter på en större klunga och behöver distrahera dom.

Visa signatur

Stationär: Meshify C Vit TG || ROG B550-F || 5800X+NH-D15 || 4070ti || Vengeance LPX 32GB || KC3000 M.2 || FD Newton R3 600W Ljud: RX-V781, Dynavoice LCR-5, FX-4, Velodyne SPL-1000 Ultra || DacPort Slim || Tennmak IEM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tinardirith:

Neej nej inge heavy armour på en mage ^^ Varför inte sätta fast healing kopplat till smart cast istället? Man spammar ju ändå inte spells när tanksen slåss. Själv kör jag mest bound bow och auto fast healing. Sen drar jag fram en attronach eller återupplivar en död när jag stöter på en större klunga och behöver distrahera dom.

Det finns heavy armor för mages, men inte som original armor. Dessa följer med Immersive Armors eller om det är aMidianBorn Book of Silence Armor (minns inte vilken det är)

Btw vet du om man kan hitta boken för bound bow utan att joina Winterhold collage? Om man är bågskytt och inte vill adda andra spells vilket man kanske måste för att få komma in i collage och köpa boken där

Visa signatur

AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Det finns heavy armor för mages, men inte som original armor. Dessa följer med Immersive Armors eller om det är aMidianBorn Book of Silence Armor (minns inte vilken det är)

Btw vet du om man kan hitta boken för bound bow utan att joina Winterhold collage? Om man är bågskytt och inte vill adda andra spells vilket man kanske måste för att få komma in i collage och köpa boken där

Boken brukar spawna i fort Amol, i ett av fängelserna så finns det en hink med en lykta i. Boken ligger under lyktan i hinken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluppblupp:

okej, får ta och starta upp och se hur det ser ut först tror jag! Tack för tipset!

Tack för input, jag tror jag kommer göra som du föreslår! Varför ändra på något om jag tycker det ser bra ut från början, right? : )

alltså, testa med mods det är värt det. Sådär säger du tills du provat..Lovar

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matenrou:

Boken brukar spawna i fort Amol, i ett av fängelserna så finns det en hink med en lykta i. Boken ligger under lyktan i hinken.

Okey, tack för tipset. Ska testa det nästa gång jag spelar som bågskytt igen

Visa signatur

AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Nu har jag uppgraderat till ett GTX 780 och har börjat spela Skyrim igen, och har precis lyckats modda det till hur jag vill ha det.
Vad tycks?

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygman:

Nu har jag uppgraderat till ett GTX 780 och har börjat spela Skyrim igen, och har precis lyckats modda det till hur jag vill ha det.
Vad tycks?

Tjusigt!

Finns det något smidigt sätt att få ner en massa "bästa" moddar eller är det att stitta och lägga in dem en och en som gäller?

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av N_Micke:

Tjusigt!

Finns det något smidigt sätt att få ner en massa "bästa" moddar eller är det att stitta och lägga in dem en och en som gäller?

Lägga in en och en som gäller. Blir aldrig riktigt bra med modpackar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Lägga in en och en som gäller. Blir aldrig riktigt bra med modpackar.

Okidoki, då får nog återkomsten till Skyrim vänta lite

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem
Skrivet av N_Micke:

Tjusigt!

Precis som Loxus säger. Men har man spelet i Steam så finns de flesta moddar i Steam Workshop, som installeras via ett knapptryck, så det är inte alls jobbigt.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Flygman:

Precis som Loxus säger. Men har man spelet i Steam så finns de flesta moddar i Steam Workshop, som installeras via ett knapptryck, så det är inte alls jobbigt.

Jag har aldrig riktigt litat på stream workshop...är det inte stor risk för kompatiblitetsproblem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygman:

Skrivet av Loxus:

Jag har aldrig riktigt litat på stream workshop...är det inte stor risk för kompatiblitetsproblem?

Jasså, trodde det var Nexus Modmanager som gällde..?

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem
Skrivet av N_Micke:

Jasså, trodde det var Nexus Modmanager som gällde..?

Nexus är nog det bättre valet enligt mig av nexus och workshop. Du kan även använda Mod Organizer som alternativ till NMM

Visa signatur

AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

För mig har inte workshop varit ett problem. Har 47 moddar därifrån.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygman:

För mig har inte workshop varit ett problem. Har 47 moddar därifrån.

Samma här, aldrig haft problem från workshop heller och då kör jag kanske 50/50 från SW och Nexus.

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk
Medlem

Jag kollade ett par sidor tillbaka men kunde inte se att någon annan postat detta tidigare, så vill komma med ett tips!

http://forums.nexusmods.com/index.php?/topic/1340369-skyrim-m...
http://enbseries.enbdev.com/forum/viewtopic.php?f=13&t=2729

Fix för någon slags minnes allokerings-bug som är en stor anledning till CTDs (crash-to-desktop) när Skyrim använder för mycket minne (speciellt med mycket grafikmoddar) och behöver allokera minnet till ett nytt block, gör något fel och CTD till följd.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Majora:

Jag kollade ett par sidor tillbaka men kunde inte se att någon annan postat detta tidigare, så vill komma med ett tips!

http://forums.nexusmods.com/index.php?/topic/1340369-skyrim-m...
http://enbseries.enbdev.com/forum/viewtopic.php?f=13&t=2729

Fix för någon slags minnes allokerings-bug som är en stor anledning till CTDs (crash-to-desktop) när Skyrim använder för mycket minne (speciellt med mycket grafikmoddar) och behöver allokera minnet till ett nytt block, gör något fel och CTD till följd.

Gammal info...som du kanske ser så är den ett år gammal, drygt

Permalänk
Medlem

Efter att man spelat skyrim länge och tröttnat lite, så finns det några särskilda mods ni rekommenderar? Samt är det svårt att installera modsen och hur gör man?

Det här ska bli kul

Visa signatur

Tröttnat på att ha signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av imjohannes5670:

Efter att man spelat skyrim länge och tröttnat lite, så finns det några särskilda mods ni rekommenderar? Samt är det svårt att installera modsen och hur gör man?

Det här ska bli kul

Har du spelat genom Falskaar? http://www.nexusmods.com/skyrim/mods/37994/? och så kommer ju Enderal till Skyrim senare http://sureai.net/projects/enderal/

Visa signatur

AMD älskare
Katt älskare