Radeon R9 390X mejslas ut i specifikationer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

De läckta prestandatesterna kanske?

Prestandatester av vem? "interna" står det, blir en skopa salt på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Var ju länge sen som drivrutinerna var ett problem för AMD. Googla på motsvarande problem för Nvidia så ser du att de finns även där. Han din kompis på Inet motiverat i sak varför hen avråder dig från att köpa AMD?

"AMD är skit" är hans argument. Dum som jag är, så har jag väl helt enkelt gått på det argumentet, och hållit mig borta från AMD (har som sagt tidigare haft problem med deras GPU:n, men det var några år sen).

AMD CPU's kostar en bråkdel av Intel's motsvarigheter. Vet ej hur dom presterer numera jämfört med Intel. Största nackdelen för mig med deras CPU's är nog mer värmen/ljudet (så var det förr iallafall).

Visa signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenixdisciple:

Dock har ju AMD varit bättre i höga resolutions ett bra tag(ej räknat med Titan korten då de inte varit för oss dödliga i kostnaden), och deras multi-skärm support har i min mening var förbannat mycket bättre än Nvidas Surround. Har försökt fått 3st 1080p skärmar att leka med mitt 780, men det fungerar ju skit i förhållande till hur enkelt det var med mina 280x crossfire jag hade innan.

Så länge som det inte finns 3 i 1 skärm lösning alltså utan kanter så ser jag ingen vits med fler än 1 skärm fast min 30" börjar kännas liten får se om det blir en 40" snart (i början av 2000 talet fanns det en skärm som var som 3 i bredd fast i en halvbåge runt en för en sådär 100k men sen har det inte dykt upp nåt intressant sen dess. (det närmaste är 21.9 skärmarna fast dom är för små man får väl helt enkelt invänta VR istället (om det nu blir nåt av det)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av AeoNES:

Under förutsättning att kortet verkligen levererar, inte blir 90 grader varmt eller har en fläkt som låter som en lövblås, då är i alla fall jag en stark spekulant.

Vad spelar det för roll om det är 90 grader varmt? Fläkten kan ju snurra långsammare då.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helllodar:

Har sagt det innan, kommer vara samma historia som 290X vs Titan.

Kommer sluta med 390X som knugen men folk kommer ändå köpa Titan X cause dunno why.

Titan var drygt ett år före...

mycket hype kring 390X, ska bli intressant och se vem som tar "tronen"

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenixdisciple:

Tekniken är ju allmänt bättre då du får in fler cluster på samma fysiska yta (mindre nm), och eftersom detta är första generationen tror jag vi kommer kunna se ännu bättre prestanda framöver och förhoppningsvis lägre strömförbrukning med.

Rykten som har visats tidigare säger att den kommer vara rätt så törstig. Nästan 50% mer än 290x. Så strömförbrukningen är ganska lik men det återstår att se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Så länge som det inte finns 3 i 1 skärm lösning alltså utan kanter så ser jag ingen vits med fler än 1 skärm fast min 30" börjar kännas liten får se om det blir en 40" snart (i början av 2000 talet fanns det en skärm som var som 3 i bredd fast i en halvbåge runt en för en sådär 100k men sen har det inte dykt upp nåt intressant sen dess. (det närmaste är 21.9 skärmarna fast dom är för små man får väl helt enkelt invänta VR istället (om det nu blir nåt av det)

21:9 kanske inte kan mäta sig med 3st skärmar med det är ju bättre än en 16:9

Visa signatur

Chassi: Hex Gear R80 CPU: i7 6950X RAM: Corsair Dominator Platinum 64GB DDR4 2800MHz Grafik: ASUS GTX 1080Ti ROG Poseidon SLI Moderkort: MSI X99A XPOWER GAMING TITANIUM Kylning: Custom loop SSD: Samsung 960 PRO 1TB Nätagg: Corsair AX1200i Ljudkort: ASUS Essence STX II Bildskärm: 55" LG OLED55B7V Keyboard: Ducky MIYA Pro Sakura

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meurik:

"AMD är skit" är hans argument. Dum som jag är, så har jag väl helt enkelt gått på det argumentet, och hållit mig borta från AMD (har som sagt tidigare haft problem med deras GPU:n, men det var några år sen).

AMD CPU's kostar en bråkdel av Intel's motsvarigheter. Vet ej hur dom presterer numera jämfört med Intel. Största nackdelen för mig med deras CPU's är nog mer värmen/ljudet (så var det förr iallafall).

Denna sida är nog inte bästa stället om du vill ha opartiska svar AMD eller nvidia idag spelar det nog ingen roll däremot så ligger amd efter på cpu sidan ordentligt ,men allt e ju en fråga om pris & vad man ska använda datorn till & vilka krav man har.
(historiskt sett så har nog AMD haft mer problem än Nvidia men känns som att dom blivit bättre)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Blir intressant om de kör något priskrig med topp modellerna nu då om de blir väldigt jämnt presterande..

Själv så klarar man sig än så länge med sitt nyligen inköpta 280 (processorn man har håller en tillbaks och vill inte trycka skiten ur mitt moderkort nu till sommaren så stannar på 3.8 ghz på min phenom II x4 955 här även om den ska orka med 1090t på 4 ghz.)

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Denna sida är nog inte bästa stället om du vill ha opartiska svar AMD eller nvidia idag spelar det nog ingen roll däremot så ligger amd efter på cpu sidan ordentligt ,men allt e ju en fråga om pris & vad man ska använda datorn till & vilka krav man har.

Får gärna skicka i PM:

Datorn är till för spelande. Behöver inte vara högsta ultra-höga inställningar (behöver inte vara 4k). Ska se snyggt ut, och gärna med hyfsat hög prestanda. Prislappen får gärna vara inom rimliga gränser.

Intel CPU med AMD GPU, borde väl funka?

Visa signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Meurik:

"AMD är skit" är hans argument. Dum som jag är, så har jag väl helt enkelt gått på det argumentet, och hållit mig borta från AMD (har som sagt tidigare haft problem med deras GPU:n, men det var några år sen).

AMD CPU's kostar en bråkdel av Intel's motsvarigheter. Vet ej hur dom presterer numera jämfört med Intel. Största nackdelen för mig med deras CPU's är nog mer värmen/ljudet (så var det förr iallafall).

deras nuvarande CPUer är inte mycket att hänga i granen men GPUerna är bra eller bättre än Nivdia de ger mer beräkningskraft ska man ha ett beräknings kort på budget så är AMD mycket bättre än Nvidia när de kommer till spel så beror det ofta vilka spela du spelar, men AMDs kort är mer prisvärda. det skiljer oftast bara 5 FPS plus minus per prisklass mellan korten och i 1080p så spelar det inte så stor roll om du väljer grönt eller rött.

Själv har jag haft mer problem med Nvidia än AMD just nu så ligger strömförbrukningen i full load till Nvidias fördel men AMD har bättre idle strömförbrukning.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meurik:

"AMD är skit" är hans argument. Dum som jag är, så har jag väl helt enkelt gått på det argumentet, och hållit mig borta från AMD (har som sagt tidigare haft problem med deras GPU:n, men det var några år sen).

AMD CPU's kostar en bråkdel av Intel's motsvarigheter. Vet ej hur dom presterer numera jämfört med Intel. Största nackdelen för mig med deras CPU's är nog mer värmen/ljudet (så var det förr iallafall).

Deras cpuer är sämre än Intels på nästan allt tyvärr. Som med mycket annat dör gamla fel sakta och amds drivrutiner var rätt dåliga men det var många år sen jag märkte av det.
Finns många som idag köper Volvo pga att den gamla 240 var en riktigt hållbar bil som aldrig dog. Så många håller kvar vid gamla fel oftast för att dom inte vågat testa nya produkter för att "dom var skit för 10 år sen och då måste dom fortfarande vara skit"

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meurik:

"AMD är skit" är hans argument. Dum som jag är, så har jag väl helt enkelt gått på det argumentet, och hållit mig borta från AMD (har som sagt tidigare haft problem med deras GPU:n, men det var några år sen).

AMD CPU's kostar en bråkdel av Intel's motsvarigheter. Vet ej hur dom presterer numera jämfört med Intel. Största nackdelen för mig med deras CPU's är nog mer värmen/ljudet (så var det förr iallafall).

Ja det var ju inget bra argument han kom med direkt. Alltså, jag kör själv med AMD som du kanske förstår. Har inga problem att spela något spel på Steam, foldar med min CPU och GPU, har inga problem med för varm hårdvara. Allt flyter på bra helt enkelt. Vad skulle incitamentet vara för mig att gå över till Intel och Nvidia? Att jag får högre poäng i olika benchmarkprogram? Att jag har för mycket pengar som jag behöver bli av med? Saken är ju den att vid praktisk användning så kommer det stora flertalet användare inte märka av någon större skillnad mellan AMD/Intel/Nvidia. Jag har för övrigt inte särskilt höga elräkningar heller för den delen, men det kan ju bero på att jag bytt elbolag, valt ett bra elavtal, gjort mig av med glödlampor osv. Hur många av de som gnäller på strömförbrukningen i datorhårdvara tror du har gjort allt det där andra FÖRST?

Permalänk
Skrivet av Meurik:

Fråga till AMD experterna:

Är AMD korten faktiskt bra numera? Länge vart en fan av nVidia korten, och dom (få) ggr jag haft AMD kort så har det bara strulat sig. Detta var några år sen senast, men ändå. Har en polare som jobbar på Inet, som ständigt avråder mig från att köpa AMD (både CPU och GPU), men då AMD brukar vara lite snällare mot plånboken, vore det intressant att eventuellt börja köra AMD i nästa burk.

Nu tänker jag inte agera expert på något vis, men jag tänker gå på vad en vän till mig berättat (han kör med AMD GPU) Enligt honom så har han än idag problem med AMDs drivrutiner. Han moddar t.ex. Skyrim väldigt mycket och har mycket problem med frysningar och totalkrascher etc. Vi gissar båda på att det är VRAM som spökar där eftersom han kör på en färdigbyggd Acer modell billigare och därmed sitter på 2GB VRAM vilket nödvändigtvis inte är alldeles tillräckligt när man kör uppemot 100 mods och CK på samma gång.

Dock handlar det där som sagt om mellansegmentet av kort. Är inte helt säker på vilket kort det är i hans burk, men han har som sagt haft lite trubbel på den fronten. Jag skulle vilja påstå att AMD i det högre segmentet har mindre problem och det jag beskrev beter sig lite som VRAM problem som jag sa, så de bättre korten idag ligger ju ofta på 3-4GB och bör alltså vara bättre utrustade för att hantera sådant innan de ger upp.

Han har dock sagt att drivrutinerna är skumma många gånger också. Jag vet också att AMD är slöare att uppdatera drivrutiner än nVidia för det mesta och att de brukar satsa på lite olika spel för att släppa optimiseringar. Dock tror jag inte att dessa drivrutinsproblem ska vara något att oroa sig för. Har själv också kört AMD på den tiden då deras drivrutiner brände upp grafikkort utan större bekymmer så jag är inte den som inte kan rekommendera AMD.

Vill du ha ett lite billigare kort, kör på det. Jämför dock tester mellan kort själv för att bilda dig en uppfattning om vilka resultat du ska förvänta dig. Som många andra sagt också är det möjligt att både 970 och 980 kommer att se prissänkningar vid utsläpp av R9 300-serien (eller vilket namnschema de nu tänker köra på) så det är svårt att förutspå exakt hur läget kommer se ut då. Själv kommer jag förmodligen att införskaffa ny dator innan släppet dessvärre så jag kan inte dra nytta av det.

Jag ber om ursäkt för den långa texten utan egentligen poäng, men jag tänkte dela med mig av min väns erfarenheter eftersom du var nyfiken.

Visa signatur

Acer Predator G3-605 - I7 4790 - 16GB DDR3 - 256+1TB - GTX 970 4GB - Logitech G402 Hyperion Fury - BenQ GL2320HDB - BenQ GL2460 - Viewsonic VX2370SMH - Das Keyboard Model S Brown - Audio-Technica AT-2020
Youtube

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meurik:

Får gärna skicka i PM:

Datorn är till för spelande. Behöver inte vara högsta ultra-höga inställningar (behöver inte vara 4k). Ska se snyggt ut, och gärna med hyfsat hög prestanda. Prislappen får gärna vara inom rimliga gränser.

Intel CPU med AMD GPU, borde väl funka?

Kolla in spelpaket från Inet ,webhallen, Komplett(eller valfri butik) jag skulle satsa på en 4 kärnig intel typ haswell k utan hypertreading sen Grafikkortet är nog det viktigaste att satsa pengar på för bra prestanda i spel
Men som sagt kolla in Butiker lösa komponenter om du vill bygga själv eller också ber du dom bygga efter ditt önskemål eller köp ett färdigt paket (ps sitter på en sandy bridge (3770K) & märker inte av särskilt stor skillnad i spel mot min andra dator med haswell (4770K)eller för den delen med mina 2 xeon (2x2687v2) i min 3e dator. Om du nöjer dig med full hd (1920x1024) så klarar mellankorten (grafik)dom flesta spel.
Däremot så e denna sida bra för att kolla in tester av grafikkort vilket grafikkort som är mest prisvärt osv (skiftar rätt ofta genom åren)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Tack för svaren alla. Förhoppningsvis fått lite mer "kött på benen", och jag ska definitivt undersöka vidare om "AMD vs Intel/nVidia" innan nästa stora inköp. Polarens "AMD är skit" argument håller inte i längden. Vet att han jobbar på Inet, men det gör inte honom automatiskt en expert på området

Visa signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kogster:

Vad spelar det för roll om det är 90 grader varmt? Fläkten kan ju snurra långsammare då.

Om det blir 90 grader varmt med en fläkt som låter som en lövblås är jag inte intresserad. Vilket jag skrev i mitt förra inlägg. Var det otydligt?

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meurik:

Fråga till AMD experterna:

Är AMD korten faktiskt bra numera? Länge vart en fan av nVidia korten, och dom (få) ggr jag haft AMD kort så har det bara strulat sig. Detta var några år sen senast, men ändå. Har en polare som jobbar på Inet, som ständigt avråder mig från att köpa AMD (både CPU och GPU), men då AMD brukar vara lite snällare mot plånboken, vore det intressant att eventuellt börja köra AMD i nästa burk.

Ingen expert, men... Innan mitt nuvarande GTX 970 har mina tre tidigare varit från AMD. Nu när jag öppnade plånboken för Nvidia blev jag istället ljugen för rätt upp i ansiktet. Har en returorder till CDON på gång och ser fram emot sommarmånaderna istället.

Min poäng är att alla har olika erfarenheter av bägge sidor. Jag har inte haft några som helst problem med AMD men blev trampad på foten av Nvidia bara efter nån månad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AeoNES:

Om det blir 90 grader varmt med en fläkt som låter som en lövblås är jag inte intresserad. Vilket jag skrev i mitt förra inlägg. Var det otydligt?

vänta tills asus och alla dem släpper sina varianter då om du inte klarar hårfönen

Visa signatur

Chassi: Hex Gear R80 CPU: i7 6950X RAM: Corsair Dominator Platinum 64GB DDR4 2800MHz Grafik: ASUS GTX 1080Ti ROG Poseidon SLI Moderkort: MSI X99A XPOWER GAMING TITANIUM Kylning: Custom loop SSD: Samsung 960 PRO 1TB Nätagg: Corsair AX1200i Ljudkort: ASUS Essence STX II Bildskärm: 55" LG OLED55B7V Keyboard: Ducky MIYA Pro Sakura

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Ja AMD korten verkar alltid prestera bättre innan släpp, sen några månader efter så är dom inte lika intressanta (undrar hur & varför)
Men toppkortet kan bli intressant

Vad menar du? När fanns det något större rykte som överskred slutresultatet? Och vadå mindre intressanta efter några månader? 7970GHz presterar närmare Titan än GTX 680 idag.

Skrivet av GarfieldPower:

Vad får er att tro detta? Sett flera som sagt samma sak.

Jag vet inte vad jag ska tro. Men vi kan räkna lite.

Titan X vs. 980
980: 2048x1,126GHz=2306
Titan: 3072x1,002GHz=3078

3078/2306=1,33

390X vs. 290X
290X: 2816x1,0=2816
390X: 4096x1,05=4300

4300/2816=1,52

Alltså, i ren teoretisk beräkningskraft så är 390X 52% snabbare än 290X, medan Titan X är 33% snabbare än GTX 980. Bara det borde göra att det blir väldigt jämnt. Men sedan får man också tänka på att medan Titan X och GTX 980 är samma generation - ja mer eller mindre allt är lika fast 50% mer av allt och lägre frekvens på Titan X - så gäller inte det 290X och 390X. Utöver dessa 52% så har 390X modernare och mycket kraftfullare minnen, och potentiellt en del arkitekturförbättringar. Vi vet inte heller hur antalet TMUs och ROPs skiljer eller kan påverka.
Så det är svårt att säga på förhand vilken som blir snabbast. Men det blir helt klart intressant oavsett vilket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stich:

Lurigt stapeldiagram, börjar inte från värdet 0 på Y-axeln.

Inte så lurigt om man ser y-axeln som procent. Det här är ju ett diagram som är normaliserad med avseende på prestandan hos 290x. Poängen med ett sånt här diagram är att rakt ut berätta exakt hur många procent bättre 390x är än 290x. Däremot kan det tyckas vara udda att jämföra grafikkort i procent, då bara procent hit och dit inte är särkilt väldefinerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AeoNES:

Om det blir 90 grader varmt med en fläkt som låter som en lövblås är jag inte intresserad. Vilket jag skrev i mitt förra inlägg. Var det otydligt?

Ja, dina antaganden är inte relevanta med varandra. Ju högre delta T man kan hålla desto mindre flöde behöver man för att uppnå samma effektöverföring.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk
Medlem

Ska kortet hålla vad det lovar så får dom allt ta bort kommatecknet på Engine Clock
Det står ju faktiskt 1,050 MHz å det e ju inte speciellt snabbt

Visa signatur

| Corsair Graphite Series 760T Arctic White | Corsair HX1200i | Gigabyte GA-AX370 Gaming K7 | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair Hydro H110i | Corsair Vengeance White LED 3200MHz 32GB | Asus Radeon RX Vega 64 Strix Gaming OC | Corsair ML140 Pro White LED (X5) | Asus BW-16D1HT (X2) | Samsung 960 Evo 500GB M.2 SSD | Samsung 850 Evo 1TB Sata SSD | Seagate Firecuda 2,5" 2TB Sata SSHD (X2) |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

hm 50-60% bättre än 290x trodde det skulle bli mer ,blir kanske Nvidia i fortsättningen då, hur är det nuförtiden räknar man 3 på 2 stream proc för att göra jämförelse Nvidia= AMD nu för tiden också ,har tappat kollen på detta eftersom AMD inte varit intressant förrän nu?

En ökning av 60% i prestanda inom samma segment har inte hänt de senaste 10åren. Normalt brukar det röra sig om uppemot 30%, som i verkligheten landar på 10-20% när allting är klart. Hoppas verkligen att de lyckas med kylningen också, då har AMD gjort allting rätt och förtjänar prestandakronan (igen).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uslingen:

Ska kortet hålla vad det lovar så får dom allt ta bort kommatecknet på Engine Clock
Det står ju faktiskt 1,050 MHz å det e ju inte speciellt snabbt

Då allt annat är skrivet på engelska så ska du nog läsa siffror på engelskt vis också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Då allt annat är skrivet på engelska så ska du nog läsa siffror på engelskt vis också.

OK Så engelsk och svensk matte skiljer sej åt då Hmmm Källa på det

Visa signatur

| Corsair Graphite Series 760T Arctic White | Corsair HX1200i | Gigabyte GA-AX370 Gaming K7 | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair Hydro H110i | Corsair Vengeance White LED 3200MHz 32GB | Asus Radeon RX Vega 64 Strix Gaming OC | Corsair ML140 Pro White LED (X5) | Asus BW-16D1HT (X2) | Samsung 960 Evo 500GB M.2 SSD | Samsung 850 Evo 1TB Sata SSD | Seagate Firecuda 2,5" 2TB Sata SSHD (X2) |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uslingen:

OK Så engelsk och svensk matte skiljer sej åt då Hmmm Källa på det

Det går inte under matte. Men där man i Sverige delar upp långa siffror med mellanslag delar man i engelskspråkiga länder med komma. Där vi använder komma använder de punkt.

Svenska: 120 000,5
Engelska: 120,000.5

Permalänk
Medlem
Skrivet av AeoNES:

Om det blir 90 grader varmt med en fläkt som låter som en lövblås är jag inte intresserad. Vilket jag skrev i mitt förra inlägg. Var det otydligt?

Det är lättare att kyla en varm än en sval komponent. Om GPU'n tillåts att arbeta i hög temperatur kan man dra fördel av det, vilket leder till lägre luftflöde = lägre ljudnivå.

Skrivet av Uslingen:

OK Så engelsk och svensk matte skiljer sej åt då Hmmm Källa på det

Ja det skiljer sig. Vad som är rätt kan man ju alltid diskutera, men i Sverige envisas vi hela tiden med att använda "komma"-tecken när vi definierar tal, vilket ofta trasslar till det. "Komma"-tecken är en separator och borde inte existera inom ett tal, däremot mellan tal.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Meurik:

"AMD är skit" är hans argument. Dum som jag är, så har jag väl helt enkelt gått på det argumentet, och hållit mig borta från AMD (har som sagt tidigare haft problem med deras GPU:n, men det var några år sen).

AMD CPU's kostar en bråkdel av Intel's motsvarigheter. Vet ej hur dom presterer numera jämfört med Intel. Största nackdelen för mig med deras CPU's är nog mer värmen/ljudet (så var det förr iallafall).

Det största problemet jag har med min AMD cpu är att moderkortet ger sisådär prestanda, dåligt chipset resulterar i att SSDn inte är lika snabb som den borde vara, dualchannel DDR3 ger ju lite mer att önska också. Vad gäller deras grafikkort så har ju ATI (innan amd köpte upp dem) funnits längre än nvidia. Att de konstant skulle varit sämre än nvidia är ju bara snicksnack, men det är ingen tvekan om att nvidia är duktiga med vad de gör.

Ska bli väldigt intressant att se de nya korten mot varandra. Är väldigt spänd på den nya minnestekniken amd använder!

Permalänk
Medlem
Skrivet av FrozTiQ:

vänta tills asus och alla dem släpper sina varianter då om du inte klarar hårfönen

Vilket jag också skrev tidigare.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz