Autopriser.net vilket skämt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JSvanberg:

så alla kan tanka bensin men skita i att betala? förstår inte hur du resonerar, ts har ju använt deras tjänst, sen komma hit o gnälla för att inte ts har läst avtalet.

Än så länge (som ja har förstått det) har han bara sagt att han vill köpa bensinen, inte faktiskt tankat. Liten men viktig skillnad.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av baxee:

Satt och slösurfade på mobilen och googlade efter bilens värde för att kolla av nyfikenhet. Gick in på några och denna stod längst upp som annons på google. Gick in på sidan utan att tänka på det och skrev bara in regnnr och mail osv, tänkte att jag skrev in regnr för att de skulle få någon automatiskt vad bilen är värd ungefär och tryckte nästa, stänger ner och tänker inte mer på det först mailet kommer.

"The car valuation service has been fully performed on car number REGNR. According to EU Directive 2011/83/EU, in respect of distance and off-premises contracts, a withdrawal right is not provided for service contracts after the service has been fully performed if the performance has begun with the consumer’s prior express consent, and with the acknowledgement that he will lose his right of withdrawal. You will receive the documents for your valuation soon. The price for valuation is 75 Euro including all expenses. If you have any questions you can contact us via this e-mail address. You will receive a valuation certificate along with an invoice for the performed service. The invoice must be paid 10 days after it is issued. With best regards, autopriser.net"

Helt sjukt att man kan bli betalningskyldig utan att skriva in kort, personnr, eller vad som helst.

Mailade direkt efter att jag inte vill att de ska göra en valuation m.m men antar att jag kommer bli tvungen, pallar inte inkasso tjaffs m.m

Någon som har erfarenheter om detta?

§12 The service can be cancelled until it has been performed by clicking on this link: cancel . In order to provide a fast way to withdraw from the service order, the valuation can not be cancelled via e-mail, since there is a risk that the email will not be read before the service has been performed. Clicking the link above assures the blocking of the valuation work until it has been performed.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av baxee:

Satt och slösurfade på mobilen och googlade efter bilens värde för att kolla av nyfikenhet. Gick in på några och denna stod längst upp som annons på google. Gick in på sidan utan att tänka på det och skrev bara in regnnr och mail osv, tänkte att jag skrev in regnr för att de skulle få någon automatiskt vad bilen är värd ungefär och tryckte nästa, stänger ner och tänker inte mer på det först mailet kommer.

"The car valuation service has been fully performed on car number REGNR. According to EU Directive 2011/83/EU, in respect of distance and off-premises contracts, a withdrawal right is not provided for service contracts after the service has been fully performed if the performance has begun with the consumer’s prior express consent, and with the acknowledgement that he will lose his right of withdrawal. You will receive the documents for your valuation soon. The price for valuation is 75 Euro including all expenses. If you have any questions you can contact us via this e-mail address. You will receive a valuation certificate along with an invoice for the performed service. The invoice must be paid 10 days after it is issued. With best regards, autopriser.net"

Helt sjukt att man kan bli betalningskyldig utan att skriva in kort, personnr, eller vad som helst.

Mailade direkt efter att jag inte vill att de ska göra en valuation m.m men antar att jag kommer bli tvungen, pallar inte inkasso tjaffs m.m

Någon som har erfarenheter om detta?

The valuation begins after you have filled in all fields on the first page, have accepted our conditions and clicked on the order-button. The right of withdrawal is lost when the valuation has been fully performed. The price for valuation is 75 Euro and you acknowledge that this is a service with an obligation to pay.'

listan kan göras lång...

står ju, "när du har accepterat våra villkor och klickat på beställnings knappen, hur kan det misstolkas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JSvanberg:

§12 The service can be cancelled until it has been performed by clicking on this link: cancel . In order to provide a fast way to withdraw from the service order, the valuation can not be cancelled via e-mail, since there is a risk that the email will not be read before the service has been performed. Clicking the link above assures the blocking of the valuation work until it has been performed.

Tvivlar stakt på att det där är tillåtet faktiskt. Men det viktigaste är, hör med någon som kan. Inte jag, inte den bittra mannen ovan. Vad han än skriver.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JSvanberg:

Du må have skrevet fejl, bilen eller telefonnummer findes ikke i vores system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av baxee:

saay what now?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SamuelSvensson:

Tvivlar stakt på att det där är tillåtet faktiskt. Men det viktigaste är, hör med någon som kan. Inte jag, inte den bittra mannen ovan. Vad han än skriver.

kanske inte tillåtet i Sverige, men i Estland kanske.

Och jag är inte bitter, men när ska folk lära sig? år 2015 och folk förskottsbetalar på blocket, folk tror att få bilen värderad är gratis, and so on...

Skrivet av baxee:

?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JSvanberg:

Och jag är inte bitter, men när ska folk lära sig? år 2015 och folk förskottsbetalar på blocket, folk tror att få bilen värderad är gratis, and so on...

Men när du handlar från Sverige gäller väl Sveriges lagar oavsett?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JSvanberg:

Där har vi nyckelordet, kanske. Och så konstigt tycker ja nog inte en gratis värderingstjänst är, finns flera. Hör med någon som kan. Godnatt.

Permalänk
Avstängd

saay what now?

Skrivet av JSvanberg:

Stod så när jag försökte trycka in det i deras cancel system som någon ovan skrev.

Permalänk
Medlem
Skrivet av baxee:

Stod så när jag försökte trycka in det i deras cancel system som någon ovan skrev.

En detalj värd att nämna

Permalänk
Medlem
Skrivet av JSvanberg:

Men om jag rent hypotetiskt skulle skriva in en polares telefonnummer och mail här, skulle han då bli skyldig att betala det? Denna sidan är ju råskum men som du också säger tror jag tyvärr att TS sitter i en jobbig sits här.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Avstängd
Skrivet av baxee:

jo jag skrev det, men det ska göras innan tjänsten är fullbordad, eller innan 24 timmar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MuLLvaD3n:

Men om jag rent hypotetiskt skulle skriva in en polares telefonnummer och mail här, skulle han då bli skyldig att betala det? Denna sidan är ju råskum men som du också säger tror jag tyvärr att TS sitter i en jobbig sits här.

jo det håller jag med om, vem som helst kan värdera någon annans bil.

Permalänk
Avstängd

Där har vi nyckelordet, kanske. Och så konstigt tycker ja nog inte en gratis värderingstjänst är, finns flera. Hör med någon som kan. Godnatt.

länka fem stycken om det finns så många

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JSvanberg:

jo jag skrev det, men det ska göras innan tjänsten är fullbordad, eller innan 24 timmar.

Har absoult inte gått 24timmar sedan och har inte fått någon värdering

Skrivet av JSvanberg:

Hej Ardian,

Om du direkt har skrivit till företaget att du ångrar dig, behöver du inte betala.
Enligt lag kan man ångra köpet av en tjänst om tjänsten inte är fullständig utfört än och om tjänsten påbörjades med ditt samtycke samt du har medgett att din ångerrätt går förlorad om tjänsten fullföljs. Har du ångrat dig innan du fick värderingen, så har du ångrat dig i tid och avtalet hävs.

Får du en faktura, måste du bestrida fakturan. Får du ett inkassokrav, måste du bestrida igen till inkassobolaget. Då är det bra om du bifogar ditt mejl, där du ångrar köpet och det mejlet, där du bestrider kravet till företaget.

Med vänlig hälsning,

Iwona Juridisk rådgivare
2 månader sedan Rapportera olämpligt innehåll

Skrivet av JSvanberg:

Mr know it all ;XD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av baxee:

Har absoult inte gått 24timmar sedan och har inte fått någon värdering

ja då är det lugnt, gäller bara att läsa avtalet/villkor.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av baxee:

Mr know it all ;XD

va? nu hänger jag inte med, jag bad honom att länka fem stycken eftersom han säger att finns så många, varför är jag, mr know it all?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JSvanberg:

va? nu hänger jag inte med, jag bad honom att länka fem stycken eftersom han säger att finns så många, varför är jag, mr know it all?

du har använt deras tjänst, utan att läsa deras villkor, fattar inte vad som är problemet? bara att betala.

Tänkte mer på dina tidigare svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av steron70:

Du har ingått ett avtal med dom när du klickat, de kan kräva via Svesnka fogden så kom överens med dom ring

Fel, du svamlar om något du inte begriper dig på. Inget avtal kan ingås på det sättet. Då skulle ju vem som helst kunna skicka räkningar till kreti och pleti bara man kan deras reg nr...

Bestrid alla krav som troligtvis inte kommer. Glöm sedan allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Fel, du svamlar om något du inte begriper dig på. Inget avtal kan ingås på det sättet. Då skulle ju vem som helst kunna skicka räkningar till kreti och pleti bara man kan deras reg nr...

Detta, flera gånger om.

Tror folk på riktigt att Reg-nr (+mail?) är allt som krävs för att ingå i (lagliga) avtal?
Härligt, då ska jag fylla i reg+mail på alla personer som jag någonsin stört mig på, så får de massa fakturor som de inte vet var de kommer ifrån! (OBS! Grov sarkasm!)

Eller så är detta rent bluff och båg, och det Autopriser.net håller på med är olagligt.
Bestrid och ignorera.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Till trådskaparen: Betala inte! Titta på detta till att börja med i stället;

http://www.svtplay.se/klipp/2605892/vardera-bilen-gratis-kan-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Skrivet av Minsc S2:

Detta, flera gånger om.

Tror folk på riktigt att Reg-nr (+mail?) är allt som krävs för att ingå i (lagliga) avtal?
Härligt, då ska jag fylla i reg+mail på alla personer som jag någonsin stört mig på, så får de massa fakturor som de inte vet var de kommer ifrån! (OBS! Grov sarkasm!)

Eller så är detta rent bluff och båg, och det Autopriser.net håller på med är olagligt.
Bestrid och ignorera.

Vi konsumenter ingår avtal och accepterar villkor på alla möjliga sätt och vis idag. Ett exempel är när vi registrerar ett konto någonstans genom att fylla i e-postadress och bockar för en liten ruta i stil med "accepterar villkor". För att inte tala om tjänster vi startar genom att enbart skicka ett sms med ett visst innehåll till ett visst nummer. Varför tror ni inte att avtal kan ingås på det sättet?

Det Autopriser gör är att utnyttja blåögda konsumenter. Ett sådant förfarande kanske är omoraliskt, men inte olagligt per se.

Och ja, vem som helst kan beställa nästan vad som helst i någon annans namn idag. Det gäller inte bara på Autopriser utan även hos en stor del av alla andra försäljare online. Den som beställer något i annans namn begår däremot ett brott...

För den som ändå använt sig av t ex Autoprisers tjänst är rekommendationen att direkt nyttja ångerrätten. Bestrid alla fakturor som eventuellt dyker upp. Det borde kosta mer än det smakar för Autopriser att gå vidare med ärenden. Bevisbördan för deras del lär dessutom vara svår och kostsam. Alternativt ser man det som en läropeng för att i fortsättningen undersöka vad man ger sig in på.

Visa signatur

/Seriously

Permalänk
Medlem

Bestrid och skit i att betala. Att de skriver en massa trams om att dra folk till domstol är självfallet för att skrämma folk till att betala utan att strula. I verkligheten tvivlar jag starkt på att de gör något mer än att skicka en påminnelse med lite tomma hot till folk som inte betalar, innan de går vidare.

Jag tycker dock att det framgår väldigt tydligt på sidan att det inte rör sig om någon gratistjänst. Visst kanske man dras till rutan med den blinkande knappen, med bredvid lådan som du bockade i så står det ju "Beställning förenad med betalningsskyldighet". Visst att man inte orkar läsa några längre användaravtal, men tre radar bredvid en låda för godkännande tycker jag man kan förvänta sig att folk ska läsa.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Tänkte bara tillägga att vid checkboxen att du accepterar avtalen står det ju:
"Jag är över 18 år och godkänner sidans villkor!, och min
ångerrätt upphör när värderingen av bilen är färdig.
Beställning förenad med betalningsskyldighet"

Och samma sak upprepas i avtalet. Har du skickat ett mail att du ångrar dig innom 24h kan du altså omöjligen behöva betala.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Men hur fasen fungerar en sån här hemsida? Jag kan ju skriva in vilket telefonummer/mail jag vill och ruinera folk, i princip? Detta kan omöjligen vara okej. Hur du än väljer att göra så tror jag tyvärr du har satt dig i en sits där du behöver antingen driva detta vidare vilket betyder en massa extra jobb eller att du helt enkelt får betala.

Regnummret på bilen så har de alla uppgifter.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem

Jag vet då hur jag ska använda den här tjänsten nästa gång någon beter sig jävligt dumt i trafiken..

Nä men det är ju helt klart riktigt fel och företaget är ute och går på väldigt tunn is.

Visa signatur

Burk 10700K@5.1GHz 7900 XTX
Ljud KRK RP8 G3 samt Audio Technica ATH-M50
Bild Samsung C27HG70

Permalänk

Om det är tveksamt så kommer aldrig kronofogden att driva in skulden åt dem och det påverkar inte dig det minsta.
Kryssa över pappersfakturan om den kommer (vilket den förmodligen inte gör) och meddela fogden att du bestrider, så skulle jag göra.
Den enda smällen är väl att man behöver en papperskopia i pärmen (den kommer inte,) det är nog så jobbigt men man kan ju alltid fakturera dem för merarbetet som uppkommer.

Permalänk
Avstängd

Varför sitter ni och säger att han ska betala? Det är ju blufföretag så det skriker om det. Hur kan man möjligtvis ingå avtal som avser fakturor utan personnummer eller namn?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk

Bestrid och polisanmälan

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB