Skapa stort spel, typ WoW-stort, hur? ekonomi?

Permalänk
Medlem

Skapa stort spel, typ WoW-stort, hur? ekonomi?

Jag ska fatta mig kort och vill i korthet bara ha tips på det jag funderar över.

Jag har under flera års tid gått runt och önskar mig att ett spel fanns som jag vill att det ska vara men ingen gör någon spel som ens liknar det jag vill ha. Spelet i sig skulle dra in stora summor när det är spelbart och leva längre är wow för närvarande levt.

Det skulle kunna bli en av världens största spel och rent av ta över WoW helt å hållet och totalt dominera alla MMORPG spel.

Nu till det jag inte har en susning om som jag önskar råd och tips om. Hur börjar man ens ekonomiskt sett sätta drömmen till verklighet, det kommer krävas enorma summor, massa personal, samarbeten m.m. Går det ens att göra om man inte redan har ett mångmiljon-företag?

Behöver seriösa svar och tips och råd på hur man kan gå vidare eller för den delen ens vart man ska starta.

Visa signatur

-Star

Permalänk
Medlem
Skrivet av SStar:

Jag ska fatta mig kort och vill i korthet bara ha tips på det jag funderar över.

Jag har under flera års tid gått runt och önskar mig att ett spel fanns som jag vill att det ska vara men ingen gör någon spel som ens liknar det jag vill ha. Spelet i sig skulle dra in stora summor när det är spelbart och leva längre är wow för närvarande levt.

Det skulle kunna bli en av världens största spel och rent av ta över WoW helt å hållet och totalt dominera alla MMORPG spel.

Nu till det jag inte har en susning om som jag önskar råd och tips om. Hur börjar man ens ekonomiskt sett sätta drömmen till verklighet, det kommer krävas enorma summor, massa personal, samarbeten m.m. Går det ens att göra om man inte redan har ett mångmiljon-företag?

Behöver seriösa svar och tips och råd på hur man kan gå vidare eller för den delen ens vart man ska starta.

Ditt projekt låter minst sagt extremt amibtiöst.

Visa signatur

4690K - H110 ¶ Fractal R5 ¶ MSI KRAIT SLI ¶ EVGA SC GTX970 ¶
Samsung 500GB EVO ssd ¶ WD 2TB ¶ HYPERX 16GB ¶ Be Quiet! 700W KRAFT ¶

AKG K272 HD ¶ M-Audio Fast track MkI

Permalänk
Medlem
Skrivet av SStar:

Jag ska fatta mig kort och vill i korthet bara ha tips på det jag funderar över.

Jag har under flera års tid gått runt och önskar mig att ett spel fanns som jag vill att det ska vara men ingen gör någon spel som ens liknar det jag vill ha. Spelet i sig skulle dra in stora summor när det är spelbart och leva längre är wow för närvarande levt.

Det skulle kunna bli en av världens största spel och rent av ta över WoW helt å hållet och totalt dominera alla MMORPG spel.

Nu till det jag inte har en susning om som jag önskar råd och tips om. Hur börjar man ens ekonomiskt sett sätta drömmen till verklighet, det kommer krävas enorma summor, massa personal, samarbeten m.m. Går det ens att göra om man inte redan har ett mångmiljon-företag?

Behöver seriösa svar och tips och råd på hur man kan gå vidare eller för den delen ens vart man ska starta.

Du tror inte företagen som ligger bakom t.ex Aion, Rift, GW2, Swtor, Perfect World eller AoC har haft samma drömmar?
Du kan ju börja med att lära dig programmera. Gör sedan ett spel; Sälj för lite småpengar > Investera i ett större spel > sälj för mer pengar > Större spel > ännu mer pengar

osvosv. Du fattar.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem

Ring Blizzard och hör vad WoW kostat att skapa. Att skapa världens bästa spel som ska spelas av tiotals miljoner människor i 10+ år är inte lätt. Det är omöjligt om DU inte är världens bästa spelutvecklare eller har plånbok i storlek med Bill Gates.

Och om inget spel på marknaden är vad du vill ha så är din idé troligen så nischad att det bara kommer vara du som spelar det...

Permalänk
Inaktiv

Kickstarter eller motsvarande.

Alternativt så lyckas du övertala en studio om detta så de kan sjösätta det. Skall du knäcka WoW lär du behöva några hundra miljoner - några miljarder.

Permalänk
Medlem

Var tvungen att dubbelkolla att det var sweclockers jag skrivit på, kommentarerna var i stuk men vad som hade svarats på flashback vid samma fråga.

Killbom, de du säger är något jag också har funderat på, realistiskt tänkt känns det enda alternativet att övertala en studio om att sjösätta det hela.

Visa signatur

-Star

Permalänk
Medlem
Skrivet av SStar:

Var tvungen att dubbelkolla att det var sweclockers jag skrivit på, kommentarerna var i stuk men vad som hade svarats på flashback vid samma fråga.

Killbom, de du säger är något jag också har funderat på, realistiskt tänkt känns det enda alternativet att övertala en studio om att sjösätta det hela.

Svaren kanske är onödigt kantiga, men verkligheten är att chansen du har att genomföra detta ungefär är den samma som att vinna jackpotten på Lotto samtidigt som du träffas av blixten.

Om du har en fantastisk idé som av någon outgrundlig anledning ingen tidigare tänkt på och du kan bevisa detta kanske du kan sälja idén till en spelutvecklare (nu är vi nere på att bara vinna jackpotten rimlighet), någon annan möjlighet ser jag inte.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

Vet inte om WoW är världens bästa spel.. världens mest framgångsrika spel är det säkerligen.

Du får väl helt enkelt börja någonstans... jag menar minecraft spelet med världens tråkigaste grafik såldes ju för fantasi summor ^^

Men tror nog att det kommer fler bra spel så snart utvecklingsverktyg blir bättre och billigare.
Frågan är väl hur bra EverQuest Next kommer bli.. kommer det ta över tronen från WoW.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SStar:

känns det enda alternativet att övertala en studio om att sjösätta det hela.

Skulle säga var försiktig med det isåfall då de lätt kan stjäla din idé.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B660-F | Intel Core i5 12600K | Noctua NH-D15 chromax | Kingston Fury Beast DDR5 4800MHz 32GB CL38 | MSI RTX 3070 Gaming Trio X | Corsair RM750X 750W | Corsair Obsidian 4000D Airflow

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Fexxx92:

Skulle säga var försiktig med det isåfall då de lätt kan stjäla din idé.

Då får han ju spelet han önskat sig utan att ha spenderat en krona. Kan inte bli bättre.

Visa signatur

I'm Winston Wolfe. I solve problems.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matti4s:

Då får han ju spelet han önskat sig utan att ha spenderat en krona. Kan inte bli bättre.

Men han kommer nog att bli tvungen att köpa spelet tillslut.. Så länge det inte är ett f2p och då lär det vara mindre chans på att det kommer att vara ett otroligt underbart spel som nämns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SStar:

Jag ska fatta mig kort och vill i korthet bara ha tips på det jag funderar över.

Jag har under flera års tid gått runt och önskar mig att ett spel fanns som jag vill att det ska vara men ingen gör någon spel som ens liknar det jag vill ha. Spelet i sig skulle dra in stora summor när det är spelbart och leva längre är wow för närvarande levt.

Det skulle kunna bli en av världens största spel och rent av ta över WoW helt å hållet och totalt dominera alla MMORPG spel.

Nu till det jag inte har en susning om som jag önskar råd och tips om. Hur börjar man ens ekonomiskt sett sätta drömmen till verklighet, det kommer krävas enorma summor, massa personal, samarbeten m.m. Går det ens att göra om man inte redan har ett mångmiljon-företag?

Behöver seriösa svar och tips och råd på hur man kan gå vidare eller för den delen ens vart man ska starta.

Börja själv eller med någon kompis som har samma dröm.

sen så får ni skriva upp vad ni har för mål, hur saker ska fungera och sedan jobba gratis i något år åt er själva innan ni fått ihop en prototyp som ni kan visa upp för ev. inversterare eller förläggare.

Inför investerare/förläggare får man väl troligtvis sälja sin själ eller vara en jäkla bra säljare...

Alternativet är att ni gör allt från början till slut själva.. det är så de flesta gör.. fast börja mindre, så ni får lite träning på vad som fungerar och inte.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem
Skrivet av SStar:

Jag ska fatta mig kort och vill i korthet bara ha tips på det jag funderar över.

Jag har under flera års tid gått runt och önskar mig att ett spel fanns som jag vill att det ska vara men ingen gör någon spel som ens liknar det jag vill ha. Spelet i sig skulle dra in stora summor när det är spelbart och leva längre är wow för närvarande levt.

Det skulle kunna bli en av världens största spel och rent av ta över WoW helt å hållet och totalt dominera alla MMORPG spel.

Nu till det jag inte har en susning om som jag önskar råd och tips om. Hur börjar man ens ekonomiskt sett sätta drömmen till verklighet, det kommer krävas enorma summor, massa personal, samarbeten m.m. Går det ens att göra om man inte redan har ett mångmiljon-företag?

Behöver seriösa svar och tips och råd på hur man kan gå vidare eller för den delen ens vart man ska starta.

WoW kostade 200 millioner dollar att utveckla för över 10 år sedan.
Så skramla ihop minst en miljard SEK och anställ runt 100 duktiga designers och programmerare ;).
Och glöm inte att WoW redan hade en relativt stabil "lore" att stå på vid launch.

Hur länge ett spel lever verkar inte påverkas av hur bra spelet är.
Det finns mängder av suvveräna spel som gått i graven bara för att dess spelare sökt nästa nytt-spel-fix.

Permalänk
Medlem

Är syftet att skapa det spel som du drömmer om för att kunna spela det eller för att tjäna pengar på det?

Permalänk
Medlem

Tack för alla fina förslag

"Om du har en fantastisk idé som av någon outgrundlig anledning ingen tidigare tänkt på och du kan bevisa detta kanske du kan sälja idén till en spelutvecklare"

Ett spel handlar inte bara en en enda grundläggande ide utan snarare en komposition av massvis med ideer och ihopklipp av redan befintliga "moduler", man kan säga att ideen jag har är en väldigt bra samling av de bästa delarna som fungerar underbart i synergi men varandra. Jag har dessutom räknat in hur spelet ska hålla sig intressant och nytt under en väldigt lång tid.

När jag väl kontaktar spelutvecklare, hur lägger man fram iden för att väcka intresse utan att skicka 100 sidor word-dokument med detaljerad info?

Visa signatur

-Star

Permalänk
Medlem
Skrivet av SStar:

Tack för alla fina förslag

"Om du har en fantastisk idé som av någon outgrundlig anledning ingen tidigare tänkt på och du kan bevisa detta kanske du kan sälja idén till en spelutvecklare"

Ett spel handlar inte bara en en enda grundläggande ide utan snarare en komposition av massvis med ideer och ihopklipp av redan befintliga "moduler", man kan säga att ideen jag har är en väldigt bra samling av de bästa delarna som fungerar underbart i synergi men varandra. Jag har dessutom räknat in hur spelet ska hålla sig intressant och nytt under en väldigt lång tid.

När jag väl kontaktar spelutvecklare, hur lägger man fram iden för att väcka intresse utan att skicka 100 sidor word-dokument med detaljerad info?

Du behöver verkligen ha en bra pitch om du vill att de ska lägga många miljoner på en idé från dig, som aldrig har skapat ett spel och är helt okänd i branschen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SStar:

Jag ska fatta mig kort och vill i korthet bara ha tips på det jag funderar över..

Att skapa ett spel kan vem som helst göra. Det är "bara" och lära sig. Bättre blir det om du har roligt men framför allt är skicklig i det du gör.

Det första jag hade gjort är att skaffa kontakter/kompisar med samma intresse för just det spel ni ska utveckla. Det måste du ha för att kunna "Brain storma" idéer och komma framåt och inte sitta på samma plats flera dagar i rad. Tid är pengar!

Sen ska ni inte vara för ambitiösa i det ni gör, utan enklast kan också vara roligast! se på Marcus Persson, Minecraft skaparen!

Ahh sen finns det 20000 tusen andra saker att tänkta på men fan det fixar ni!

*Och nu när vi har hjälp er. Antar jag att vi på sweclockers får en del av kakan sen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Du behöver verkligen ha en bra pitch om du vill att de ska lägga många miljoner på en idé från dig, som aldrig har skapat har skapat ett spel och är helt okänd i branschen.

Skickades från m.sweclockers.com

Dessutom måste du se till så att dom inte bara tar iden och sticker! Själv skulle jag försöka bygga upp det själv om det går med kass grafik, men då måste du kunna programmera...

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob

Permalänk
Medlem
Skrivet av SStar:

Tack för alla fina förslag

"Om du har en fantastisk idé som av någon outgrundlig anledning ingen tidigare tänkt på och du kan bevisa detta kanske du kan sälja idén till en spelutvecklare"

Ett spel handlar inte bara en en enda grundläggande ide utan snarare en komposition av massvis med ideer och ihopklipp av redan befintliga "moduler", man kan säga att ideen jag har är en väldigt bra samling av de bästa delarna som fungerar underbart i synergi men varandra. Jag har dessutom räknat in hur spelet ska hålla sig intressant och nytt under en väldigt lång tid.

När jag väl kontaktar spelutvecklare, hur lägger man fram iden för att väcka intresse utan att skicka 100 sidor word-dokument med detaljerad info?

Exakt, däri ligger problemen.

Scenario 1: Du vill skapa det själv.
Problem: Varför ska någon satsa på dig? Har du någon relevant erfarenhet av branschen? Kan du programmera? Har du projektledning med hundratals personer och budget någonstans runt 7-8 siffror på meritlistan? Har du relevanta kontakter? Känner du människor som du kan hyra in?

Scenario 2: Du vill sälja idén.
Problem: Vad är det med din idé som gör den unik nog att kunna säljas? Om du bara plockat ihop saker från redan gjorda spel har jag svårt att se att någon skulle vilja betala dig pengar för idén. Då är det hyggligt svårt för dig att hävda rättigheter till din idé och man skulle bara kunna ta den.

Jag försöker inte sänka dig för att jävlas, vill mest bara ge dig lite verklighet så du inte slösar tid i onödan. Jag har själv lite grandiosa idéer från och till och man behöver verkligen en dos verklighet ibland.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

http://yourgameideaistoobig.com/

Denna är ïnte riktigt korrekt (det finns undantag för både högre och lägre) men är ett perfekt verktyg för att tag ner folk till våran planet jorden.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SStar:

Tack för alla fina förslag

"Om du har en fantastisk idé som av någon outgrundlig anledning ingen tidigare tänkt på och du kan bevisa detta kanske du kan sälja idén till en spelutvecklare"

Ett spel handlar inte bara en en enda grundläggande ide utan snarare en komposition av massvis med ideer och ihopklipp av redan befintliga "moduler", man kan säga att ideen jag har är en väldigt bra samling av de bästa delarna som fungerar underbart i synergi men varandra. Jag har dessutom räknat in hur spelet ska hålla sig intressant och nytt under en väldigt lång tid.

När jag väl kontaktar spelutvecklare, hur lägger man fram iden för att väcka intresse utan att skicka 100 sidor word-dokument med detaljerad info?

Om idén är bra och gratis så kan jag föreställa mig att det finns spelutvecklare som kan vara intresserade. Se till att fixa schysst visualisering av konceptet så blir det lättare att kommunicera idén.

Vill du tjäna pengar på spelet så är det viktigt att förstå att en idé är, i sammanhanget, värd ganska lite. Som du själv och flera andra här i tråden antytt så är mänskliga resurser och tillgångar som krävs för utveckling av konceptet det som står för merparten av värdet. Vill man ta del av vinsten så måste man ha en betydande del i den värdeskapande processen från idé till innovation. Exakt hur det går till inom spelutveckling kan jag inget om, men generellt sett så kan man säga att det krävs kompetens, arbete och kapital i någon utsträckning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jacobtr:

Dessutom måste du se till så att dom inte bara tar iden och sticker! Själv skulle jag försöka bygga upp det själv om det går med kass grafik, men då måste du kunna programmera...

Tiden för att lära sig att programmera ett spel + skapa modeller + närverk m.m, att konstruera de absoluta grunderna för låt säga Skyrim skulle ta flera år av konstant arbete varje dag. Dock känns detta som nästan den enda rimliga möjligheten att göra iden till verklighet. När väl grunden finns där kan man börja ta emot donationer av andra som är intresserade och köra vidare på det sättet eller rent av ta hjälp från frivilliga.

Att bara kasta omkring sin ide kommer jag nog inte långt på, finns miljoner andra som har ide:er varför ens lyssna på min? En nobody från ingenstans... även om den är bra...

Visa signatur

-Star

Permalänk
Medlem
Skrivet av SStar:

Tiden för att lära sig att programmera ett spel + skapa modeller + närverk m.m, att konstruera de absoluta grunderna för låt säga Skyrim skulle ta flera år av konstant arbete varje dag. Dock känns detta som nästan den enda rimliga möjligheten att göra iden till verklighet. När väl grunden finns där kan man börja ta emot donationer av andra som är intresserade och köra vidare på det sättet eller rent av ta hjälp från frivilliga.

Att bara kasta omkring sin ide kommer jag nog inte långt på, finns miljoner andra som har ide:er varför ens lyssna på min? En nobody från ingenstans... även om den är bra...

Det är helt sant att det finns många andra som har idéer (snarare miljarder än miljoner dock...), men finns många färre bra pitchar. Om du kan lägga fram din idé på ett tilltalande sätt så kan jag definitivt se att det finns folk som skulle bli intresserade, men det beror helt på vad du förväntar dig i gengäld.

Permalänk
Medlem

Förväntar mig inte direkt mycket faktiskt, hade varit underbart att få följa med i processen på ett eller annat sätt.

Att börja koda spelet är en enorm uppgift men de skulle samtidigt vara skoj

Visa signatur

-Star

Permalänk
Medlem

http://www.gamespot.com/articles/blizzard-outlines-massive-ef...

Ger väl ett hum om vad som krävs, 4K personer är en del.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Inaktiv

Ni kommer inte lyckas när ni inte vet vad som krävs. Det krävs know how och fantasi. Jag kan göra ett försök.

För att få ett spel större än wow billigt, så kommer ni behöva göra en väldigt bra slumpgenerator. Den ska bland annat skapa egna områden som innehåller miljöer och uppdrag för vardera användare. Typ som i Torchlight ,Diablo2 eller minecraft. Fast i större skala. Vill någon joina någons zone så får man kopiera seeden som klienten använder. Gör man tillräckligt med assets så kommer nog detta genera en väldigt stor och unik upplevese som har återspelningvärde. Det kluriga blir att få alla historier att gå ihop.

Om ni ska slå en stor studio så får ni nog skriva algorithmer för att generera allt innehåll. Då hamnar allt arbete på att göra assets. Sedan får ni lämna uppdaterandet av grafiken till modding kommunen. Så länge servern tar hand om alla beräkningar så blir det svårt att fuska. Bortsett från autoklicks/target.

Det slutar med det mest dynamiska spelet någonsin. Man blev riktigt sugen på att programmera. lycka till!

Permalänk
Medlem

Lyckas du få till ett spel som ser hyffsat ut så är jag med på att köpa en kopia

Visa signatur

Asus gtx 760 oc 2gb vram
Intel core i5 4460 -ASUS Z97-P, Socket-1150
Corsair builder series v2 cx 500
8gb ram i 1333 mhz
Iphone 6s 16 gb

Permalänk

Det räcker inte med att bara göra ett bättre spel om du vill uppnå ditt mål. Blizzard hade en väldigt stor/lojal kundbas innan WoW ens var påtänkt. All reklam dom fått från tidigare titlar, all erfarenhet från att ha gjort tidigare spel. Kontakter, kapital. Att vara ambitiös är ju bra men ska man ro ett så stort projekt i hamn kanske det är bra med lite realism med.

http://www.twitch.tv/handmade_hero
Den här killen streamar när han bygger sitt eget spel och hjälper folk som vill lära sig att programmera. Du kanske skulle finna det intressant, han svarar på frågor och är allmänt hjälpsam av sig. Han har varit involverad i väldigt många kända titlar och kan sitt arbete.

Visa signatur

Erfarenhet är mognadens grogrund.

Permalänk
Medlem
Citat:

Here are budget numbers for a select number of games. When possible, I have indicated whether it is development, marketing or combined costs.

Citat:

Guild Wars - $20-30 million - ArenaNet cofounder Jeff Strain told the Seattle Times his company spent between $20 million and $30 million developing their first MMO.

Citat:

Allods Online - $12 million - According to a press release, development costs on this Russian MMORPG were $12 million, allegedly making it the most expensive game development project in Russian history.

Citat:

Rift - $60-70 million - In an interview with Develop, former Trion Worlds CEO Lars Buttler said the development budget on Trion's first game was more than $50 million. And an Effie Awards document pegged the cost of the game's marketing campaign as being between $10 million to $20 million.

Citat:

The Secret World - $50 million - Costs on this MMO were in excess of $50 million, according to a former Funcom executive product manager.

Citat:

Defiance - $70 million - A Wall Street Journal report claimed the game component of the game/television hybrid cost $70 million, a cost split evenly between Syfy and Trion Worlds. In comparison, the paper said the budget of the first season of the television show was $40 million.

Citat:

World of Warcraft - $200 million - In a September 2008 analyst conference call, Blizzard disclosed that the cost of four years of post-launch upkeep on the blockbuster MMO was $200 million.

Läs mer:http://kotaku.com/how-much-does-it-cost-to-make-a-big-video-g...

Visa signatur

Beställ aldrig soppa från en enbent servitör.