Vattenskadad sony xperia z3c

Permalänk
Medlem

Vattenskadad sony xperia z3c

Hej inet
Jag köpte en z3c från er i jul och nu är den död på grund av att badade den. Alla luckor var stängda men fuktsensorn bakom den nedre luckan (som täcker simkortet som man aldrig öppnar) är utlöst. Finns det något jag kan göra? Hos er? Hos sony? Eller är det bara drulle som gäller?

Så som det ser ut kommer jag aldrig köpa Sony igen iaf.

Visa signatur

Asus z68-v pro | i7 2600k | Thermalright Silver Arrow | Asus GTX 1070 Strix | Corsair Vengeance 1600MHz 16GB | Seasonic X-460 | Samsung 850 EVO 500
ASRock Z87 Extreme6 | i7 4770S | Cooler Master Hyper 212 Evo | Crucial Ballistix 16GB 1600Mhz | be quiet! E9 | Samsung 840 EVO 250 | WD RED 6+6 TB, WD Green 4+4 TB

Permalänk
Medlem

Z3 ska tydligen inte vara särskilt vattentät: http://www.abc.net.au/technology/articles/2014/10/15/4107561....
Den kan m.a.o. inte användas i saltvatten eller klorerade bassänger så oavsett var du badar i Göteborg lär den dö efter ett tag...

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Inet
Skrivet av arry:

Hej inet
Jag köpte en z3c från er i jul och nu är den död på grund av att badade den. Alla luckor var stängda men fuktsensorn bakom den nedre luckan (som täcker simkortet som man aldrig öppnar) är utlöst. Finns det något jag kan göra? Hos er? Hos sony? Eller är det bara drulle som gäller?

Så som det ser ut kommer jag aldrig köpa Sony igen iaf.

Gör så att du felanmäler den på webben eller kom in i butik så får vi titta på det!

Visa signatur

Frågor? info@inet.se | 031-65 27 00 | Facebook | Discord
Instagram

Permalänk
Medlem

Ett tips är att inte ta med telefonen in i bastun , tappade min telefonen och nu har klistret som håller i glaset lossnat.
Och vill man behålla den "vattentät" så måste man få den reparerad av Sony, gör man det via en tredjepart så kommer man inte få den vattentät igen. Klistret som tätar går nämligen inte runt högtalaren och sluter tät.

Permalänk
Medlem
Skrivet av arry:

Så som det ser ut kommer jag aldrig köpa Sony igen iaf.

Läs på om vad som gäller nästa gång istället..

Visa signatur

[ Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5 ] [ Samsung Galaxy Z Flip 4 ]
[ Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2 ] [ LG 34WN750-B ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Z3 ska tydligen inte vara särskilt vattentät: http://www.abc.net.au/technology/articles/2014/10/15/4107561....
Den kan m.a.o. inte användas i saltvatten eller klorerade bassänger så oavsett var du badar i Göteborg lär den dö efter ett tag...

Funkar bra i saltvatten och pooler, bara skölja av den i vanligt vatten ordentligt efteråt.
Oavsett vad Sony säger.

Så länge den inte är defekt från början eller man inte har koll så att luckorna verkligen är stängda.

/Egen erfarenhet från både Z1C och Z3C och hav i Asien/USA.

Permalänk
Medlem

Enl sonys hemsida och i infon om Z3C så står det:
"Tack vare den högsta vattenskyddsklassificeringen* kan du svara på samtal i regnet eller ta bilder i poolen med Xperia Z3 Compact"

Så att bada med mobilen i polen bör då vara helt ok så länge an inte dyker under 1.5m.

Praxis om varan inte är äldre än 6mån är att felet är ursprungligt, dvs om säljaren inte tydligt kan påvisa att köparen gjort fel. Bevisbördan ligger på säljaren/tillverkaren. Kan bli svårt att bevisa huruvida luckorna var stängda vid badandet och om du orsakat felet själv eller om det är nått fel på telefonen.

Jag själv dubbelkollar emellanåt att luckorna är 100% stängda på min Z3C och öppnar dem aldrig. Badar dock inte med telefonen för att minimera risken för vattenskada oavsett vems fel det är. Ser vattentätheten som en extra säkerhet om man råkar blöta ner den på någe sätt.

Visa signatur

Intel i5 12600KF @5.1ghz | ASUS PRIME Z690A | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S Dual | Kingston Fury DDR5 16GB | Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G | Corsair RM 650W | Crucial P3 plus 1tb M2 SSD | 2Tb M2 SSD | Windows 11 x64 | MSI GP63 8RE i7-8750H GTX1060 6G |

Permalänk
Medlem
Skrivet av knoxz:

Enl sonys hemsida och i infon om Z3C så står det:
"Tack vare den högsta vattenskyddsklassificeringen* kan du svara på samtal i regnet eller ta bilder i poolen med Xperia Z3 Compact"

Så att bada med mobilen i polen bör då vara helt ok så länge an inte dyker under 1.5m.

* I enlighet med IP65 och IP68 är Xperia Z3 Compact skyddad mot intrång av damm och vatten. Förutsatt att alla portar och höljen är ordentligt förslutna är mobilen (i) dammtät och (ii) skyddad mot vattenstrålar med lågt tryck från alla riktningar i enlighet med IP65 och/eller (iii) kan ligga på 1,5 meters djup i sötvatten i upp till 30 minuter i enlighet med IP68. Missbruk och felaktigt användande av enheten upphäver garantin. Mer information finns på www.sonymobile.com/durability

Bada längre än 30 minuter i polen verkar vara no-go. Dock vet jag inte hur pålitligt detta är om de ska behöva påvisa sånt i ett garanti-ärende.

Skrivet av ågren:

Z3 ska tydligen inte vara särskilt vattentät: http://www.abc.net.au/technology/articles/2014/10/15/4107561....
Den kan m.a.o. inte användas i saltvatten eller klorerade bassänger så oavsett var du badar i Göteborg lär den dö efter ett tag...

Vilket Sony själva uppger.

Skrivet av arry:

Så som det ser ut kommer jag aldrig köpa Sony igen iaf.

Jag tror det är bäst att läsa om nästa mobil du köper så slipper du nog liknande besvär igen.

Visa signatur

[ Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5 ] [ Samsung Galaxy Z Flip 4 ]
[ Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2 ] [ LG 34WN750-B ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yaana:

Vilket Sony själva uppger.

Det står att den tål att man badar i bassänger med sötvatten. I artikeln som länkas tidigare i tråden nämns det att saltvatten används i många privata pooler eftersom det är ett billigare alternativ men jag vet inte hur det ser ut på badhus. Förmodligen används sötvatten i kombination med klor eftersom de flesta badhus stinker just klor men det är ingen garanti, särskilt inte på västkusten.

Jag funderade själv på att köpa en Z3 och förväntade mig att den skulle vara vattentät eftersom den marknadsförs som det men läser man det finstilta så ser man att den inte alls tål särskilt mycket. Visst kan man säkert prata i regnet eller spola den under en kran men att bada med den och ta kort under vatten verkar leda till problem för väldigt många användare oavsett vad Sony själva påstår att den ska klara av.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz