Utredning föreslår skatteavdrag för datorhjälp och tv-inkoppling

Permalänk
Medlem

"Massa avdrag gynnar de som bor i hus, som de renoverar och har bil... Och nu inte förstår sig på datorer"

Är det de enda? De arbetslösa personerna som får jobb genom detta - och förmodligen bor i lägenhet och inte har råd att äga en bil. Gynnas de inte av detta? ROT och RUT är inte till för att gynna de som använder sig av tjänsterna - även om de självklart gynnar dom. Det är gjort för att få bort svartjobb och skapa fler jobb, eftersom fler har råd att använda sig av dessa tjänster.

Jag tycker detta är en mycket bra idé. Finns många arbetslösa där ute med stor kunskap inom IT.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Hjälpsam

Undrar var gränsen går, känner en som gör bio installationer i flermiljoners klassen . . .det borde då också gå att få avdrag för.

Jag har själv betalat runt 10k för att få bild o ljud pro kalibrerat, sånt borde också ingå då?

Nu har jag svårt att se hur detta skulle gå igenom men ett kul förslag

Permalänk
Medlem

Det kommer troligtvis få den effekten att medelsvensson drar sig att köpa nytt och försöker hålla liv i gamla häckar så länge som möjligt. Med äldre maskiner brukar det dyka upp mer problem och det bör i teorin betyda mer "jobb" för RIT

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Toppen!

För kanske sex år sedan bildade jag enskild firma för att hjälpa folk med just sådant, som extraknäck när jag gick i gymnasiet.

Gör det här att fler eftersöker sådan hjälp så finns det ju alla möjligheter för tonåringar att konkurrera med s.k. "IT-experter" som tar 500-700 kr/h (jag vet av egen erfarenhet) för att göra samma triviala grejer.

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Medlem

Nuvarande regeringen skulle aldrig införa ett sådant förslag.
Skapa jobb genom skattesänkningar finns inte på deras agenda...

Visa signatur

Dator: Ghost S1 * Corsair SF600 * Intel Core i5 7600K * Cryorig C7 * ASRock Fatal1ty Z270 Gaming * Kingston HyperX Predator DDR4 32GB * PowerColor Red Dragon Radeon™ RX 5700 XT * Samsung 960 EVO 500GB * HGST Travelstar 7K1000 1TB
Skärm: HP Pavilion 27 Quantum Dot
Ljud: Pro-ject Pre Box S2 Digital

Permalänk
Medlem
Skrivet av mackanj:

Nuvarande regeringen skulle aldrig införa ett sådant förslag.
Skapa jobb genom skattesänkningar finns inte på deras agenda...

Antar att bostadsbyggande (med skattelättnader) och infrastruktur inte skapar jobb. Inte alls betydligt fler än 1000 stycken som utredaren vill skapa i "en helt ny bransch".

Det är inte heller sossar som infört olika varianter av ROT sedan 93.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CynXen:

NEJ! Ge inte folk ännu mer anledning att inte lära sig något själva och dessutom finansieras med skattepengar. Lär folk läsa enkla instruktioner och manualer istället. och för de som absolut inte kan själva ( blinda eller annan funktionsnedsättning som gör det omöjligt) har ofta någon vän eller släkting som kan hjälpa till. Det fuskas redan som fan med både rot och rut.

Ja alla lata pensionärer som inte har lärt sig hur tv-utrustningen fungerar och har dit tv-"reparatören" för 1000kr/månad för att kunna titta på tv efter att samma kille har krängt på dem den mest avancerade varianten av alla prylar med mest funktioner och minst användarvänlighet.
De har nog inte tänkt på att de bara kan lära sig hur man gör själv, du har helt rätt, de är bara lata. För pensionärer är ju inte 1000kr så mycket ändå.

Skickades från m.sweclockers.com

§1.1
Permalänk
Medlem
Skrivet av Njure:

Toppen!

För kanske sex år sedan bildade jag enskild firma för att hjälpa folk med just sådant, som extraknäck när jag gick i gymnasiet.

Gör det här att fler eftersöker sådan hjälp så finns det ju alla möjligheter för tonåringar att konkurrera med s.k. "IT-experter" som tar 500-700 kr/h (jag vet av egen erfarenhet) för att göra samma triviala grejer.

Skulle våga påstå att det är pågrund av alla "jag tycker det är roligt och jag har tid över så jag gör det snorbilligt" typer som förstör hela marknaden för oss som försörjer oss på att jobba inom it.
Folk har inga problem med att bilverkstaden tar 600kr+ i timmen för ett jobb som du lär dig på ett år

men när IT teknikern eller den 10åriga utbildade Nätverksteknikern vill ta 500kr/h så gnälls det.

Att ligga i framkanten med utbildningar, kurser, prylar kostar.

sen att användarens problem i många fall bara behöver några knapptryck i CCleaner /MBAM är ju inte vårt problem, det hade lika gärna kunna varit något avancerat där många "amatörer" gör mer skada än nytta genom att utge sig för att vara proffs.

inget personligt

Visa signatur

RetroPC samlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
https://timmynator.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av OlleTheGreat:

Ja alla lata pensionärer som inte har lärt sig hur tv-utrustningen fungerar och har dit tv-"reparatören" för 1000kr/månad för att kunna titta på tv efter att samma kille har krängt på dem den mest avancerade varianten av alla prylar med mest funktioner och minst användarvänlighet.
De har nog inte tänkt på att de bara kan lära sig hur man gör själv, du har helt rätt, de är bara lata. För pensionärer är ju inte 1000kr så mycket ändå.

Skickades från m.sweclockers.com

Och det skall då finansieras genom skattepengar så Agda kan titta på TV ? Det du säger är att alla skattebetalare ska betala för att Olle på Mediamarkt lyckades sälja en tv till en okunnig person?

Det är inte omöjligt för en pensionär att läsa en manual och få igång en TV tex. Ska de som inte kan laga sina egna bilar också få hjälp med skattemedel för service och reparation?

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av CynXen:

Och det skall då finansieras genom skattepengar så Agda kan titta på TV ? Det du säger är att alla skattebetalare ska betala för att Olle på Mediamarkt lyckades sälja en tv till en okunnig person?

Det är inte omöjligt för en pensionär att läsa en manual och få igång en TV tex. Ska de som inte kan laga sina egna bilar också få hjälp med skattemedel för service och reparation?

Precis, det är ens egna ansvar att ta reda på hur en produkt funkar, gärna innan köp. det är ens egna beslut att köpa hjälp om man anser att man inte klarar av det. Vidrigt räkmacke samhälle detta har blivit.
Snart får väl varenda människa bidrag hit och dit och behöver inte göra något. medans helheten bara sjunker, och de som faktiskt kan något tvingas ta ännu mer betalt för att det blir överbokade. och vipps så har vi en ond spiral av avundsjuka/klass klyftor

Visa signatur

RetroPC samlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
https://timmynator.se

Permalänk
Inaktiv

Pensionärer har inte gott om pengar. I alla fall inte de i min närhet. Att många av er kallar dem lata gör mig ledsen i ögat. Har ni ingen respekt för de äldre?

IT blir mer och mer viktigt i vardagen och teknikutvecklingen har varit extrem de senaste åren. Det är nödvändigt för många äldre att få hjälp med IT så att de har möjlighet att sköta sina bankärenden mer effektivt samt få tillgång till den information som andra tar för givet.

Jag anser att det här skatteavdraget är mer vettigt än ROT/RUT som mest utnyttjas av höginkomsttagare. Såvida det nya avdraget inte används för att få personlig träning i sc2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CynXen:

Och det skall då finansieras genom skattepengar så Agda kan titta på TV ? Det du säger är att alla skattebetalare ska betala för att Olle på Mediamarkt lyckades sälja en tv till en okunnig person?

Det är inte omöjligt för en pensionär att läsa en manual och få igång en TV tex. Ska de som inte kan laga sina egna bilar också få hjälp med skattemedel för service och reparation?

Ska skatter kunna tas bort om det är bevisat att det skapar jobb? Ja.
Ska agda ha rätt att titta på tv trots att hon inte klarar av att koppla in sin tv? Ja.
Ska Olle ha rätt att sälja saker han vet att köparen inte kommer kunna använda? Inte vet jag, finns för många aspekter av den frågan.

I slutändan vill jag se att den offentliga sektorn krymper och du vill att den sväljer hela landet, där skiljer sig våra åsikter och det är meningslöst att argumentera med någon som inte delar den sortens grundläggande tankar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Min farsa t.ex. vet inte ens hur man installerar ett antivirusprogram så gissar på att detta behövs.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Motherofgod:

Är det problem med svartjobb i IT-branchen?

Inte direkt däremot så finns det företag som bredbandsgruppen och IT-hantverkarna som erbjuder hjälp i hemmet och för äldre personer kan denna hjälpen vara välkommen, problemet är att det kostar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Antar att bostadsbyggande (med skattelättnader) och infrastruktur inte skapar jobb. Inte alls betydligt fler än 1000 stycken som utredaren vill skapa i "en helt ny bransch".

Jo, det är också bra (den ena skattesänkningen utesluter inte den andra) men det skapar mest jobb till byggnadsarbetare i storstäderna. Inte till de ute på "landsbygden" som får mycket ROT-jobb idag. Dessa finns en stor risk för att de börjar jobba svart igen.

Skrivet av Petterk:

Det är inte heller sossar som infört olika varianter av ROT sedan 93.

Det var helt andra sossar som regerade då än nu...
Dessutom måste dagens sossar få stöd av MP och V.

Visa signatur

Dator: Ghost S1 * Corsair SF600 * Intel Core i5 7600K * Cryorig C7 * ASRock Fatal1ty Z270 Gaming * Kingston HyperX Predator DDR4 32GB * PowerColor Red Dragon Radeon™ RX 5700 XT * Samsung 960 EVO 500GB * HGST Travelstar 7K1000 1TB
Skärm: HP Pavilion 27 Quantum Dot
Ljud: Pro-ject Pre Box S2 Digital

Permalänk
Medlem
Skrivet av mackanj:

Jo, det är också bra (den ena skattesänkningen utesluter inte den andra) men det skapar mest jobb till byggnadsarbetare i storstäderna. Inte till de ute på "landsbygden" som får mycket ROT-jobb idag. Dessa finns en stor risk för att de börjar jobba svart igen.

Det var helt andra sossar som regerade då än nu...
Dessutom måste dagens sossar få stöd av MP och V.

De satt i minoritetsregeringen både 95 och 2003/04 när de rösta igenom ROT-avdrag. Båda fallen med stöd av vänsterpartiet och miljöpartiet, en gång under tiden de officiellt samarbetade med dito.

Nybyggen sker såklart där det finns bostadsbrist eller efterfrågan. Men rot blir också kvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimmyQ:

Skulle våga påstå att det är pågrund av alla "jag tycker det är roligt och jag har tid över så jag gör det snorbilligt" typer som förstör hela marknaden för oss som försörjer oss på att jobba inom it.
Folk har inga problem med att bilverkstaden tar 600kr+ i timmen för ett jobb som du lär dig på ett år

men när IT teknikern eller den 10åriga utbildade Nätverksteknikern vill ta 500kr/h så gnälls det.

Ja, alltså trots att jag då har gett mig in i branschen själv och har många vänner till civilingenjörer eller blivande civilingenjörer så ser jag inte ens i närheten någon skada skedd på vår verksamhet precis. Jobbar man inte på företag så har man sin egen verksamhet som sysslar med utveckling, inte triviala kunduppdrag, det finns det ju högskoleingenjörer till för (en treårig utbildning), det skickar man inte någon som har utbildat sig i 10 år för. Har man utbildat sig i 10 år till till nätverkstekniker och jobbar med att hjälpa klienter tömma papperskorgen så kanske man har hamnat lite fel någonstans på vägen.

Finns ju massvis med IT-företag som söker kvalificerade system- och nätverkstekniker. Förstår inte varför dessa överutbildade människor skulle behöva konkurrera med tonåringar?

Sen att låta grannpojken (för det var ungefär på den nivån jag var verksam, vänners vänner och bekanta) fixa med datorn är ju en helt annan femma än att låta någon snorunge mecka med ens bil som potentiellt kan vara livsfarligt.

Klart att det blir, i regel, en viss högre grad av kvalitetsprägel på det utförda arbetet när någon utbildad gör jobbet, och det är många som är redo att betala för det, liksom de vill ha på sin bil. Men nogfan finns det många förvirrade damer och gubbar som behöver all hjälp de kan få, visst vore det bra om det finns någon ungdom i kvarteret som kan hjälpa till.

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

De satt i minoritetsregeringen både 95 och 2003/04 när de rösta igenom ROT-avdrag. Båda fallen med stöd av vänsterpartiet och miljöpartiet, en gång under tiden de officiellt samarbetade med dito.

Nybyggen sker såklart där det finns bostadsbrist eller efterfrågan. Men rot blir också kvar.

Som sagt det var helt andra personer som styrde på 90-talet även om det var samma partier.
ROT blir kvar men avdraget sänks.

Visa signatur

Dator: Ghost S1 * Corsair SF600 * Intel Core i5 7600K * Cryorig C7 * ASRock Fatal1ty Z270 Gaming * Kingston HyperX Predator DDR4 32GB * PowerColor Red Dragon Radeon™ RX 5700 XT * Samsung 960 EVO 500GB * HGST Travelstar 7K1000 1TB
Skärm: HP Pavilion 27 Quantum Dot
Ljud: Pro-ject Pre Box S2 Digital

Permalänk
Medlem
Skrivet av mackanj:

Som sagt det var helt andra personer som styrde på 90-talet även om det var samma partier.
ROT blir kvar men avdraget sänks.

Det finns också andra förutsättningar idag och fler problem än arbetslösa hantverkare. Bostadssubventioner fanns fortfarande på den tiden också. Sen var det på 00-talet också inte bara under krisåren vi hade rot. Dvs många riksdagsledamöter från förra gången sossarna införde rot sitter kvar i riksdagen även om det bara är tre ministrar från gamla regeringar.

Även många mindre kommuner har bostadsbrist i dagsläget. I Gnesta och Oxelösund är det t.ex. brist på bostäder. I Arjeplog är det också brist om du vill ha något som ligger mitt i ingenstans. De mindre kommunerna behöver också ett trafikverk som inte tappar bort pengarna. RUT och ROT är knappast riktat mot landsbygdskommuner heller för den delen. Byggfirmor bör kunna ta uppdrag i t.ex. hyresfastigheter också inkl nyproduktion. Oavsett om de ligger på landsbygden eller i storstadsregioner och oavsett storleken på firman. Danderyd utnyttjade ROT för 21633 kronor 2013 medan Laxå bara utnyttjade det för 6949 kronor i snitt, per köpare ska sägas inte capita. I landsbygdskommuner är det också mycket färre antal eller andel som använder avdragen. Det hela är mest en förmögenshetsfråga. De som har råd att renovera eller betala städfirmor är såklart de som får reduktionen. De flesta bor i hus eller bostadsrätter i de tre storstäderna också. Stockholms kommun har t.ex. mer i reduktion (rot) än hela Småland trotts att du inte har massor villaområden inne i staden. Så jag vet inte vad idén om att folk ute i småhus i obygden skulle vara beroende av det hela kommer ifrån. RUT togs fram som projekt under tiden när vi hade låg arbetslöshet och har hela tiden lanserats som något som ska göra vardagen bekvämare för de som kan göra jobbet själv. Många rotjobb får du inte göra själv, och det lanserades under tiden då massarbetslösheten slog för att motverka utslagning från början. MP som föreslog sånt som sänkt restaurangmoms de också, och håller fast vid det. Det har aldrig varit någon schismen kring rot. En del av det som föreslås av utredaren bör inte ingå i "RIT" utan i ROT, t.ex. nätverksinstallationer.

RUT blir ju också kvar, även om läxhjälp försvinner och det också reduceras. Så priset på badrumsrenoveringen och städningen kommer inte fördubblas för dig. P.g.a. EU får man inte heller ge betydande statsstöd eller ta bort momsen generellt sett eller ha för låg moms totalt sett. Regeringen beskylls också för att vilja införa moms på ideella second handbutiker, men det var ett krav från EU som dock kommissionen backade ifrån. Så att skrika sänk skatten har sina begränsningar om man inte vill bli efter ett antal överträdelser utesluten ur EU.

Permalänk
Avstängd

Nice hoppas Inet hoppar på byggbranschens taktik och börjar sälja paketpriser inkl montering, där priset på komponenter är kraftigt reducerade men som kompenseras av en högre monteringskostnad (som är avdragsgill).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenix:

Det kommer troligtvis få den effekten att medelsvensson drar sig att köpa nytt och försöker hålla liv i gamla häckar så länge som möjligt. Med äldre maskiner brukar det dyka upp mer problem och det bör i teorin betyda mer "jobb" för RIT

Och det hade ju verkligen varit på tiden. Slit och slängandet löper amok på teknikmarknaden idag, speciellt vad gällande telefoner. Knappast bra för miljön.

Inte för att jag förstår hur detta direkt hjälper okunniga att lära sig, men fungerar det så är det välbehövt. Folk kan alldeles för lite om datorer idag, ett klassiskt exempel är en jag vet som lyckas gömma den över högra delen av ett fönster utanför skärmen i Windows och blir helt vilsen på hur denne då ska stänga fönstret...

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Koyaanis:

Sossarna ska väl sänka rut och rot nu iaf..

Bättre med ROT o RUT än skatteavdrag på datorhjälp, tycker jag.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem

Grymt, då slipper jag hjälpa hela släkten med deras datorer. Nu är det bara att säga åt dom o ringa efter hjälp, det är ju ändå RIT-avdrag!

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Grymt, då slipper jag hjälpa hela släkten med deras datorer. Nu är det bara att säga åt dom o ringa efter hjälp, det är ju ändå RIT-avdrag!

Antar att ingen ber om hjälp med flyttstädning längre heller...

Att betala för hjälp som egentligen är gratis är ingen bra idé, många av teknikproblemen som folk får ska täckas av internetleverantören, av datorleverantören o.s.v. Många behöver hjälp med felsökning vid hårdvarufel, garanti och reklamationsärenden men det hela är säljarens ansvar främst. Även om det skulle vara ett avdrag så har "ingen" råd att spendera 300-400kr/t för att någon ska sitta och titta på Windows Update, installera antivirus eller installera warez (de vill ha en lösning, men inte betala för programvaran). Med de subventionerade priserna så skulle du ändå vid problem snabbt kunna köpa en ny billigare maskin för samma pris som tjänsten kostar. De som inte har någon att vända sig till får troligen billigare hjälp av att lämna in maskinen till den lokala datorpularen än att någon ska komma hem till dem. Utredaren vill skapa en helt ny bransch, men den ska bara sysselsätta 1000 personer, ska det behövas för att tillverkare, leverantörer och säljare ska slippa ta sitt ansvar enligt KKöpL, avtal och garantiutfästelser? Det finns oftast en kundtjänst för att få hjälp med en stor del av problemen. Det är tillverkarnas ansvar att utveckla produkter kunderna faktiskt kan använda på egen hand, och de som har intresse av att förse dem med den viktigaste informationen om hur de använder och tar hand om grejerna. Dessutom finns tankar om hjälp till självhjälp från utredaren och det är ju då snarare troligare att ett gäng personer får gå på en kurs tillsammans för att lära sig mer om det de är osäkra eller blanka på, och det i sin tur skulle ju betyda att även den svagare gruppen kan hjälpa varandra med de problem de har.

Att ens 1000 personer skulle kunna jobba med det hela låter också högt. Det är inte rimligt att hundratusentals ska behöva hjälp för tusentals kronor om året när det gäller hemelektronik som i princip bara ska vara att koppla in kablarna/ladda och trycka på en knapp för att använda, för hemelektronik som ingår i tjänster som folk redan betalar för, betalar för att få hjälp vid problem från deras leverantörer. Även om 1000 heltidstjänster skulle syssla med det hela så skulle det troligen inte finnas någon som tar sig an privatkunder på det sättet i varenda kommun.

Permalänk
Medlem

Detta är awesome, tror att hemelektronikförsäljningen kommer öka en lite smula och (mindre) företag kommer få bättre marginaler tack vare detta vilket i sin tur leder till att pengar rör sig etc etc.

Visa signatur

Gaming/workstation | i5-4690K | Corsair VX 550W | ASUS STRIX GTX1060 6GB | ASUS Z97 | Corsair Vengence DDR3 1600MHz 2x8GB | NXZT H630W
Xbox One - Xanser

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Antar att bostadsbyggande (med skattelättnader) och infrastruktur inte skapar jobb. Inte alls betydligt fler än 1000 stycken som utredaren vill skapa i "en helt ny bransch".

Det är inte heller sossar som infört olika varianter av ROT sedan 93.

Om du hade fördjupat dig så hade du vetat att man vill återskapa miljonprogrammet i stort sett.
De byggsatser som är på väg ut i dagens klimat (och redan under projektering/tillverkning) för punkthus, platta-paket hus osv tillverkas i princip ALLA utanför lilla sverige, med utländska material eller med utländsk arbetskraft för att vår regering ska få så "många" bostäder för pengarna som möjligt då dessa skattelättnader inte kommer kravfritt utan man måste uppfylla vissa krav enligt förslaget.

I slutändan skapas det nog några arbeten absolut, men jämfört med de förlorade 20% av ROT så är det en förlustaffär för Svenska arbetare och skattebetalare då det mesta av pengarna går utomlands och inte återförs i system genom konsumtion, moms och vinstskatt.

Du och jag förlorar på det, vinnarna är några få stora aktörer som ändå slussar ut det mesta de tjänar via systerbolag, slaskkonton och påhittade skulder mellan egenägda eller kontrollerade företag.

___

Den här regeringen borde inte ha kommit till makten alls, alldeles för oerfaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orfi:

Om du hade fördjupat dig så hade du vetat att man vill återskapa miljonprogrammet i stort sett.
De byggsatser som är på väg ut i dagens klimat (och redan under projektering/tillverkning) för punkthus, platta-paket hus osv tillverkas i princip ALLA utanför lilla sverige, med utländska material eller med utländsk arbetskraft för att vår regering ska få så "många" bostäder för pengarna som möjligt då dessa skattelättnader inte kommer kravfritt utan man måste uppfylla vissa krav enligt förslaget.

I slutändan skapas det nog några arbeten absolut, men jämfört med de förlorade 20% av ROT så är det en förlustaffär för Svenska arbetare och skattebetalare då det mesta av pengarna går utomlands och inte återförs i system genom konsumtion, moms och vinstskatt.

Du och jag förlorar på det, vinnarna är några få stora aktörer som ändå slussar ut det mesta de tjänar via systerbolag, slaskkonton och påhittade skulder mellan egenägda eller kontrollerade företag.

___

Den här regeringen borde inte ha kommit till makten alls, alldeles för oerfaren.

Nu är inte det här Avpixlat, Fria tider, SD-kuriren eller Samtiden.

Sverige kan och producerar fortfarande betong-element, järnverken och stålföretagen producerar stålbalkar och fackverk för byggnader och broar. Däremot producerar vi inte längre järnvägsräls. Trotts att vi i Sverige har stor produktion av småhus och många husfabriker så hindrar det inte heller privatpersoner att anställa folk från öst till svältlöner för att bygga, då utan att beställa husen från husfabrikerna. Byggbolag och dess underleverantörer är ofta hopplösa, men det är ofta privatpersoner som ska leja in folk också.

Regeringen är inte mer oerfaren än Regeringen Reinfeldt 2006. Det var också bara tre ministrar som hade haft en ministerpost tidigare där och partierna hade aldrig samarbetat tidigare. Så de var ännu mer oerfarna. Däremot går det inte att regera om borgarna inte gör som tidigare när de inte har egen majoritet, lägger ner sina röster. Samtidigt hade de kunnat vinna en misstroendeförklaring mot regeringen om de gick ihop med SD. Eller ha accepterat nyvalet.

Det finns ännu inget förslag att läsa om sossarnas planer på subventionerat byggande. Det enda som nämnts än så länge är 3.2 miljarder till nybyggda hyresrätter. De största satsningarna är på förändrade regler, förbättrad byråkrati och annat stöd och det mesta som de tror ska byggas och förenklas för är bostadsrätter. Det går inte att säga något om vilka krav som ställs förutom att det gäller hyresrätter. Går inte att säga exakt enligt vilka regler de nya icke subventionerade bostadsrättshusen ska byggas efter heller eftersom reglerna kommer ändras. Men det är främst de som kommer driva hur byggbolagen bygger inte den mindre andelen hyresrätter de vill bygga eller vilka regler staten och kommunerna vill att de ska följa för dessa. Husen som har ritats idag har gjort det enligt alliansens regelverk. Den som hade hela åtta år på sig att ändra förutsättningarna.

Permalänk
Medlem

Bra, så blir det kanske lättare att sliippa kreti och pleti och släkt och annat pack som alltid förutsätter att de ska få gratis hjälp med alla deras skitproblem. Jag är heligt less. "Har du problem? Nyttja RIT-avdraget." blir i så fall min standardreplik...

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Avstängd

Vilka ideer.Slopa tv licensen istället så vi som kan sätta i en kontakt oxå har nytta av det.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.