Permalänk
Medlem

Ny laptop 5-10000 kr

Hej! Jag letar efter en ny laptop. Främst så använder jag min nuvarande laptop till mitt arbete vilket innebär bland annat mycket internetanvändning, t.ex Wordpress osv. Det "tyngsta" programmet som jag använder är nog Photoshop CS3 så laptopen måste fungera för det programmet. Extern skärm är viktigt, helst VGA men efter lite research inser jag att flertalet datorer idag kör med HDMI-skärm så jag kan även tänka mig en sådan lösning men då blir priset ca laptop-kostnad + 2000 kr för skärmen.

Kortfattat: arbetsdator som kan köra Photoshop, minimum i5 (tror jag), extern skärm är ett måste så total kostnad får inte överstiga 10000 kr.

I nuläget har jag kommit så långt att jag bestämt mig för att det ska vara en laptop av märket Asus. Jag har även tittat ut och valt ut ett par olika modeller som passar de behov som jag har.

Nedan har jag sammanställt en lista med dom olika datorerna jag hittat och en liten beskrivning för varje varför den kan passa mig.

1. ASUS R553LA-XX177H (enbart laptop: 5000 kr) : Intel i3, behöver HDMI-skärm för denna, totalt: ca 7000 kr

2. ASUS R553LN-XO516H (enbart laptop: 6000 kr) : Intel i5, behöver HDMI-skärm, totalt: ca 8000 kr

3. ASUS G56JK-CN063H - (enbart laptop: 10000 kr) : Intel i7, VGA-uttag, totalt: 10000 kr

4. ASUS R553LN-DM492H (enbart laptop: 8000 kr) : Intel i7, behöver HDMI-skärm, totalt: ca 10000 kr

5. ASUS R513CL-SX373H (enbart laptop: 6000 kr) : Intel i7, 6000kr, behöver HDMI-skärm, totalt ca 8000 kr

Min egen slutsats av den totala kostnaden för dom olika datorerna leder mig till en tro att att följande datorer är bäst/mest prisvärt:

5. ASUS R513CL-SX373H - totalt: 8000 kr med HDMI-skärm. i7. - Billigaste alternativet!

3 eller 4.. vad är ens skillnaden?:

3. ASUS G56JK-CN063H - totalt: 10000 kr (HDMI-skärm behövs ej eftersom VGA-uttag finns!), i7

4. ASUS R553LN-DM492H - totalt: 10000 kr med HDMI-skärm. i7.

Dock vet jag inte om min slutsats stämmer så feedback välkomnas.
Kanske kan någon snäll och kunnig människa hjälpa mig välja den som är bäst utifrån mina behov?

/ Evelina

Permalänk

Om du bara vill ha ett snabbt svar skulle jag säga att http://www.mediamarkt.se/mcs/product/ASUS-G56JK-CN063H,90952,... rent specifikationsmässigt ser ut som en bra dator. Annars bör de flesta i7 datorer fungera alldeles utmärkt.

De flesta datorer i din prisklass bör klara CS3 (http://smallbusiness.chron.com/adobe-photoshop-cs3-system-req...) och då även de lite billigare, om du egentligen inte har så mycket pengar att lägga bör det därför ändå gå bra att köpa nästan vilken som helst av dem. ASUS är bra eftersom de är billiga och ger valuta för pengarna, det finns dock många andra märken som kanske kan ge mer, men om du bestämt dig så har du. Tänk bara på att bra processorer och högre Ghz på processorerna hjälper vid photoshop användande. (För mer information om CS3 https://helpx.adobe.com/se/photoshop/system-requirements.html...)

Eftersom du inte lägger till en skärm till VGA alternativet antar jag att du redan har en skärm? I så fall så ger den datorn bäst värde för pengarna då den har i särklass bästa processorn av de du listade. Jag skulle valt http://www.mediamarkt.se/mcs/product/ASUS-G56JK-CN063H,90952,... om du redan har en skärm för den som är likvärdig dem du tittat på. Dock är jag lite orolig för dess värmeutveckling http://www.notebookcheck.net/Asus-GL550JK-CN391H-Notebook-Rev...

Om denna ändå inte passar skulle jag satsa på en dator med bra i7 processor. Tänk även på att se till att värmeutvecklingen inte blir för hög och att datorn inte fylls med damm, då kan den bli seg eller gå sönder.

En bra sida att jämföra datorer på är http://www.notebookcheck.net . Skriv bara notebookcheck och produktens namn i google så får du massor med info.

Visa signatur

Stationär: Intel Core 2 Quad Q6700 2.66GHz 8MB L2 cache | LG Flatron 19" L1919S (1280x1024) | Nvidia Quadro FX 1700 512MB | 4GB DDR2 minne (667mhz) och 146GB 15000rpm hårddisk | Windows 7 | "Klarar nästan alla spel jag spelar (främst titlar från 2007 och tidigare), samt alla dagens vanliga applikationer (bild/ljud-redigering, Office, programmering)."

Bärbar: AMD Quad-Core A10-5745M APU 2.1 GHz 4 MB L2 cache (upp till 2.9 GHz turbo) | WLED HD skärm (1366x768) | AMD Radeon R7 M260-grafik | 8 GB DDR3 minne (1600mhz) och 500 GB 5400rpm SATA hårddisk || Windows 8.1 | "Duger gott att spela på men är ingen höjdare på program som kräver snabb CPU."

Mobil: iPhone 5s 16GB | "En bra mobil som gör det den ska."

Permalänk

Liten side-note. Tänk på att om du ändå tänker sitta på samma plats ger en stationär dator LÅNGT mycket mer kraft än en bärbar. Om du ändå tänker röra på dig en del och använda datorn på olika platser fungerar en laptop bra. Kom bara ihåg att om du tänkt arbeta med den borta från hemmaskrivbordet så skulle åtminstone jag säga att en Full-HD skärm och bra tangentbord är viktigt. Dessutom kan det vara bra att även kolla vikt och batteritid om du ska bära med den mycket.

Visa signatur

Stationär: Intel Core 2 Quad Q6700 2.66GHz 8MB L2 cache | LG Flatron 19" L1919S (1280x1024) | Nvidia Quadro FX 1700 512MB | 4GB DDR2 minne (667mhz) och 146GB 15000rpm hårddisk | Windows 7 | "Klarar nästan alla spel jag spelar (främst titlar från 2007 och tidigare), samt alla dagens vanliga applikationer (bild/ljud-redigering, Office, programmering)."

Bärbar: AMD Quad-Core A10-5745M APU 2.1 GHz 4 MB L2 cache (upp till 2.9 GHz turbo) | WLED HD skärm (1366x768) | AMD Radeon R7 M260-grafik | 8 GB DDR3 minne (1600mhz) och 500 GB 5400rpm SATA hårddisk || Windows 8.1 | "Duger gott att spela på men är ingen höjdare på program som kräver snabb CPU."

Mobil: iPhone 5s 16GB | "En bra mobil som gör det den ska."

Permalänk
Medlem

Tack för ditt svar!

En stationär är säkert bäst men eftersom jag flyttar runt en del så är det smidigast med en laptop. Och ja, skärm har jag men den stöder bara VGA.

En viktig del för mig är tangentbordet och touch/klickplattan. Helst så ska touch och klick vara separerade. Detta verkar inte vara saken för ASUS G56JK-CN063H.

För mig är det oklart om ASUS R513CL-SX373H touch/klickplatta är separerade? Det finns inga recensioner för denna laptop som jag har hittat.

En annan grej som stör mig lite gällande ASUS G56JK-CN063H är att dess tangentbord lyser rött. Det framgår inte i NotebookCheck-recensionen om det går att stänga av det eller inte. Någon som vet? Spontant känns det som en dator anpassad för gamers och kanske lite överdrivet till vad jag behöver den till? Är 2000 kr värt skillnaden för mig långsiktigt? (Jag spelar inte datorspel.)

Permalänk
Avstängd

Vad exakt är det du sysslar främst med i photoshop? Du bör vara medveten om att färgåtergivningen i de billigare laptop-modellerna samt skärmarna är oftast ganska halvtaskig och kan bli ett problem ifall du behöver ha korrekt färgåtergivning för t.ex webben, prints, retouchering ovs.

Så det kan vara någonting att tänka på.

Permalänk

http://www.mediamarkt.se/mcs/product/ASUS-G56JK-CN063H,90952,... är en gamingdator. Om du bara i allmänhet gillar separerade knappar på touchpadden förstår jag dig fullständigt. Om du menar att du tänkt använda touchpadden till arbete i photoshop så skulle jag nog ändå rekommendera att du köper en datormus eller ritplatta eller något istället, touchpads är mycket svåra att arbeta med, iaf för mig.

Jag sitter faktiskt i en liknande sits då jag letar dator i prisklassen 6000-8000kr som ska fungera främst för skrivande och programmerande och enbart lite gaming och där tangentbordet och skären tar prioritet.

Som sagt så är CS3 inte det tyngsta programmet men du kommer att uppleva snabbare responstider och resultat desto snabbare processor du väljer. Om du letar vidare kanske du hittar någon annan dator som bättre fyller dina behov.

När det kommer till frågan om de dyrare datorerna kommer vara bättre för dig långsiktigt för dina krav så tror jag som sagt att en dator som du gillar att använda (när du testar i butik eller liknande) och som har en bra och snabb processor kommer ge dig mest nytta för pengarna. Du behöver troligen inte en monsterdator för 10000.

Visa signatur

Stationär: Intel Core 2 Quad Q6700 2.66GHz 8MB L2 cache | LG Flatron 19" L1919S (1280x1024) | Nvidia Quadro FX 1700 512MB | 4GB DDR2 minne (667mhz) och 146GB 15000rpm hårddisk | Windows 7 | "Klarar nästan alla spel jag spelar (främst titlar från 2007 och tidigare), samt alla dagens vanliga applikationer (bild/ljud-redigering, Office, programmering)."

Bärbar: AMD Quad-Core A10-5745M APU 2.1 GHz 4 MB L2 cache (upp till 2.9 GHz turbo) | WLED HD skärm (1366x768) | AMD Radeon R7 M260-grafik | 8 GB DDR3 minne (1600mhz) och 500 GB 5400rpm SATA hårddisk || Windows 8.1 | "Duger gott att spela på men är ingen höjdare på program som kräver snabb CPU."

Mobil: iPhone 5s 16GB | "En bra mobil som gör det den ska."

Permalänk
Medlem

Skulle givetvis sagt vad jag gör i Photoshop från början. Det jag gör är mycket simpla grejer, t.ex ändrar storleken på bilder etc. Så jag använder programmet inte direkt för o designa någonting och behöver därför inte ha den bästa skärmen med bästa färgåtergivningen.

Photoshop är absolut ingenting jag använder mycket utan det var endast för att ge er en hint om det tyngsta programmet jag kör.

Nu har jag i alla fall fått en fingervisning för vilka datorer som kan fungera.

I nuläget är ASUS R513CL-SX373H intressantast men även ASUS G56JK-CN063H.

2000 spänn hit eller dit spelar ingen större roll eftersom jag kommer förmodligen använda den mååånga timmar framöver. Tror i slutändan att touchplattan kommer ha störst inverkan på vilken jag väljer.

Edit: Här har jag hittat ASUS R555JK som verkar vara en kopia av ASUS G56JK-CN063H med lite bättre prestanda, separerade klick från touch (ser det ut som i alla fall) och inga röda irriterande lysande lampor. Däremot finns det ingen VGA.

Så ja, nu står det nog mellan:
ASUS R555JK + HDMI-skärm (totalt: ca: 11500 kr)
ASUS R513CL-SX373H + HDMI-skärm (totalt: 7500)

Permalänk

Som det verkar på ditt användningsområde kommer båda de ovanstående fungera en lång tid Välj den du anser skönast att använda.

Hoppas du hittar något du trivs med.

Visa signatur

Stationär: Intel Core 2 Quad Q6700 2.66GHz 8MB L2 cache | LG Flatron 19" L1919S (1280x1024) | Nvidia Quadro FX 1700 512MB | 4GB DDR2 minne (667mhz) och 146GB 15000rpm hårddisk | Windows 7 | "Klarar nästan alla spel jag spelar (främst titlar från 2007 och tidigare), samt alla dagens vanliga applikationer (bild/ljud-redigering, Office, programmering)."

Bärbar: AMD Quad-Core A10-5745M APU 2.1 GHz 4 MB L2 cache (upp till 2.9 GHz turbo) | WLED HD skärm (1366x768) | AMD Radeon R7 M260-grafik | 8 GB DDR3 minne (1600mhz) och 500 GB 5400rpm SATA hårddisk || Windows 8.1 | "Duger gott att spela på men är ingen höjdare på program som kräver snabb CPU."

Mobil: iPhone 5s 16GB | "En bra mobil som gör det den ska."

Permalänk
Medlem

Ok, tack för all hjälp!

Permalänk
Medlem

Jag försöker hitta lite recensioner av Asus R555JK men hittar bara recensioner med snarlika namn, t.ex denna: Asus N551JK (youtube-video). Är det samma modell fast bara små ändringar som gjorts eller är det helt olika modeller?

När jag jämför deras prestanda, t.ex processor osv så är det detsamma, i alla fall av det jag kunnat jämföra såhär långt. Dom ser annars identiska ut om man tittar på youtube-videon. Missar jag något?

Permalänk
Medlem

Måste du handla på just MediaMarkt?

Här har du annars tre mer prisvärda konfigurationer: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=2901902,2861335,2900097

Recension: http://www.notebookcheck.net/Asus-N551JK-CN166H-Notebook-Revi... (Lite andra komponenter än ovanstående men samma chassi, bildskärm, fläkt, batteri, touchpad, tangentbord etc.)

Av datorerna som du länkar till är det enbart G56JK som har en i7 MQ/HQ processor. Stor skillnad i prestanda gentemot i7 U.

Permalänk
Medlem

Är du helt säker på att du bara har VGA-ingång på skärmen? T.o.m med min nästan 10 år gamla 19" billigast-på-prisjakt LCD-skärm har DVI-ingång. HDMI-DVI finns det kablar för. Om du nu skulle vilja ta detta i två steg... Finns ju också hdmi->VGA-konverterare men då förlorar man ju lite kvalitet.

Jag tycker ju själv det är bra att ta sådana här saker i flera steg så man hinner se vad det är man egentligen behöver.

Visa signatur

Daniel

Permalänk
Medlem

@Fastback: Nej, det måste jag inte. Det var nog bara mer slumpmässigt att dom råkade vara billigast där jag bor. Men Inet eller liknande ehandel fungerar lika bra.

Asus N551JM-CN164H verkar intressant och ungefär likadan som Asus R555JK som jag nämnt tidigare.

Här gjorde jag en jämförelse mellan dom två: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=2913131,2861335

Av min förståelse så är Asus N551JM den nyaste med bäst uppdateringar av dom två?
T.ex den har bättre grafikprocessor, 256 GB storlek på SSD istället för 24 GB. Men enligt jämförelsen står det också att den inte har någon hårddisk. :S Bör man anta att Prisjaktsjämförelsen inte är 100% sann för det verkar väl inte möjligt?

I nuläget är Asus N551JM-CN164H definitivt mest intressant men om någon vänligt själ skulle kunna besvara frågorna ovan skulle det hjälpa!

@sumpan: Hade du inte sagt det hade jag inte tittat faktiskt. Men mycket riktigt, det fanns ett HDMI-uttag. TACK!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evelinas:

@Fastback: Nej, det måste jag inte. Det var nog bara mer slumpmässigt att dom råkade vara billigast där jag bor. Men Inet eller liknande ehandel fungerar lika bra.

Av min förståelse så är Asus N551JM den nyaste med bäst uppdateringar av dom två?
T.ex den har bättre grafikprocessor, 256 GB storlek på SSD istället för 24 GB. Men enligt jämförelsen står det också att den inte har någon hårddisk. :S Bör man anta att Prisjaktsjämförelsen inte är 100% sann för det verkar väl inte möjligt?

Ja, N551JM är den nyare modellen.

Modellen med 256 gb SSD saknar konventionell hårddisk. Asus R555JK har en konventionell hårddisk och en SSD cache på 24 gb (förmodligen i form av mSATA i halv storlek).
SSD cachen lär sig allt eftersom vilka program/systemfiler som du använder ofta och cachar (dvs. lagrar) dessa på SSD:n för snabbare åtkomst (dvs. kortare laddningstider). Detta medför att datorn - i jämförelse med en dator med en konventionell HDD - startar och stängs av snabbare samt öppnar program som du använder ofta snabbare. Detta videoklipp exemplifierar det hela: https://www.youtube.com/watch?v=4gnm8bGFYvo&feature=youtu.be&...
Med det sagt är en riktig SSD dock fortfarande helt klart bättre/rekommenderat så länge som du klarar dig med 256 gb utrymme.

Permalänk
Medlem

Tror jag har 250 GB utrymme på min nuvarande och jag har inte ens fyllt hälften så det borde ju funka. Sen har jag även en extern hårddisk om det skulle behövas så utrymme är nog inga bekymmer.

Tack för klargörandet. Det blir till stor chans en Asus N551JM från iNet.

Permalänk
Avstängd

Jag köpte denna på Webhallen
http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/213392-a...

Den kostar 1500 mindre än den på Inet. Den har inte SSD, men du kan lätt få en 250gb SSD för mellanskillnaden. Plus att du då har bättre minne på grafikortet, webhallens har GDDR5 , Inets har DDR3.

Jag bytte ut hårddisken mot en 250GB SSD, och kör den vanliga som extra via USB. Plus att man kan göra om den inbyggda 25gb SDD cache hårddisken till en vanlig SSD hårddisk.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel I7 3770k, MSI G45-Z77A, Corsair Vengenance Low Profile 2x 8GB, Samsung Evo 840 250 GB, Fractal Design Define R4, Cooler Master Evo 212, Corsair HX650 v2, 1 TB Western Digital Green Caviar, Asus Dvd Brännare.

Permalänk
Medlem

haha såg att personen ovanför mig länkat samma dator hehe, enkel sökning på prisjakt .. I7, 1920x1080, GTX 860M. Sortera efter pris, voila!

Visa signatur

Intel I7 3770k, MSI G45-Z77A, Corsair Vengenance Low Profile 2x 8GB, Samsung Evo 840 250 GB, Fractal Design Define R4, Cooler Master Evo 212, Corsair HX650 v2, 1 TB Western Digital Green Caviar, Asus Dvd Brännare.

Permalänk
Medlem

Inte riktigt bestämt mig ännu vad som ska köpas. Styrplattan på Asus N551JM avskräcker mig lite.

Gillar verkligen min nuvarande Compac HP 6530b, mycket pga styrplattan. Någon som vet hur/om det finns att hitta nån motsvarande med dagens standardkvalité med samma styrplatta/tangentbord?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evelinas:

Tror jag har 250 GB utrymme på min nuvarande och jag har inte ens fyllt hälften så det borde ju funka. Sen har jag även en extern hårddisk om det skulle behövas så utrymme är nog inga bekymmer.

Tack för klargörandet. Det blir till stor chans en Asus N551JM från iNet.

Denna datorn hade jag tänkt att rekommendera. Det är en riktigt bra och kompetent allround dator, bra byggkvalitet, bra ips skärm, bra grafikkort, bra processor och framförallt en riktig ssd vilket är att föredra om du har en extern hårddisk, sen så rekommenderar jag en hdmi-vga adapter så att du slipper att byta skärm.

Edit: ser nu att den bara finns tillgänglig via inets butiker, så om du har tillgång till detta så rekommenderar jag ett köp

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Permalänk
Mattecoach
Permalänk
Livsnjutare 😎

Du har PM.
Tror det kan passa dig väldigt bra.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Den har en hybridhårddisk och inte en riktig ssd vilket gör att den inte lika snabb

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Medlem

Skaffa denna förra veckan. http://www.siba.se/datorer/barbara-datorer/barbara-datorer-me...
Klart trevlig mackapär, bra klipp i grejerna IPS panel 1TB disk, vill du ha en ssd tryck i det o skaffa ett usb3 case till den befintliga disken.
Jag är nöjd med den iaf.

Permalänk
Medlem

Är själv ASUS fanboy, men när jag upptäckte denna så blev jag såld: http://www.dell.com/se/p/xps-13-9343-laptop/pd?oc=cnx4309&mod...

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se