Kan man byta ut grafikkort i bärbara?

Permalänk
Medlem

Kan man byta ut grafikkort i bärbara?

Kommer köpa en dator med GTX 860 eller svagare men vill kunna byta i framtiden.
Finns det möjlighet i dagens bärbara?

Det är min första bärbara dator därav frågan.

Permalänk
Medlem

Nej, antagligen inte.

Permalänk
Medlem

En del laptop kan man byta grafikkortet på men det är dyrt och man kan inte uppgradera den. Dom flesta har integrerat grafikdel så ta en med bra grafik.

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av 997GTS:

Vissa tillverkare har modeller där grafikkorten är utbytbara, dvs det finns en möjlighet att uppgradera grafikkorten i framtiden. Det är dock rätt sällsynt, och jag har spontant svårt att se att det skulle vara värt det - personligen hade jag nog valt att köpa en helt ny laptop istället med såväl snabbare GPU och CPU.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Medlem

Dem flesta "gaminglaptops" kan man byta på om man vill men ofta gäller det samma serie bara. Men ett byte från 960 - 980 tex fungerar.
Grafikkorten ligger oftast på 5000+kr om man köper nya så billigt är det inte.

Kollar du på tunnare klienter så kan du inte byta ut kretsen efter som den är integrerad i moderkortet. Finns kanske nån modell där du kan byta hela moderkortet mot något bättre men då kommer nog kostnaden sätta stop.

Permalänk
Medlem

Tack för svar!

Dator som jag tänker köpa ligger runt 10tkr med IPS, 256GB SSD och GTX 860.

Finns det någon månad i året då nya bärbara släpps? Vill helst inte lägga 10tkr och så kommer det nya bättre pjäser för samma pengar i mars.

Permalänk
Medlem

Nej oftast inte men du kan ev låta en firma byta ut det befintliga (ifall det går sönder) till exakt samma modell ifall det inte är fastlött på modermodemet.

Jag tror det finns vissa bärbara (med MXM modul) som faktiskt går att uppgradera typ Clevo baserade datorer, men jag är inte helt säker som sagt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 997GTS:

Tack för svar!

Finns det någon månad i året då nya bärbara släpps? Vill helst inte lägga 10tkr och så kommer det nya bättre pjäser för samma pengar i mars.

Det beror nog helt på vilken tillverkare du pratar om.

Vad är det för dator du tänk köpa? (märke och modell)

Permalänk
Skrivet av 997GTS:

Tack för svar!

GTX 960M och 965M börjar ju dyka upp i notebooks nu i Februari så jag antar att det kommer uppdaterade modeller med 900 seriens grafikkort snart

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem
Skrivet av 997GTS:

Tack för svar!

970m är rätt så mkt snabbare en 870m och framförallt 860m. Dock kanske dessa datorer är helt uteslutande pga priset men det ska tydligen släppas 960m mkt snart. Dock så verkar 960m bara vara en rebrandad 860m med lite högre frekvens så det kanske inte är värt väntan. 860m modellerna lär rasa nån tusenlapp i pris när 960m kommer dock kanske du ev kan få ett 870m inom din budget. Så svårt att sia om framtiden bara

Permalänk
Medlem

Asus eller Acer, lutar åt Asus då det verkar vara mest välutrustade med 256GB SSD, IPS, GTX 860M, WiDi.
Vill ha en dator som är rätt från början och då får det kosta runt 10tkr.

ASUS N551JM
http://www.inet.se/produkt/1972471/asus-n551jm-inet-edition-i...

ASUS N550JK
http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/skarmstorlek/laptop-1...

Permalänk
Medlem
Skrivet av 997GTS:

Asus eller Acer, lutar åt Asus då det verkar vara mest välutrustade med 256GB SSD, IPS, GTX 860M, WiDi.
Vill ha en dator som är rätt från början och då får det kosta runt 10tkr.

ASUS N551JM
http://www.inet.se/produkt/1972471/asus-n551jm-inet-edition-i...

ASUS N550JK
http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/skarmstorlek/laptop-1...

I övrigt vet jag inte om Asus har någon ny modell på G dock.

Edit: Efter lite efterforskning så verkar det som om båda modellerna ligger inne med ett utbytbart grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av riccoo:

I övrigt vet jag inte om Asus har någon ny modell på G dock.

Edit: Efter lite efterforskning så verkar det som om båda modellerna ligger inne med ett utbytbart grafikkort.

Tack för ditt svar!
Hur fick du reda på om korten är utbytbara, någon beteckning i specen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 997GTS:

Tack för ditt svar!
Hur fick du reda på om korten är utbytbara, någon beteckning i specen?

Googlade modellnamnen och hittade en recension där dem skrivit att där sitter ett discrete gpu i datorn. vilket betyder att det inte är integrerat.

http://www.notebookocean.com/asus-n551jm-specs/

Permalänk
Inaktiv

Även om du kan byta ut kortet, hur stort är utbudet för grafikkort för bärbara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Oftast väldigt lite och onödigt dyrt. Sen är det inte alltid så lätt att göra om man inte skruvat i bärbara datorer tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

I Sverige: 0 ( bortsett från scraping parts.)
I USA för import: hyfsat stort faktiskt.. Men det kostar ju både frakt och gpu + tull.

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Skrivet av riccoo:

Googlade modellnamnen och hittade en recension där dem skrivit att där sitter ett discrete gpu i datorn. vilket betyder att det inte är integrerat.

http://www.notebookocean.com/asus-n551jm-specs/

Givetvis är det en "discrete GPU" eftersom det handlar om ett Geforce GTX kort, Det betyder dock inte att det går/är lämpligt att uppgradera/byta ut, Moderkort som använder MXM 3.0 port går ofta att uppgradera och grafikkort är ganska lätta att komma över på Ebay om man är villig att betala, Men många notebooks (framförallt Asus) använder egna custom slots, Då blir det mkt svårare att få tag i kort, Sedan om man uppgraderar till ett bättre kort så är det viktigt att kylningen klarar av att kyla kortet.

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem
Skrivet av 997GTS:

http://en.wikipedia.org/wiki/Mobile_PCI_Express_Module Om du scrollar ner lite så ser du hur det står till just nu med vissa tillverkare.
Skulle gått på msi eller clevos laptops då de använder just standardtillverkade kort som kan bytas ut utan att få problem (dyra är dem men de funkar att byta så länge de har samma typ av kontakt.)

http://www.ggsdata.se/index.php?page=laptops/clevoaccessories...
Diverse clevo datorer utan windows här men med förinstallerat linux.
(Får kika upp specifikationerna på dessa såklart innan du köper någon utav dem då de har modeller utan dedikerad gpu)
Webbhallen.com säljer även några av clevos modeller under namnet *webhallen config*

Visa signatur

Ryzen 7 5700x3d, MSI B450 Tomahawk Max, 2x16 gb kingston reaper rgb 3600 mhz Gigabyte rtx 4060 ti Eagle OC och nätagg be quiet 700w SSD: 1 tb pny cs 900, 2x Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb, 1x Samsung PM9A1 1 tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emil Hansson:

Givetvis är det en "discrete GPU" eftersom det handlar om ett Geforce GTX kort, Det betyder dock inte att det går/är lämpligt att uppgradera/byta ut, Moderkort som använder MXM 3.0 port går ofta att uppgradera och grafikkort är ganska lätta att komma över på Ebay om man är villig att betala, Men många notebooks (framförallt Asus) använder egna custom slots, Då blir det mkt svårare att få tag i kort, Sedan om man uppgraderar till ett bättre kort så är det viktigt att kylningen klarar av att kyla kortet.

Detta stämmer inte dock. Jag reparerar datorer inom mitt yrke dock inte Asus. Men kan med gott samvete säga att det finns datorer som har Geforce GT xxxM kort som är integrerade.

Permalänk

Att det är ett 970M/980M är ingen garanti för att det är utbytbart. Fler och fler väljer att använda fastlödda kort istället för MXM-moduler. Även fler och fler använder fastlödda HQ-processorer istället för utbytbara MQ, tråkigt.

Om jag inte missminner mig är 970M 3 GB och 980M 4 GB fastlödda medans 970M 6 GB och 980M 8 GB är MXM.

Nästa bit är tillgången, som någon skrev ovan är den i princip 0 i Sverige. Ebay är väl vanligast från tex Upgrademonkey, min cpu från sign är från dem. Kostnaden är hög framförallt för Nvidia-kort, räkna med $8-900 för ett nytt flaggskepp. Vissa återförsäljare tex mySN kan göra det åt dig, beroende på modell och kort.

Sista biten är den bökigaste. Dels ska det passa fysiskt med korrekt heatsink, ibland är den bundlad med kortet. Men man kan också bli tvingad att flasha nytt vbios för att det ska fungera i just din modell, om kortet inte är förberett vid köp.
Och vissa modeller tar inte vissa kort. Tex Clevos HM- och EM-modeller gick inte att uppgradera till 980M men med senaste SM-modellerna gick det igen.

Det går alltså inte att svara generellt, man måste veta vilken modell och kort det gäller och göra sin läxa så man vet att allt kommer att passa och funka. Med Asus (med unik slot), MSI, Clevo och Alienware finns det en chans (vbios-kompabilitet), om kortet inte är fastlött.

Visa signatur

Tester: Gigabyte P55W v4 | Clevo P771ZM | Aorus X7 Pro | Gigabyte P35X v3
Clevo P771ZM (U705) | i7 4790K | 980M 8 GB | 512 GB 850 Pro | 17.3" LG IPS matte 96 Hz | 16 GB 1866 MHz | Killer AC 1525 |
Clevo P150HM | [strike]i7 2670QM[/strike] i7 2960XM | [strike]6990M[/strike] 7970M |