usb 3.0 nätverkskort till pfsense router pros/cons
Senast redigerat
sitter och skissar på en pfsense router, eftersom det är en router så vill jag ju såklart hålla den så liten som möjligt, och inte dra överdrivet mycket ström för ändamålet..
första tanken var en mITX am1 kabini (pga den låga kostnaden) men när man petat i ett 4portars pci expresskort och ett chassie + nätdel till det, så vette fasen om det var så billigt eller slimmat storleksmässigt..
jag har en linksys router med 4 portar som jag kan använda som switch och wifi-accesspunkt, och bara migrera ut brandväggen och router funktionen ur den, då skulle jag bara behöva 2st portar, då kan man byta ut pcie kortet ( minst 1000kr ) mot ett valfritt usb3 nätverkskort med 1port 150-300kr, och köra med en gigabyte brix bxce-2955 som jag har liggandes förutsatt då att pfsense har stöd för brixen, och usb3 nätverkskort, samt att man får vettig hastighet igenom ett gigabit kort på usb3? dom gånger jag kopierat filer över usb2 så brukar man ju inte direkt bli lyrisk över hastigheten..
har en 100/10 anslutning som jag helst ser att den klarar av att maxa utan att den står på knäna
(annars kan jag ha kvar linksys routern..)
nyfikenheten vann...
köpte http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2093559 då den hade "rätt" chipset som var supportat av freebsd (usb3 <-> gbit ethernet..) och det funkade fint, så det blev brandvägg av brixen...
pfsense 2.2-release
funkar fina fisken.. enda jag upptäckte som jag missat var att 2955U inte hade AES-NI.. men det går nog att leva med..
efter att fått allt klart och allt verkar fungera, så misstänker jag att usb3 - gbit eth är en grov flaskhals..
för tidigare låg jag runt 94mbit på bredbandskollen, nu får jag runt 65.. (114 direkt mot uttaget med cat5 kabel)
vid speedtest @ 65mbit så är det fortfarande 0% cpu load.. så det känns som att det är hårdvaran som flaskhalsar..
edit:
det har varit massor av strul med tappad uppkoppling via usb ethernet adaptern så avslutade jag mitt lilla test med att köra router/brandvägg med usb ethernet adapter med att köra openwrt på den gamle linksys wrt320n routern istället.. bara inse halvmessyrer kan inte jämföras med något gjort för ett endamål..
Spelnyheter från FZ
Copyright © 1999–2025 Geeks AB. Allt innehåll tillhör Geeks AB.
Citering är tillåten om källan anges.