[R-PI] Media center med enkelt interface?

Permalänk
Medlem

[R-PI] Media center med enkelt interface?

Det finns massor med olika media center programvaror, men mina google resultat ger bara XBMC/Kodi.. vilket är jättebra men det är ändå inte enkelt pga. att det finns massor med olika val. Det finns flera olika val innan man kommer till filmerna, bra för vissa men jag vill inte ha det.
Enkelt mediacenter = otåliga barn (& otekniska vuxna) kan lära sig det. Eller snarare man ska förstå på en gång hur det fungerar innan man ger upp och det tar typ 20sek att ge upp.

Så med andra ord, finns det något mediacenter gränssnitt som gör att man kommer direkt till att välja bland filmerna?

Om konfigurationen är lite mer avancerad gör inget. Men jag förstår inte varför jag alltid på alla mediaspelare jag kollat på, ska behöva gå igenom massor med menyer innan jag kommer till mina filmer. Min NAS anslutning ändras aldrig så den skulle jag kunna "hårdkoda" in så den "mountar" vid boot och sen är det bara att bläddra bland filmerna.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 9 3950x | RTX 2060 | 16Gb RAM | 512Gb + 256Gb SSD
NAS: HP Microserver Gen8 | 8GB Ram | 3x2Tb ZFS | FreeNAS
SRV: HP ML350p Gen8 | 64GB Ram | 2x E5-2630v2 | ESXI

Permalänk
Medlem

Har du kollat på Plex? Då får du sköta all "bakgrund" på en annan dator (typ server), och så får du endast en interface för att välja film/tv-serie på HTPCn (Raspberry Pi'n). Ganska idiotsäkert i min erfarenhet.

Kan hända att din NAS också har Plex Server mjukvaran, så slipper du ha en annan dator för det.

Visa signatur

Desktop/Spel 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, FD Ridge, SF1000, Win 10 IoT LTSC
Laptop/Jobb MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM
Skärm PG32UCDP OLED Mus G502X Tangentbord Keychron V4 60% (Kailh Box Whites)

Permalänk
Medlem

http://www.sweclockers.com/forum/141-enkortsdatorer/
I Kodi räcker det med ett knapptryck så är du i filmbiblioteket.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Har du kollat på Plex? Då får du sköta all "bakgrund" på en annan dator (typ server), och så får du endast en interface för att välja film/tv-serie på HTPCn (Raspberry Pi'n). Ganska idiotsäkert i min erfarenhet.

Kan hända att din NAS också har Plex Server mjukvaran, så slipper du ha en annan dator för det.

Ja det har jag kollat på, men i dagsläget är min NAS för klen (gammal atom) men det är mycket möjligt att det blir en Plex lösning om min nästa NAS orkar med det

EDIT: Men fortfarande så finns det menyval för inställningar m.m. synligt i dom Plex klienter jag har sett på bilder/videos m.m.

Skrivet av MatteN:

http://www.sweclockers.com/forum/141-enkortsdatorer/
I Kodi räcker det med ett knapptryck så är du i filmbiblioteket.

Ja det räcker med ett knapptryck Men det förutsätter att man trycker på rätt knapp. Gör man inte det så är det "kört" typ.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av McZ:

Ja det har jag kollat på, men i dagsläget är min NAS för klen (gammal atom) men det är mycket möjligt att det blir en Plex lösning om min nästa NAS orkar med det

EDIT: Men fortfarande så finns det menyval för inställningar m.m. synligt i dom Plex klienter jag har sett på bilder/videos m.m.

Ja det räcker med ett knapptryck Men det förutsätter att man trycker på rätt knapp. Gör man inte det så är det "kört" typ.

Du kan ställa in att det inte visas nåt annat på hemskärmen.
http://kodi.wiki/view/Add-on:Confluence/Settings#Hide_Main_Me...

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk

Prova skinnet Conq till Kodi. Du kan ta bort alla länkar på startsidan till inställningar osv, och göra direktlänkningar in till filmlistorna. Det är mitt bästa tips. Finns säkert massvis med barnvänliga skins ute på nätet. Nya raspberry pi är mycket mer flexibel med vilka skins som kan köras så har du den är det bara att botanisera. Conq går däremot utmärkt att köra på den gamla pajen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Du kan ställa in att det inte visas nåt annat på hemskärmen.
http://kodi.wiki/view/Add-on:Confluence/Settings#Hide_Main_Me...

Ja just de ja, de hade jag helt glömt bort så längesen jag testade kodi eftersom jag har WD TV som mediaspelare och den fungerar bra, bortsett från att man måste gå igenom typ 5 val innan man kommit till filmerna.

Skrivet av GoodGuyGeorge:

Prova skinnet Conq till Kodi. Du kan ta bort alla länkar på startsidan till inställningar osv, och göra direktlänkningar in till filmlistorna. Det är mitt bästa tips. Finns säkert massvis med barnvänliga skins ute på nätet. Nya raspberry pi är mycket mer flexibel med vilka skins som kan köras så har du den är det bara att botanisera. Conq går däremot utmärkt att köra på den gamla pajen.

Conq såg riktigt intressant ut, jag har den "gamla" B+ modellen som jag köpte precis innan 2:an kom. Spelade inte så stor roll eftersom de var tänkt att ha den till en RetroPie spelmaskin. Det fungerade inte så bra som jag tänkt att det skulle.

Får skaffa ett till SD kort så kan jag enkelt byta funktion ifall jag känner för att spela lite Super Mario möjligen att jag tar med (s)Nes emulators i kodi (har för mig man kan de?)

tack för alla svar, nu ska ja fixa kodi+conq på min r-pi

EDIT: Det borde finnas en [Solved] funktion för tråden som det finns på andra forum.. eller har jag missat att det finns? o.O

Visa signatur