Radeon R9 390X mejslas ut i specifikationer

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

7970 kortet som är 280x har hängt med i över 2 år och är fortfarande ett av de bästa korten på marknaden.

Ja har inte hänt så mycket där förrän nu (kul ere nörd som man är) När blir det en krympning av transistorer? kommer väl strax efter i racet här så blir både detta 390x & titan x akterseglade

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helllodar:

Har sagt det innan, kommer vara samma historia som 290X vs Titan.

Kommer sluta med 390X som knugen men folk kommer ändå köpa Titan X cause dunno why.

Under förutsättning att kortet verkligen levererar, inte blir 90 grader varmt eller har en fläkt som låter som en lövblås, då är i alla fall jag en stark spekulant.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Spännande! Hoppas kortet kan vara så pass bra eller ännu bättre än vad man kan hoppas på, det är fan dags att AMD kommer och knäpper nvidia på näsan. 390X "Ståbajsa". Dags att dra ned byxorna nu på det gröna laget och visa vart skåpet ska stå så vi kommer ifrån nvidias totala dominans och mer eller mindre valfria prissättning.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av _Merc_:

7970 kortet som är 280x har hängt med i över 2 år och är fortfarande ett av de bästa korten på marknaden.

280X är bara en sminkad 7970. Bättre att skriva att 7970 har funnits i över tre och ett halvt år! I vinter eller vårkanten nästa år kommer med all säkerhet krympningen av 390X och korten därunder.

Permalänk
Inaktiv

Känns som AMD kommer presentera den tidigare, men det är frågan om de kan det tillverkningsmässigt. Tror inte de vill ge Titan X nästan tre månaders försprång men vad kan de göra om de inte kan tillverka dem än. Finns ju också en anledning till att det dyker upp massa information från AMD dagen innan nVidia presenterar Titan X, ett konstant informationskrig Vi får se vad som händer, nästa stora eventet är ju Computex i början av juni om nu inte AMD gör ett special event innan det.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Flutters:

Trevligt att se!
Bara hoppas det presterar riktigt bra så att Nvidia kan sänka priset på GTX980.

Tror inte 980 kommer droppa mycket söder om 5k oavsett under sin livslängd tbh.

Speciellt inte då Titan X kommer som det dyra kortet, de behöver ett high-end som inte kostar månadslönen med, annars kontrar AMD med samma eller lägre pris för sitt "380x/390" som säkert kommer ligga runt samma prestanda, speciellt om det är en strippad 390x bara

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Avstängd

Lite missvisade stapel. Vad det ser ut som presterar den ungefär 60% bättre än 290x.
Tror priset blir över 10000kr på denna..TITAN X blir dess konkurrent.

r9 390 kommer konkurrera med gtx 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av AeoNES:

Under förutsättning att kortet verkligen levererar, inte blir 90 grader varmt eller har en fläkt som låter som en lövblås, då är i alla fall jag en stark spekulant.

290X levererade utan problem, drivrutinerna gjorde den ännu bättre, den tar ju 970 idag.

Kylaren var skit, men Värmen/TDP mot Titan/780 Ti med samma kylare log rätt lika.

Skrivet av makn:

Lite missvisade stapel. Vad det ser ut som presterar den ungefär 60% bättre än 290x.
Tror priset blir över 10000kr på denna..TITAN X blir dess konkurrent.

r9 390 kommer konkurrera med gtx 980

Svårt att tro det, skulle gissa att 390 konkurrerar mot cut-down Titan, man kan inte räkna 1:1 ratio med GCN 1.3 mot 1.1.
Ligger 390 omkring eller över 3k cores skulle den ta 980 utan problem.

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Helllodar:

290X levererade utan problem, drivrutinerna gjorde den ännu bättre, den tar ju 970 idag.

Kylaren var skit, men Värmen/TDP mot Titan/780 Ti med samma kylare log rätt lika.

Svårt att tro det, skulle gissa att 390 konkurrerar mot cut-down Titan, man kan inte räkna 1:1 ratio med GCN 1.3 mot 1.1.

Vi får se..menar mer att prismässigt kommer r9 390 ligga runt 5500:-. Tror r9 390 kommer prestera bättre än 980.

GTX 980 presterar egentligen inte mkt bättre än 780 Ti..5-7% ca
GTX 980 ersätter ju GTX 780 - inte 780 Ti

AMD går all in helt klart

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ase:

Ja har inte hänt så mycket där förrän nu (kul ere nörd som man är) När blir det en krympning av transistorer? kommer väl strax efter i racet här så blir både detta 390x & titan x akterseglade

och du skrev att Radeon korten vart ointressanta efter 6 månader vilket inte stämmer med tanke på Thaiti kresten eller varför inte ta 5870 som kanske är det bästa kortet som någonsin släppts för sin tid.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helllodar:

290X levererade utan problem, drivrutinerna gjorde den ännu bättre, den tar ju 970 idag.

Kylaren var skit, men Värmen/TDP mot Titan/780 Ti med samma kylare log rätt lika.

Jag tvivlar inte på prestandan alls, och jag är säker på att det kommer kompetenta eftermarknadskylare. Men kortet har inte kommit ut än, så jag väntar med jublet tills vi har fått se pålitliga tester. Det blir säkert ett riktigt monster. 290X är fortfarande ett väldigt bra kort.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Ni som klagar på staplarna kan ju börja med att kasta skit på Nvidia.

Då det var dom som började med det.

Visa signatur

ola33

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

7970 kortet som är 280x har hängt med i över 2 år och är fortfarande ett av de bästa korten på marknaden.

Över 3 år...

OnT: Jäklar vad sugen man är på att byta upp sig nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ase:

hm 50-60% bättre än 290x trodde det skulle bli mer ,blir kanske Nvidia i fortsättningen då, hur är det nuförtiden räknar man 3 på 2 stream proc för att göra jämförelse Nvidia= AMD nu för tiden också ,har tappat kollen på detta eftersom AMD inte varit intressant förrän nu?

60% är hur mycket som helst..
Skillnaden blir ungefär gtx 760 vs gtx 980
MASSIV

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

och du skrev att Radeon korten vart ointressanta efter 6 månader vilket inte stämmer med tanke på Thaiti kresten eller varför inte ta 5870 som kanske är det bästa kortet som någonsin släppts för sin tid.

Hm har inte skrivit det du säger kan hålla med om att 5870&5850 va bra kort rekkomenderade dom till vänner vid datorbygge men sen dess har det blivit Nvidia nu kanske det blir ett AMD kort igen men man får ta allt med en nypa salt när allt ie bara är spekulationer (åtminstånde på prestandan) men 390x e helt klart intressant.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Hoppas Titan X och 390X får samma pris och prestanda. Då blir det rejält priskrig mellan dem. =D

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

Får väll hoppas att Nvidia släpper först. Släpper AMD först kan jag sätta pengar på att frekvenserna kommer skruvas upp på Titan X bara för att det ska ta prestandatronen o motivera ett högre pris för 3-4 extra fps +E-penisen som följer med.

Permalänk
Medlem

Var det någon som reagerade på 8,6 TFLOPS som GPUn ska klara? Jämför detta med Titan Xs 6,2 TFLOPS.

Borde inte detta med den betydligt snabbare minnet innebära att AMD knäcker Nvidia med hästlängder denna omgång?

Oavsett vilket, riktigt fint år för hårdvara.

Ge mig valfritt av dessa kort och Doom4

Visa signatur

Överdrivet snabb handvevad "1+1"-kalkylator..

Permalänk
Medlem

"I vad som ser ut att vara interna prestandatester presterar nykomlingen 50–60 procent bättre än föregångaren Radeon R9 290X i"

Jaha.. Är det så är det lysande.

Men.. under vilka premisser gäller detta? Med den snabbaste processorn på marknaden? Lite då och då i vissa spel?

Hur tänker dom som säger så här?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ola33:

Ni som klagar på staplarna kan ju börja med att kasta skit på Nvidia.

Då det var dom som började med det.

Nu skall vi inte beskylla Nvidia för att vara de första att försöka förvilla konsumenterna med felaktigt presenterad statistik.

"There are three kinds of lies: lies, damned lies, and statistics."
Benjamin Disraeli (1804-1881)

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

7970 kortet som är 280x har hängt med i över 2 år och är fortfarande ett av de bästa korten på marknaden.

Tre år är det faktiskt

Visa signatur

Dator1: Chassi Silverstone Fortress II : Cpu AMD Ryzen 7 1700 @ 3.85 GHz : GPU Sapphire R9 390 Nitro (backplate) : MB ASUS Crosshair VI Hero : Ram G.Skill 3200CL14 2x16 @ 1.35V 2933 MHz CL14 : SSD totalt ~2.5 TB : HDD totalt 6 TB
http://hwbot.org/user/oggy_dz2/

Permalänk
Medlem

"Fullständigt stöd för DirectX 12, OpenGL 4.5 och Mantle"
Skulle 290 inte ha stöd för DirectX 12? Fullständigt stöd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av awe m:

Var det någon som reagerade på 8,6 TFLOPS som GPUn ska klara? Jämför detta med Titan Xs 6,2 TFLOPS.

Borde inte detta med den betydligt snabbare minnet innebära att AMD knäcker Nvidia med hästlängder denna omgång?

Oavsett vilket, riktigt fint år för hårdvara.

Ge mig valfritt av dessa kort och Doom4

Compute performance /= Gaming performance

Visa signatur

5800X3D, ASUS TUF 4080 , 32 GB G.SKILL Tridentz 3600cl16, Gigabyte x570 wifi pro, Samsung 960 EVO 512GB, Corsair SF750, Xtia Xproto-L

Permalänk

Om dessa prestandasiffrorna stämmer ser det ruggigt bra ut! Specifikationerna på kortet är grymt imponerande också.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

blir nog ett köp för mitt 660 har lite problem med 3440 x 1440 upplösningen

Visa signatur

Chassi: Hex Gear R80 CPU: i7 6950X RAM: Corsair Dominator Platinum 64GB DDR4 2800MHz Grafik: ASUS GTX 1080Ti ROG Poseidon SLI Moderkort: MSI X99A XPOWER GAMING TITANIUM Kylning: Custom loop SSD: Samsung 960 PRO 1TB Nätagg: Corsair AX1200i Ljudkort: ASUS Essence STX II Bildskärm: 55" LG OLED55B7V Keyboard: Ducky MIYA Pro Sakura

Permalänk
Medlem

Fråga till AMD experterna:

Är AMD korten faktiskt bra numera? Länge vart en fan av nVidia korten, och dom (få) ggr jag haft AMD kort så har det bara strulat sig. Detta var några år sen senast, men ändå. Har en polare som jobbar på Inet, som ständigt avråder mig från att köpa AMD (både CPU och GPU), men då AMD brukar vara lite snällare mot plånboken, vore det intressant att eventuellt börja köra AMD i nästa burk.

Visa signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Ase:

Hm har inte skrivit det du säger kan hålla med om att 5870&5850 va bra kort rekkomenderade dom till vänner vid datorbygge men sen dess har det blivit Nvidia nu kanske det blir ett AMD kort igen men man får ta allt med en nypa salt när allt ie bara är spekulationer (åtminstånde på prestandan) men 390x e helt klart intressant.

Dock har ju AMD varit bättre i höga resolutions ett bra tag(ej räknat med Titan korten då de inte varit för oss dödliga i kostnaden), och deras multi-skärm support har i min mening var förbannat mycket bättre än Nvidas Surround. Har försökt fått 3st 1080p skärmar att leka med mitt 780, men det fungerar ju skit i förhållande till hur enkelt det var med mina 280x crossfire jag hade innan.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

45% mer beräkningsenheter och 5% högre klock och presterar BARA 50-60% bättre..... Alltså är det inte nån ny teknik förutom med minnet som gör att det presterar bättre utan bara att det är fler beräkningsenheter.

Eller missar jag nått?

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Hcz:

45% mer beräkningsenheter och 5% högre klock och presterar BARA 50-60% bättre..... Alltså är det inte nån ny teknik förutom med minnet som gör att det presterar bättre utan bara att det är fler beräkningsenheter.

Eller missar jag nått?

Tekniken är ju allmänt bättre då du får in fler cluster på samma fysiska yta (mindre nm), och eftersom detta är första generationen tror jag vi kommer kunna se ännu bättre prestanda framöver och förhoppningsvis lägre strömförbrukning med.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meurik:

Fråga till AMD experterna:

Är AMD korten faktiskt bra numera? Länge vart en fan av nVidia korten, och dom (få) ggr jag haft AMD kort så har det bara strulat sig. Detta var några år sen senast, men ändå. Har en polare som jobbar på Inet, som ständigt avråder mig från att köpa AMD (både CPU och GPU), men då AMD brukar vara lite snällare mot plånboken, vore det intressant att eventuellt börja köra AMD i nästa burk.

Var ju länge sen som drivrutinerna var ett problem för AMD. Googla på motsvarande problem för Nvidia så ser du att de finns även där. Har din kompis på Inet motiverat i sak varför hen avråder dig från att köpa AMD?