Lenovos datorer levereras med udda annonsprogram – allvarlig säkerhetsrisk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

1. Köp laptop
2. Installera rent Win8.1
3. ?????
4. Profit!

1. Köp laptop
2. Installera GNU/Linux
3. ?????
4. Profit!

Skrivet av NodCommander:

Kan man köra dom vid sidan av varandra, eller är det som Waterfox där det är den ena eller andra?

Ja, funkar fint. Pale Moon lägger sig separat från vanliga Firefox.

Visa signatur

Asus Prime B350-Plus | AMD Ryzen 5 5600 | 32 GB RAM | 16 GB Radeon RX 6800 XT | 12 TB lagring | 650 W | GNU/Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kärlekstrollet:

Priset på datorer hade ökat med ca 1000kr då, för dessa adwares gör det möjligt för tillverkarna att hålla priserna så pass låga.

Ja så kan man tänka, men man kan inte sluta där. Om ingen kör adwaren så kommer de företagen inte att tjäna pengar på att subventionera kostnaden för en dator. Företagen kommer bara betala så länge som folk blir utnyttjade och de faktiskt tjänar på det. Om vi önskar att människor ska slippa att bli utnyttjade så kommer dessa företag inte att tjäna pengar och kostnaden kommer att öka i alla fall. Det finns ingen väg runt detta, inga företag kommer att subventionera datorer utan att tjäna på det och det är det faktum att de tjänar på det som gör att de subventionerar. Varje gång som någon avinstallerar eller kringgår sådan övervakning som programmet ifråga utför så minskar incitamentet att subventionera ytterligare.

Permalänk
Medlem

jag avinstallerade det direkt vid första uppstart av min Lenono Y50

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk

Låter mest som konspirationsteorier imo...
Vi vet alla att företag ALLTID har ditt bästa som prio #1.

Skrivet av Thunderbolt:

Inte konstigt att många tycker att Apple's datorer är mycket bättre än alla andra pga alla dessa bloat-program, det går knappt att använda en "märkes" dator i dess original utförande...

Var inte orolig, när win10 blir standard så har vi ett jävligt bra OS! Ett OS som dem har arbetet med ett antal år, så att det inte ska blir allt för segt då det samlar in all din metadata. Men var inte orolig, för om du uppgraderar inom det första året så är det gratis. Yes, du hörde rätt GRATIS! Sammanfattningsvis: gratis är det enda väsentliga. För resten är:

Citat:

konspirationsteorier imo...

Skrivet av strejf:

Jag förstår faktiskt inte hur Microsoft kan tillåta tillverkare att sälja datorer med deras operativsystem med den här typen av spionprogramvara förinstallerad. Helt vrickat.

strejf <3
Permalänk
Medlem
Skrivet av huxflux:

Finns annars den som sägs vara den "snabbaste" (antar Lynx är snabbare) webbläsaren http://usa.maxthon.com/nitro/

Snabbaste webläsaren är så klart telnet.
Citat från en Slackware 1.01 qemu image

"The web browser is called 'telnet'. Support for http and html is very limited. Enter 'telnet <server> 80' at the shell prompt, then go type the http request. Check RfC 2616 for details. Due to lack of support for images, css and javascript the browser is not vulnerable to cross site scripting, web bugs and other modern attacks."

Snabb och immun från vulnerabilities = win win.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Pinsamt.
Att Lenovo ska samma deras rykte också, jag trodde dom hade ett bra rykte med kvalitets datorer och fin ThinkPad serie.
Nu föll Lenovo i mina ögon...

Lenovo hade ett bra rykte, men för att vara ärlig, vad de släppt förra året är mer eller mindre ren skit, inget som håller, konstant kraschande datorer, datorer som inte botar upp vid köp och absolut NOLL support eller garanti går att få från företaget.

Har flera vänner som sitter med Lenovo datorer som de inte kan använda som inte ens är ett år gamla och Lenovo vägrar att reparera.

En vän även jobbade hos dom, datorn personen i fråga fick fungerade inte vid leverans, det tog dom 6 månader för dom att fixa den, och den nya fungerade knappt heller, bland fryser den så fort den går in i sleep mode o.s.v. Vilket är en rejält viktig funktion på en laptop.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 5090
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck, Rog Ally + de fiesta konsoler.

Permalänk
Avstängd

Jag förstår faktiskt inte hur Microsoft kan tillåta tillverkare att sälja datorer med deras operativsystem med den här typen av spionprogramvara förinstallerad. Helt vrickat.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emaku:

Snabb och immun från vulnerabilities = win win.

Du är dock sårbar för samma problem som Superfish orsakar, då telnet inte stödjer stödjer krypterad eller verifierad kommunikation. Det vill säga, skyddar inte mot MITM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Kan man köra dom vid sidan av varandra, eller är det som Waterfox där det är den ena eller andra?

Det går fint att installera palemoon paralellt med Firefox, så det är riskfritt att testa.

Skrivet av Broken-arrow:

Vore gött att byta. FF har blivit rätt segt (kan hänga sig då och då). Men annars funkar FF rätt okej, utseendet är rätt bra. Hur är palemoon, är det säkert och hemsidan ser inte så seriöst ut, uppdateras webbläsaren också?

Lika säkert som Firefox minst, en del säkerhetsuppdateringar får de ut snabbare. Webbläsaren uppdateras men inte enligt ett fast schema som FF utan det är mer "Vid behov".

Som jag skrev ovan så kan du ha båda samtidigt och testa omkring riskfritt så det är väl bara ge det en spinn och se om du trivs. Rekommenderar själv 64-bitarsversionen då den är ruggigt snabb även med hundratalet tabbar öppna.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Det kan de säkert, men då stiger även priset på laptops (och fabriksbyggda datorer överlag), så det blir inte heller roligt, men å andra sidan folk kanske börjar förstå varför Apple's pris är högre då som är helt reklamfri och utan alla dessa skitprogam.

Problemet är att Apple älskar att låsa dig in till deras ekosystem och deras funktioner istället.
Så ja, du får en adware fri dator, men du kan inte använda den exakt som vissa vill, utan att göra som du får göra med dessa OEM, installera om OSet och lägga in nytt Windows i den.
Och gör man det så är det meningslöst att handla en laptop från Apple för mer pengar, om man ändå måste byta OSet för att kunna göra de saker man vill.

Har man inte behovet, så är det en annan sak dock.
Men isåfall funkar allt från Chromebook till valfri laptop med vettigt Linux också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Och vilka dessutom verkar fungera allra bäst med Internet Expolorer, tillika...

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

tur att man har koll på hur man rensar disken och installerar om windows

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte Apples datorer är så dyra som många vill påstå. Visst, man kommer aldrig att kunna få exempelvis en bärbar dator för 3000kr och ja, man kan bygga ihop en dator med bättre hårdvara för lägre pengar. Men sett till vad man får för pengarna med en Mac i sin helhet så är det ändå mycket vilket gör att jag ändå tycker de är prisvärda.

Skärmen som medföljer (ej Mac Pro och Mac Mini) är faktiskt riktigt bra, visst den är inte på någotvis bäst men den håller trots det högre klass än många konkurrenters medföljande skärmar. Sen får men på de bärbara en trackpad som jag ännu inte hittat någon tillverkare som gjort en lika bra eller bättre (kanske finns vad vet jag). Andra fördelar är ju att man får gratis uppdateringar på operativsystemet, ett mostvarande office finns också helt gratis (även om Microsoft Office fortfarande är herren på täppan av office men det kostar ju). Man får ju även med iLife som erbjuder ett gäng trevliga program. Det följer därmed med många program helt gratis som dessutom är kostnadsfria att uppdatera. Helt enkelt så följer det inte med en massa skit som det första man gör måste avinstallera.

Även om det på Mac finns trojaner, så är det inte i närheten av samma problem som på Windows, även om jag där jag upplever att spyware/malware och liknande är ett större problem. Vet inte hur många datorer jag fått rensa med antispyware program för att lösa problem som det installerade antivirusprogrammet inte gör något åt. De gånger jag hjälper folk med sina lite äldre Windows-datorer så är det i princip alltid att någon skadligt kommit in i datorn. De gånger jag hjälper en Mac-människa så är det snarare hur man göra saker i operativsystemet, eller att något hängt sig som ändå löser sig med en omstart.

De gånger jag hjälper människor med sina nyinköpta Windows-datorer så består den första arbetsuyppgiften ofta av att avinstallera medföljande test-programvaror. Många köper ju även en antiviruslösning separat (siba/elgiganget mfl. vill ju gärna pracka på) och på alla märkesdatorer medföljer det ett antivirus som då måste avinstalleras också.

Men visst, man kan hitta billigare datorer än Apples men jag tycker priset till trots på Apple gör dem mer underhållsfria i många avseenden och man slipper sådant som exempelvis Lenovo skickade med sina datorer.

Visa signatur

Jag har en dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det går fint att installera palemoon paralellt med Firefox, så det är riskfritt att testa.

Lika säkert som Firefox minst, en del säkerhetsuppdateringar får de ut snabbare. Webbläsaren uppdateras men inte enligt ett fast schema som FF utan det är mer "Vid behov".

Som jag skrev ovan så kan du ha båda samtidigt och testa omkring riskfritt så det är väl bara ge det en spinn och se om du trivs. Rekommenderar själv 64-bitarsversionen då den är ruggigt snabb även med hundratalet tabbar öppna.

Testkör det på prov nu dock är det synd att man inte kan få upp flikarna igen. Om man stänger FF och startar så får man upp exakt samma flikar igen (genom en knapptrykning, om man vill), men hitta ett mellanting i alla fall.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Och vilka dessutom verkar fungera allra bäst med Internet Expolorer, tillika.

I det här fallet så är ju superfish vänliga nog att skicka med addons till ie, chrome, firefox och opera.
Och de kan modifera windows rootstore, samt den i firefox och opera classic.

Så de är inte speciellt diskriminerande, iaf...

Permalänk
Medlem

Märkligt att tillverkarna inte har högre standard för vilka mjukvaruutvecklare man samarbetar med..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Mja.. Det har varit.. Men enda sedan Tabs on top, Australis, och böghatande VD så har det fått bli Pale Moon för min del. Visserligen är den baserad på Firefox men man slipper all skit som Firefox tyvärr numera innebär.

Har inte hängt med märker jag, utan bara kört på, ska testa Pale Moon!

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Problemet är att Apple älskar att låsa dig in till deras ekosystem och deras funktioner istället.
Så ja, du får en adware fri dator, men du kan inte använda den exakt som vissa vill, utan att göra som du får göra med dessa OEM, installera om OSet och lägga in nytt Windows i den.
Och gör man det så är det meningslöst att handla en laptop från Apple för mer pengar, om man ändå måste byta OSet för att kunna göra de saker man vill.

Men isåfall funkar allt från Chromebook till valfri laptop med vettigt Linux också.

Grejen med Apple är att du har inte en aning om vad apple gör med din data. Samtliga telefoner hade ju NSA full admin tillgång utan användarnas vetskap.
Så att Apple skulle vara bättre än Microsoft är bara bullshit.

http://www.zerohedge.com/news/2013-12-30/how-nsa-hacks-your-i...
NSA kunde garantera 100% kontroll över samtliga Apple mobiler, så vad säger att samma sak inte gäller datorerna ?

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av cardeci:

I det här fallet så är ju superfish vänliga nog att skicka med addons till ie, chrome, firefox och opera.
Och de kan modifera windows rootstore, samt den i firefox och opera classic.

Så de är inte speciellt diskriminerande, iaf...

Jaha? Ja, så här stod det i artikeln:

"Enligt Hackernews gäller det i huvudsak Internet Explorer eftersom Firefox normalt inte godkänner denna typ av certifikat medan Chrome väntas rulla ut en uppdatering för att blockera beteendet."

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Testkör det på prov nu dock är det synd att man inte kan få upp flikarna igen. Om man stänger FF och startar så får man upp exakt samma flikar igen (genom en knapptrykning, om man vill), men hitta ett mellanting i alla fall.

Det är nog en inställning. När jag stänger pale moon och öppnar igen får jag upp samma flikar. Kolla under Options > general. Jag har "When I open Pale Moon, show my tabs from last time", eller något liknande.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Har inte hängt med märker jag, utan bara kört på, ska testa Pale Moon!

Ja det är värt att testa.

Mozilla brukade vara nageln i ögat på etablicemanget och gå sin egen väg, vara snabbare och bättre på att följa standarder än Microsofts IE.

Nu blockar och bugar de för Google, införde deras MSE-DRM-skit utan att blinka och verkar göra allt för att Firefox skall bli så likt Chrome som möjligt, oavsett vad användarna tycker. Allt som gjorde att jag älskade Firefox har de slutat med, utom just att det är Open Source, som gjort att andra kan göra bättre grejer. Dock kommer jag alltid att vara tacksam för att de bröt IE's dominans och vågade gå sin egen väg en gång i tiden, men det är historia tyvärr.

Visa signatur

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

Då måste jag kika på om min platta har denna skiten.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det är nog en inställning. När jag stänger pale moon och öppnar igen får jag upp samma flikar. Kolla under Options > general. Jag har "When I open Pale Moon, show my tabs from last time", eller något liknande.

Jo, hitta det, var det jag kallade för mellanväg I ff kunde jag välja att starta upp alla flikar eller strunt i det Så svensk ordlista inlagd också, bra att få lite koll hur man stavar

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm

Permalänk
Medlem

Finns det något smidigt att helt bli av med skiten ? Jag har nämligen varit i kontakt med netonnet åt min bekanting samt lenovo och båda säger att det inte är deras bekymmer och refererar vidare till service-sweden@medion.se . Eller att man kör en recovery men det hjälper ju föga då den är speglade som vid leverans aka skadlig programvara.

Lenovo sa till och med att VI skulle köpa ett nytt windows själva . Vilket jag anser är helt åt helvete då det är dom som felat .

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Det där är bara en uttjatad klyscha som inte är sann för 5 öre påhittad av någon som aldrig har använt saker från Apple. Visst har Apple ett utmärkt ekosystem som kommunicerar med andra Appleprodukter utan att man behöver göra en massa inställningar, men det betyder inte att de INTE klarar av att kommunicera med andra produkter på ett bra sätt.
Man är inte inlåst om man inte känner sig inlåst och deras datorer gör precis det jag vill att de ska göra och fungerar exemplariskt tillsammans med mina övriga saker, problem solved. Det finns inget mer jag vill att de ska göra, så jag saknar inget.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Jo, hitta det, var det jag kallade för mellanväg I ff kunde jag välja att starta upp alla flikar eller strunt i det Så svensk ordlista inlagd också, bra att få lite koll hur man stavar

På så vis.. Hm... Finns ett tilläg som heter pale moon commander som visst skall ha lite mer avancerade inställningar i allmänhet. Kanske går att hitta där.

Visa signatur

Permalänk

Får räkna med sånt när man köper ett kinesiskt skräpmärke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

På så vis.. Hm... Finns ett tilläg som heter pale moon commander som visst skall ha lite mer avancerade inställningar i allmänhet. Kanske går att hitta där.

mm, men detta går bra med. Skulle jag störa mig så vet jag om detta tillägget också

Men sablar vad snabbt det går, FF har jag märkt varit trött ett tag (trodde det berodde på mitt fiber eller routern). Men lär inte köra FF igen (kör exakt samma profil som FF, så bör inte vara kakor och sånt som är problmet).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Jaha? Ja, så här stod det i artikeln:

"Enligt Hackernews gäller det i huvudsak Internet Explorer eftersom Firefox normalt inte godkänner denna typ av certifikat medan Chrome väntas rulla ut en uppdatering för att blockera beteendet."

Från https://bugzilla.mozilla.org/show_bug.cgi?id=1134506:

Citat:

Confirmed: It installs WindowShopper/VisualDiscovery on Firefox and puts the cert in root.

https://twitter.com/supersat/status/568343079268327424

Citat:

@ErrataRob btw the code that I'm looking at suggests it may try to install itself into Firefox and Opera stores

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_W:

Finns det något smidigt att helt bli av med skiten ? Jag har nämligen varit i kontakt med netonnet åt min bekanting samt lenovo och båda säger att det inte är deras bekymmer och refererar vidare till service-sweden@medion.se . Eller att man kör en recovery men det hjälper ju föga då den är speglade som vid leverans aka skadlig programvara.

Lenovo sa till och med att VI skulle köpa ett nytt windows själva . Vilket jag anser är helt åt helvete då det är dom som felat .

Dokumentera att ni har felet, testa en återställning och påvisa att felet fortfarande finns. Skriv till företaget där ni handlade produkten och reklamera varan för det fel du upplever. Vid problem kontakta ARN.