Stark dollar höjer priserna på datorer

Permalänk
Medlem

Datorer/datordelar (elektronik) är fortfarande snorbilligt om man tittar aningen längre än de senaste åren med svag dollar och någorlunda stark krona.
T o m apples galna höjning av IP6 till 7500 och samsungs nya på samma nivå är inte så farlig om man tittar tillbaka till toppmodellerna i slutet av 90-talet / början av 2000.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

Nehe,,,och vad får dig att tro att artikeln handlar om dig?

Lugn och fin, kastade bara ut mina fem öre kring situationen.

Visa signatur

Burk 10700K@5.1GHz 7900 XTX
Ljud KRK RP8 G3 samt Audio Technica ATH-M50
Bild Samsung C27HG70

Permalänk
Medlem

Nåväl, jag är glad för att jag
1: Har en helt hyffsad dator
2: Nästan enbart spelar World of Tanks.

Kommer inte ha nån anledning att uppgradera på ett bra tag, visst en 1TB ssd hade varit nice men det är mer ett vill ha än ett måste.

Visa signatur

i7 4790K @4,4Ghz/Thermalright Macho Rev.B/Asus Z97-C/2x8GB DDR3 G.Skill 2400Mhz/MSI GTX 970 Gaming OC/Crucial M4 128GB/Sandisk Ultra II 960GB/Samsung F3 500GB/Western Digital Green 2TB/EVGA G2 750W/Define S/HP Pavilion 23xi/Windows 7 Professional 64bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Det är mycket märkligt att media förmedlar en bild av att USA går bra för den som är ekonomiskt insatt och förstår hur de mäter statistiken ser att USA inte alls går bra. De har förbättrat läget lite men det från en mycket låg nivå. Mycket långt kvar innan de går halvbra

När ett land har 18 Biljoner i skuld vilket i USAs fall är ungefär 100% av deras BNP ungefär så skulle jag inte säga att det går bra. Mycket möjligt att dom handlar mycket med andra länder men inom landet så blir lärare inte betalda sin lön osv. Problemet är att det bara ökar och ökar hela tiden så det blir i längden inte omöjligt att USA får en rejäl smäll.

Permalänk
Medlem

En stor del i att kronkursen vart hög en längre tid är att vår reporänta vart mycket högre än omvärlden. Nu när den sänkts kraftigt så sänder det ut signaler om att Sverige tappar fart i ekonomin och kronkursen faller.
Just nu pågår mer eller mindre ett krig på valutamarknaden där den som kan trycka ned sin valuta lägst vinner... allt för att försöka få igång något liv i västs "döda" ekonomi.

Politiska uttalanden / handlande ger liten effekt på valutor, desto mer på de räntar som Sverige får betala för att låna.

Permalänk
Medlem

Dollarn är ju dundersvag jämfört med tidigare. Det är altså inte alls fråga om nån stark dollarkurs utan en extremt svag kronkurs.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk

Köpte min rMBP för mindre än två månader sen för ca 10500:- och nu kostar den 14495:- på Apples hemsida. Visst, den har fått lite uppgraderingar men inget som väger upp mot det priset. Blir inget shoppande av elektronikprylar för min del på ett tag nu...

Visa signatur

Dator: MSI GE66 Raider - i7 10850H | 64GB RAM | RTX 2070 | 1TB SSD
Mobil: Apple iPhone 15 Plus | Apple Watch Ultra

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Dollarn är ju dundersvag jämfört med tidigare. Det är altså inte alls fråga om nån stark dollarkurs utan en extremt svag kronkurs.

Den är också stark jämfört med tidigare.

Den är starkare nu än vad den var för 5 år sedan. Svagare än för 15 år sedan. Starkare än för 25 år sedan. Osv.

Så frågan är, om man pratar om ändringar i valutakursen så ska man prata om den senaste tiden, som denna nyhet som nämner det senaste året, eller om något för 15 år sedan? Eller ser du nyheter som skriver "Extra! Extra! Exklusiva nyheter! Dollarkursen har ändrats sedan 1950!"?

Permalänk
Medlem

Svenska kronan som går käpprätt mot värdelös...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Och ändå arbetar riksbanken febrilt med att sänka värdet på kronan ytterligare genom att införa minusränta. Man kanske borde omvärdera sättet man räknar inflation på då det är många saker som har blivit betydligt dyrare trots att inte konsumentprisindex ökat särskilt mycket. Lågt oljepris drar t.e.x. ner KPI ordentligt.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vigge50:

Jag köpte mina 16 gig ram minne för ungefär 580 kronor för lite mer än två år sedan, skulle aldrig köpt 16 gig med dagens priser

jag köpte 128MB sd ram för 1500 kr för ett gäng år sedan. Det var tider det

Permalänk
Skäggig legend

Med en massa rabatter, black friday, dagens fynd osv + massa eget forskande sparade jag ihop totalt 3100:- på min sambos burk precis innan julafton! totala priset blev runt 12700:-

tyvärr sitter hon bara med WoW och tar screenshots på grodor… aja… jag har henne nära mig när jag spelar i alla fall!

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Tittade lite på uppgraderingspaket men de är väldigt dyra just nu. Samma med mekaniska tangentbord, usch. Men PSUn jag tänkt på ett tag kostar bara 150kr mer så det är inte värst farligt.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Avstängd

Det drabbar ingen fattig. Det blir minst två stycken Titan x iallafall.

Visa signatur

Datorn | ASUS X99 RAMPAGE V EXTREME | 6950X | Evga Titan X Pascal SLi | Corsair 32GB DDR4 3000Mhz CL15 Dominator Platinum | 3st Asus PG348Q G-Sync | EVGA SuperNOVA 1600w G2 PSU | Obsidian 900D |

Permalänk
Medlem

Blir bara mörkrädd när man läser i den här tråden. Så många "hemsnickrade" uppfattningar om ekonomi och politiska effekter. Läs på ordentligt istället så kanske ni blir visare och kan ta mer relevanta ställningstaganden.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av qube_gbg:

jag köpte 128MB sd ram för 1500 kr för ett gäng år sedan. Det var tider det

Heh... minns fortfarande när jag hitta de 4MB för 4000kr DIMM moduler... helt otroligt pris.

Jag ska inte gräva i politiken som sagts här, men jag säger så här. Alliansen lyckades sedan 2009 när halva EU fick sin första kris, och sen därefter när EUs banker mm gick omkull hålla detta landets ekonomi inte bara sådär, utan som ett av de bästa i hela EU. Detta gjorde de genom 8 år av den värsta ekonomin som nästan sänkte länder som Spanien och Italiens ekonomi och gav upp till 25% arbetslöshet. Nu vet jag att de hade sig själv att skylla på en del av det, men effekterna nådde inte oss.
Vi hade en stabil politiskt ekonomi som gynnade Sverige som land, men visst tusan fick det effekter. Vet att allt från skolor till vård fick sig satans smällar, och det är inte rätt, men samtidigt kan man inte ignorera hur illa det gått om de inte hållit ekonomin som de gjorde.

Folk gnäller om att Exportföretagen förlorar, och jag säger, vad i tusan exporterar vi som gör att hela landets ekonomi ska bry sig? Järnmalm?, Trä? En eller 2 Volvobilar? Vi importera mer än vi exporterar, utan tvekan. Det vi exporterar är tjänster, och teknologi, och de är välbetalda som det är.

Vi däremot importerar enorma mängder av allt från EL, kött (mat i allmänt), teknik (datorer, telefoner osv), bilar och allt annat. Och med tanke på att även OM exportföretagen går bra, så förlorar deras egna arbetare på det, då de måste betala högre pris på allt de handlar, så de enda som tjänar är företaget själv, inte ens deras anställda mer än att du kanske kan anställa lite fler. Dock så går alla andra företag som måste importera saker nära i konkurs istället...

Själv är jag nöjd utom med skärmar...
Lyckades få tag i en oöppnad 4790k för 2400kr, x43 som tydligen ska klocka bra. 4st 1TB 850 PRO SSDer för 11,3kkr (2825kr st), sålt vidare 1 iaf, ska ha iaf 2 i RAID. 16GB RAM sedan långt tidigare, chassi på reor för 300-400kr (fint fractial design saker), kylare för 300kr och 599kr på reor, 290X kort köpta i höstas (rea, minns ej men bra pris). Skulle handla nya 120-144Hz skärmar tänkte jag till våren bara, antar att jag får bita i det sura äpplet då.
Så jag tycker mer synd om de stackarna som skulle vänta och uppgradera nu till våren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Heh... minns fortfarande när jag hitta de 4MB för 4000kr DIMM moduler... helt otroligt pris.

Jag ska inte gräva i politiken som sagts här, men jag säger så här. Alliansen lyckades sedan 2009 när halva EU fick sin första kris, och sen därefter när EUs banker mm gick omkull hålla detta landets ekonomi inte bara sådär, utan som ett av de bästa i hela EU. Detta gjorde de genom 8 år av den värsta ekonomin som nästan sänkte länder som Spanien och Italiens ekonomi och gav upp till 25% arbetslöshet. Nu vet jag att de hade sig själv att skylla på en del av det, men effekterna nådde inte oss.
Vi hade en stabil politiskt ekonomi som gynnade Sverige som land, men visst tusan fick det effekter. Vet att allt från skolor till vård fick sig satans smällar, och det är inte rätt, men samtidigt kan man inte ignorera hur illa det gått om de inte hållit ekonomin som de gjorde.

Folk gnäller om att Exportföretagen förlorar, och jag säger, vad i tusan exporterar vi som gör att hela landets ekonomi ska bry sig? Järnmalm?, Trä? En eller 2 Volvobilar? Vi importera mer än vi exporterar, utan tvekan. Det vi exporterar är tjänster, och teknologi, och de är välbetalda som det är.

Vi däremot importerar enorma mängder av allt från EL, kött (mat i allmänt), teknik (datorer, telefoner osv), bilar och allt annat. Och med tanke på att även OM exportföretagen går bra, så förlorar deras egna arbetare på det, då de måste betala högre pris på allt de handlar, så de enda som tjänar är företaget själv, inte ens deras anställda mer än att du kanske kan anställa lite fler. Dock så går alla andra företag som måste importera saker nära i konkurs istället...

Själv är jag nöjd utom med skärmar...
Lyckades få tag i en oöppnad 4790k för 2400kr, x43 som tydligen ska klocka bra. 4st 1TB 850 PRO SSDer för 11,3kkr (2825kr st), sålt vidare 1 iaf, ska ha iaf 2 i RAID. 16GB RAM sedan långt tidigare, chassi på reor för 300-400kr (fint fractial design saker), kylare för 300kr och 599kr på reor, 290X kort köpta i höstas (rea, minns ej men bra pris). Skulle handla nya 120-144Hz skärmar tänkte jag till våren bara, antar att jag får bita i det sura äpplet då.
Så jag tycker mer synd om de stackarna som skulle vänta och uppgradera nu till våren.

Du är helt ute och cyklar min vän. Förvrid inte info bara för att den ska passa din icke-faktarelaterade uppfattning.

Importen står i storleksordning för ca 40% av BNP medan Exporten står för nästan 45% av BNP. Exporten består också till huvuddel av varor och råvaror, inte tjänster som du skriver.

Läs på lite och var håll inte envist kvar din föregående uppfattning så öppnar sig en ny värld.

http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Ekonomi/Utrikeshandel/Sve...

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Heh... minns fortfarande när jag hitta de 4MB för 4000kr DIMM moduler... helt otroligt pris.

Jag ska inte gräva i politiken som sagts här, men jag säger så här. Alliansen lyckades sedan 2009 när halva EU fick sin första kris, och sen därefter när EUs banker mm gick omkull hålla detta landets ekonomi inte bara sådär, utan som ett av de bästa i hela EU. Detta gjorde de genom 8 år av den värsta ekonomin som nästan sänkte länder som Spanien och Italiens ekonomi och gav upp till 25% arbetslöshet. Nu vet jag att de hade sig själv att skylla på en del av det, men effekterna nådde inte oss.
Vi hade en stabil politiskt ekonomi som gynnade Sverige som land, men visst tusan fick det effekter. Vet att allt från skolor till vård fick sig satans smällar, och det är inte rätt, men samtidigt kan man inte ignorera hur illa det gått om de inte hållit ekonomin som de gjorde.

Folk gnäller om att Exportföretagen förlorar, och jag säger, vad i tusan exporterar vi som gör att hela landets ekonomi ska bry sig? Järnmalm?, Trä? En eller 2 Volvobilar? Vi importera mer än vi exporterar, utan tvekan. Det vi exporterar är tjänster, och teknologi, och de är välbetalda som det är.

Vi däremot importerar enorma mängder av allt från EL, kött (mat i allmänt), teknik (datorer, telefoner osv), bilar och allt annat. Och med tanke på att även OM exportföretagen går bra, så förlorar deras egna arbetare på det, då de måste betala högre pris på allt de handlar, så de enda som tjänar är företaget själv, inte ens deras anställda mer än att du kanske kan anställa lite fler. Dock så går alla andra företag som måste importera saker nära i konkurs istället...

Själv är jag nöjd utom med skärmar...
Lyckades få tag i en oöppnad 4790k för 2400kr, x43 som tydligen ska klocka bra. 4st 1TB 850 PRO SSDer för 11,3kkr (2825kr st), sålt vidare 1 iaf, ska ha iaf 2 i RAID. 16GB RAM sedan långt tidigare, chassi på reor för 300-400kr (fint fractial design saker), kylare för 300kr och 599kr på reor, 290X kort köpta i höstas (rea, minns ej men bra pris). Skulle handla nya 120-144Hz skärmar tänkte jag till våren bara, antar att jag får bita i det sura äpplet då.
Så jag tycker mer synd om de stackarna som skulle vänta och uppgradera nu till våren.

Du börjar bra, men sen går du vilse.

Citat:

In January 2010, Swedish exports amounted to SEK 78.4 billion, while imports amounted to SEK 70.9 billion.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Dollarn försvagas? Så länge vi har spånet Löfven i ledningen kommer den bara fortsätta stiga. Gissar på att vi kommer få se 10kr/dollar innan årsskiftet.

Det där är bara käbbel! Det är bara käbbel säger jag!

Kunde inte hålla mig :>

Dold text
Visa signatur

| 4770K @stock | Corsair 2x8GB @1600MHz | Gigabyte 680 OC | Corsair 850W TX | Gigabyte GA-Z87X-UD3H | Samsung 830 120GB | WD 1TB 5200RPM | WD 500GB 7200RPM |

Permalänk
Medlem

Intressant diskussion här ändå. Men om man skall komma tillbaka till huvudfrågan så handlar detta mer om USA än om Sverige. En av anledningarna till att Sverige har en så pass förhållandevis låg värdering av sin valuta nu är att vi har negativ styrränta (vilket Danmark och Schweiz också har), och detta gäller både mot dollar, euro och t.ex. norska kronan även om man mot den sistnämnda har tagit in en del. Man har negativ ränta för att försöka motverka den deflation vi har varit i ett tag här nu och som jag skulle vilja påstå har OTROLIGT lite att göra med det nuvarande politiska läget i Sverige samt att Riksbanken som sätter räntan är politisk obunden. USA har idag ett nollränteläge men Federal Reserve (USAs riksbank) har sagt att de kommer att börja höja räntan om den ekonomiska situationen förbättras, och de tittar mycket på framförallt arbetslösheten och löneökningar. Nu förbättras ständigt dessa parametrar i USA och man tror att de kommer att börja höja räntan redan i sommar. I större delen av OECD är det istället sjunkande räntor man fokuserar på vilket innebär att bara för att USA signalerar att de *troligen* kommer höja räntan så har dollarn stigit från kring 7 till 8.65 (SEK/USD) på bara några månader.
Nu skall jag inte fortsätta ned i detta ekonomiskt/politiska-diskussionshål men jag tror att deflationen vi har i Sverige nog mer beror av ett sunt konkurrensläge än att vi konsumerar för lite (med tanke på att vi har stigande tillväxt) så jag tror inte att ränteläget egentligen påverkar hushållsekonomin särskilt mycket (om du inte tar ett lån vid 0.2% tar du nog inte ett lån vid 0.05% ränta, om man säger så) annat än att skapa enorm volatilitet på valutamarknaden. Det sunda konkurrensläget med prisjakt och dess likar, samt att en stor bulk av konsumtionen flyttat till nätet är nog istället huvudanledningen på att mycket idag i Sverige är relativt billigt trots allt (om man jämför med länder i liknande situation). I det långa loppet tror jag inte att valutaförändringen spelar särskilt stor roll, man brukar hävda inom finansiering att det är lite av ett nollsummespel då det är så pass svårt att spekulera i hur den kommer att röra sig. Vill man verkligen ha den där processorn så kan man nog med relativt gott samvete köpa den i alla fall.

Visa signatur

PC CPU: Intel i7 4770K GPU: GTX 690 RAM: 16GB 1600Mhz Chassi: Obsidian 800D Moderkort: Asus Z87-Pro PSU: Corsair 1000W Kylning: H80i Monitor: 2x Dell U2711
HTPC CPU: Intel i5 4570S GPU: Radeon R7 250 Passive RAM: Low-Profile 8GB 1600Mhz Chassi: Fractal Design Node 605 Moderkort: Asus Z87i-Pro PSU: Nightjar Passive Cooling 400W Kylning: Noctua LH-9i, 2xSP120 i Chassi TV: Samsung UE55ES8005XXE

Permalänk
Skrivet av lanbonden:

Dollarn försvagas? Så länge vi har spånet Löfven i ledningen kommer den bara fortsätta stiga. Gissar på att vi kommer få se 10kr/dollar innan årsskiftet.

Global penningpolitik och vilken regering som sitter har inget alls med värderingen av kronan att göra. Starka jobbsiffror och billig olja i USA är nog mer troligt.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av qube_gbg:

jag köpte 128MB sd ram för 1500 kr för ett gäng år sedan. Det var tider det

Bah! Skulle det vara nåt? Till min Amiga 2000 köpte jag 8MB SIMM-modul (jääävligt high-tech -94) för 2500kr. Jag hade runt -90 en Amiga 500 med 512KB RAM som jag uppgraderade till 1MB, pris 2200kr DÅ, måste vara runt 4-5000kr idag.

Den där 8MB-modulen gjorde att jag hade 12MB totalt i Amigan, tror nog att jag hade södra Norrlands största internminne på en Amiga då.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av peterholm1:

Bah! Skulle det vara nåt? Till min Amiga 2000 köpte jag 8MB SIMM-modul (jääävligt high-tech -94) för 2500kr. Jag hade runt -90 en Amiga 500 med 512KB RAM som jag uppgraderade till 1MB, pris 2200kr DÅ, måste vara runt 4-5000kr idag.

Den där 8MB-modulen gjorde att jag hade 12MB totalt i Amigan, tror nog att jag hade södra Norrlands största internminne på en Amiga då.

Småpengar mot vad datorerna kostade på 8-bit tiden. Min Atari 810 diskdrive var stor som en låda och kostade vidrigt mycket. Minns inte prisen riktigt, men allt på den tiden kostade bra mycket mer än idag, så vi har väl blivit bortskämda när vi klagar att det blivit lite dyrare

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

Den är också stark jämfört med tidigare.

Den är starkare nu än vad den var för 5 år sedan. Svagare än för 15 år sedan. Starkare än för 25 år sedan. Osv.

Så frågan är, om man pratar om ändringar i valutakursen så ska man prata om den senaste tiden, som denna nyhet som nämner det senaste året, eller om något för 15 år sedan? Eller ser du nyheter som skriver "Extra! Extra! Exklusiva nyheter! Dollarkursen har ändrats sedan 1950!"?

Fast ändå inte. Den är marginellt högre än för några månader mätt i råvaror men det beror även på minskad efterfrågan i dessa varor och inte en stark valuta.

Dollarn köpte mer för fem år sedan, 15 år sedan och 25 år sedan så den poängen är helt moot och invalid.
En USD är idag 1,6cent i köpkraft av vad en 1913 dollar gav trots enorm ökning av producerad output per capita.
Att dollarn VERKAR svag är att det pågår ett valutakrig och det är ett race till botten och andra valutor devalverar snabbare än vad USA gör trots sina QE (1,2,3 och snart QE4) försök.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

En graf för de som verkar tro att svenska politiker av någon färg är att skylla på för kronans ras mot dollarn.

Fem valutor (svenska kronan, brittiska pundet, australiska dollarn, euron, och norska kronan).
Indextal är satt till 100 när regeringen Reinfelt tillträdde.
När det går upp har valutan stärkts mot dollarn, när det går ner har den försvagats.
De två vertikala linjerna visar när Reinfelt presenterade sin ombildade regering efter valet 2010 och när regeringen Lövden tillträdde.

Permalänk
Medlem

Det är alltid svårt att förenkla ekonomiska analyser.

Men något som väligt ofta stämmer bra är att lågt oljepris betyder hög dollar och tvärt om.
Här kan ni se en graf som visar dollar/olja/guld. Bocka bort guld så ser ni hur olja och dollar nästan speglar varandra på var sin sida om linjen.
I Oktober 2014 mötte dem varandra och har sen dess bytt plats.

http://www.macrotrends.net/chart/1335/dollar-gold-and-oil-chart-last-ten-years

Det vill säga vad Löven/Reinfeldt sen gör och inte gör har högst marginell betydelse.