Stark dollar höjer priserna på datorer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugligan:

Gör han kronan starkare är det lika som att dollarn skulle bli svagare. Eller har jag fel?

Nja, inte generellt, men för oss, ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av limaxophobiac:

Är juh snarare så att dollarn är stark nu och har stigit mot de allra flesta valutor i världen efter att har varit svag några år än att kronan haft något stort fall.

Kronan är har försvagats mot flera valutor och inte bara dollarn; bl.a. schweizisk franc, euron och pundet också.

I synnerhet att kronan har försvagats så mycket mot pundet grämer mig, då jag brukade importera en hel del från England tidigare.
Perioden Jan 2010-Jan 2014 låg pundet mellan 10-11 SEK/Pund.
Perioden Jan 2014-Juli 2014 låg pundet mellan 10,70-11,40 SEK/Pund.
Perioden Juli 2014-Nov 2014 låg pundet mellan 11,40-11,60 SEK/Pund.

Sen började det "politiska kaoset", och sedan Nov 2014 har pundet varit uppe och sniffat i i 13 SEK/Pund.

TLDR: Det senaste halvåret Sep 2014-Mars 2015 har pundet ökat lika mycket i pris som det gjorde under perioden Jan 2010-Nov 2014, dvs nästan 5 år

Edit: Ska förtydliga att det gäller Brittiskt Pund £, GBP.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Kul notis bara, för ett och ett halv år sedan köpte jag mitt 4770k för 2400kr vilket kan jämföras med 4790k som nu ligger på ca tusenlappen dyrare..

Visa signatur

MOBO: MSI Z97I-AC, CPU: Intel i7 4770k, RAM: Crucial BallistiX 2X8GB, GPU: Gigabyte R9 390 G1, PSU: EVGA supernova GS 650W, Chassi: Fractal Node 304, OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

Går iaf bra för mina utländska fonder. Men vad spelar det för roll när allt samtidigt blir dyrare.

Permalänk
Medlem

Ekonomi och politik på Swec, allsidigt forum!

- Nu/väntad lägre köpkraft i Sverige och redan lägre efterfrågan på export i norden/europa än nyss, dåligt för svensken och Sverige
- USA går kanon, världen vill investera i en stabil och snabbt växande ekonomi, kanon för amerikanen som får jobb och stabiliserande för övriga världen
- Olja, ej att förakta, köps in mot ett fallande priskurva medan det exporteras mot en penningmässigt ökande priskurva, kanon för amerikanen och USA

Synergier och snöbollseffekter, det är awesome för den som vill tjäna pengar och synd för den som inte hänger med och förlorar

På ett mindre globalt perspektiv; köpte servicedetaljer till sportbilen "markant" billigare från England förra våren. Denna vår är det billigare att handla inrikes. Mikroresultatet av det är att mer pengar stannar i Sverige och Englands export minskar. Ekonomier är sällan stabila för evigt

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk
Skrivet av VeryMadMeatball:

Vad har Löfven med dollarkursen att göra? Han kan kanske få kronan att gå på ett visst sätt, men han kan inte göra något åt dollarn.

Han kan la smyga ner en 20a i Obamas bröstficka

Permalänk
Medlem

Nån som kommer ihåg för några år sen, 3-4 eller nåt sånt, när det var såna galet billiga priser på framförallt DDR3 minnen? Man fick vök 16GB för under tusenlappen i vissa fall, idag ligger dom normalt på 15-1700:-
Fan, blir dyrare att leva datorliv nuförtiden!

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Får sitta med mitt 7970 tills det ruttnar om det ska fortsätta såhär! Inte sugen på mer ram heller då priserna där är sjuka! :/

Visa signatur

Chassi: Fractal Design 7 Compact TG Moderkort: ROG STRIX B550-E GAMING Processor: Ryzen 9 5900X Processorkylare: Dark Rock Pro 4 Grafikkort: Reference Radeon RX 6800XT Minnen:G.Skill Trident Z RGB 2x16 3200/14.14.14.34 SSD: WD Blue SN550 1TB Lagringsenhet: Seagate Barracuda Q1 960GB Nätagg: EVGA Supernova G2 850W Ljudkort Sound BlasterX AE-5 Tangentbord: Logitech G413 Headset: DT 990 Pro + ModMic-V4 Mus: Logitech G PRO Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Kronan är har försvagats mot flera valutor och inte bara dollarn; bl.a. schweizisk franc, euron och pundet också.

Visst har kronan försvagats, men det är framförallt dollarn och pundet som går bra för tillfälle, det beror ju även på att många länder som finanskrisen tog hårt på börjar komma tillbaka nu snarare än Sveriges regering. Om du tittar på euron så har även den tappat hårt mot dollarn (nästan lika mycket som kronan) och att Schweiz francen är (var) så hög beror på att de nyss släppte den löst efter vart kopplad till euron. Många andra valutor som gått upp som thai baht är för att de är kopplade till dollarns värde etc

Mycket foliohattar här, ekonomi är sjukt komplicerat, man brukar ofta behöva tänka lite längre innan man kläcker ur sig grejer som "så jävla dyra datorprylar nu, buu för löfven "

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adam West:

Nån som kommer ihåg för några år sen, 3-4 eller nåt sånt, när det var såna galet billiga priser på framförallt DDR3 minnen? Man fick vök 16GB för under tusenlappen i vissa fall, idag ligger dom normalt på 15-1700:-
Fan, blir dyrare att leva datorliv nuförtiden!

Intressant. Skulle snarare påstå att det går i en cirkel. Minnespriserna blev högre även pga. av en brand eller något liknande (minns tyvärr inte) så det är inte bara pga. dollarkursen.

Men hursomhelst. Innan DDR-minnen var så pass billiga som när du nämner det så var de lika dyra som nu (ungefär). Dollarkursen har legat på 10kr. Minnen för ca 3 år sedan var rekordbilliga så det var undantag snarare än regel.

Historiskt sett så verkar det alltid gå i en cirkel.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adam West:

Nån som kommer ihåg för några år sen, 3-4 eller nåt sånt, när det var såna galet billiga priser på framförallt DDR3 minnen? Man fick vök 16GB för under tusenlappen i vissa fall, idag ligger dom normalt på 15-1700:-
Fan, blir dyrare att leva datorliv nuförtiden!

Jag köpte mina 16 gig ram minne för ungefär 580 kronor för lite mer än två år sedan, skulle aldrig köpt 16 gig med dagens priser

Visa signatur

I5 9600k, Asus Prime Z390-A, 16 gig ram, Thermalright true spirit 120, Seasonic s12 620W, Gigabyte 670 4 GB, Phantek P300, Samsung 970 EVO Plus M2

www.3dhus.se

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rabiesekorre:

Går ingen nöd på mig, uppgraderade förra året när det var relativt billigt

Nehe,,,och vad får dig att tro att artikeln handlar om dig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sCaz:

- USA går kanon, världen vill investera i en stabil och snabbt växande ekonomi, kanon för amerikanen som får jobb och stabiliserande för övriga världen

Det är mycket märkligt att media förmedlar en bild av att USA går bra för den som är ekonomiskt insatt och förstår hur de mäter statistiken ser att USA inte alls går bra. De har förbättrat läget lite men det från en mycket låg nivå. Mycket långt kvar innan de går halvbra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vigge50:

Jag köpte mina 16 gig ram minne för ungefär 580 kronor för lite mer än två år sedan, skulle aldrig köpt 16 gig med dagens priser

Usch nej, själv fick man lägga ut 2600:-
För DDR4 då givetvis...*suck* vad plånboken grät.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Minsc S2:

Att den nuvarande regeringen regerar med alliansens budget har inget med erkännandet av Palestina* och Saudiavtalet* att göra, eller omvärldens syn på Sveriges ekonomiska stabilitet (pga. politiskt kaos hela hösten) att göra, men sånt här påverkar likväl. (*Jag säger inte att detta är rätt eller fel.)

Det må vara alliansens budget, men det är Socialdemokraterna och MP som satt bollen i rullning så att säga.

Haha, processorerna steg i pris långt innan tidningarna började skrjva om Saudiavtalet... någon sans får det väl vara..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Intressant. Skulle snarare påstå att det går i en cirkel. Minnespriserna blev högre även pga. av en brand eller något liknande (minns tyvärr inte) så det är inte bara pga. dollarkursen.

Men hursomhelst. Innan DDR-minnen var så pass billiga som när du nämner det så var de lika dyra som nu (ungefär). Dollarkursen har legat på 10kr. Minnen för ca 3 år sedan var rekordbilliga så det var undantag snarare än regel.

Historiskt sett så verkar det alltid gå i en cirkel.

Nej, det är sant. Är ju fler faktorer än bara $ kursen som spelar in.
10kr/$ brukar det väl bli som oftast efter att man lagt på svensk moms och skatt nuförtiden? Går ju också upp och ner så klart.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Inaktiv

Höjda priser, färre köpare. Undra vad det förloras mest på.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Höjda priser, färre köpare. Undra vad det förloras mest på.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tror det var inet som kommenterade en diskussion för ett tag sen att innan dem gjorde den senaste prishöjningen så gick dem ett tag minus för varje processor dem sålde så dem tjänar mer nu.

Visa signatur

I5 9600k, Asus Prime Z390-A, 16 gig ram, Thermalright true spirit 120, Seasonic s12 620W, Gigabyte 670 4 GB, Phantek P300, Samsung 970 EVO Plus M2

www.3dhus.se

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Segas:

Höjda priser, färre köpare. Undra vad det förloras mest på.

Skickades från m.sweclockers.com

Om man förutsätter att återförsäljarna ligger på samma marginaler (vilket inte är så säkert dock, man kan ju misstänka att när man ändå ska höja så tar man i lite extra) så borde färre köpare drabba dem mest.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakeCoke:

Det handlar ju om förhållandet mellan kronan och dollarn. Kronan har försvagats mot andra valutor också, t.ex. Euro.

Kronan har dock stärkts en del mot euron det sista. EUR/USD däremot är på riktigt låga nivåer 1,05 i skrivande stund vilket även påverkar oss. I februari låg EUR/SEK på 9,6 och idag 9,1. Dollarn har stärkts drygt 10% endast i år.

Bra tider för våra exporterande företag i alla fall så någon blir ju glad.

Visa signatur

Chassi: Define 7 TG |CPU: i9 10850K |GPU: ASUS TUF GeForce RTX 3080 OC
|MB: ASUS Z490 Maxiumus XII Hero |PSU: be quiet! 850w |CPU-kylning: Noctua NH-D15 |RAM: Crucial Ballistix 32 GB 3600mhz |SSD: Kingston A2000 1 TB & Samsung 860 EVO 1 TB |HDD: 8 TB |OS: Windows 10

Asus Essence STX II | Beyerdynamic DT 1770 PRO 250Ω

Permalänk
Avstängd

Rösta på Alliansen för billigare prylar från utlandet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cider123:

Rösta på Alliansen för billigare prylar från utlandet.

Kanske ska undvika att bli för politiska, tror och hoppas att det inte var meningen med artikeln. Om du vill ha en slogan i motsatt riktning å är det inte allt för svårt att komma på..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Det är dock ganska svårt för att Löfven skulle ha påverkat dollarn. Vi har ju regerat med Alliansens budget, och fortfarande till 19 Mars 2015. Borde man väl tacka alliansen för?

Man har lagt HELA krutet på att införskaffa TTIP (http://ttippen.se/) och då lär vi i Sverige inte må bättre av dollarn..

Nej, tacka Allianen tills den 19 mars 2015 innan ni säger något.

Tja, värdet på en valuta är ren spekulation och baseras på t.ex. stabilitet och framtidsutsikter. Löfven och hans regering har varit ansvariga för en allt annat än stabil höst/vinter med att misslyckas få igenom sin egen budget och hota med omval vilket endast har hänt en eller två gånger i Sveriges demokratiska historia. Hans agerande som statsminister är alltså en av faktorerna till minskat förtroende för Sverige, både politisk och ekonomisk stabilitet, vilket i sin tur leder till lägre värdering av vår valuta.

Samtidigt blir den amerikanska dollarn värderad högre på grund av ökat förtroende för USA då bl.a. fler jobb än väntat har skapats. Jag säger inte att Löfven är ensam ansvarig för att en dollar är ungefär 8,6 kronor i dagsläget, men han är en faktor.

Permalänk
Medlem

Jag köpte min dator, i signaturen, förra året i början av september från Komplett.
Processorn betalade jag 9490kr för, nu kostar det 10549kr... Moderkortet 200kr dyrare, kylaren 140kr dyrare, nätagget 705kr dyrare osv.. Nu kollade jag dock endast på priser hos komplett men det bådar ju inte gott för er som ska uppgradera snart.

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av mistahh:

Jag köpte min dator, i signaturen, förra året i början av september från Komplett.
Processorn betalade jag 9490kr för, nu kostar det 10549kr... Moderkortet 200kr dyrare, kylaren 140kr dyrare, nätagget 705kr dyrare osv.. Nu kollade jag dock endast på priser hos komplett men det bådar ju inte gott för er som ska uppgradera snart.

En 5960X kostar 11k själv dock

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

Haha, processorerna steg i pris långt innan tidningarna började skrjva om Saudiavtalet... någon sans får det väl vara..

Ja? Har jag skrivit något annat?

Effekerna av Saudiavtalet har vi inte börjat märka av än.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Jag kollade på Kronan mot Thai Bahten nu också. Jag var där nu i februari och växelkursen låg på ca 3,6-3,8.
Förra året när jag semestrade vid ungefär samma månad så låg växelkursen vid ca 5,0

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem

Det är Stefan och Stefan's fel

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem

Tillgång och efterfrågan gäller även för valutor. Det är den senare av de två faktorerna som styr kronan nu.

Permalänk
Medlem

Att som statsvetare läsa denna tråden var mycket roligt på sina håll. Det dribblas med teorier om att allt är regeringens eller Alliansens fel. Inget mellanläge där i mellan, och allt för få inlägg med reflektioner kring vår omvärlds påverkan på Sverige.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC