Adblock innehåller virus?

Permalänk
Medlem

Adblock innehåller virus?

Hejsan! har sedan någon vecka tillbaks fått något konstigt virus på datorn. Det installerar en massa reklam fönster skit saker om och om igen. Jag har spårat viruset till adblocker då filerna installeras i samma fil/namn som detta program. Har avinstallerat filerna gång på gång men de fortsätter att installera om sig. Mitt virus skydd upptäcker inget.

Vet att det finns något som kallas för "red adblocker" som ska göra detta, så jag har även testat att ta bort adblocker och sedan installera från den mest hämtade/gillade för google chrome.

Hur det installerar sig är att det installeras/ laddas ner när jag lämnar datorn och efter det så kommer dessa "spam" saker upp. Någon expert som vet hur man kan rensa upp allt?

Hittat något program som heter youtubadblocker som inte vill försvinna, tror jag hittat källan...

Visa signatur

Processor: Intel i5 760 4013.75 Mhz | Nätagg: Cooler master GX-550w | Grafikkort: Evga GTX 760 DCII | Ramminne: 8gb ram(Corsair XMS3 DDR3 1600mhz | SSD Intel 330 series 120gb | Chassi: Cooler Master C, 690 Midi tower | Moderkort: Asus P7P55D-E LX | Kylning Crosair Hydro H-60

Permalänk
Medlem

Får mig att tänka på det här:
https://www.youtube.com/watch?v=NUNEZ9-4v_E

Antar att du inte installerat officiella Adblock Plus från https://adblockplus.org/ ?

Ett tips är att köra Malwarebytes och sedan valfritt antivirus för att se hur datorn mår.

Permalänk
Medlem

Du kan använda uBlock istället och se hur det funkar, det är open source också

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Får mig att tänka på det här:
https://www.youtube.com/watch?v=NUNEZ9-4v_E

Antar att du inte installerat officiella Adblock Plus från https://adblockplus.org/ ?

Ett tips är att köra Malwarebytes och sedan valfritt antivirus för att se hur datorn mår.

Det är inte adblocker (tror jag) har hittat yellowblocker, youtubadblocker och en massa sådan skit. Testar nu med att slänga ut windows virusskydd mot Norton och kör en total genomsökning. Sedan har jag skaffat adwcleaner och letar upp skiten manuellt.

Skrivet av Lucaas10:

Du kan använda uBlock istället och se hur det funkar, det är open source också

Nja tror det är något skit program som jag laddat ner som lämnat kvar skit... troligtvis någon torrent.

Visa signatur

Processor: Intel i5 760 4013.75 Mhz | Nätagg: Cooler master GX-550w | Grafikkort: Evga GTX 760 DCII | Ramminne: 8gb ram(Corsair XMS3 DDR3 1600mhz | SSD Intel 330 series 120gb | Chassi: Cooler Master C, 690 Midi tower | Moderkort: Asus P7P55D-E LX | Kylning Crosair Hydro H-60

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zodiaz:

Det är inte adblocker (tror jag) har hittat yellowblocker, youtubadblocker och en massa sådan skit. Testar nu med att slänga ut windows virusskydd mot Norton och kör en total genomsökning. Sedan har jag skaffat adwcleaner och letar upp skiten manuellt.

Nja tror det är något skit program som jag laddat ner som lämnat kvar skit... troligtvis någon torrent.

ladda ner malwarebytes och sök igenom datorn under felsäkert läge

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M4 Pro | 24GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paontuus:

ladda ner malwarebytes och sök igenom datorn under felsäkert läge

Kör på det också efter norton genomsökningen. Tänk vad mycket skit man kan hitta med ett bättre virusskydd...

och det fylls på. Trodde microsoft kunde göra bra virusskydd till sitt eget operativsystem..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zodiaz:

Kör på det också efter norton genomsökningen. Tänk vad mycket skit man kan hitta med ett bättre virusskydd...

http://s9.postimg.org/4ahmk2lof/asdasd.png

http://s9.postimg.org/9fiu1oym7/asdasffsa.png

MS defender brukar ligga längst ner på listan över detection rates mm. Rekommenderar Bitdefender/nod32 eller kaspersky om du vill känna dig trygg utan bekymmmer. Annars är avast med comodo firewall en bra combo om du inte känner för att betala.

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M4 Pro | 24GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zodiaz:

den där youtubeadblocker.. Har du otur så har du samma som jag hade fast under ett annat namn, då jag läst att den går under olika namn.. Mitt hette TubeItAdblockerFr eller nåt sånt skit. Var ett helvete att ha, och likaså att få bort

Ser inte något på bilderna.. Kommer tillägget från Digiicoupoon? (Tror det stavas så)

Visa signatur

Tröttnat på att ha signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av imjohannes5670:

den där youtubeadblocker.. Har du otur så har du samma som jag hade fast under ett annat namn, då jag läst att den går under olika namn.. Mitt hette TubeItAdblockerFr eller nåt sånt skit. Var ett helvete att ha, och likaså att få bort

Ser inte något på bilderna.. Kommer tillägget från Digiicoupoon? (Tror det stavas så)

Japp digi skit och några andra sådana program. Men det verkar va bättre nu iaf...

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Zodiaz:

http://s9.postimg.org/4ahmk2lof/asdasd.png

http://s9.postimg.org/9fiu1oym7/asdasffsa.png

och det fylls på. Trodde microsoft kunde göra bra virusskydd till sitt eget operativsystem..

Eftersom det inte handlar om virus utan adware så är det rätt naturligt att antivirus inte ska reagera på det, däremot bör du skilja på adblock och adblocker och annat eftersom det inte är samma program, adblock edge är nog det bästa tillägget idag eftersom du kan köpa dig förbi adblock plus.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zodiaz:

Japp digi skit och några andra sådana program. Men det verkar va bättre nu iaf...

Okej. Håller tummarna för dig

Fick inte bort den skiten med något program jag testade. Testade bland annat Malwarebytes, Spyhunter, Spybot: Search and destroy, Windows Essentials, Avast, FRST, Adwcleaner innan jag beslutade att formatera om datorn.

Alla program utom Essentials hittade skiten men kunde inte ta bort det.

Rensade även ur Extensions mappen, tömde regedit på allt som hade med digiicoupoon och tubeitadblockerfr att göra + massa mer, men nej

Visa signatur

Tröttnat på att ha signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av imjohannes5670:

Okej. Håller tummarna för dig

Fick inte bort den skiten med något program jag testade. Testade bland annat Malwarebytes, Spyhunter, Spybot: Search and destroy, Windows Essentials, Avast, FRST, Adwcleaner innan jag beslutade att formatera om datorn.

Alla program utom Essentials hittade skiten men kunde inte ta bort det.

Rensade även ur Extensions mappen, tömde regedit på allt som hade med digiicoupoon och tubeitadblockerfr att göra + massa mer, men nej

tror det är borta nu, hittar inte filen längre och allt spam är borta Fick ihjäl det men Norton + Adwcleaner.

Visa signatur

Permalänk
Entusiast

Norton? Gheesh... skräms inte pojk!

Har du installerat via andra siter än gåggles egna butik? Du kanske kör en annan browser?