Permalänk

BSoD vid ny installation av windows 7

Tjena.

Har köpt datordelar och satt in i min rigg och nu när jag skall installera nytt windows 7 från usb så får jag bara bluescreen efter -Windows startar- skärmen. Har provat det mesta och googlat och har nu ingen aning om vad problemet är.

specs:
Moderkort: ASRock B85M Pro4 mATX
Processor: Intel Core i5 4440 3.1 GHz (Haswell)
RAM: Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600Mhz VENGEANCE
g-kort: MSI GeForce GTX 750 Ti 2GB OC
nätagg: Fractal Design Integra R2 750W 80+ Bronze

tacksam för all hjälp..

// Infected

PS. ber om ursäkt att jag svarade på varje inlägg enskilt, såg inte 'citera flera' knappen, my mistake.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infectious:

Tjena.

Har köpt datordelar och satt in i min rigg och nu när jag skall installera nytt windows 7 från usb så får jag bara bluescreen efter -Windows startar- skärmen. Har provat det mesta och googlat och har nu ingen aning om vad problemet är.

specs:

tacksam för all hjälp..

// Infected

Exakt vad för bluescreen får du? Har haft samma problem med en gammal Socket 939 dator. Där berodde det på att nåt var fel i BIOSen.

//Mattias

Visa signatur

WS: | R7 7800X3D | G.Skill 32Gb DDR5 | MSI X670E Tomahawk | EVGA GTX 1080Ti FTW3 |

Laptop: | Apple MacBook Pro 14" (M3 Pro 11-core) |

Permalänk
Medlem
Skrivet av infectious:

Tjena.

specs:

tacksam för all hjälp..

// Infected

Jag gissar på att det saknas drivrutiner till B85 chipset. Under installation finns möjlighet att lägga till extra drivrutiner som du laddat ner i förväg och lagt på en USB-sticka.

Edit:

1. Starta installationen; Anpassat (avancerat).
2. I nästa ruta där du väljer enhet som du skall installera på, klickar du på Läs in drivrutin (se stycket nedan).
3. Välj drivrutin för SATA och fortsätt med installationen.

Tror den är den här du behöver: ftp://europe.asrock.com/drivers/Intel/INF/INF(v9.4.0.1026).zi... (http://www.asrock.com/mb/Intel/B85M%20Pro4/?cat=Download&os=W...)

Lycka tilll

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av infectious:

Tjena.

specs:

tacksam för all hjälp..

// Infected

Hinner intallationen börja innan du får bluescreen?

Jag har ett liknande problem.
När jag installerar windows 7 från usb.
Installationen hänger sig när den skall avsluta.
Efter ett tag startar datorn om, men windows går inte att
starta efter omstarten

Visa signatur

Gigabyte GA-990FXA-UD3 rev 4.0, AMD FX 9590 , Crucial BallistixSport XT 16GB 1866MHz, Seagate Desktop HDD 3TB 7200RPM, Antec KÜHLER H2O 620 V4, CoolerMaster GM 750W Modular

Permalänk
Skrivet av Colorful:

Exakt vad för bluescreen får du? Har haft samma problem med en gammal Socket 939 dator. Där berodde det på att nåt var fel i BIOSen.

//Mattias

Oftast en bluescreen som indikerar på hårdvarufel, kommer inte riktigt ihåg felkoden som kommer,, Ibland kommer det BUGCODE_USB och ibland kommer det en som det inte står något särskilt på.

Permalänk
Skrivet av RS27V10:

Hinner intallationen börja innan du får bluescreen?

Jag har ett liknande problem.
När jag installerar windows 7 från usb.
Installationen hänger sig när den skall avsluta.
Efter ett tag startar datorn om, men windows går inte att
starta efter omstarten

Nope, endast någon enstaka gång kommer jag fram till dit man kan trycka på -Installera-. Ibland är det även helt svart med med bara en muspekare på.

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

Jag gissar på att det saknas drivrutiner till B85 chipset. Under installation finns möjlighet att lägga till extra drivrutiner som du laddat ner i förväg och lagt på en USB-sticka.

Edit:

1. Starta installationen; Anpassat (avancerat).
2. I nästa ruta där du väljer enhet som du skall installera på, klickar du på Läs in drivrutin (se stycket nedan).
3. Välj drivrutin för SATA och fortsätt med installationen.

Tror den är den här du behöver: ftp://europe.asrock.com/drivers/Intel/INF/INF(v9.4.0.1026).zi... (http://www.asrock.com/mb/Intel/B85M%20Pro4/?cat=Download&os=W...)

Lycka tilll

Hinner aldrig komma till själva installationen, endast då det står läser filer från windows etc, sen kommer -Windows startar- och BAM, efter det kommer en bluescreen direkt. RAMen kanske? Har dock provat mina RAM i en annan dator och då fungerade de :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av infectious:

Hinner aldrig komma till själva installationen, endast då det står läser filer från windows etc, sen kommer -Windows startar- och BAM, efter det kommer en bluescreen direkt. RAMen kanske? Har dock provat mina RAM i en annan dator och då fungerade de :/

Okey, då är jag med.

Defekt hårdvara kan såklart vara en sak; CPU, glapp, skum PSU etc... men först: Har du använt Windows 7 USB Download Tool och en fungerande ISO? Jag ske nog börja kolla om ISO-filen är läsbar och sedan göra om USB-stickan och pröva igen.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

Länge sedan!

Ursäkta att jag bara försvann från tråden. Felet var en felaktig processor från fabrik, fick en ny dagen efter.