EA:s teknikchef för Frostbite vill se krav på DirectX 12 för 2016 års speltitlar

Permalänk
Melding Plague

EA:s teknikchef för Frostbite vill se krav på DirectX 12 för 2016 års speltitlar

Johan Andersson, teknikchef på EA för spelmotorn Frostbite, ser gärna att DirectX 12 blir ett minimikrav för samtliga speltitlar som lanseras med motorn till julhandeln 2016.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vore enklare med Vulkan, eftersom det bara är drivrutinsberoende och inte Windows-versionsberoende.

Permalänk
Entusiast

Det tror jag knappast kommer hända... Antalet försäljningar de skulle förlora på det skulle vara alllllldeles för stort tror jag.
Kanske skulle vara rimligare 2017/2018.

Visst, det är en "gratis" uppdatering till Windows 10 för många men hur många kommer få tummen ur och faktiskt göra det? Tror bara det är entusiaster som oss på Sweclockers som faktiskt gör det under det första året

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Nej, ge oss Vulkan istället, tack. Men bra att de knuffas på på grafikfronten. Att de flesta spel är dx9 fortfarande är ju ett skämt.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

I och med att vem som helst kan uppgradera sitt Windows 7/8 till windows 10 gratis genom Windows update så lär det inte vara så svårt att få igenom. Dock oroar jag mig lite, känner att mer och mer ska kontrolleras och bestämmas med varje Windows-version, jag har mindre och mindre frihet att bestämma med min dator för varje gång jag uppgraderat efter Windows 2000.

Nu blir det mer och mer som ska köpas genom godkända affärer. Alla var så livrädda för Palladium, nu hoppar alla gladeligen i båten utan att blinka. Med Windows 10 kan man inte längre ha flera operativsystem på datorn, datorn kan rent av vara låst från start. Under 8" kan man inte längre använda skrivbordsmiljön och därmed ha tillgång till program utanför det som godkänts av Microsoft. Man blir dumförklarad när man poängterar riskerna med detta. "Varför ska man ens vilja ha friheten att köra vilka program man vill på en så liten enhet?". Lär väl vara max 2 windows-versioner bort innan denna begränsning gäller även fullversionen, och ingen kommer klaga när de helt förlorat makten över vad de ska få använda sina datorer till.

Permalänk
Avstängd

Det här skulle höja kvaliteten på grafiken enormt mycket. Jag håller med!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Vore enklare med Vulkan, eftersom det bara är drivrutinsberoende och inte Windows-versionsberoende.

Skrivet av NodCommander:

Nej, ge oss Vulkan istället, tack. Men bra att de knuffas på på grafikfronten. Att de flesta spel är dx9 fortfarande är ju ett skämt.

De verkar kika på bägge.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Det tror jag knappast kommer hända... Antalet försäljningar de skulle förlora på det skulle vara alllllldeles för stort tror jag.
Kanske skulle vara rimligare 2017/2018.

Visst, det är en "gratis" uppdatering till Windows 10 för många men hur många kommer få tummen ur och faktiskt göra det? Tror bara det är entusiaster som oss på Sweclockers som faktiskt gör det under det första året

Battlefield har i regel varit en stor drivare för hårdvaru försäljningar på PC marknaden. Så tror nog att många lär hoppa på Win10s gratis uppgradering ifall de sätter DX12 som minimum krav.

Och gratis är en rätt stor drivkraft i att få folk att uppgradera.
Sen beror det helt på hur bra Micro$oft marknadsför sin gratis uppgradering för Win10. Vi lär se nu redan i sommar hur snabbt folk hoppar på Win10.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Visst, det är en "gratis" uppdatering till Windows 10 för många men hur många kommer få tummen ur och faktiskt göra det?

Alla som vill spela EA:s nyaste titlar, så jag tror inte problemet är alltför stort ändå.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Det är alltid trevligt att se folk pusha hårt på sånt här Någon måste göra det som sagt, och jag är glad att det görs över huvud taget ^^

Permalänk
Avstängd
Skrivet av backfeed:

Alla som vill spela EA:s nyaste titlar, så jag tror inte problemet är alltför stort ändå.

Jag som trodde det krävdes Nvidia 900 serien för att kunna använda dx12.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

Frostbite är DICE.

EA, EA... de är som en supermakt äger allting. Inte undra på att spelen blir så fel.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X | 64GB RAM | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Varför inte implementera DX12 även på Windows 7 och 8?

Ge mig en BRA teknisk anledning.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

Jag som trodde det krävdes Nvidia 900 serien för att kunna använda dx12.

Skickades från m.sweclockers.com

Står ju i artikeln att 400-serien och uppåt får stöd för DX12.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RHWarrior:

Varför inte implementera DX12 även på Windows 7 och 8?

Ge mig en BRA teknisk anledning.

Du lär inte få någon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

Jag som trodde det krävdes Nvidia 900 serien för att kunna använda dx12.

Fast hur var det där nu, det skulle väl inte krävas explicit hårdvarustöd för DX12?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Entusiast
Skrivet av RHWarrior:

Varför inte implementera DX12 även på Windows 7 och 8?

Ge mig en BRA teknisk anledning.

Det finns nog ingen, men företag är företag så

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av RHWarrior:

Varför inte implementera DX12 även på Windows 7 och 8?

Ge mig en BRA teknisk anledning.

Varför använda W7 eller 8 när man kan använda W10. Ge mig en bra anledning

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ParasiteX:

Battlefield har i regel varit en stor drivare för hårdvaru försäljningar på PC marknaden. Så tror nog att många lär hoppa på Win10s gratis uppgradering ifall de sätter DX12 som minimum krav.

Och gratis är en rätt stor drivkraft i att få folk att uppgradera.
Sen beror det helt på hur bra Micro$oft marknadsför sin gratis uppgradering för Win10. Vi lär se nu redan i sommar hur snabbt folk hoppar på Win10.

Mjo, don't get me wrong jag skulle jättegärna se att det blir såhär men jag vet mycket väl hur bakåtsträvande och bekväma personer i allmänhet är

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av RHWarrior:

Varför inte implementera DX12 även på Windows 7 och 8?

Ge mig en BRA teknisk anledning.

Det är ju rätt uppenbart att Microsoft inte vill göra Windows 7 till nya XP och det är det som är anledningen. Sen om det är en "teknisk" anledning eller inte beror ju lite på hur man tolkar det.

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem
Skrivet av holmberg:

Varför använda W7 eller 8 när man kan använda W10. Ge mig en bra anledning

Samma anledning som resulterade i att folk hoppade över Vista och Me?

Permalänk
Medlem

Tycker det är bra att spelutvecklare vill över till DX12, Snarast.

Varför stanna kvar på äldre versioner, hoppas verkligen fler vågar följa Dice och frostbite med samma krav att DX12 är krav.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Hoppas att många tar efter och det implementeras snarast möjliga. AMD verkar gynnas mest i dagsläget, om man får tro de syntetiska testerna i alla fall, med sina flera kärnor och väldiga beräkningskraft i grafikkorten. Ett 290X utpresterade ett Titan X till exempel, hoppas att vi får liknande resultat i spelen.

Repi verkar vara en förnuftig snubbe som aktivt vill utveckla och driva tekniken framåt. Heja!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Det tror jag knappast kommer hända... Antalet försäljningar de skulle förlora på det skulle vara alllllldeles för stort tror jag.
Kanske skulle vara rimligare 2017/2018.

Visst, det är en "gratis" uppdatering till Windows 10 för många men hur många kommer få tummen ur och faktiskt göra det? Tror bara det är entusiaster som oss på Sweclockers som faktiskt gör det under det första året

Ryktas att det kommer notifieras på tidigare Windows-versioner när Windows 10 är klart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antor:

Samma anledning som resulterade i att folk hoppade över Vista och Me?

Att datorerna var underdimensionerade? De senaste versionerna har snarare krävt mindre prestanda än föregångarna så det är nog inget problem.

Drivrutinshanteringen är ju även den bättre så jag ser inga direkt akuta anledningar att inte uppdatera (utöver väldigt specifika/särskilda fall).

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Skrivet av RHWarrior:

Varför inte implementera DX12 även på Windows 7 och 8?

Ge mig en BRA teknisk anledning.

Snabbare tekniks utveckling genom att se till att gammal mjukvara dör ut så snabbt som möjligt. Är förmodligen enda anledning till att just inte directx släpps till W7, så vi som gillar snabb utveckling av mjukvara ser förmodligen detta mest som positivt.
Inte kul att se XP och Windows 7 fortsätta hålla tillbaka alla andra.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D
Ram: Kingston 32GB DDR5 6000MHz
GPU: XFX Radeon RX 6800 XT MERC 319
Operativsystem: Windows 11

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RHWarrior:

Varför inte implementera DX12 även på Windows 7 och 8?

Ge mig en BRA teknisk anledning.

I princip kan man ju säga att Microsoft har implementerat DX12 på Windows 7 och 8, eftersom att uppgraderingen till Windows 10 och DirectX 12 är gratis.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av strejf:

I princip kan man ju säga att Microsoft har implementerat DX12 på Windows 7 och 8, eftersom att uppgraderingen till Windows 10 och DirectX 12 är gratis.

Folk tycker att det är alldeles för krävande och jobbigt att behöva trycka på "uppdatera" knappen.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Helt rätt. Jag kommer inte att köpa spel som är DX9-11 och OpenGL/CL/Vulkan o.s.v. skit längre.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

fan va nice hoppas hoppas

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200