Permalänk
Medlem

Project White Dream

Hejsan!
Med denna tråd skapar jag min allra första bygglogg för ett projekt som jag planerat sen december.
Jag kommer att bygga ett slutet vattenkylningssystem med akrylrör. Ska följa svartvitt tema så gott det går och jag ska lyckas smälla in två (!) stycken 420mm radiatorer i ett Corsair Obsidian 750D. Följ gärna med mig på mitt första "riktiga" datorbygge!

Hårdvara:
Corsair Obsidian 750D
Intel Core i5 4690k
2x Asus GTX970 STRIX
HyperX Fury 16GB
MSi Z97 Gaming 9 AC
Samsung SSD EVO 840 250GB
EVGA Supernova G2 750W
Cablemod G2/P2 Kit White

Kylning:
2x EK-FC970 GTX Strix -Acetal+Nickel
Alphacool Nexxxos UT60 Full Copper 420mm
XSPC EX420 Black
Alphacool VPP655 Single Edition (Laing D5)
Alphacool Cape corp coolplex PRO 25LT
EK - D5 X-TOP CSQ Plexi
EK Supremacy EVO Plexi (Original CSQ)
Mayhems Pastel Ice White
Barrow akrylrör 10x400mm
Barrow fittings+vinklar
+andra fittings

Att göra:
Plocka isär riggen [X]
Montera isär chassi och såga bort 5.25 tums bay [X]
Provmontera rads och sedan lacka om dom [X]
Lacka om delar från moderkort+fläktblad [X]
Montera vattenblock till GPUer [X]
Beställa täckplåtar [X]
Planera runs för loopen [X]
Sleeva pumpkablar och frontpanelkablar [X]
Skära till, göra hål för sladdar/passthrough och montera täckplåtar [X]

Edit: Nu har jag döpt om projektet till något mer lämpligt. Det fick bli "Project white dream" då jag länge drömt om att bygga ett system med vattenkylning.

Edit2: Nu var det ett tag sen jag avslutade detta projektet. Är du ny här: Välkommen! Tack för att du kikar in.
Ett galleri finns numera med slutbilder: http://www.sweclockers.com/galleri/13219-white-dream

Permalänk
Medlem

Kan snabbt presentera min första sponsor någonsin:

Tackar Thomas från cablemod och hoppas att jag inte gör dom besvikna!

Bilder från unboxing nedan:

Imponerad över kvalitetskänslan och den personliga touchen med "Quality assurance guarantee".

Detta är bara en bråkdel av alla kablar som följde med, är man nyfiken på exakt vilka står det här: Cablemod E-Series G2/P2

Nätagg ingår ej!

Dold text

Segt att pilla med denna byggloggen på en seg laptop, men det funkar! Önskemål/tips får gärna lämnas och det mottas med glädje då jag gärna förbättrar denna byggloggen med tidens gång.

Permalänk
Medlem

är själv lite sugen på att plocka på mig ett sådant kit från cablemod till mitt hx750i faktiskt, skulle då vara vita precis som du. ser fint ut på bilderna. får dock lugna mig lite, har blivit lite mycket på sista tiden, men någon gång i framtiden kanske.

hur har du planerat att få plats med radiatorerna?

tänker mig att moderkortet går emot färgtemat litegrann (antar att dina minnesmoduler är svarta eller vita), ska du kanske modda det litegrann? är inga större mängder rött på just det modermodemet, bara på heatsinks (http://cdn5.thinkcomputers.org/wp-content/uploads/2014/04/Z97...). edit: såg nu att du redan hade tänkt på det i din spoiler i #1.

Permalänk
Medlem

Har påbörjat bygget och hunnit en rätt bra bit på vägen. Detta innebar att plocka ner hela datorn med allt vad det innebär.
Skruvade lös kylflänsarna på moderkortet för lackering och passade samtidigt på att montera isär msi's så kallade "Dragon claw"-beklädda kylflänsar. Köpte också en dremel igår och sågade(?) bort 5.25 bayen så att jag kunde provmontera radiatorerna.
Har målat om större delen av moderkortsdelarna och provmonterat, är imponerad över hur snyggt det blev. Då jag aldrig lackerat något förr hade jag väldigt låga förväntningar, men det gick vägen!

Isärmonterat Obsidian 750D

Här borras popnitar ut

Snabba glajjor är viktiga.

Tajt, men det går!

Calculated.

Avmontering

Upptäckte att det gick att ta av "toppen" av flänsen vilket avslöjade hur de kopplat LED ljuset som gömmer sig däri

Glömde fota när jag pillade bort bokstäverna och emblemet från denna. Enkel process dock: Värmepistol och rakblad+en del tålamod. Dock råkade jag ta sönder bokstäverna när jag skulle peta bort dom. Blir nog cleanare utan ändå

Klippte av sladdarna till LEDs då jag inte vill ha rött ljus (går att löda tillbaka om jag ångrar mig)

"Dragon claws"

Maskerade heatpipe och "framsidan+baksidan" på heatsink med målartejp

Slutresultat, blev hur snyggt som helst.

*drool*

MSI "Dragon armor" till vänster i bild skulle kunna vara MSIs motsvarighet till asus saberthooths "heatshield". Skillnaden är väl att detta är gjort av tunn aluminium och asus heatshield är av plast. Hursom haver blir båda sjukt snygga om man målar om!

Monterat.

La på några fler lager färg efter denna bilden togs. Provmonterade bara här.

Nu hittade ett cpu-block hit också!

Dold text

Blev lite mycket på en gång, men jag tror ni överlever! Nu är det dags att sova, pillade på block på grafikkorten idag med och lägger upp bilder från den processen i morgon.
I morgon ska jag spola igenom rads och måla dom+5st fläktblad. Sen får vi se vad jag hinner med under helgen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

är själv lite sugen på att plocka på mig ett sådant kit från cablemod till mitt hx750i faktiskt, skulle då vara vita precis som du. ser fint ut på bilderna. får dock lugna mig lite, har blivit lite mycket på sista tiden, men någon gång i framtiden kanske.

hur har du planerat att få plats med radiatorerna?

tänker mig att moderkortet går emot färgtemat litegrann (antar att dina minnesmoduler är svarta eller vita), ska du kanske modda det litegrann? är inga större mängder rött på just det modermodemet, bara på heatsinks (http://cdn5.thinkcomputers.org/wp-content/uploads/2014/04/Z97...). edit: såg nu att du redan hade tänkt på det i din spoiler i #1.

Tycker du bör knipa ett kit så fort du får pengar, dels för att de säljer som smör och dels för att det är så värt det. Tycker att det verkligen osar kvalité plus att man slipper lida genom sleevingprocessen själv. Då sparar man både på fingrar och tid
Radiatorerna smäller jag in efter att jag med hjälp av dremel sågat bort 5.25 tums bayen, kika ovanför så får du se hur jag går till väga!
Tack för att du tittade in

Permalänk
Medlem

riktigt fint moderkort nu, skulle nog personligen kört utan röd msi-logga samt gjort den stora delen svart med vitt på kanterna, annars tycker jag att det blev skitsnyggt. krait edition inc?

Permalänk
Medlem

Bildbomb med montering av EKs 970 STRIX block med backplates!

Ser dammigare ut än vad det är!

#iwant4gb ? Skämt åsido är detta väldigt prisvärda kort. Är grymt nöjd.

Kylaren var extremt lätt att få bort då den satt med endast 4 skruvar runt själva GPUn

Dold text

Idag spolade jag ur radiatorerna med destillerat vatten för att kolla så de inte läckte+rensa ur eventuella rester från tillverkning. Efter det var gjort hängde jag upp dom med fiskelina i taket ute i garaget och målade om dom till vitt enligt färgtema. Bilder från denna process kommer i morgon någon gång

Permalänk
Medlem

Ser spännande ut!

Permalänk
Medlem

Följer utan tvekan! Har själv ett 750D som jag tänkte köra svart/vitt tema med, har dock adus x99 så slipper modda detta. Men måste säga att ditt resultat blev sjukt bra! Ska bli kul att se resten

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Mycket trevlig logg, ska följas!
Sitter i liknande tankar själv, måste bara spara ihop kosingen som behövs! (SMS-lån? )

Visa signatur

Mina projekt: Airvolv | W2AX (Cootek W2)
Social: Facebook | Instagram

Björn showed us what kind of level one can achieve with a keen eye for detail and a sense for style. - SM i PC moddning 2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av burto:

Ser spännande ut!

Kul att du tycker om det!

Skrivet av Chippen2188:

Följer utan tvekan! Har själv ett 750D som jag tänkte köra svart/vitt tema med, har dock adus x99 så slipper modda detta. Men måste säga att ditt resultat blev sjukt bra! Ska bli kul att se resten

Skickades från m.sweclockers.com

Asus x99 mobot är dock jävligt sexigt, är avis! Hade jag haft pengarna skulle detta blivit en x99 rigg istället. Men fick prioritera bort det så jag skulle kunna ha råd med detta projektet Kul att du gillar dock!

Skrivet av Nizr:

Mycket trevlig logg, ska följas!
Sitter i liknande tankar själv, måste bara spara ihop kosingen som behövs! (SMS-lån? )

Haha bara att hålla ut! Jag väntade 5 år med att uppgradera och när stunden väl är kommen så är det så skönt. Hoppas du lyckas skrapa ihop pengar och kul att du tittade in

Permalänk
Medlem

vad små och gulliga grafikkorten blev med vattenblock.

Permalänk
Medlem

Idag blev jag klar med målningen av radiatorerna och kan inte säga annat än att jag blev riktigt nöjd. Blev riktigt bra och det såg bra ut i riggen med. Provmonterade lite saker och måttade upp täckplåtarna som jag sedan beställde. Bygget har gått riktigt bra och det gick mycket snabbare än jag trodde att komma så här långt. Har dock stött på problem när det gäller fläktarna, då jag fick en av fläktarna innan de andra fem målade jag bladen på den först för att prova, men efter att jag försökte lossa fläktbladen från resterande fläktar visade det sig att det inte ville ge med sig... Så vi får se hur jag löser det.
Måste modda lite mer i fronten för skruvhålen för radiatorn inte riktigt passar och ska göra det sista i chassit innan jag kan montera allt. Sen blir det att böja akrylrören vilket kommer att bli spännande!
Här kommer lite bilder:

Är positivt överraskad av kvalitétskänslan och utseendet på barrows fittings.

Hängde upp radiatorerna i taket med fiskelina. Funkade hur bra som helst

Här använder man inte avancerad rendering eller snygga ritningar, här använder man istället kartong och tuschpenna!

Passade också på att göra iordning pumpen. Ska förmodligen sleeva kablarna så fort jag fått tag på lite bättre sleeving.

En bråkdel av alla fittings+sneak peek på den hemska röran i mitt rum/på mitt skrivbord

Vad som senare ska bli en drainport.

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

vad små och gulliga grafikkorten blev med vattenblock.

Haha jag vet. Varför EK valde att inte göra blocken till 970 fullcover kommer förevigt vara en gåta...

Permalänk
Medlem

Ser riktigt bra ut och är spänd på och få se resultatet, kommer att följa detta

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Idag har varit en seg dag, precis som en söndag brukar vara. Men jag har fått mycket gjort!
Har beställt täckplåtar som borde bli klara någon gång i veckan och inväntar också cablecombs+ledstrips+sleeving från Icemodz.
Fräste också ur lite större hål i fronten då jag inte riktigt fick in alla skruvar i radiatorn.
Men det största framsteget för dagen var att jag gav mig på akrylrören, vilka jag är i stort sett klar med nu. (iallafall böjandet.)
Inte så mycket bilder idag tyvärr men lite blir det iallafall. Enjoy!

Röret som går från cpu till topradd tog 3 försök att lyckas med, och då blev jag ändå inte helt nöjd. Får se om jag böjer om den när jag fullbordat loopen!

Dold text

Nu återstår det att måla om fläktarna, vilket jag har bestämt mig att ändra färgerna från vita fläktblad till svarta fläktblad med vit ram. Det kommer nog att smälta in med radiatorerna bättre plus att nattsvarta fläktblad är badass.
Sen är det bara att vänta på de sista delarna som behövs för att kunna färdigställa allt.
Tiden går snabbt när man har kul!
Lägger upp lite bilder med fläktarna i morgon troligtvis.

Permalänk
Medlem

Blir ju bra detdär!
Om du har två fittings över så skulle jag koppla grafikkorten parallelt istället, blir mycket snyggare så!

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk

Detta ser ut att bli riktigt schysst! Följer med spänning. Är dock lite tveksam till de lackade fläktbladen, lätt att de blir obalans i dom. Phanteks har otroligt sexiga fläktar med svarta blad och vit ram annars.

Visa signatur

Mjaa, gillar la att pilla små datorer och bilar.

Rätta mig vid eventuella fel, jag lovar att jag tål kritik :)
CITERA OM NI VILL HA SVAR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

Blir ju bra detdär!
Om du har två fittings över så skulle jag koppla grafikkorten parallelt istället, blir mycket snyggare så!

Ska kolla upp det, tack för att du tittade förbi

Skrivet av LeoCarlsson:

Detta ser ut att bli riktigt schysst! Följer med spänning. Är dock lite tveksam till de lackade fläktbladen, lätt att de blir obalans i dom. Phanteks har otroligt sexiga fläktar med svarta blad och vit ram annars.

Gör väldigt tunna lager så det bör inte vara några problem alls!

Permalänk
Medlem

Idag kom täckplåtarna som jag beställde igår, oerhört snabbt jobbat av Oscar från Östmans Plåtslageri i Kumla. Väldigt fina och lättarbetade plåtar, och de passade helt perfekt med. Borrade ut ett hål för passthrough i höger hörn (slang till rad) och sågade ut ett hål för 24-pins kabeln. Svårt att göra fina hål med dremeln men det blev hyfsat bra ändå. Kommer ändå sätta gummi runtom så man ser inte hur fult jag skär!
Började också lacka fläktarna men fick slut på vit färg, får åka och köpa mer i morgon.
Bland det sista som ska göras är att mäta ut allt lite mer noggrannt och att köpa distanser till täckplåten. Med lite tur och finess bör jag kunna testa loopen till helgen Tog inte så mycket bilder idag då det inte var speciellt mycket att ta kort på. Men några blev det iallafall!

Täckplåten i linje med moderkortet. Kunde inte hålla täckplåten på den exakta platsen den kommer sitta senare men mobot och täckplåten kommer inte att röra vid varandra när allt är på plats. Ca 2-3mm mellan.

Isärmonterade fläktar.

Fläktblad.

Här är aluminiumplåtarna med de ändringarna jag gjorde.

Sista mobilbild på passthrough jag borrade genom plåten.

Dold text
Permalänk
Medlem

du skulle inte kunna lägga upp bilderna i lite lägre upplösning? vet inte hur det fungerar för andra med snabbt internet men för mig med adsl så blir det inte jättebra när man ska ladda en stor mängd bilder i så oerhört hög upplösning.

Permalänk
Medlem

Lade inte upp något igår då jag faktiskt inte gjorde något speciellt igår, gjorde ett nytt försök på böjen från CPU till rad och det blev definitivt bättre men ännu inte perfekt. Vi får se när jag kommit till den sista etappen av bygget om det finns möjlighet att böja om det igen. Barrow rören jag har är 40cm styck och det går åt "ett helt" rör åt böjen så jag väntar med att göra om den tills jag vet att jag inte behöver till något annat.
Förutom det har jag suttit och blängt på bygget och försökt tänka ifall jag glömt något eller om något saknas, men jag tror att allt faller på plats allt eftersom.
Fläktarna är färdigmålade och fungerar finemang (testade) och blev dessutom grymt snygga. Är inte helt nöjd med hur det blev med tanke på hur många lager färg jag var tvungen att använda. Menmen, gjort är gjort! I nuläget får dom sitta i så får vi se hur jag gör i framtiden.
Något som jag varken nämnt i byggloggen eller tänkt speciellt mycket på är själva fronten (som jag tog lös när jag monterade isär chassit). Idag fick den smaka såg dock och jag är rätt säker på att jag ska beställa en skiva akryl som täcker hela fronten. På så vis ser man de tre fläktarna och radiatorerna vilket jag tror kan se riktigt grymt ut. Sleevade också en SATA-kabel lite hastigt för att prova bara. Har inte bestämt mig än om jag ska sleeva de jag har nu eller om jag ska göra egna... Men för det behöver jag beställa kabel och tillbehör vilket skulle innebära längre tid att färdigställa projektet. Så vi får se!
Inväntar paket från ELFA och Icemodz, därefter kan jag sleeva frontpanel och pumpkablar. De sista hålen ska borras i plåtarna också måste de fästas i chassit.
Kommer troligtvis inte få så mycket gjort i morgon heller men till helgen ska jag försöka hinna så mycket som möjligt!

Och till er som orkade läsa allt, tack, och tack till alla er som följer min bygglogg!

Och så lite bilder:

Utan front

Sågad front med de nymålade fläktarna, här är alltså där jag tänker sätta en genomskinlig akrylskiva. Om luftflödet visar sig vara lika med bajs får jag hitta en annan lösning.
Måste hitta ett sätt att färga gummibussarna i varje hörn. Eventuellt ta bort dom helt och hållet (men det skulle bli 8 per fläkt dvs 48st... Inte så sugen).

Kanske monterar hårddisken under täckplåten här.

Monteringstest, tänker mig en till SSD under den ena. Fästs med distansbultar på täckplåten.

Glömde rotera bilden, men här har ni vad som ska bli drainport

Pump+rad

Sleevad SATA-kabel, dåligt ljus bjuder jag på!

Dold text
Permalänk
Frida 🥐

Ser schysst ut! Gillar arbetet med lacken
Glöm inte att ta bort klistermärket på CPU blocket bara

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Aaaww maan jag hoppades på nånting helt annat då projektet har 420 i namnet

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

du skulle inte kunna lägga upp bilderna i lite lägre upplösning? vet inte hur det fungerar för andra med snabbt internet men för mig med adsl så blir det inte jättebra när man ska ladda en stor mängd bilder i så oerhört hög upplösning.

Har tyvärr ingen dator till hands som kan hantera ett program som kan sänka upplösningen utan att tappa alltför mycket bildkvalité. Men jag har satt spoilers på allt så man slipper ladda alla bilder på nytt när man återkommer! Hoppas jag inte skrämt bort dig med alla högupplösta bilder

Skrivet av Zoyadog:

Ser schysst ut! Gillar arbetet med lacken
Glöm inte att ta bort klistermärket på CPU blocket bara

Kul att en proffsmoddare tittar in! Tack så mycket! Jag har klistermärkena kvar på GPU blocken med, tar bort dom när jag slutat provmontera. Vill inte repa något i onödan! (gillar att ingen har påpekat maskeringstejpen på radiatorerna från lackeringen haha)

Skrivet av WongFeiHung:

Aaaww maan jag hoppades på nånting helt annat då projektet har 420 i namnet

Det som finns istället är ju minst lika bra om inte bättre!

Permalänk
Medlem

Snyggt! Märkte nu att du använder barrows, vad tycker du om dom? Och är det beställt från ali?

Visa signatur

CITERA SÅ JAG HITTAR TILLBAKA!
Fraktfritt på Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoubiey:

Snyggt! Märkte nu att du använder barrows, vad tycker du om dom? Och är det beställt från ali?

Alla 30+ fittings var separat paketerade i svarta ziploc påsar med barrow märket på med en till två extra O-ringar i varje. Redan där överraskade det mig, tycker att de känns kvalitativa och rejäla i övrigt. Utseendemässigt är de grymt snygga, ser ingen skillnad på dessa och bitspower om man bortser från loggan då. Det återstår bara att se hur de presterar, vem vet, allt kanske läcker Och ja det beställdes från aliexpress! Tog exakt 27 dagar för leverans om jag inte minns fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av bmawn:

Alla 30+ fittings var separat paketerade i svarta ziploc påsar med barrow märket på med en till två extra O-ringar i varje. Redan där överraskade det mig, tycker att de känns kvalitativa och rejäla i övrigt. Utseendemässigt är de grymt snygga, ser ingen skillnad på dessa och bitspower om man bortser från loggan då. Det återstår bara att se hur de presterar, vem vet, allt kanske läcker Och ja det beställdes från aliexpress! Tog exakt 27 dagar för leverans om jag inte minns fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Det var ju riktigt nice, tack för ditt svar. Har nämligen börja kolla på dom för mitt nästa bygge då dom är så pass billiga ändå!

Visa signatur

CITERA SÅ JAG HITTAR TILLBAKA!
Fraktfritt på Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoubiey:

Det var ju riktigt nice, tack för ditt svar. Har nämligen börja kolla på dom för mitt nästa bygge då dom är så pass billiga ändå!

No worries! Försök håll priset under 1300kr eller vad det är så du slipper betala så mycket tullavgift. Jag gick betala 400 spänn när jag hämtade ut mitt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bmawn:

No worries! Försök håll priset under 1300kr eller vad det är så du slipper betala så mycket tullavgift. Jag gick betala 400 spänn när jag hämtade ut mitt.

Det lär nog inte vara några problem, tror mitt skulle gå på 500kr så.

Visa signatur

CITERA SÅ JAG HITTAR TILLBAKA!
Fraktfritt på Inet