Permalänk

[Black and Yellow] Fractal Design Node 304 HTPC

Hej

Gör ett försök på att bygga en liten HTPC (då min Boxee till slut gav upp ). Ville hålla budgeten hyggligt tight, då den inte ska användas till spel fick det bli lite lägre prestanda, men ändå fullt tilläckligt för HTPC användande. Har byggt flera datorer innan, men detta är mitt första "modd" bygge och ville testa lite oilka tekniker efter att inhämtat inspiration i Swedclockers galleri som är fullt av fantastiska byggen och ideer.

Målning, sleevning, metallbearbetning, ljus och akryll är tekniker som återfinns i bygget med varienande framgång. I byggloggen finns även en PSU shroud med men det fick exlcuderas i V1 av denna lilla maskin.

På det stora hela var chassit mycket trevligt att arbeta med med gott om expansionsutrymme om man skulle vilja det, i detta bygge använd tex. inte hdd hållarna alls. I och med detta kan utan problem sätta in fullstora grafikkort, dock som påpekas i Sweclockers recension är det mycket tight om plats på bredden om man sätter in långa grafikkort. Modulära PSU kan bli ett problem om de är djupare än 150mm som påpekas i Sweclockers recension av chassit. Gott om ventilaitionsmöjligheter finns även för de som vill bygga prestandamaskiner.

Uppdaterat till vita led ljus i V1.1

Försökte knäppa lite representabla bilder men ber er redan nu ha översende med mina mycket begränsade foto skills.

Komponenter:
Mobo: ASUS H81I-PLUS mITX
CPU: i3 4330 3,5GHz Socket 1150
GPU: Asus GeForce GT 730 Silent DDR3 64-bit HDMI 2GB
RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 8GB LP
PSU: Fractal Design Integra M 450W
SSD: OCZ Vertex 3 SSD 120GB
Chassi: Fractal Design Node 304 (Svart)
Kylning: Cooler Master Seidon 120v
Fläktar: 2st Noctua NF-B9, redux-1600, 92mm
operativsystem: Windows 8.1
frontend: Kodi Helix (tidigare XBMC)
fjärr: Minix Neo M1

bygglogg
http://www.sweclockers.com/forum/143-projektloggar/1352880-ht...

[Black and Yellow] Fractal Design Node 304 HTPC

Permalänk
Medlem

Gult är fult
Snygg jobbat men hade gärna sett lite fler bilder när allt är ihop monterat också.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Skrivet av bärplockaren:

Gult är fult
Snygg jobbat men hade gärna sett lite fler bilder när allt är ihop monterat också.

Hej jag ska försöka lägga upp allteftersom det fortskrider, tack för gillandet

Permalänk
Medlem

Its so yellow it burrrns! Gult o svart är riktigt snyggt. Min bil har har samma gula färg med svarta fälgar!

Visa signatur

i5 750@3,57 Ghz (21x170) 1,225V|4GB OCZ DDR3 6-6-6-18 1333 Mhz|GTX470 @ 800 Mhz|Asus P7P55-M|Cooler master silent Pro M series 700W |A-data S596 64 GB SSD JMicron 612 |2 TB Samsung F3 RAID0| X-fi Music| IN-WIN Dragon Slayer|CoolerMaster TX3|

Permalänk
Skrivet av Lazzar:

Its so yellow it burrrns! Gult o svart är riktigt snyggt. Min bil har har samma gula färg med svarta fälgar!

tackar! Bumblebee?

Permalänk
Medlem

läckert

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Skrivet av Marticus:

Tackar ödmjukast

Permalänk

Fönster på plats, fick bli den lätta lösningen just nu med luftintaget på sidan, så får vi se hur det artar sig, innan Dremeln kanske kommer fram. Tänkte sätta ihop allt och känna efter lite.

Permalänk
Medlem

Älskar dessa "billiga" byggen som ser så proffsiga ut!

Ett par noob frågor.
Länge velat måla chassit till min htpc, men vet inte hur jag ska göra det bra utan att det kostar skjortan.
Vilket märke o typ av färg använder du till chassit?
Har du förbehandlat metallen med nånting för att färgen ska fästa?

Permalänk
Skrivet av dr904:

Älskar dessa "billiga" byggen som ser så proffsiga ut!

Ett par noob frågor.
Länge velat måla chassit till min htpc, men vet inte hur jag ska göra det bra utan att det kostar skjortan.
Vilket märke o typ av färg använder du till chassit?
Har du förbehandlat metallen med nånting för att färgen ska fästa?

Ok en liten snabb guide till ett lyckat måleri,

1. Grundarbete, slipning, räcker oftast med lite "mattning" med ett fint sandpapper
2. Noggrann rengöring, t-sprit el liknande och en fin trasa så att allt damm försvinner
3. Lägg tid på eventuell maskeing, all tid som läggs här tjänar men sedan
4. Grundlackering, primer, oftast grå men försök hitta någon som ligger nära den färg du ska måla med, i annat fall välj en ljusare
5. Målning, gör svepande rörelser, ha tålamod, offrast för att få ett fint resultat kanske det krävs 2-3 vändor, var npoga med att låta färgen torka ordentligt mellan varven.
6. Om man vill, och särskilt om man målar utsidan kör på ett lager klarlack. Det blir mr ket slitstarkare då.

I detta fall plockade jag upp allt på biltema, billigt och bra. Om du har taskig ventilation kan man använda akryl sprayfärg, kolla claes ohlsson, det är lite dyrare men funkar bra även i omhus då det inte innehåller lösningsmedel.

http://http://images.biltema.com/PAXToImageService.svc/article/xlarge/36565

http://http://www.clasohlson.com/se/Akrylspray-Liquitex-Professional-/Pr343905017?userSelection=B2C&rememberCookie=false

Permalänk
Medlem

Akrylpennor, vart har du köpt det? Låter smidigt!

Permalänk
Skrivet av biorrith:

Akrylpennor, vart har du köpt det? Låter smidigt!

Finns på bla claes ohlsson

Permalänk
Medlem
Skrivet av Groggopoulos:

Ok en liten snabb guide till ett lyckat måleri,

1. Grundarbete, slipning, räcker oftast med lite "mattning" med ett fint sandpapper
2. Noggrann rengöring, t-sprit el liknande och en fin trasa så att allt damm försvinner
3. Lägg tid på eventuell maskeing, all tid som läggs här tjänar men sedan
4. Grundlackering, primer, oftast grå men försök hitta någon som ligger nära den färg du ska måla med, i annat fall välj en ljusare
5. Målning, gör svepande rörelser, ha tålamod, offrast för att få ett fint resultat kanske det krävs 2-3 vändor, var npoga med att låta färgen torka ordentligt mellan varven.
6. Om man vill, och särskilt om man målar utsidan kör på ett lager klarlack. Det blir mr ket slitstarkare då.

I detta fall plockade jag upp allt på biltema, billigt och bra. Om du har taskig ventilation kan man använda akryl sprayfärg, kolla claes ohlsson, det är lite dyrare men funkar bra även i omhus då det inte innehåller lösningsmedel.

http://http://images.biltema.com/PAXToImageService.svc/article/xlarge/36565

http://http://www.clasohlson.com/se/Akrylspray-Liquitex-Professional-/Pr343905017?userSelection=B2C&rememberCookie=false

Okej. Lite problem med länken till biltema. Är det Bättringsfärg och aluminium-primer eller rostskyddsprimer jag ska använda? Sen hur fint sandpapper rekommenderar du?

Permalänk
Medlem

Blir riktigt snyggt, kul att se andra färger än blåt och vit eller rött och svart som de flesta verkar köra me!

Visa signatur

Alpha: Cpu: i7 920 @ 2.67 Gpu: msi 970

Permalänk
Skrivet av TT00bbee:

Blir riktigt snyggt, kul att se andra färger än blåt och vit eller rött och svart som de flesta verkar köra me!

tack så mycket, var faktist mer en slump då moderkortet råkade vara gult och svart hade egentligen inte tänkt göra något mer än att slänga in komponenterna från början men fick en liten släng av inspiration efter att snurrat runt här i gallerierna en stund insett att det man verkar jädrigt kul här

Permalänk
Skrivet av dr904:

Okej. Lite problem med länken till biltema. Är det Bättringsfärg och aluminium-primer eller rostskyddsprimer jag ska använda? Sen hur fint sandpapper rekommenderar du?

Hej

Slippapper beror lite på vad som finns sedan innan men jag brukar börja med typ p240 och köra till p500.

Använd den primer du behöver för ditt underlag, aluminium, plast, stål. Alltså inte rostskydd etc.

http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Farg-och-Lack/Hobbyfarg-3615...

Klistrar in länken som den är så kan du copy paste

Permalänk
Medlem

färgtemat gillas!

Permalänk
Medlem

Du kör ett gult/svart schema och sätter sedan in blå LED så det gula blir på vissa ställen grönt och det gömmer även det snygga jobb du gjort med det gul/svarta. Det gillar jag inte. Kan du sätta ljuset på vitt istället?

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Skrivet av infigo:

Du kör ett gult/svart schema och sätter sedan in blå LED så det gula blir på vissa ställen grönt och det gömmer även det snygga jobb du gjort med det gul/svarta. Det gillar jag inte. Kan du sätta ljuset på vitt istället?

Vitt ljus på väg in i maskinen, hehe håller med om att det blev skumt av det blåa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Groggopoulos:

Vitt ljus på väg in i maskinen, hehe håller med om att det blev skumt av det blåa.

Väntar med spänning

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Skrivet av infigo:

Du kör ett gult/svart schema och sätter sedan in blå LED så det gula blir på vissa ställen grönt och det gömmer även det snygga jobb du gjort med det gul/svarta. Det gillar jag inte. Kan du sätta ljuset på vitt istället?

Samma tanke här, (svagt) vitt ljus hade nog varit snyggare.

Snyggt bygge i vilket fall!

Permalänk
Skrivet av Crozzfajor:

Samma tanke här, (svagt) vitt ljus hade nog varit snyggare.

Snyggt bygge i vilket fall!

Skrivet av infigo:

Väntar med spänning

Skrivet av infigo:

Du kör ett gult/svart schema och sätter sedan in blå LED så det gula blir på vissa ställen grönt och det gömmer även det snygga jobb du gjort med det gul/svarta. Det gillar jag inte. Kan du sätta ljuset på vitt istället?

Öppnar upp byggloggen igen, led greor på gång, vitt denna gång, testar med både vit varm och vit kall, tack för kommentarerna

https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=33-665-26&toc=18845

Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt! nu fick ja ännu mer ideer för mitt chassi ja ska bygga

Visa signatur

when in doubt trottle out.

Permalänk
Skrivet av Klykan1:

Riktigt snyggt! nu fick ja ännu mer ideer för mitt chassi ja ska bygga

kul att du gillar det, länka över din bygglogg när du kommer igång

Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt och även bra fotat! Gillar färgtemat, håller på med ett bygge i samma färger men beställaren vill inte att jag lägger upp bilder innan det är klart.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Skrivet av Henrik-W:

Riktigt snyggt och även bra fotat! Gillar färgtemat, håller på med ett bygge i samma färger men beställaren vill inte att jag lägger upp bilder innan det är klart.

länka när det är klart... alltid kul med nya ideer

Permalänk
Medlem
Permalänk

HAHAHA.....

Permalänk
Medlem

Grymt fint!
Jag måste ha sjuk känsla för trender. Synd bara att jag är så kass moddare... tummen mitt i handen. För 4-5 år sedan påbörjade jag ett projekt med vitsvart tema i ett obsidian 700d. Finns till och med en pinsam knappt påbörjad bygglogg här någonstans, hade stora planer med egen vit sleeve, en vit plexiplatta som skulle täcka moderkortet m.m. Det bidde dåligt målat nätagg och inget mer. Sedan började det drälla av vitsvarta teman... I höstas bestämde jag mig för att köra svartgult, främst för att mina 280x toxic hade gula färger och leds och chassit var svart. Så jag tjackade MSI Mpower, gula fläktar, beställde färdigsleevade kablar från icemodz (har lärt mig läxan), ställde in min x61 kraken på att lysa gult, köpte superfräsiga Avexirminnen som hade gula leds mm. Dock var fläktarna med specialfattning, 140mm med 120mm fästen så de funkade inte i bakkant på chassit så där fick jag sätta en svart. Vad som var värre dock var att mitt lilla chassi inte gillade 280x toxic i crossfire, tempsen var galna och tillslut fick jag offra estetik för prestanda och köpte ett Evga 980 med vit led. Har sen dess suttit och klurat på någon lösning med gult strålkastarfilter (vågar INTE ge mig på att löda själv) men längre en så har jag inte kommit så nu ser min dator bara konstig ut.

Hur som helst, återigen snyggt bygge och kudos för att du orkar genomföra dina idéer. Jag tar det som ett kvitto på att jag tänker rätt men är kass på att få saker gjorda. Obs! Vill inte på något sätt påstå att jag är först med något. Se detta inlägg som en stackars b-moddares försök till lite patetisk självupprättelse. Nu åter till min whiskey. God kväll!

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Skrivet av wounds:

Grymt fint!
Jag måste ha sjuk känsla för trender. Synd bara att jag är så kass moddare... tummen mitt i handen. För 4-5 år sedan påbörjade jag ett projekt med vitsvart tema i ett obsidian 700d. Finns till och med en pinsam knappt påbörjad bygglogg här någonstans, hade stora planer med egen vit sleeve, en vit plexiplatta som skulle täcka moderkortet m.m. Det bidde dåligt målat nätagg och inget mer. Sedan började det drälla av vitsvarta teman... I höstas bestämde jag mig för att köra svartgult, främst för att mina 280x toxic hade gula färger och leds och chassit var svart. Så jag tjackade MSI Mpower, gula fläktar, beställde färdigsleevade kablar från icemodz (har lärt mig läxan), ställde in min x61 kraken på att lysa gult, köpte superfräsiga Avexirminnen som hade gula leds mm. Dock var fläktarna med specialfattning, 140mm med 120mm fästen så de funkade inte i bakkant på chassit så där fick jag sätta en svart. Vad som var värre dock var att mitt lilla chassi inte gillade 280x toxic i crossfire, tempsen var galna och tillslut fick jag offra estetik för prestanda och köpte ett Evga 980 med vit led. Har sen dess suttit och klurat på någon lösning med gult strålkastarfilter (vågar INTE ge mig på att löda själv) men längre en så har jag inte kommit så nu ser min dator bara konstig ut.

Hur som helst, återigen snyggt bygge och kudos för att du orkar genomföra dina idéer. Jag tar det som ett kvitto på att jag tänker rätt men är kass på att få saker gjorda. Obs! Vill inte på något sätt påstå att jag är först med något. Se detta inlägg som en stackars b-moddares försök till lite patetisk självupprättelse. Nu åter till min whiskey. God kväll!

Det enda tips jag kan ge är tålamod, som sagt är ny på detta själv, gjorde flera misslyckanden innan jag fick ihop det, ska tex. byta ut den blå led belsyningen nu i helgen till vitt. Men det låter som du har en saftig rigg att leka med :), finns juh hur mycket som helst här i byggloggarna att hämta tips från, koll ain proffsmoddarna, alltid någon kul att sno från dem, kul att du gillar min lilla HTPC.