Radeon R9 390X mejslas ut i specifikationer

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av HenKenny:

Hoppas att AMD inte gör om misstaget med referenskylaren på 290(x).

Hade de skippat den helt och bara kört med tredjepartskylare så hade de inte fått ett så dåligt rykte om att 290(x) är så jäkla varmt. Ja, det drar lite mer än motsvarande Nvidia, men folk förstår inte skillnaden mellan temperatur och värmeutveckling. Det överdrivs något fruktansvärt i forum, YouTube och andra ställen, tyvärr.

Det tråkiga med detta är att entusiaster som ska vattenkyla då inte kan köpa ett billigt referenskort och byta ut den kylaren

Det bra är att de inte får ett sånt jäkla buzz om att deras kort är varma.

Jag tror och hoppas att det är detta de siktar på, i och med att de verkar ha en "egenutvecklad" vattenkylning på nån variant av high-end korten på g igen.

En intressant idé hade ju faktiskt kunnat vara att sälja kort billigt UTAN kylare för dem som ändå tänkt slänga den det första dem gör. Lustigt att man aldrig sett det faktiskt. EVGA säljer ju iofs färdiga lösningar med vattenblock redan monterat, men det är inte riktigt samma sak.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

En ökning av 60% i prestanda inom samma segment har inte hänt de senaste 10åren. Normalt brukar det röra sig om uppemot 30%, som i verkligheten landar på 10-20% när allting är klart. Hoppas verkligen att de lyckas med kylningen också, då har AMD gjort allting rätt och förtjänar prestandakronan (igen).

Precis vad jag tänkte skriva, när jag ser andra som skriver "bara 60%" så förstår man ganska snabbt att de inte varit i gamet så länge.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Så det verkar stämma att toppmodellen får 640GB/s i bandbredd mot grafikminnet. Jag gillar det, AMD's satsning på ny teknologi på minnesfronten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

"I vad som ser ut att vara interna prestandatester presterar nykomlingen 50–60 procent bättre än föregångaren Radeon R9 290X i"

Jaha.. Är det så är det lysande.

Men.. under vilka premisser gäller detta? Med den snabbaste processorn på marknaden? Lite då och då i vissa spel?

Hur tänker dom som säger så här?

Inga större premiser förutom att testet var i UHD, dvs 4K - skillnaden är troligen mindre i 1080p. Men detta kortet krossar 1080p upplösningar och behöver inte vara prisvärd där, utan detta är ett kort som ska användas vid monster upplösningar (tex eyefinity) med höga inställningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

Titan var drygt ett år före...

mycket hype kring 390X, ska bli intressant och se vem som tar "tronen"

Ja och 290x var ju menad att gå emot GTX 780 (tror jag)... Som är bättre/likvärdig än/med 290x. Inte Titan, lol. Så himla mycket Nvidia hat i tråden holy shit.

Liksom:

Skrivet av ola33:

Ni som klagar på staplarna kan ju börja med att kasta skit på Nvidia.

Då det var dom som började med det.

What? Hur är det en ursäkt till vad AMD gör?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte Z490M Gaming X CPU: i5 10600k @ 4,9ghz CPU kylare: Corsair H60v3 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 2933 mhz Nätagg: Antec HCG Gold 750W Lagring: Samsung 250gb SSD + M.2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Fractal Design Focus G Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

Får se nu, om man nu ska hosta upp massor med pengar, hostar man då upp pengarna för ett som kör sli och är snäppet snabbare eller det som är lite långsammare men aldrig får sli/cf problem?

Inte riktigt 100 på vilket kort du refererar till var i din text men det verkar som om du tolkar 390X som ett tvåGPUkort (a'la 295X) till skillnad från Titan X som skulle vara singelkrets? Om jag tolkar dig rätt så har du ju fel - det här är två singelGPU kort mot varandra.
Sedan kör jag två 7870 i cfx (inte sli) och har aldrig haft några som helst problem. Just den biten känns det som AMD har löst nu och bägge lagen är nog ungefär lika bra idag och en faktor som inte skall behöva avgöra vilken tillverkare man väljer.

Visa signatur

Fractal Define R4 / MSI B550 MPG Gaming+ / Ryzen 5 5600G / 32 GB DDR4 @3600MHz / Crucial RealSSD C300 128 GB / MSI 6800 XT 16 GB@2560x1440 / CM Silent Pro M850W / Lurar: Roccat Elo Air / Mus: Roccat Kone / HTC Vive

Permalänk
Skrivet av Tobberoth:

Är det med eller utan överklockning? Det är ungefär samma temperatur som mitt gtx 970 (överklockat) går upp i, så det får man ju påstå vara imponerande. Tycker man läst överallt att 2xx serien går upp mot 90 grader när man spelar, är Gigabytes kylare verkligen så mycket bättre, eller är det helt enkelt vanligare att folk kör referenskylare på AMD kort?

Det är utan överklockning, min kompis referens går upp i 90 grader ganska snabbt, men mitt windforce håller sig vid 65 med "systemfläktarna" på lite högre varv, men den låter inte som en rymdskepp Jag hade Gigabyte 7950 Windforce innan med och var väldigt nöjd med tempen där med.
Då har jag ändå ett litet Node 304

Visa signatur

-[Asus Prime z590]-|- [Intel Core 11600k]-|-[Corsair Hydro H100i]-|-[Aorus rtx 3070 Master]-|-[Corsair 16GB 3600Mhz]-|-[Corsair LL120 RGB 120mm]-|-[Fractal Design Define 7 Compact]-
Aoc 32" 144Hz 1ms-[Logitech G502 HeroAsus Rog strix Scope Deluxe TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av WardonE:

Ja och 290x var ju menad att gå emot GTX 780 (tror jag)... Som är bättre/likvärdig än/med 290x. Inte Titan, lol. Så himla mycket Nvidia hat i tråden holy shit.

Prismässigt var 290x billigare än 780 vid lansering och presterade bättre. Det ledde till att Nvidia skar bort nästan en tredjedel av priset på 780 och släppte 780 Ti. 290 utan x presterade länge närmast identiskt med 780 i 1080p och lite bättre i högre upplösningar. Idag så är 290x långt före 780, snarare närmare 780 Ti.

Vid lanseringen av 290x:

1080p:

Dold text

1440p:

Dold text

Idag:

1080p:

Dold text

1440p:

Dold text
Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakeCoke:

Prismässigt var 290x billigare än 780 vid lansering och presterade bättre. Det ledde till att Nvidia skar bort nästan en tredjedel av priset på 780 och släppte 780 Ti. 290 utan x presterade länge närmast identiskt med 780 i 1080p och lite bättre i högre upplösningar. Idag så är 290x långt före 780, snarare närmare 780 Ti.

Vid lanseringen av 290x:

1080p:

1440p:

Idag:

1080p:

1440p:

När man ser testerna du länkar till här så ser man att R9 290X korten har varit väldigt bra kort, och är fortfarande. Kul att se jämförelsen också med dåtidens och dagens drivers. Som jag misstänkte och skrev när dom va nya så skulle dom bli en del snabbare med drivrutinerna. 390X blir ett teknologiskt monster i vanlig ordning! Tror tom Titan X får det svettigt mot det kortet. Återstår också att se om Titan X har inaktiverade kluster som Titan hade när det kom.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xyborg:

En intressant idé hade ju faktiskt kunnat vara att sälja kort billigt UTAN kylare för dem som ändå tänkt slänga den det första dem gör. Lustigt att man aldrig sett det faktiskt. EVGA säljer ju iofs färdiga lösningar med vattenblock redan monterat, men det är inte riktigt samma sak.

Med största sannolikhet pga. garantiskäl.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Tumnus:

Med största sannolikhet pga. garantiskäl.

Njae, förvisso. Men flera tillverkare (bland annat tidigare nämnda EVGA) tillåter ju konsumenter att byta kylare med bibehållen garanti.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

hm 50-60% bättre än 290x trodde det skulle bli mer ,blir kanske Nvidia i fortsättningen då, hur är det nuförtiden räknar man 3 på 2 stream proc för att göra jämförelse Nvidia= AMD nu för tiden också ,har tappat kollen på detta eftersom AMD inte varit intressant förrän nu?

Hur mycket bättre måste ett AMD kort än Nvidia för att du ska köpa det? Måste det var dubbelt så bra som Nvidias och kosta hälften så mycket eller? Det räcker inte med bara bättre och billigare utan det måste läggas till ett superlativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Njae, förvisso. Men flera tillverkare (bland annat tidigare nämnda EVGA) tillåter ju konsumenter att byta kylare med bibehållen garanti.

Det stämmer mycket riktigt, men det är långt ifrån alla som verkligen tar bort kylaren, många vill bara ha möjligheten att kunna göra - och det vet konsumenterna och köper då EVGA's kort av denna anledning oavsätt om man verkligen byter kylare eller inte. Detta vet självklart EVGA och de har ju sannolikt övervägt kostnaden att kort kan gå sönder oftare än vanligt av underliggande anledning att folk eventuellt byter kylare, men att det är värt de extra kort de lyckas sälja med en mer komplett garanti på sina kort.

Skulle däremot EVGA släppa ett "naket" kort, dvs utan förmonterad kylare, så kommer detta kort självklart att lämmnas in på garanti/reparation oftare eftersom folk kommer/måste pilla med kortet för att sätta dit en kylare, detta innebär ju avsevärt högre risker än om en nästintill felfri EVGA personal/maskineri gör det själva. Vilket i sin tur innebär att detta nakna kort behöver ha ett högre pris för att motivera fler reklamationer än vanliga kort och detta innebär antagligen en priskillnad mellan kort med förmonterad kylare och nakna kort är så liten att anledning med ett naket kort inte är motiverbart.

Därav så gör ju tillverkare som EVGA att de släpper kort med förmonterade vattenblock istället som löser detta problem. Jag skulle vilja påstå att vi aldrig kommer få se nakna kort, däremot så tror jag att slutna vattenkylningssystem för grafikkort så som AMD's referens lösning för deras R9 295X kommer bli en vanligare lösning istället.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pudeln:

Hur mycket bättre måste ett AMD kort än Nvidia för att du ska köpa det? Måste det var dubbelt så bra som Nvidias och kosta hälften så mycket eller? Det räcker inte med bara bättre och billigare utan det måste läggas till ett superlativ.

vilka parametrar räknar du när du säger att ett kort är bättre än en annat?

Permalänk
Inofficiell ambassadör

10721a;15293505]Det stämmer mycket riktigt, men det är långt ifrån alla som verkligen tar bort kylaren, många vill bara ha möjligheten att kunna göra - och det vet konsumenterna och köper då EVGA's kort av denna anledning oavsätt om man verkligen byter kylare eller inte. Detta vet självklart EVGA och de har ju sannolikt övervägt kostnaden att kort kan gå sönder oftare än vanligt av underliggande anledning att folk eventuellt byter kylare, men att det är värt de extra kort de lyckas sälja med en mer komplett garanti på sina kort.

Skulle däremot EVGA släppa ett "naket" kort, dvs utan förmonterad kylare, så kommer detta kort självklart att lämmnas in på garanti/reparation oftare eftersom folk kommer/måste pilla med kortet för att sätta dit en kylare, detta innebär ju avsevärt högre risker än om en nästintill felfri EVGA personal/maskineri gör det själva. Vilket i sin tur innebär att detta nakna kort behöver ha ett högre pris för att motivera fler reklamationer än vanliga kort och detta innebär antagligen en priskillnad mellan kort med förmonterad kylare och nakna kort är så liten att anledning med ett naket kort inte är motiverbart.

Därav så gör ju tillverkare som EVGA att de släpper kort med förmonterade vattenblock istället som löser detta problem. Jag skulle vilja påstå att vi aldrig kommer få se nakna kort, däremot så tror jag att slutna vattenkylningssystem för grafikkort så som AMD's referens lösning för deras R9 295X kommer bli en vanligare lösning istället.
[/QUOTE]

Det har du iofs alldeles rätt i, bra poänger. För övrigt tycker jag att 295X ser för jävla sexigt ut. Jag hoppas på en lösning liknande denna, men kanske med den 140-rad till 390X - gör dem en tyst och effektiv sådan så kommer jag iaf hänga på låset på release-dagen.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Avstängd
Skrivet av retro123:

vilka parametrar räknar du när du säger att ett kort är bättre än en annat?

Skulle nog tro prestanda? Att fnysa åt 60% med orsaken "Inte mer?" får ju en att undra vad som krävs för att man ska välja bort ett kort för ett annat om man söker efter en uppgradering. Kan inte ens minnas när ett kort mellan två olika generationer presterade så pass mycket bättre än föregångaren. Inte ens HD5870 presterade ens i närheten så bra över sin föregångare HD4870 och det kortet är nog ett av de bästa som gjorts. Det tillsammans med 9800.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Inte ens HD5870 presterade ens i närheten så bra över sin föregångare HD4870 och det kortet är nog ett av de bästa som gjorts. Det tillsammans med 9800.

Vilket 9800 menar du? Snackar vi Nvidia eller ATI? Jag gissar att du menar ATI (eftersom du pratade om ATI tidigare mm), men jag tänkte bara att det finns andra som inte känner till de äldre grafikkortsgenerationerna lika bra och som gärna hade velat veta mera

ATI's 9000-serie (R300) gick ju upp emot Nvidias kompetenta 4000-serie (till en början) och sen mot deras totalt värdelösa FX-serie. Det fanns ju inget annat än pisk för Nvidia att få Efter det kom ju den väldigt kompetenta 6000-serien, och alla fortsatta trevligheter Motför FX-serien har väl Nvidia inte haft någon större generationsflopp, haha.

Permalänk

Kan verkligen tänka mig att det blir ett AMD kort i min framtida dator. Mitt första AMD-kort.
Men jag har en fråga till er här och det är hur det ligger till med AMD på CPU-fronten? Har inte haft så mycket koll nämligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusNeuman:

Kan verkligen tänka mig att det blir ett AMD kort i min framtida dator. Mitt första AMD-kort.
Men jag har en fråga till er här och det är hur det ligger till med AMD på CPU-fronten? Har inte haft så mycket koll nämligen.

AMD ligger tyvärr lite för långt bakom på CPU-fronten för att det ska vara värt för entusiaster och oss som kräver mer av våra system. AMD har väldigt trevliga APU's och processorer för socket FM2+, men deras AM3+ ligger väldigt långt efter Det är nog bäst att du väntar tills 2016 då AMD släpper sin Zen-arkitektur, då får vi hoppas på mirakelhopp och att AMD tar igen! Om du vill veta lite mer exakt varför AMD hamnade efter på grund av deras Bulldozer design så kan jag peka mot lite trevlig läsning eller summera det lite snabbt ^^

Jag rekommenderar endast AM3+ då jag hittar delar riktigt billigt. Jag fick min FX8350 och Asus Formula V AM3+ för ca 2000 kr totalt då de var nya (genom trevliga deals online). Har man inte pengar för Intel så är AMD väldigt trevligt

På grafikkortsfronten är AMD väldigt starka enligt mig. R9 280X (gamla goda 7970GHZ), och sen R9 290 De är trevliga kort, och det finns få alternativ som slår dem i price/performance. Jag brukar rekommendera AMD över Nvidia eftersom de har väldigt förmånliga eftermarknadspriser, samt är oftast billigare i butik. Det går till och med att hitta R9 295X2 för relativt vettiga priser, vilket också är det bästa man kan klämma in på ett MITX kort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluffarn:

AMD ligger tyvärr lite för långt bakom på CPU-fronten för att det ska vara värt för entusiaster och oss som kräver mer av våra system. AMD har väldigt trevliga APU's och processorer för socket FM2+, men deras AM3+ ligger väldigt långt efter Det är nog bäst att du väntar tills 2016 då AMD släpper sin Zen-arkitektur, då får vi hoppas på mirakelhopp och att AMD tar igen! Om du vill veta lite mer exakt varför AMD hamnade efter på grund av deras Bulldozer design så kan jag peka mot lite trevlig läsning eller summera det lite snabbt ^^

Jag rekommenderar endast AM3+ då jag hittar delar riktigt billigt. Jag fick min FX8350 och Asus Formula V AM3+ för ca 2000 kr totalt då de var nya (genom trevliga deals online). Har man inte pengar för Intel så är AMD väldigt trevligt

På grafikkortsfronten är AMD väldigt starka enligt mig. R9 280X (gamla goda 7970GHZ), och sen R9 290 De är trevliga kort, och det finns få alternativ som slår dem i price/performance. Jag brukar rekommendera AMD över Nvidia eftersom de har väldigt förmånliga eftermarknadspriser, samt är oftast billigare i butik. Det går till och med att hitta R9 295X2 för relativt vettiga priser, vilket också är det bästa man kan klämma in på ett MITX kort

295x2 hittar man för 7kkr och jag säger från första hands användning, underbart kort.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

295x2 hittar man för 7kkr och jag säger från första hands användning, underbart kort.

Låter som ett väldigt trevligt köp för 7000 kr:) Det var ett väldigt långt tag sedan jag lekte med SLI/CF, och jag kan erkänna att jag aldrig riktigt använt det då det är absolut nyaste (alltid kört med äldre kort). Det är inga märkbara nackdelar med kortet? Coilwhine, skrymmande design med vattenkylaren, ojämn prestanda, problem med drivers osv? Jag tänkte att det vore trevligt att höra första hand från en som äger kortet själv ^^

Permalänk
Skrivet av Fluffarn:

AMD ligger tyvärr lite för långt bakom på CPU-fronten för att det ska vara värt för entusiaster och oss som kräver mer av våra system. AMD har väldigt trevliga APU's och processorer för socket FM2+, men deras AM3+ ligger väldigt långt efter Det är nog bäst att du väntar tills 2016 då AMD släpper sin Zen-arkitektur, då får vi hoppas på mirakelhopp och att AMD tar igen! Om du vill veta lite mer exakt varför AMD hamnade efter på grund av deras Bulldozer design så kan jag peka mot lite trevlig läsning eller summera det lite snabbt ^^

Jag rekommenderar endast AM3+ då jag hittar delar riktigt billigt. Jag fick min FX8350 och Asus Formula V AM3+ för ca 2000 kr totalt då de var nya (genom trevliga deals online). Har man inte pengar för Intel så är AMD väldigt trevligt

På grafikkortsfronten är AMD väldigt starka enligt mig. R9 280X (gamla goda 7970GHZ), och sen R9 290 De är trevliga kort, och det finns få alternativ som slår dem i price/performance. Jag brukar rekommendera AMD över Nvidia eftersom de har väldigt förmånliga eftermarknadspriser, samt är oftast billigare i butik. Det går till och med att hitta R9 295X2 för relativt vettiga priser, vilket också är det bästa man kan klämma in på ett MITX kort

Misstänkte att de låg lite långt bakom, läser gärna mer om varför. Helst i videoform då det är gött o lyssna på under tiden man gör annat, om du har det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusNeuman:

Misstänkte att de låg lite långt bakom, läser gärna mer om varför. Helst i videoform då det är gött o lyssna på under tiden man gör annat, om du har det.

Det finns en bra artikel att läsa om du vill veta varför deras CMT satsning var dålig, och den finns här Det står också lite generellt om arkitekturen här och det är väldigt enkel och trevlig läsning En annan anledning att AMD är lite efter (förutom att de inte har ens NÄRA pengar att röra sig med likt Intel) är för att de satsade på kompatibilitet. I slutändan blev deras chipset helt enkelt väldigt utdaterad/dålig vilket var ett direkt resultat av processorernas bakåtkompatibilitet. Dessutom har Intel väldigt mycket bättre minneshantering internt i CPU'n med väldigt mycket lägre latenser.

Det finns ett flertal anledningar varför AMD hamnade på bakkanten, men deras satsning på CMT (hur de utförde det, det kostade på tok för mycket kisel )är troligen det största felsteget som resulterade i mest förlorad prestanda.