Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag har fått hem min Athlon 5350 och GA-AM1M-S2H nu. Sitter och leker i Ubuntu, några specifika tester som önskas?

Vad ska du köra med för PSU lösning?

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Skrivet av 20kr:

Ska själv hämta ut samma cpu och moderkort imorgon och leka runt, men är väldigt skeptisk till den medföljande kylaren.
Liten vinande fläkt och snålt tilltagen kylfläns när man lika gärna hade kunnat köra allt passivt.
Kommer kasta in allt i en miditower låda med gott utrymme så lär bli till att fulmodda kylningen.
Men hur ställer du dig till originalkylningen så här långt?

Vilken typ av PSU kommer du att använda?

Skrivet av simmefinne:

Jag kör med en pico psu på 160W, MSI AM1, Streacom F1C, Athlon 5350, Slim Silence AM1 och Intel WLAN AC-7260.
Det var ju fördelen med MSI moderkortet jämför med ASUS moderkortet att man kunde ha en M-SATA plats. Där har jag nu WLAN kortet.
Något ramminne på 4gb (1x4gb) och sen en intel 80GB ssd. inget märkvärdigt.

https://www.dropbox.com/s/u8kqswxtcuvvuz3/100ANDRO.rar?dl=0

Där har du några bilder på hur det ser ut. Det är inte bästa bilderna men hoppas du får en uppfattning.
Säg till om det är något speciellt du vill ha bilder på så kan jag fixa detta. fråga gjärna om det är något.

Mvh Simon

Kan du förklara lite närmare på hur du läste det med PSU:n och vad det kostade dig att köpa pico psu samt adaptrar? Är det mer lönt exempelvis att ge en hundralapp mer och köpa coolermaster 500W nätagg för 400kr?

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag har fått hem min Athlon 5350 och GA-AM1M-S2H nu. Sitter och leker i Ubuntu, några specifika tester som önskas?

Hade varit schysst om du hade kunnat jämföra speeden mellan en ramsticka och 2st ramstickor. Köpte nyligen 2x4GB corsair V LP och vill veta om jag behöver bägge

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SupakmeGusta:

Vilken typ av PSU kommer du att använda?

Tog ett corsair cx400 från en gammal server som jag tänkt ersätta med denna datorn.
Har ju ändå ett miditower chassi att bygga i och kanske vill kasta in ett halvbra grafikkort i framtiden.
Rätt beundransvärt att agget rullar på riktigt bra än när det är så gammalt, nypris var säkert inte mer än 400-450kr heller.

Har förresten själv köpt 2x4gb, jag missade helt att det inte stödjer dualchannel.
Jag tog för givet att allt har minst dualchannel nu för tiden när till och med vanliga datorer för 10 år sen hade det.

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av 20kr:

Tog ett corsair cx400 från en gammal server som jag tänkt ersätta med denna datorn.
Har ju ändå ett miditower chassi att bygga i och kanske vill kasta in ett halvbra grafikkort i framtiden.
Rätt beundransvärt att agget rullar på riktigt bra än när det är så gammalt, nypris var säkert inte mer än 400-450kr heller.

Har förresten själv köpt 2x4gb, jag missade helt att det inte stödjer dualchannel.
Jag tog för givet att allt har minst dualchannel nu för tiden när till och med vanliga datorer för 10 år sen hade det.

Visst hade du också PCI ex 2.0 x4 på ditt moderkort?
Kikade tidigare vad som flaskas och inte och blev lite förvånad. GTX770 eller R9 280x flaskar några få procent, under dem är det cpun som flaskar och inte bussen. Blir intressant senare med lite bättre hantering av grafik (DX12 / Mantle / Vulcan)

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Skrivet av 20kr:

Tog ett corsair cx400 från en gammal server som jag tänkt ersätta med denna datorn.
Har ju ändå ett miditower chassi att bygga i och kanske vill kasta in ett halvbra grafikkort i framtiden.
Rätt beundransvärt att agget rullar på riktigt bra än när det är så gammalt, nypris var säkert inte mer än 400-450kr heller.

Har förresten själv köpt 2x4gb, jag missade helt att det inte stödjer dualchannel.
Jag tog för givet att allt har minst dualchannel nu för tiden när till och med vanliga datorer för 10 år sen hade det.

Kör du med 1x4GB?

Skrivet av HenKenny:

Visst hade du också PCI ex 3.0 x4 på ditt moderkort?
Kikade tidigare vad som flaskas och inte och blev lite förvånad. GTX770 eller R9 280x flaskar några få procent, under dem är det cpun som flaskar och inte bussen. Blir intressant senare med lite bättre hantering av grafik (DX12 / Mantle / Vulcan)

Var kollade du detta? Har ett XFX HD 7950 jag kan köpa för 500kr. Om det inte flaskar mycket så kanske det är värt?

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av SupakmeGusta:

Hade varit schysst om du hade kunnat jämföra speeden mellan en ramsticka och 2st ramstickor. Köpte nyligen 2x4GB corsair V LP och vill veta om jag behöver bägge

Ingen skillnad i hastighet. Mellan antalet stickor på en singel channel plattform.

Tänker inte testa en så mundan sak som det när man redan vet utfallet. Tycker du tar och läser lite om dual/singel channel för du verkar inte ha förstått vad jag tidigare pratat om? Svarar gärna på frågor om du har det men skaffa lite bakgrundskunskap om vad singel/dual channel handlar om.

(Egentligen antalet bussar minneskontrollern har not minnet, i detta fallet en mot ramen. Det betyder att all trafik går genom samma buss. Har man dual-channel så har man två fysiska bussar mot minnet, då kan vardera minnessticka använda var sin buss samtidigt. Det ger mer eller mindre dubbel bandbredd.)

En buss är en ansamling ledningsbanor som kommunikation går via.

Skrivet av SupakmeGusta:

Vad ska du köra med för PSU lösning?

Vi snackar om typ 30W i belastning, tror jag bygger en egen picoPSU av något slag. Har iof även en skärm som skall drivas men den drar max 5W enligt specifikationerna.

Skrivet av 20kr:

Har förresten själv köpt 2x4gb, jag missade helt att det inte stödjer dualchannel.
Jag tog för givet att allt har minst dualchannel nu för tiden när till och med vanliga datorer för 10 år sen hade det.

Lätt hänt, även vissa intel smallcores SoC har endast en ensam minneskanal.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av SupakmeGusta:

Kör du med 1x4GB?

Var kollade du detta? Har ett XFX HD 7950 jag kan köpa för 500kr. Om det inte flaskar mycket så kanske det är värt?

Hittade på flera ställen, googla omkring lite på typ pci 16 vs 4

Hittade bland annat denna nu:
http://www.hardocp.com/article/2010/08/25/gtx_480_sli_pcie_ba...

7950 blir nog perfekt.
Lite flaskhals i något scenario, säkert, men ungefär det som går.

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Skrivet av HenKenny:

Hittade på flera ställen, googla omkring lite på typ pci 16 vs 4

Hittade bland annat denna nu:
http://www.hardocp.com/article/2010/08/25/gtx_480_sli_pcie_ba...

7950 blir nog perfekt.
Lite flaskhals i något scenario, säkert, men ungefär det som går.

Har ett Gigabyte GA-AM1M-S2H. På specifikationerna står det att det har "1 x PCI Express x16 slot, running at x4 (PCIEX4)
2 x PCI Express x1 slots
(The PCI Express slots conforms to PCI Express 2.0 standard.)"

Du skrev PCI Express 3.0. Är det skillnad och kommer det att påverka?

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av HenKenny:

Hittade på flera ställen, googla omkring lite på typ pci 16 vs 4

Hittade bland annat denna nu:
http://www.hardocp.com/article/2010/08/25/gtx_480_sli_pcie_ba...

7950 blir nog perfekt.
Lite flaskhals i något scenario, säkert, men ungefär det som går.

Har du kikat på sweclockers recension på 5350?
Den flaskar redan vid ett hälften så kraftfullt grafikkort.

Skrivet av SupakmeGusta:

Har ett Gigabyte GA-AM1M-S2H. På specifikationerna står det att det har "1 x PCI Express x16 slot, running at x4 (PCIEX4)
2 x PCI Express x1 slots
(The PCI Express slots conforms to PCI Express 2.0 standard.)"

Du skrev PCI Express 3.0. Är det skillnad och kommer det att påverka?

Ja, 3.0 är snabbare. Det är skillnad, det påverkar bandbredden mellan CPU &GPU, nu är dock CPU: så svag att det är inte PCIe bussen som kommer flaska utan beräkningskraften i CPU:n som säger stopp innan.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av SupakmeGusta:

Har ett Gigabyte GA-AM1M-S2H. På specifikationerna står det att det har "1 x PCI Express x16 slot, running at x4 (PCIEX4)
2 x PCI Express x1 slots
(The PCI Express slots conforms to PCI Express 2.0 standard.)"

Du skrev PCI Express 3.0. Är det skillnad och kommer det att påverka?

Skrivet av DavidtheDoom:

Har du kikat på sweclockers recension på 5350?
Den flaskar redan vid ett hälften så kraftfullt grafikkort.

Ja, 3.0 är snabbare. Det är skillnad, det påverkar bandbredden mellan CPU &GPU, nu är dock CPU: så svag att det är inte PCIe bussen som kommer flaska utan beräkningskraften i CPU:n som säger stopp innan.

http://www.overclock.net/t/1393733/sli-670-with-oc-on-pcie-2-...

Menade pci express 2.0 4x, har samma moderkort. Det är en skillnad på 2 gånger bandbredden.

Missförstå mig rätt nu, en i fallet AMD Athlon 5350 vs PCI express 2.0 4x så är det inte bussen utan CPUn som är flaskhalsen. PCI express 2.0 4x har ingen jättebra bandbredd och i starkare system så skulle det vara flaskhalsen.

Om/när AMD kommer med nya cpuer till AM1 så kanske det blir bussen som flaskar och inte CPUn.
Ett 7950 kommer att flaskas av 5350n snarare än bussen. Ett svagare grafikkort fungerar säkert bättre men ett beg 7950 är ungefär vad jag maximalt skulle stoppa i en sån här maskin då spel idag inte trådar vidare bra. Jag kommer skaffa något passivt kylt grafikkort som drar färre watt då jag kommer bygga ett kompakt system med detta.

Athlon 5350 hör inte hemma i en riktig gamingrigg men det går att spela..
Blir somsagt intressant senare med lite bättre hantering av grafik (DX12 / Mantle / Vulcan)

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Skrivet av SupakmeGusta:

Vilken typ av PSU kommer du att använda?

Kan du förklara lite närmare på hur du läste det med PSU:n och vad det kostade dig att köpa pico psu samt adaptrar? Är det mer lönt exempelvis att ge en hundralapp mer och köpa coolermaster 500W nätagg för 400kr?

Jag beställde Pico-PSU:er från hongkong, använde en själv och sparade en till mitt och farsans kommande bygge. Adapter har jag en från kjell och company på 60W. Jag tycker helt klart det är värt med pico för att få ner storleken och utesluta en fläkt och ljudet från fläkten. Det är väl en smaksak dock hur man vill ha det och vad plånboken tillåter.

§9
Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad enligt §9*

Citat:

§ 9 Marknadsföring och annonsering
Forumet får inte användas för annonsering eller marknadsföring av egen eller andras verksamhet. Privatpersoner ska använda Marknad för all slags handel. Det räknas alltid som marknadsföring att sprida länkar som är utformade så att någon tjänar pengar, får poäng eller liknande när de används. Ett annat exempel är platsannonser. För sådana hänvisar vi till vår särskilda jobbavdelning.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

Har fått hem samtliga komponenter nu och skall bygga ihop min lilla HTPC/server baserad på AMD Athlon 5350.

Komponenter:
AMD Athlon 5350, 499:-
Gigabyte GA-AM1M-S2H, 99kr
Cooler Master B500 V2 500W, 249kr
Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 LP 2x4GB, 300kr (beg)
Samsung SSD EVO Basic 840-Series 120GB, 300kr (beg)
BitFenix Colossus Micro-ATX, 0kr (Fick gratis)
2st HDD, 0kr (haft liggande)

Totalpris: 1447kr

Wish me luck

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SupakmeGusta:

Har fått hem samtliga komponenter nu och skall bygga ihop min lilla HTPC/server baserad på AMD Athlon 5350.

Komponenter:
AMD Athlon 5350, 499:-
Gigabyte GA-AM1M-S2H, 99kr
Cooler Master B500 V2 500W, 249kr
Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 LP 2x4GB, 300kr (beg)
Samsung SSD EVO Basic 840-Series 120GB, 300kr (beg)
BitFenix Colossus Micro-ATX, 0kr (Fick gratis)
2st HDD, 0kr (haft liggande)

Totalpris: 1447kr

Wish me luck

Satan vad billigt moderkort. Var hittade du det? Billigast på prisjakt tycks vara 299. Ser ut som en fin setup

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Perrablerra:

Satan vad billigt moderkort. Var hittade du det? Billigast på prisjakt tycks vara 299. Ser ut som en fin setup

Tycker du inte Nätagget var billigt?

Netonnet hade rea på mobo för 2-3v sedan. Det tog ca 1mån att hitta alla komponenter. Hade jag varit ännu snålare och väntat hade jag säkert kunnat spara någon hundralapp till.

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SupakmeGusta:

Tycker du inte Nätagget var billigt?

Netonnet hade rea på mobo för 2-3v sedan. Det tog ca 1mån att hitta alla komponenter. Hade jag varit ännu snålare och väntat hade jag säkert kunnat spara någon hundralapp till.

Jo det var ju iofs ett bra pris. Själv hade jag däremot kört med en pico-psu eller ännu hellre kört ett moderkort med inbyggd nätdel typ denna http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2571440. Iofs går ju priset upp en del men å andra sidan kan man köra den i en minimal låda och ändå få den tyst.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Perrablerra:

Jo det var ju iofs ett bra pris. Själv hade jag däremot kört med en pico-psu eller ännu hellre kört ett moderkort med inbyggd nätdel typ denna http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2571440. Iofs går ju priset upp en del men å andra sidan kan man köra den i en minimal låda och ändå få den tyst.

Den har fått ganska dåliga recensioner Anledningen till att jag valde att bygga som jag gjorde var för att jag när som helst skall kunna uppgradera datorn till en speldator med hjälp av bara ett nytt mobo+cp+gpu och sälja befintligt mobo+cpu. Har en vattenkylare liggande hemma dessutom.

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Perrablerra:

Jo det var ju iofs ett bra pris. Själv hade jag däremot kört med en pico-psu eller ännu hellre kört ett moderkort med inbyggd nätdel typ denna http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2571440. Iofs går ju priset upp en del men å andra sidan kan man köra den i en minimal låda och ändå få den tyst.

Den stora anledningen är nog att moderkortet som många fick tag på kostade 99kr inkl frakt från NetonNet.
Själv ska jag försöka ta tummen ur och bygga en egen DC-DC PSU som tar sig ner till 12V, 5V, samt 3.3V.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av SupakmeGusta:

Har fått hem samtliga komponenter nu och skall bygga ihop min lilla HTPC/server baserad på AMD Athlon 5350.

Komponenter:
AMD Athlon 5350, 499:-
Gigabyte GA-AM1M-S2H, 99kr
Cooler Master B500 V2 500W, 249kr
Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 LP 2x4GB, 300kr (beg)
Samsung SSD EVO Basic 840-Series 120GB, 300kr (beg)
BitFenix Colossus Micro-ATX, 0kr (Fick gratis)
2st HDD, 0kr (haft liggande)

Totalpris: 1447kr

Wish me luck

AMD Athlon 5350, 499kr
Gigabyte GA-AM1M-S2H, 99kr
Corsair CX 400W, 0kr (haft liggande)
Crucial Ballistix Sport DDR3 1600MHz CL9 2x4GB, 629kr
Intel 530 Series SSD 120GB, 599kr
Arctic Cooling silentium t11, 150kr

Totalpris: 1976kr

Det gjorde lite ont i mig att minnena blev så dyra men priserna verkar ju bara stiga och stiga.
Sen hade man såklart oflyt och beställde några dagar innan netonnet sålde ut minnen för 499kr.
Har även tänkt att kasta in ett grafikkort när jag hittar ett billigt begagnat.

Jag delar även dina tankar om att detta är ett temporärt system, så om det dyker upp billigt moderkort, cpu och grafikkort så kastar jag in det istället.

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Skrivet av 20kr:

AMD Athlon 5350, 499kr
Gigabyte GA-AM1M-S2H, 99kr
Corsair CX 400W, 0kr (haft liggande)
Crucial Ballistix Sport DDR3 1600MHz CL9 2x4GB, 629kr
Intel 530 Series SSD 120GB, 599kr
Arctic Cooling silentium t11, 150kr

Totalpris: 1976kr

Det gjorde lite ont i mig att minnena blev så dyra men priserna verkar ju bara stiga och stiga.
Sen hade man såklart oflyt och beställde några dagar innan netonnet sålde ut minnen för 499kr.
Har även tänkt att kasta in ett grafikkort när jag hittar ett billigt begagnat.

Jag delar även dina tankar om att detta är ett temporärt system, så om det dyker upp billigt moderkort, cpu och grafikkort så kastar jag in det istället.

Roligt att vi delar samma tankar. Håller med om att du hade lite otur med ssd och ram-minnena. Du ville inte köpa beg?

Blir det en bygglogg? Hade varit kul att läsa

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem

Jag har också införskaffat en 5350. Tycker den fungerar väldigt bra, det lilla jag använt den! Ett minus var dock att jag inte fick någon coax/optisk utgång ifrån moderkortet :/ Men det kanske jag löser sen med ett ljudkort. Om jag inte vill skicka in ett grafikkort då!

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Skrivet av Pantsoff:

Jag har också införskaffat en 5350. Tycker den fungerar väldigt bra, det lilla jag använt den! Ett minus var dock att jag inte fick någon coax/optisk utgång ifrån moderkortet :/ Men det kanske jag löser sen med ett ljudkort. Om jag inte vill skicka in ett grafikkort då!

Har du spelat något på den?

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:
Skrivet av Perrablerra:
Skrivet av simmefinne:
Skrivet av HenKenny:
Skrivet av 20kr:

Tror ni AMD 5350 kommer att flaska ett GTX 660?

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av SupakmeGusta:

Tror ni AMD 5350 kommer att flaska ett GTX 660?

Ja, utan tvekan. Det flaskar redan mitt Hd 7750 som är långsammare.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Ja, utan tvekan. Det flaskar redan mitt Hd 7750 som är långsammare.

Synd, blev sugen på att skicka tillbaka mobo+cpu nu(oöppnade) och satsa på G3258 med Asrocks billiga z97 mATX. 500kr kostar det att "byta upp mig"... värt?

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av SupakmeGusta:

Synd, blev sugen på att skicka tillbaka mobo+cpu nu(oöppnade) och satsa på G3258 med Asrocks billiga z97 mATX. 500kr kostar det att "byta upp mig"... värt?

Beror helt på vad du ska göra med datorn, ha den som htpc så finns det ingen direkt anledning.
Ska du spela på datorn eller ha en spel-htpc så är valet lätt, byt.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Beror helt på vad du ska göra med datorn, ha den som htpc så finns det ingen direkt anledning.
Ska du spela på datorn eller ha en spel-htpc så är valet lätt, byt.

Kommer g3258 att flaska ett asus gtx 660 då?

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av SupakmeGusta:

Kommer g3258 att flaska ett asus gtx 660 då?

Beror på hur man ser det. Det bör vara en ganska jämn kombo om du överklockar CPU:n lite, men det finns spel som kräver minst 4st cpu kärnor, och då flaskar cpu:n 100%.

Jag väntar på att få in rätt bios på mitt moderkort, sedan kan jag testa hur trevligare G3258 är. Dröjer nog ett par veckor, och då försvinner nog din ångerrätt.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av SupakmeGusta:

Tror ni AMD 5350 kommer att flaska ett GTX 660?

https://www.youtube.com/watch?v=s3hD0YYPORo

Kanske flaskar, men ser ändå rätt ok ut

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080