Sony gör minneskort för audiofiler

Permalänk
Medlem

Ser inget konstigt med denna lansering. Precis som med allt annat så finns det alltid folk som vill ha det där lite extra dyra, som ingen annan har.
Behöver du 3-way SLI och 8 kärnig CPU för att spela spel på en skärm?

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är intressant att både mäta och lyssna, många gånger kan man mäta skillnader som ingen hör, men sällan går det att mäta skillnader på det en del beskriver som "stora skillnader", de stora skillnaderna brukar dessutom vara svåra att verifiera ilyssnings blindtest.

Man hör alltså skillnader när man ser testobjektet eller har fått berättat vad man lyssnar på men kan inte plocka det i blindtest eller konfirmera skillnader med mätningar. Det kan även höras skillnader när man testar samma för lyssnaren osynliga objekt men säger att man byter.
Underligt det där ....
Jag är audiofil och därför har jag åtminstone mätutrustning som kan verifiera en del men inte allt, jag tror mer på fysik än Peter Belt.
http://www.positive-feedback.com/Issue30/belt.htm

Haha underligt var ordet ;).

Intressant länk, tack!

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sambuccashake:

#hejplacebo

I och för sig, med tanke på att homeopati är tillåtet så ska man väl få lov att lura folk på detta viset också.

Fast audiofiler är ett eget släkte så detta kommer säkert sälja, jag menar HDMI-kablar och annat inköpes för flera tusen dollar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av warh0g:

Ser inget konstigt med denna lansering. Precis som med allt annat så finns det alltid folk som vill ha det där lite extra dyra, som ingen annan har.

Det breror lite på vilken skärm man har
Men nej behövs i regel inte.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av WaZZe:

Dock så är det alltid bra att köra in membranen innan man kör på för hårt, dom är ganska stela från fabrik. Om man vill förlänga livslängden vill säga.

Att spela in elementen ger en mätbar (och ofta hörbar) skillnad, Fs brukar sjunka, däremot kan man diskutera hur länge man ska spela in dem men så länge Fs förändras och inte har stabiliserats så sker det en verklig fysisk förändring.
http://en.wikipedia.org/wiki/Thiele/Small

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Tråkigt att Sony ska börja med sånt här humbum också.

Ja, jag blir lika förvånad som du. Trodde Sony var seriösare än såhär, och stod över rent bondfångeri. Uppseendeväckande.

Man börjar dock undra om just audiofiler. Fattar inte varför sånt här tycks funka på så bra på dem, ju absurdare påståenden om produkten desto bättre verkar det som. Jag köper att man kan blåsa nedrökta miljöpartister som varken vet in eller ut med homeopatisk medicin, kollodialt silver och basiskt joniserat vatten, men audiofiler borde väl ändå vara någorlunda pålästa på det tekniska, eller åtminstone ha någon slags teknikintresse?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Det luktar scam men de kom ju undan med att kalla ps4 för "next gen" (trots att den blir utklassad av ett underklockat gtx480) så varför inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Haha, vilket bull och båg! Vilken målgrupp går på sånt här? Audiofilerna?

Tänk vilken katastrof det skulle vara om du läste binärdata och du kunde få olika ettor och nollor beroende på ifall kortet ger ifrån sig elektriska störningar eller inte. Snacka om datakorruption.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av kaput:

Ja, jag blir lika förvånad
audiofiler borde väl ändå vara någorlunda pålästa på det tekniska, eller åtminstone ha någon slags teknikintresse?

Det finns både troende (enbart lyssnande) och lyssnande/mätande audiofiler, de har inte alltid samma åsikter även om de har samma hobby i grunden.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av warh0g:

Saknar man kunskap om ämnet så förstår jag att man inte ser något konstigt med denna lansering.

Du jämför dessutom äpplen och apelsiner. Till att börja med har inte en 8-kärning processor så mycket med skärmen att göra, och du kan få prestandavinster ovasett. Många nya spel kör t.ex. rasterized occlusion culling på processorn, och då finns det ingen högre gräns för hur många kärnor du kan använda. Detta har också ingenting med antalet skärmar att göra.

3-way SLI kan ge någonting, även om det i många fall inte märks på en skärm. Detta bull-och-båg minne ger dig absolut ingenting, för skulle dataintegriteten vara så dålig som de säger så skulle det vara omöjligt att lagra binärdata på dessa minnen, och så är inte fallet. Musik behandlas för övrigt inte heller på något särskilt vis av mjukvara, så det kommer fortfarande vara binärdata hur du än vrider på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Det enda som var oväntat för mig var att de använder en utbredd och relevant standard istället för att hitta på ett nytt meningslöst format med få eller inga fördelar och massor av nackdelar som högt pris och att den endast fungerar med en pryl.

Seriöst Sony, ni kan bättre.

Utveckling kostar pengar, trot detta är första steget.

För dubble whammy borde de Apple certifiera detta minneskort också! Två flugor i en smäll! It prints money!

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem

Hoppas att det här är ett tidigt aprilskämt...

Visa signatur

Project AI (där fritiden inte räckt till...) | i7-14700 | Nvidia RTX A6000 | Vardagsrumsdator I | Casemoddat NR200P Sakura Limited Ed. SFF | Ryzen 5900X | ROG Strix 3080 White | ROG Crosshair VIII Impact X570 mini-DTX | CM SFX Gold 850W White | Kraken Z68 White AIO | Sennheiser HD 800 genom Aune X1S DAC + Onkyo A/V Receiver | LG OLED 77"| Vardagsrumsdator II | Casemoddat Lian Li O11 med optical-bonded transparent LCD i sidopanel och frontglas | i7-14700F | RTX 4070 | Thermalright FN240 AIO | LG OLED 42" | Macbook Pro 14" M1 Pro | Surface Pro i7 |

Permalänk

Pono är en bärbar musik spelara som kan spela DSD och DXD . Det är många användare som har problem med sd korten. Sd korten klarar inte att läsningen i tillräckligt hög kvalitet.Det är vanligt att man hör artifakt ljud eller jitter med sd kort som är i fördålig kvalitet (inte hastighetsproblem). Till en som tycker det är skitsnack kan ju förklara det för alla pono ägere att dom hör fel.Jag försvarar inte sonys sd kort på något sätt. Jag har ju inte provat det sd kortet.Men det jag har provat, är flera sd kort som orsakar artifaktljud eller jitter. Trotts att korten har tillräcklig hög hastighet. Om sonys sd kort klarar att överföra information utan att man hör artifakt ljud eller jitter. Då är deras påstående "sant".Men om man gämför 2 st sd kort som inte genererar jitter eller artifaktljud . Det skulle vara mycket intressant att göra en sådan test. Till er som tror att digitala lagrinsenheter är förlustfria . Läs digitalteknik !!

Permalänk
Medlem

Lite som det här klippet...

text
Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Jag är lite ledsen att Hifi-klubben har slutat med sina guldpläterade toslink-kablar. Det var högst oklart varför man behöver guldpläterade kontaktdon på en optisk kabel.

Edit: Ingen har väl glömt den här klassikern: http://www.sweclockers.com/nyhet/12559-hifi-journalist-super-...

Dom finns på Clas Ohlsson, bara att titta in en dag du känner dig extra lättlurad...

Visa signatur

Fractal Define North / MSI B550 MPG Gaming+ / Ryzen 5 5600G / 32 GB DDR4 @3600MHz / Crucial RealSSD C300 128 GB / MSI 6800 XT 16 GB@2560x1440 / CM Silent Pro M850W / Lurar: Roccat Elo Air / Mus: Roccat Kone / HTC Vive Pro 2

Permalänk
Medlem

Sony har alltid varit ett pajasföretag.
Det enda jag tänker när jag ser bilden på Kaz är "Riiiiiiidgee Raceeerrrr!!"

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av smacken90:

Pono är en bärbar musik spelara som kan spela DSD och DXD . Det är många användare som har problem med sd korten. Sd korten klarar inte att läsningen i tillräckligt hög kvalitet.Det är vanligt att man hör artifakt ljud eller jitter med sd kort som är i fördålig kvalitet (inte hastighetsproblem). Till en som tycker det är skitsnack kan ju förklara det för alla pono ägere att dom hör fel.Jag försvarar inte sonys sd kort på något sätt. Jag har ju inte provat det sd kortet.Men det jag har provat, är flera sd kort som orsakar artifaktljud eller jitter. Trotts att korten har tillräcklig hög hastighet. Om sonys sd kort klarar att överföra information utan att man hör artifakt ljud eller jitter. Då är deras påstående "sant".Men om man gämför 2 st sd kort som inte genererar jitter eller artifaktljud . Det skulle vara mycket intressant att göra en sådan test. Till er som tror att digitala lagrinsenheter är förlustfria . Läs digitalteknik !!

Men då handlar det nog mer om att korten är för långsamma i verkligheten oavsett hastighetsklassen än att det skulle behövas nåt speciellt audiofilkort.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det här trodde jag aldrig om Sony!

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Men då handlar det nog mer om att korten är för långsamma i verkligheten oavsett hastighetsklassen än att det skulle behövas nåt speciellt audiofilkort.

Nej faktiskt inte. Det är inga specieller sd kort som fungerar bättre. Det är lite random. Men det är inte hastighets problem i den bemärkelsen. Kan vara lite saning tex att kortet inte kan flytta infomation i den hastigheten som krävs utan att få informationsförlust i överföringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Saknar man kunskap om ämnet så förstår jag att man inte ser något konstigt med denna lansering.

Du jämför dessutom äpplen och apelsiner. Till att börja med har inte en 8-kärning processor så mycket med skärmen att göra, och du kan få prestandavinster ovasett. Många nya spel kör t.ex. rasterized occlusion culling på processorn, och då finns det ingen högre gräns för hur många kärnor du kan använda. Detta har också ingenting med antalet skärmar att göra.

3-way SLI kan ge någonting, även om det i många fall inte märks på en skärm. Detta bull-och-båg minne ger dig absolut ingenting, för skulle dataintegriteten vara så dålig som de säger så skulle det vara omöjligt att lagra binärdata på dessa minnen, och så är inte fallet. Musik behandlas för övrigt inte heller på något särskilt vis av mjukvara, så det kommer fortfarande vara binärdata hur du än vrider på det.

Nu var ju jämförelsen "dyra saker som andra inte har". Prestandavinsterna brukar ju vara försumbara jämfört med kostnaden, däremot så kan e-penisen eller irl-pensien kännas längre av just dessa produkter hos en viss krets av köpare.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det värsta är väl att hamna i debatt med någon som inte fattar (vill tro på) hur FLAC fungerar utan hävdar att ljudet påverkas av det även om man gör "rätt" det går ju att bevisa att det är oförstörande på samma sätt som tex rar, men en del vägrar ju inse att det är exakt samma ljuddata som matas in som ut ur FLAC algoritmen.

Men det är alltså bara cirka 10-15% som man vinner i storlek jämfört med WAV och AIFF? Då är det som Lonefox säger kanske inte en jättestor poäng att köra med det. Fast det är klar – ju fler ljudfiler man ha desto mer spara man i utrymme.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac mini | M4 Pro | 48 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Yooriitzz:

Hade för mig att det inte riktigt hörde till japansk kultur att blåsa folk med nåja

det här handlar iof inte om det utan om ev överflödig funktionalitet i produkter eller tjänster. vilket i sin tur i högsta grad är väldigt japanskt. (därmed inte sagt enbart japanskt)

för detta faller rimligen in under samma marknadskommunikation som tex konvoulterade förpackningar, restauranter som intygar att fisken några timmar innan serveringen simmat i citronvatten. (handpressade spanska citroner)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av smacken90:

Mer snakeoil till folket
https://www.yahoo.com/tech/it-was-one-of-kickstarters-most-su...

Visst jag har läst om några som är av den troende typen audiophile som säger att den är bra och nästan lika bra som saker för 4-5 gånger det priset. Men även dom i många fall anser att bättre lurar är det man borde skaffa i stället för bättre spelare.

Kvaliten på mp3, ogg, etc är så hög idag att många klarar sig länge på mobiler och andra spelar. Skall du spela flac och redan sitter med lurar för 5000++kr så köper man nog fortfarande inte en pono utan något ändå bättre.

Pogue wrote to Young to get a response, and here’s what Young wrote back with: “Of approximately 100 top-seed artists who compared Pono to low resolution MP3s, all of them heard and felt the Pono difference, rewarding to the human senses, and is what Pono thinks you deserve to hear.”

Så hans grupp med musiker som ligger till grund för hur bra denna spelaren är lyssnade på "low resolution MP3s" emot hans egen superkvalitet...

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Avstängd

det var som fasen
så 1or och 0or räcker inte för att föra över ljud ?
har dom lagt till en 2a nu?

stackars jäklar som köper det där.
det bevisar ju bara att det finns dumjävlar där ute som går på plojjen och är beredda att slänga pengar i sjön

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av star-affinity:

Men det är alltså bara cirka 10-15% som man vinner i storlek jämfört med WAV och AIFF? Då är det som Lonefox säger kanske inte en jättestor poäng att köra med det. Fast det är klar – ju fler ljudfiler man ha desto mer spara man i utrymme.

Man vinner snarare runt 30-40% i storlek jämfört med pcm och framförallt får man metadata och därtill relaterade funktioner vid uppspelningen.

Visa signatur

Permalänk

HAHAHAHAHA nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Man börjar dock undra om just audiofiler. Fattar inte varför sånt här tycks funka på så bra på dem, ju absurdare påståenden om produkten desto bättre verkar det som. Jag köper att man kan blåsa nedrökta miljöpartister som varken vet in eller ut med homeopatisk medicin, kollodialt silver och basiskt joniserat vatten, men audiofiler borde väl ändå vara någorlunda pålästa på det tekniska, eller åtminstone ha någon slags teknikintresse?

varför det? i audiofilin så går det ju åtminstone att få mätbara data på att nånting blir aningen annorlunda med en viss komponent. samt att teorin bakom hur den konstrueras och tänks fungera bygger på faktiska fysikaliska grunder. om det i slutändan också resulterar i en av några hörbar förändring eller inte går lite bortom den biten. även ordvalet "förändring" är ganska viktigt att beakta.

men, det är där det slutar de andra exemplen du tar upp oftast börjar. man tror att nånting fungerar och bevisar det sen oftast bara med mer tro. eller avfärdande av brist på fysikaliska förklaringar att fet är fysikbegreppens förklaringar som inte räcker till för att motbevisa, eller påvisa funktionen. kort sagt, det är mer som religion fungerar.

en övertro på saker är inte direkt främmande här heller liksom. om det är MPare eller inte har jag ingen aning om, men det finns en ansenlig del av medlemmarna här som varje gång en rubrik typ "400% bättre prestanda med X" raskt översätter det med 400% snyggare grafik, och när de informeras om vad det verkligen betyder, ändå tror på den siffrans verkliga resultat är total prestanda och inte en delfaktor.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Nästa steg är en peltierkyld signalkedja!

Tror du är något stort på spåret!
Sugen på att licensiera ut din idé till mig?

Och i samma veva, någon som kan tänkas finansiera detta?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av kaput:

Ja, jag blir lika förvånad som du. Trodde Sony var seriösare än såhär, och stod över rent bondfångeri. Uppseendeväckande.

Det finns en del intressant psykologi när det kommer till bedrägerier och bondfångeri. De klassiska Nigeriabreven är till exempel medvetet orealistiskt överdrivet skrivna och bedragarna använder ofta medvetet stavfel och konstig grammatik. Allt för att rikta in sig mot en specifik lättlurad målgrupp. Eventuellt har Sony inte tagit i ordentligt med prislappen och presentationen. De hade nog behövt slå till med än ännu högre prislapp och ännu konstigare och mer invecklad förklaring för att det skulle sälja. Ett lysande exempel är Mpingo discs. Det är små skivor av trä, 4 cm i diameter och 1 cm tjocka som påstås förbättra ljudet om man lägger dem på CD-spelaren. De kostar ca 500 kr styck. Ja du läste rätt, det är en träbit som man bara behöver lägga på CD-spelaren eller för den delen bara någonstans i samma rum för att få ett märkbart bättre ljud. Läs och förundras (http://www.shunmook.com/text1.htm).

Edit: Stavning

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24