Bootproblem med nytt MSI Geforce GTX 960

Permalänk
Medlem

Bootproblem med nytt MSI Geforce GTX 960

Hej!

Jag har nyss köpt ett nytt MSI Geforce GTX 960 2GB och har ett litet underligt problem. När jag startar datorn bootar den inte alltid upp. Skärmen visar "No Signal" men inget händer. Jag får då slå av datorn och slå på den igen några gånger och rätt som det är så fungerar det, och när det väl funkar har jag inga som helst problem. Mitt moderkort är också från MSI. Jag kör Nvidia Geforce experience så jag ska ha senaste drivrutinen och jag har även provat att uppdatera BIOS.

Är det någon som har nån idé om vad det kan vara för fel? Har andra upplevt samma problem?

Tacksam för svar!

Visa signatur

In a World gone mad, only a lunatic is truly insaine. -Homer J Simpson

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThorMas:

Hej!

Jag har nyss köpt ett nytt MSI Geforce GTX 960 2GB och har ett litet underligt problem. När jag startar datorn bootar den inte alltid upp. Skärmen visar "No Signal" men inget händer. Jag får då slå av datorn och slå på den igen några gånger och rätt som det är så fungerar det, och när det väl funkar har jag inga som helst problem. Mitt moderkort är också från MSI. Jag kör Nvidia Geforce experience så jag ska ha senaste drivrutinen och jag har även provat att uppdatera BIOS.

Är det någon som har nån idé om vad det kan vara för fel? Har andra upplevt samma problem?

Tacksam för svar!

Hur "kraftig" PSU har du?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

550 watt

Visa signatur

In a World gone mad, only a lunatic is truly insaine. -Homer J Simpson

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThorMas:

Ja, dåså. Det skall räcka, såvida du inte överklockat processorn

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Ja, dåså. Det skall räcka, såvida du inte överklockat processorn

Nä jag har inte gjort några såna justeringar alls...

Visa signatur

In a World gone mad, only a lunatic is truly insaine. -Homer J Simpson

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThorMas:

Nä jag har inte gjort några såna justeringar alls...

Har du rätt inställning på PCIe facket i BIOS? Och också så tror jag att man måste använda VGA eller DVI, min HDMI funkade inte tills jag installerade alla drivrutiner från GeForce Experince.

Hoppas de hjälper!

Visa signatur

RAM: 16GB 1333MHz GPU: GTX 970 CPU: i7 4790k CPU COOLER: Corsair H80i MOBO: GIGABYTE GA-Z97X GAMING 7 PSU: Corsair CX750M CASE: CoolerMaster CM Storm Trooper SSD: Samsung EVO 850 500GB, 3TB WD RED PRO, 1.5TB Hitachi

Permalänk
Medlem
Skrivet av xPubHD:

Har du rätt inställning på PCIe facket i BIOS? Och också så tror jag att man måste använda VGA eller DVI, min HDMI funkade inte tills jag installerade alla drivrutiner från GeForce Experince.

Hoppas de hjälper!

Tack för tipsen!

Har inte koll på inställningarna på PCIe facket i BIOS, får kolla det. Jag använder DVI-kontakten och har även GeForce Experience med uppdaterade drivrutiner.

Det märkliga är att felet är helt random. Ibland funkar det på första försöket, ibland krävs 5-6 "omstarter".

Visa signatur

In a World gone mad, only a lunatic is truly insaine. -Homer J Simpson

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThorMas:

Var där det för 550W nätagg och hur gammal är den.

Bara siffrorna säger inget. Finns många budget och skärp nätagg med rena fantasisiffror. Större blir problem när såna blivit gamla och ju bättre grafikkort det gäller.

Har din skärm flera portar?
En av mina gamla platta skärmar har börjat hålla på så där då den verka glömma vilken port kabeln sitter i. Kolla om det då finns en source knapp eller en meny knapp med ett source alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Var där det för 550W nätagg och hur gammal är den.

Bara siffrorna säger inget. Finns många budget och skärp nätagg med rena fantasisiffror. Större blir problem när såna blivit gamla och ju bättre grafikkort det gäller.

Har din skärm flera portar?
En av mina gamla platta skärmar har börjat hålla på så där då den verka glömma vilken port kabeln sitter i. Kolla om det då finns en source knapp eller en meny knapp med ett source alternativ.

Nätagget är ett Antec och är ca 4 år gammalt. Skärmen är ok eftersom problemet inte finns med mitt gamla grafikkort. Även om jag väljer source DVI så säger skärmen "No Signal Detected !".

Problemet är inte att jag inte får någon bild. Datorn bootar helt enkelt inte. Jag vet detta eftersom om bara bildöverföringen var ett problem skulle jag höra ljudet när Windows startar.

Visa signatur

In a World gone mad, only a lunatic is truly insaine. -Homer J Simpson

Permalänk
Medlem

Och vilken modell är det på Antec nätagget då?
Frågar för Antec har tillverkat allt ifrån den sämsta skit nätagg man kan tänka sig till riktigt bra nätagg.
Är det ett riktigt skit nätagg så är 4 års ålder en lång tid är det et riktigt bra så är du knappt halvägs av dess livstid.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Efter mycket om och men så reklamerade jag grafikkortet och det konstaterades vara fel på det så köpet har nu hävts. Vill bara passa på att tacka för all hjälp och snabba svar.

Tack!

Visa signatur

In a World gone mad, only a lunatic is truly insaine. -Homer J Simpson

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThorMas:

Efter mycket om och men så reklamerade jag grafikkortet och det konstaterades vara fel på det så köpet har nu hävts. Vill bara passa på att tacka för all hjälp och snabba svar.

Tack!

Hade exakt samma fel med mitt MSI GTX970, dock via DisplayPort. RMA och utbytt mot ett Gigabyte - Problem Solved.

Visa signatur

Pad: Apple iPad 12,9" (2018).
Desktop: Ghost S1 Ash - i7-4770 - MSI 1070 GTX - Noctua NH-L12.
Server: HP Z420 Xenon E5-2690 - 64GB - ESXi 6.7
NAS: HP Microserver G8 (16TB) - ReadyNAS U2 (20TB) - ReadyNAS U4 (16TB)