Chromecast alternativ som är trådad?

Permalänk
Medlem

Chromecast alternativ som är trådad?

Ja som sagt, söker efter ett alternativ till Chromecast.

Vi har i dagsläget 3st Chromecast enheter i huset... Tyvärr tycker jag inte det trådlösa är tillräckligt stabilt/snabbt vid livestreaming från webb osv och har därför sökt efter en liknande enhet som är trådad.

Det enda jag hittat än så länge är följande:

Roku 3 - Som inte verkar vara jättelätt att få tag på i Sverige
Razer Forge Tv - Som inte är släppt ännu
Nexus Player - Ethernet via usb-adapter

Enheten ska användas till onlinematerial typ Netflix, Viaplay, streama livestreams från websidor osv. Även streamad media från telefoner ska funka.

Lokal film ligger på en NAS och spelas upp med hjälp av en Dune HD D1 i dagsläget. Inget behov av att ersätta denna.
Finns det dock en pryl som kan göra allt så är ju det en fördel givetvis.

Tar tacksamt emot tips!

Edit: Har lagt till Nexus Player, då man tydligen kan köra usb - ethernet adapter via en USB OTG kabel.

Visa signatur

Mvh. Robban aka. douzE
Kaffe: Rocket Espresso R Cinquantotto | Niche Zero
Desktop: 12700K. EK-AIO 240. Z690-A Gaming Wifi. 32GB DDR4. RTX 3070 Master. 980 Pro. MF V-Can
Laptop: Macbook Pro M4 Pro

Permalänk
Keeper of the Bamse

Är det inte enklare och billigare att köpa en sjysst router istället för att köpa tre nya enheter?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Har en bra router (RT-N56U, eller ja okej iallafall)... men trådlöst är trådlöst och jag föredrar trådat.. ;)..
Ne men i ärlighetens namn så blir det segt när det streamas media på 3 ställen i huset... några telefoner är anslutna samt några bärbara datorer. Är bara en av enheterna som ska bytas ut (Den som sitter i mitt tv/bio rum) för där är jag mer kräsen på prestanda och kvalite.

Sen har ju även tankarna gått på att byta till en Nighthawk R7000 router iallafall..

Visa signatur

Mvh. Robban aka. douzE
Desktop: 12700K. EK-AIO 240. Z690-A Gaming Wifi. 32GB DDR4. RTX 3070 Master. 980 Pro. MF V-Can

Permalänk
Medlem

Går det ens att få tag i en Roku 3 i Sverige
? är själv väldigt intresserad av en.

Permalänk

Ska de funka felfritt direkt ur boxen med fjärrkontroll?

annars är rasberry Pi ett alternativ??

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av harmgc:

Går det ens att få tag i en Roku 3 i Sverige
? är själv väldigt intresserad av en.

Tror inte det gör det.

Skrivet av tethir:

Ska de funka felfritt direkt ur boxen med fjärrkontroll?
annars är rasberry Pi ett alternativ??

Hmm, njae... finns väl inget stöd för Google Cast i den?

Visa signatur

Mvh. Robban aka. douzE

Permalänk
Medlem

Tja, Nexus Player är väl exakt det du frågar efter. Om det nu fungerar bra med USB-Ethernet, det vet jag inte.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Skrivet av depalma:

Tror inte det gör det.

Hmm, njae... finns väl inget stöd för Google Cast i den?

Du kan skicka videor från youtube (med flera) via appen Yatse. tyvärr är det ett extra knapptryck jämfört med chromecasten. Dock har inte Kodi stöd för Netflix, och lär dessvärre inte få det om inte någon programmeringsgud tar sig an uppgiften.