Permalänk

Ny dator - Problem med drivrutiner.

Tjenare!

Byggt ihop min första dator med nedanstående spec:

ASrock z97m
i5-5690k
Sapphire Vapor 280x
HyperX 8gb
och ett par hårddiskar

Vilka drivrutiner behöver jag? Jag har varit inne på ASrocks hemsida och spanat runt och det finns många till mitt moderkort, ska jag installera alla?

Sedan har jag problem med skärmupplösningen, den är i 640 x 480 eller något sådant och gör att många delar är "utanför" skärmen (en tv i detta fall). Det går inte att ändra upplösningen.

När jag ska installera AMD Catalyst så får jag upp att "AMD Drag and drop transcoding" har misslyckats. Hur löser jag det?

/Anton

Permalänk
Avstängd

Följde det med en skiva så använd den för drivrutiner.
Följde det inte med en skiva så gå in i enhetshanteraren och se vilka drivisar som fattas och installera dom.

Skit i catalyst och installera bara drivrutinerna för GPUN är min rekommendation.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk

Catalyst är löste mitt resolution problem i alla fall så det tycker jag att du ska ha, men drivrutiner till grafikkortet borde du skaffa och det står i manualen vilka du ska ha. Drivrutiner till moderkortet tror jag inte du behöver om det inte är ett gammalt kort som behöver uppdatera BIOS.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | Sapphire R9 280

Permalänk
Skrivet av Neonodia:

Följde det med en skiva så använd den för drivrutiner.
Följde det inte med en skiva så gå in i enhetshanteraren och se vilka drivisar som fattas och installera dom.

Skit i catalyst och installera bara drivrutinerna för GPUN är min rekommendation.

Fick med skiva, men har ingen cd-läsare. Ska kolla i enhetshanteraren.

Skrivet av utsatt_unge496:

Catalyst är löste mitt resolution problem i alla fall så det tycker jag att du ska ha, men drivrutiner till grafikkortet borde du skaffa och det står i manualen vilka du ska ha. Drivrutiner till moderkortet tror jag inte du behöver om det inte är ett gammalt kort som behöver uppdatera BIOS.

Okej, tack.

Permalänk

hej!

Kolla i enhetshanteraren vilka drivisar du saknar, högerklicka på dem om de är okända, välj egenskaper, gå till fliken "Information", ändra "egenskap" till maskinvaru-ID och högerklicka första PCI\VEN-raden. kopiera, paste i google.
Då dyker det oftast upp en massa såna "automatic driver solution"-grejer. Ladda INTE ned därifrån, utan kopiera namnet på enheten (detta är det korrekta namnet på enheten) och googla sedan detta. Då får man oftast upp korrekt drivrutiner från korrekt tillverkare.