Överklocknings volt. vad är rimligt?, vad är bra?

Permalänk
Avstängd

Överklocknings volt. vad är rimligt?, vad är bra?

Okey, så nu har jag kört min AMD FX-6300 i närmare 5 månader på 4.3Ghz, 1.428 i volt. Folk runt om i internet säger att om man kör sin processor i över 1.4 volt så förkortar du livslängden på processorn. Dock så har jag bara hört folk säga det om Intel. Jag vill få lite klarhet i vad jag kan köra min processor i, därför frågar jag nu här. Kan jag dra tillbaks processorn till den överklockningen, eller är det allt för riskabelt? Jag har alltid haft bra temperaturer under överklockningen, och r alla stress-tester har fungerat galant, men nu känner jag mig osäker.

Permalänk
Medlem

Om CPU'n är stabil i samma frekvens på en lägre spänning så för all del minska på den.
Vilken spänning som är Ok varierar mellan olika CPU'er.
Högre frekvenser och spänningar minskar livslängden på elektronik, men då vi inte är upp till knäna i gamla trasiga Celeron 300A etc så känns det som att just livslängdsargumentet inte är relevant för oss normala överklockare

Permalänk

Vad jag har hört så är det okej att köra på 1.4v på amd processorer, men på intel så är det ganska högt

Permalänk
Avstängd

1.4 på intel är rejält med volt men 1.428 på en amd FX är ingen fara alls och är tempen är bra hade jag själv på samma cpu kunna köra 1.500v utan ångest och inte ens 1.550 som jag själv kört skulle oroa mig så länge som tempen är bra då amd tål högre volt än intel men amd är dryga att kyla över 1.500 och skulle kunna sätta en rejäl peng på att cpu´n lätt pallar 10år med 1.500v och 1.550v så länge dom går i vettig temp och 9590 som har samma kärnor som din har samma tålighet för volt och 1.55v är orginal på en del så dom är tåliga och är mer strömmatning på billigare moderkort och värme som ev kan vara problem

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w