Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

bästa bf4 inställningar för min dator, lag spikes (hjälp)

Permalänk
Medlem

bästa bf4 inställningar för min dator, lag spikes (hjälp)

Hej har kunnat spela bf4 bra i ungefär 1 månad. 60fps och så vidare gjorde en config fil för att få detta men plötsligt så kom lagg:et tillbaka. jag har sänkt mina inställningar till låg kvalitet men det har inte blivit bättre. snälla hjälp skulle vara hemskt tacksam om råd och tips. kanske en bra config fil också.
dessa är mina komponenter:

ASUS Z97-P ATX

Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2 GHz, 3MB

Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP

Cooler Master Hyper 212 EVO

MSI GeForce GTX 750 Ti 2GB Gaming

Permalänk
Skrivet av Girnoz:

Hej har kunnat spela bf4 bra i ungefär 1 månad. 60fps och så vidare gjorde en config fil för att få detta men plötsligt så kom lagg:et tillbaka. jag har sänkt mina inställningar till låg kvalitet men det har inte blivit bättre. snälla hjälp skulle vara hemskt tacksam om råd och tips. kanske en bra config fil också.
dessa är mina komponenter:

ASUS Z97-P ATX

Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2 GHz, 3MB

Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP

Cooler Master Hyper 212 EVO

MSI GeForce GTX 750 Ti 2GB Gaming

temperaturer när du spelar ? använd MSI afterburner eller HWinfo

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

temperaturer när du spelar ? använd MSI afterburner eller HWinfo

Hur kan jag se temperaturen? Är rätt säker på att det är MSI, men hur kan jag kolla upp det för att vara säker?

Permalänk
Skrivet av Girnoz:

Hur kan jag se temperaturen? Är rätt säker på att det är MSI, men hur kan jag kolla upp det för att vara säker?

MSI arfterburner är as bra om man vill övervaka sin grafikkorts temperatur, den har ett ovanligt vackert GUI så du kommer lätt att se temperaturen.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | Sapphire R9 280

Permalänk
Medlem
Skrivet av utsatt_unge496:

MSI arfterburner är as bra om man vill övervaka sin grafikkorts temperatur, den har ett ovanligt vackert GUI så du kommer lätt att se temperaturen.

Skrivet av Girnoz:

Hur kan jag se temperaturen? Är rätt säker på att det är MSI, men hur kan jag kolla upp det för att vara säker?

Jaha jag ska kolla upp med afterburner skriver snart vad jag har för temperatur. Spelets ska köras under tiden eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Girnoz:

Jaha jag ska kolla upp med afterburner skriver snart vad jag har för temperatur. Spelets ska köras under tiden eller?

Öppna afterburner så kommer temperaturen komma i en graf. Spela lite och kolla vad temperaturen är. Den visar typ den senaste Minutens temperaturer samt högsta temperaturen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxzox7:

Öppna afterburner så kommer temperaturen komma i en graf. Spela lite och kolla vad temperaturen är. Den visar typ den senaste Minutens temperaturer samt högsta temperaturen.

Skrivet av Grönahunden:

temperaturer när du spelar ? använd MSI afterburner eller HWinfo

Testade nyss hade lit frame drops vilket är mitt största problem. datorn gick från 30 grader till ca. 35 grader när jag började spela

Permalänk
Skrivet av Girnoz:

Testade nyss hade lit frame drops vilket är mitt största problem. datorn gick från 30 grader till ca. 35 grader när jag började spela

inte när du började utan när du spelat ett bra tag 15-20min.. du borde också kunna se temp på minnen osv.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

Tjo, börja med att posta din config fil här samt vad för inställningar du har i nVidia kontrollpanelen så kan jag få se vad du kör med. Även temperaturer på dina grejer hjälper.

Ett tips är att du tittar på vad exakt det är som spikar i BF4, är det CPUn eller är det GPUn? Titta även där när du spelar. För att få fram detta verktyg(inbyggt i spelet) så först trycker du på § och sedan skriver du PerfOverlay.DrawGraph 1. Du kan även lägga in denna rad i din configfil så startar den upp varje gång du startar spelet. Vill du stänga av detta ändrar du bara 1 till 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tallk0tte:

Tjo, börja med att posta din config fil här samt vad för inställningar du har i nVidia kontrollpanelen så kan jag få se vad du kör med. Även temperaturer på dina grejer hjälper.

Ett tips är att du tittar på vad exakt det är som spikar i BF4, är det CPUn eller är det GPUn? Titta även där när du spelar. För att få fram detta verktyg(inbyggt i spelet) så först trycker du på § och sedan skriver du PerfOverlay.DrawGraph 1. Du kan även lägga in denna rad i din configfil så startar den upp varje gång du startar spelet. Vill du stänga av detta ändrar du bara 1 till 0.

Skrivet av Grönahunden:

inte när du började utan när du spelat ett bra tag 15-20min.. du borde också kunna se temp på minnen osv.

spelade 3 ronder ungefär en och en halv timme

Tearing och frame drops rätt så ofta

GPU temperatur (celcius): min 24, max 38

CPU1 temperatur: min 26, max: 48

CPU2 temperatur: min 22, max: 44

perfOverlay.drawgraph 1: GPU:n går upp och ner men inte allvarligt och CPU:n är typ alltid på 16,7 tills jag dör eller slumpvis ibland också, då stiger det upp genom skärmen och max jag sett var runt 200...

Config filen:
WorldRender.TransparencyShadowmapsEnable 0
WorldRender.MotionBlurEnable 0
WorldRender.MotionBlurQuality 0
WorldRender.MotionBlurMaxSampleCount 0
WorldRender.SpotLightShadowmapEnable 0
WorldRender.LightTileCsPathEnable 0
PostProcess.DynamicAOEnable 0
PerfOverlay.DrawFps 1
GameTime.MaxVariableFps 59.94
WorldRender.PlanarReflectionEnable 0

Om någon har bra videoinställningar från options i bf4 som skulle passa min dator så skulle jag vara väldigt tacksam om någon gav mig tips och råd i det också

Permalänk
Skrivet av Girnoz:

spelade 3 ronder ungefär en och en halv timme

Tearing och frame drops rätt så ofta

GPU temperatur (celcius): min 24, max 38

CPU1 temperatur: min 26, max: 48

CPU2 temperatur: min 22, max: 44

perfOverlay.drawgraph 1: GPU:n går upp och ner men inte allvarligt och CPU:n är typ alltid på 16,7 tills jag dör eller slumpvis ibland också, då stiger det upp genom skärmen och max jag sett var runt 200...

Config filen:
WorldRender.TransparencyShadowmapsEnable 0
WorldRender.MotionBlurEnable 0
WorldRender.MotionBlurQuality 0
WorldRender.MotionBlurMaxSampleCount 0
WorldRender.SpotLightShadowmapEnable 0
WorldRender.LightTileCsPathEnable 0
PostProcess.DynamicAOEnable 0
PerfOverlay.DrawFps 1
GameTime.MaxVariableFps 59.94
WorldRender.PlanarReflectionEnable 0

Om någon har bra videoinställningar från options i bf4 som skulle passa min dator så skulle jag vara väldigt tacksam om någon gav mig tips och råd i det också

har det en gång funkat med dom inställningar som du har så borde det fortfarande funka. nån form av mjukvarurelaterade problem tror jag att det är.
finns väl andra saker som kan inverka på BF4 ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

har det en gång funkat med dom inställningar som du har så borde det fortfarande funka. nån form av mjukvarurelaterade problem tror jag att det är.
finns väl andra saker som kan inverka på BF4 ?

aah. ska kanske spara min config fil och reparera spelet. kan minne vara ett problem för min hårddisk är rätt så full. vill installera om windows samt formatera om hårddisken men vill inte ha en oaktiverad windows version.

Borde jag köpa en till hårddisk där jag installerar spelen?

Har någon bra tips på bra skärmar. Är G-sync något för mig, bra priser på sådana?

Permalänk
Skrivet av Girnoz:

aah. ska kanske spara min config fil och reparera spelet. kan minne vara ett problem för min hårddisk är rätt så full. vill installera om windows samt formatera om hårddisken men vill inte ha en oaktiverad windows version.

Borde jag köpa en till hårddisk där jag installerar spelen?

Har någon bra tips på bra skärmar. Är G-sync något för mig, bra priser på sådana?

kan vara ide göra ominstallation av BF4, angående hårddiskar så vad har du nu ?
kanske nån billigare ssd 120GB att ha OS och några spel ? crucial MX100 / BX100 OCZ arc 100

kan inte så mycket om skärmar att ja kan säga vad som är OK

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

kan vara ide göra ominstallation av BF4, angående hårddiskar så vad har du nu ?
kanske nån billigare ssd 120GB att ha OS och några spel ? crucial MX100 / BX100 OCZ arc 100

kan inte så mycket om skärmar att ja kan säga vad som är OK

jag har en toshiba hårddisk på 1 tb. ah har funderat på en ssd men dem är rätt dyra...

Permalänk
Skrivet av Girnoz:

Hej har kunnat spela bf4 bra i ungefär 1 månad. 60fps och så vidare gjorde en config fil för att få detta men plötsligt så kom lagg:et tillbaka. jag har sänkt mina inställningar till låg kvalitet men det har inte blivit bättre. snälla hjälp skulle vara hemskt tacksam om råd och tips. kanske en bra config fil också.
dessa är mina komponenter:

ASUS Z97-P ATX

Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2 GHz, 3MB

Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP

Cooler Master Hyper 212 EVO

MSI GeForce GTX 750 Ti 2GB Gaming

Sätt grafik inställningarna på -recommended-

Visa signatur

| Chassi: CM Storm Stryker | RAM: Corsair Vengeance 16GB | PSU: Corsair CX 600W | CPU: i5-3570K 3.4GHz | SSD: 120GB | HDD: 1TB | MB: MSI H77MA-G43 H77 | Grafik: Gigabyte Geforce GTX 970 G1 GAMING 4GB | OS: Windows 10 Home |

Permalänk
Skrivet av Girnoz:

jag har en toshiba hårddisk på 1 tb. ah har funderat på en ssd men dem är rätt dyra...

vad tycker du är dyrt ?
6-700kr för 120GB / 1000kr för 250GB är rätt billigt tycker jag med tanke på vad man får.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

vad tycker du är dyrt ?
6-700kr för 120GB / 1000kr för 250GB är rätt billigt tycker jag med tanke på vad man får.

vart kollar du? inet?

de har vårkampanj på en SSHD:

http://www.inet.se/produkt/4304924/1tb-seagate-laptop-sshd-8g...

eller borde jag köpa en valig SSD?

Permalänk
Skrivet av Girnoz:

vart kollar du? inet?

de har vårkampanj på en SSHD:

http://www.inet.se/produkt/4304924/1tb-seagate-laptop-sshd-8g...

eller borde jag köpa en valig SSD?

är du i behov av 1TB lagring ?
fast en hybrid disk har inte samma prestanda som en ssd sen att det är 5400rpm gör ju att den delen fortfarande går långsamt.
du kan inte styra över vad som ligger på hårddisk delen och vad som ligger på ssdcache delen.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

är du i behov av 1TB lagring ?
fast en hybrid disk har inte samma prestanda som en ssd sen att det är 5400rpm gör ju att den delen fortfarande går långsamt.
du kan inte styra över vad som ligger på hårddisk delen och vad som ligger på ssdcache delen.

Vad bra att du kan om sånt här. Då köper jag en SSD för ca. 1000kr, spelen tar inte så värst mycket plats och operativsystemet skulle inte vara något problem.
Spelar inte WoW och planerar inte på att spela Star Citizen heller ^^

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Girnoz:

Vad bra att du kan om sånt här. Då köper jag en SSD för ca. 1000kr, spelen tar inte så värst mycket plats och operativsystemet skulle inte vara något problem.
Spelar inte WoW och planerar inte på att spela Star Citizen heller ^^

Skickades från m.sweclockers.com

sikta på en 250+gb SSD, det kommer vara värt det.

Jag var själv snål och köpte en 120gb för att ha spel och OS på.

Jag spelar BF4, Wow, Diablo3. Det är trångt!

Visa signatur

B450 Aorus Elite - AMD Ryzen 5 3600X - GeForce RTX 2060

Permalänk
Medlem
Skrivet av deginho:

sikta på en 250+gb SSD, det kommer vara värt det.

Jag var själv snål och köpte en 120gb för att ha spel och OS på.

Jag spelar BF4, Wow, Diablo3. Det är trångt!

Okej, Tack! Jag uppskattar alla råd jag fått av denna tråd

Permalänk
Skrivet av Girnoz:

Okej, Tack! Jag uppskattar alla råd jag fått av denna tråd

http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/211714-crucia...

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

en nyare processor hade heller inte skadat.. http://webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/202457-intel_core...

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem

Hur kan du ha så låge temperaturer på gpu och cpu? Det verkar inte som de arbetar för fullt om de inte blir varmare än så. Skulle du egentligen haft mycket över 60 fps om du inte använt GameTime.MaxVariableFps 59.94 ?

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakwetu:

Hur kan du ha så låge temperaturer på gpu och cpu? Det verkar inte som de arbetar för fullt om de inte blir varmare än så. Skulle du egentligen haft mycket över 60 fps om du inte använt GameTime.MaxVariableFps 59.94 ?

vet faktiskt inte men min skärm är jävligt dålig och gammal. 60hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

Är den här bättre?

Permalänk
Skrivet av Girnoz:

Är den här bättre?

kan tycka det är bättre om du skaffar en vattenkylning / CM 212 evo och överklockar G3258. i3-4160 kan hantera 4trådar och är väl 5-10% bättre men motiverar inte priset på 1200kr

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Gör en ominstallation på bf4, hjälper inte det så ominstallera grafikdrivrutinen med hjälp av DDU.

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Medlem

Om inte din kylning är ohyggligt bra (det är den nog inte), så borde ditt grafikkort och processor bli varmare än vad du har sett. Kolla aktivitetsgraden på dem, den ena av dem borde köra i nära 100 % i bf4 annars är det något annat som bromsar och då hjälper det ju inte att byta delar.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Skrivet av Girnoz:

Är den här bättre?

byta från dullkår till samma nää det går ju inte.
minst http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/176533-intel_core_i5-4430-4_tradar-30ghz-6mb-socket_1150

Visa signatur

cm HAF 922|x6 1090t @3.7ghz|noctua NH-C12P SE14|8gb xms3 1600 cl9|asus M4A89TD pro|HIS 7970|240gb SSD|samsung 840 500gb avlastar C:\|2x2tb till annat|HX 750watt|AOC U2868PQU|TTbord MX svart mus mx518. MammaPappaLådda overkill :D >>>P8H77-I> i5 3450-S @2.8>XMS3 8gb>HIS 7850 2gb<overkill.>CX430watt>noctua NH-L9i>intel 320 80gb>Bitfenix liten.