Intel NUC som HTPC och mediadator

Permalänk
Medlem
Skrivet av lassefrasse:

Satt och kollade förut likt så man gör, prisjakt och sållar ut dom med sämre siffror.
Hamnade på en Intel NUC i3 5010U Broadwell 2,5" för 3145kr, men det gjorde ont i själen sen när jag såg att 8gb minnena kosta 700-1000kr.

Vore en sådan helt overkill för mig som bara vill köra kodi?
Har klarat mig länge på en desktop duo 2,53ghz med 4gb ram så vad jag än köper blir väl snabbare än den vilketsom.

Ja det är overkill för Kodi
Men å andra sidan så duger den ju även till annat i framtiden

Permalänk

Grafik design?

*********ATTENTION*********

Rådfrågar åt en bekant.
Hon håller på mycket med grafik (jobbar i Photoshop och Creative Suite paketet) och lite videoredigering. Kommer förmodligen studera grafisk design i framtiden. Då är min fundering hur mycket kraft dessa NUC har för det ändamålet?

NUC:en har: Intel HD Graphics 5500/6000
Detta säger mig ingenting. Är detta bra? Vad klarar den av och ej?
Är i3:an helt uteslutet för att jobba med grafik? Är det i7:an t.o.m. kanske man ska sikta på?

Dessa är vad hon funderar på:
Intel NUC Broadwell 2.5" Wifi I3-5010U
Intel HD Graphics 5500
https://www.dustinhome.se/product/5010816647/nuc-broadwell-25...

eller
Intel NUC Broadwell 2.5" Wifi I5-5250U
Intel HD Graphics 6000
https://www.dustinhome.se/product/5010817081/nuc-broadwell-25...

Permalänk
Medlem
Skrivet av NassePuh1:

*********ATTENTION*********

Rådfrågar åt en bekant.
Hon håller på mycket med grafik (jobbar i Photoshop och Creative Suite paketet) och lite videoredigering. Kommer förmodligen studera grafisk design i framtiden. Då är min fundering hur mycket kraft dessa NUC har för det ändamålet?

NUC:en har: Intel HD Graphics 5500/6000
Detta säger mig ingenting. Är detta bra? Vad klarar den av och ej?
Är i3:an helt uteslutet för att jobba med grafik? Är det i7:an t.o.m. kanske man ska sikta på?

Dessa är vad hon funderar på:
Intel NUC Broadwell 2.5" Wifi I3-5010U
Intel HD Graphics 5500
https://www.dustinhome.se/product/5010816647/nuc-broadwell-25...

eller
Intel NUC Broadwell 2.5" Wifi I5-5250U
Intel HD Graphics 6000
https://www.dustinhome.se/product/5010817081/nuc-broadwell-25...

Går ju att köra med en NUC men det beror lite på hur avancerade kompositioner hon kommer skapa.

Allt kommer gå att göra i princip men det skulle säkert kännas bekvämare och roligare att jobba på en fyrkärnig Intel och ett enkelt dedikerat grafikkort för mercury playback engine, snarare än en tvåkärnig yttepytte (även NUCens i7:a är tvåkärnig) och begränsningar vad gäller RAM-minne och utbyggningsbarhet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem

Sådär, då var en Intel NUC5i3RYH införskaffad. Skall dra in Linux på den. Något jag bör tänka på?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Moderator
Moderator

*Tråd rensad.*

Citat:

§ 1.6 Meningslösa inlägg som inte för diskussionen framåt är förbjudna. Detta omfattar inlägg som utan vidare motivering uttrycker medhåll eller missnöje. Andra exempel är länkar utan beskrivning eller sammanhang samt inlägg som enbart innehåller citat. Memebilder och andra roliga bilder för nästan aldrig diskussionen framåt.

http://www.sweclockers.com/forum/regler

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swebbis:

Hej! En dum fråga kanske... Men jag har precis beställt en: Nuc5i3RYH.. Går det att spela enklare spel på den? Tex min sambo vill kunna spela The sims, kommer det gå eller det är en ren "Mediadator"?
Jag har självklart en annan dator för spel åt mig själv, tänkte bara att man kanske lyckats slå två flugor i en smäll med att beställa denna.

Det lär gå rätt bra. Jag har testat att spela Starcraft II. Det går helt okej med Medium-inställningar på grafiken. Och Starcraft är nog vara bra mer krävande än "The Sims"...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Sådär, då var en Intel NUC5i3RYH införskaffad. Skall dra in Linux på den. Något jag bör tänka på?

Jag tänker skaffa NUC5i7 när den snart släpps men har inte bestämt vilket OS JAG SKA HA - Tips är välkomna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rotate:

Jag tänker skaffa NUC5i7 när den snart släpps men har inte bestämt vilket OS JAG SKA HA - Tips är välkomna.

Beror ju helt på vilka dina användningsområden är.
Endast film - Openelec
Spela - Windows 8.1
Allt möjligt..skulle jag också säga Windows.
Kan du linux? - finns det en del att välja bland.

Eller det enklaste, prova dig fram och ta det du trivs bäst med.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Avstängd

Hur är Intels grafikkretsar till enklare spel?
Är i fasen att bygga en ny HTPC och vill även kunna lira lite enklare spel, Fifa och liknande, och då kan det antingen bli en NUC eller ett nytt egenbygge. Hur står sig AMDs grafikkretsar mot Intels?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rotate:

Jag tänker skaffa NUC5i7 när den snart släpps men har inte bestämt vilket OS JAG SKA HA - Tips är välkomna.

Jag testade lite olika igår. Ubuntu 14.04 och Mint 17.1 funkade out of the box. Men de har jag på övriga datorer hemma, så jag drog in Debian 7.8.0 som hade problem med Gnome 3, men i Classic Gnome gick allt finfint. Kali Linux, Nej, Ubuntu Mate 15.04 (Beta) nej, skall testa några andra idag. unetbootin eller vad programmet heter brände sönder 2 USB-stickor igår

Det går hett till i Linuxvärlden.

i7:an kommer ha ny grafikkrets som inte kommer funka out of the box, innan Linuxdrivisar finns. Det är fortfarande problem med NUC5i5:s 6000-krets. Tror i7:an kommer ha 6100-kretsen. En får la se.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk

Dustin

Jag såg att Dustin nu säljer NUC I5 4250U för 2124kr inkl moms i samband med Dustinmässan som går nu.
Tänkte att det kanske är dags för en HTPC med XBMC.
Rekommenderas?

https://www.dustin.se/product/5010824944/?utm_source=newslett...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hamilton83:

Jag såg att Dustin nu säljer NUC I5 4250U för 2124kr inkl moms i samband med Dustinmässan som går nu.
Tänkte att det kanske är dags för en HTPC med XBMC.
Rekommenderas?

https://www.dustin.se/product/5010824944/?utm_source=newslett...

Det är 1995kr om du går in på Dustin Home istället:
https://www.dustinhome.se/product/5010824944/nuc-i5-4250u-has...

Permalänk
Medlem

impulsköpte denna hos Dustin för 2k, får se om det är något att ha

https://www.dustinhome.se/product/5010763132/nuc-i5-4250u-has...

Visa signatur

GAMING
271QRX QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

impulsköpte denna hos Dustin för 2k, får se om det är något att ha

https://www.dustinhome.se/product/5010763132/nuc-i5-4250u-has...

Och jag missade den precis! Väntat på sådant tillfälle länge. Får kanske inte tillfälle att åka till mässan för att jag är sjuk. Beställt hotell och allt för en weekend i stockholm!. grr. (edit: Hittade) Hur fick ni reda på tipset?

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Och jag missade den precis! Väntat på sådant tillfälle länge. Får kanske inte tillfälle att åka till mässan för att jag är sjuk. Beställt hotell och allt för en weekend i stockholm!. grr. (edit: Hittade) Hur fick ni reda på tipset?

#15312661

prenumerera på dagens tips är mitt tips

Visa signatur

GAMING
271QRX QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

#15312661

prenumerera på dagens tips är mitt tips

Har den tråden uppe nästan 24/7, men man får väl stå sitt kast när man inte kollar hela tiden. Haswell kommer säkert bli rabatterade lite oftare när Broadwell nu har kommit.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Har den tråden uppe nästan 24/7, men man får väl stå sitt kast när man inte kollar hela tiden. Haswell kommer säkert bli rabatterade lite oftare när Broadwell nu har kommit.

ok bättre att lägga en prem så får du ett mail när någon skriver jo skulle inte bli förvånad om den dyker upp för liknade pris igen, men får se, för 2k är de väl värt då man får en i5, mer hade jag nog inte betalt.

Visa signatur

GAMING
271QRX QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Inaktiv

Intel kom med nya grafikdrivrutiner 16/3 15. Fungerar bra på min burk, men det gjorde ju de förra oxo..

Permalänk
Medlem

Tack för svaren. Jag undrar vidare vad som tycks om att testa Win 10 på nya Broadwell-I5 NUC från Intel

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rotate:

Tack för svaren. Jag undrar vidare vad som tycks om att testa Win 10 på nya Broadwell-I5 NUC från Intel

Jag har kört Win 10 på min Haswell i5 utan problem. Bytte dock tillbaka till Win 7 eftersom det inte finns någon WMC ännu.
Annars är ju Win 10 helt stabil efter vad jag märkt.

Permalänk
Medlem

Flimmer i toppen av skärmen vid videouppspelning på NUC:en

Hej!
En väldigt märklig "bugg" jag upptäckt senaste veckan är ett sorts flimmer eller hack i bilden som syns när jag kollar på video. Har testat med både avi, mkv och nu senast på SVTplay - detta syns enbart i övre delen nära toppen av skärmen. Extremt konstigt att det bara kan komma sådär och väldigt störande när man väl tänker på det.

Någon som vet vad det kan vara och vad man kan söka på på engelska för att få reda på mer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankz55:

Hej!
En väldigt märklig "bugg" jag upptäckt senaste veckan är ett sorts flimmer eller hack i bilden som syns när jag kollar på video. Har testat med både avi, mkv och nu senast på SVTplay - detta syns enbart i övre delen nära toppen av skärmen. Extremt konstigt att det bara kan komma sådär och väldigt störande när man väl tänker på det.

Någon som vet vad det kan vara och vad man kan söka på på engelska för att få reda på mer?

Vilken modell av NUC har du? Linux? Vilken grafikkrets?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Vilken modell av NUC har du? Linux? Vilken grafikkrets?

Haswell i3:an, BOXD34010WYKH2 antar att det är Intel 4400. Kör Windows 7. Problemet uppkommer i Kodi, VLC och på webbspelare. Har du någon koll på vad det kan vara?

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankz55:

Haswell i3:an, BOXD34010WYKH2 antar att det är Intel 4400. Kör Windows 7. Problemet uppkommer i Kodi, VLC och på webbspelare. Har du någon koll på vad det kan vara?

Mvh

Dessvärre inte i Windows. I Linux hittade jag en lösning, det var mjukvarurelaterat och inte något med decodec/format att göra.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Dessvärre inte i Windows. I Linux hittade jag en lösning, det var mjukvarurelaterat och inte något med decodec/format att göra.

OK men du har haft samma problem? Kan du guida mig om vad jag skulle kunna söka på på internet för att gräva vidare i detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankz55:

OK men du har haft samma problem? Kan du guida mig om vad jag skulle kunna söka på på internet för att gräva vidare i detta?

Liknande problem, dock hittade jag lösningen i ett forum för Fedora. Men det är inte Windowsrelaterat, så jag kan nog inte vara så behjälplig.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Liknande problem, dock hittade jag lösningen i ett forum för Fedora. Men det är inte Windowsrelaterat, så jag kan nog inte vara så behjälplig.

Sorry om jag tjatar men skulle du kunna ge förslag på sökstermer? Är inte så vass på teknisk engelska, så flimmer eller så vet jag inte vad jag skulle kunna söka på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

ok bättre att lägga en prem så får du ett mail när någon skriver jo skulle inte bli förvånad om den dyker upp för liknade pris igen, men får se, för 2k är de väl värt då man får en i5, mer hade jag nog inte betalt.

De la till några till idag på sidan, så tog en direkt. jippi. fanns 9 kvar. Nu bara leta efter minne och sedan leka med den som server, win 10 maskin, m.m.

Försöka få igång virturella maskiner på den. (inte den bästa maskin till sådant, jag vet)

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

De la till några till idag på sidan, så tog en direkt. jippi. fanns 9 kvar. Nu bara leta efter minne och sedan leka med den som server, win 10 maskin, m.m.

Försöka få igång virturella maskiner på den. (inte den bästa maskin till sådant, jag vet)

nice, grattis! synd att jag inte fick min skickad igår.. blir en "lång" helg. har dock resten på väg, minne (8GB), SSD (Intel 530 120GB) och WiFi AC (Intel AC7260), blir nog att dra på Win 10 här också o leka lite.

Visa signatur

GAMING
271QRX QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

nice, grattis! synd att jag inte fick min skickad igår.. blir en "lång" helg. har dock resten på väg, minne (8GB), SSD (Intel 530 120GB) och WiFi AC (Intel AC7260), blir nog att dra på Win 10 här också o leka lite.

Köpte du minnet på Dustin också? Måste nog ha 2x4gb där iaf. Jag va lite snabb så tänkte inte på det när jag tryckte på köp. SSD har jag alldeles för många av så blir en S 830 som hamnar där. Kul och bra att ha en lekdator så man slipper förstöra på sin main och htpc hela tiden

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact