RetroPie handkontroll problem (NES-USB)

Permalänk

RetroPie handkontroll problem (NES-USB)

Hej,

Jag har ett litet problem med min Raspberry Pi.
Har lagt in RetroPie (version 2.3) på den och allt funkar bra. Tills det är dags att använda min NES-kontroll (USB). Jag får använda den i ES och välja spel i menyerna och ändra inställningar med kontrollen, men inte inne i spelen.

Är det någon som har haft samma problem? När jag kollar igenom konfen eller väljer att köra igenom setup:en igen så får jag samma problem. Har testat kontrollen i en annan emulator och det har funkat. Har även fått vetskap att flera andra kör på detta viset men inte har haft detta problemet.

Tack för att ni har tagit er tid och läsa min tråd och förhoppningsvis kanske har något tips som kan hjälpa mig!

Visa signatur

GAMING: Intel i7 7700K | Gigabyte | Vengeance 16GB DDR4 | MSI GeForce GTX 970 OC 4GB | 128GB Samsung 840 PRO
LAPTOP: Dell Latitude E7470 | Intel i5 | 16GB DDR4 | 256GB SSD
SERVER: Dell PowerEdge R620 | 2x Xeon E5-2630 | 128GB | ESXi 6.7

Permalänk
Medlem

Hejsan!

Gissar att du sparat dina inställningar i retroarch.cfg;
$ sudo chown pi /opt/retropie/configs/all/retroarch.cfg
$ cd /opt/retropie/emulators/RetroArch/installdir/bin
$ sudo ./retroarch-joyconfig -j [kontroll#, dvs 0 om du bara kör en] >> /opt/retropie/configs/all/retroarch.cfg
(1 kontroll funkade fint för mig, med 2 kontrollers behövde jag även korrigera kontroller#2-inställningarna manuellt)

istället för att configurera via GUI på uppstart?
Annars, funkar det med annan kontroll?

Permalänk
Skrivet av Uno Loop:

Hejsan!

Gissar att du sparat dina inställningar i retroarch.cfg;
$ sudo chown pi /opt/retropie/configs/all/retroarch.cfg
$ cd /opt/retropie/emulators/RetroArch/installdir/bin
$ sudo ./retroarch-joyconfig -j [kontroll#, dvs 0 om du bara kör en] >> /opt/retropie/configs/all/retroarch.cfg
(1 kontroll funkade fint för mig, med 2 kontrollers behövde jag även korrigera kontroller#2-inställningarna manuellt)

istället för att configurera via GUI på uppstart?
Annars, funkar det med annan kontroll?

Jag provade ditt förslag utan att lyckas... Så problemet kvarstår
Men jag kom på att vid min HTPC hade jag en Logitech F710 som jag kopplade in för att testa om det skulle gå bättre. Men får samma sak där.
Båda kontrollersen funkar i själva ES (Emulator Station) men inte inne i spelen...
Någon annan som har någon idé ?

Visa signatur

GAMING: Intel i7 7700K | Gigabyte | Vengeance 16GB DDR4 | MSI GeForce GTX 970 OC 4GB | 128GB Samsung 840 PRO
LAPTOP: Dell Latitude E7470 | Intel i5 | 16GB DDR4 | 256GB SSD
SERVER: Dell PowerEdge R620 | 2x Xeon E5-2630 | 128GB | ESXi 6.7

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowNalle:

Jag provade ditt förslag utan att lyckas... Så problemet kvarstår
Men jag kom på att vid min HTPC hade jag en Logitech F710 som jag kopplade in för att testa om det skulle gå bättre. Men får samma sak där.
Båda kontrollersen funkar i själva ES (Emulator Station) men inte inne i spelen...
Någon annan som har någon idé ?

då jag nyligen köpt en raspberry pi, och läst och läst vad man kan göra för att få egen ideèr så läste jag väldigt många som fastnade på exakt ditt problem med RetroPie.

Typ "i menyerna går det att ändra inställningar med kontrollen, men inte inne i spelen"

Många som hade problem med det. Men väldigt många som har fått rätt på det med!

Om du googlar "retropie controller not working in game" Eller "retropie med handkontroll funkar ej" Eller så bara sök och kombinera ordet vid söken så kommer du att hitta rätt, det är jag helt övertygad om.

Hoppas att det löser sig.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Skrivet av skog1s:

då jag nyligen köpt en raspberry pi, och läst och läst vad man kan göra för att få egen ideèr så läste jag väldigt många som fastnade på exakt ditt problem med RetroPie.

Typ "i menyerna går det att ändra inställningar med kontrollen, men inte inne i spelen"

Många som hade problem med det. Men väldigt många som har fått rätt på det med!

Om du googlar "retropie controller not working in game" Eller "retropie med handkontroll funkar ej" Eller så bara sök och kombinera ordet vid söken så kommer du att hitta rätt, det är jag helt övertygad om.

Hoppas att det löser sig.

Först vill jag tacka dig skog1s!
Hittade efter många om och men med sökordet retropie controller not working in game en sida där dom till och med har med en film hur dom går tillväga från start till slut. Denna filmen är dock riktad tiill de som använder sig av Xbox kontroller. Men jag håller på nu och dra igenom updates man måste ha och kan säga att det tar längre tid än vad jag trodde.

Länken till sidan som har filmklippet http://blog.petrockblock.com/forums/topic/usb-controller-not-...

Visa signatur

GAMING: Intel i7 7700K | Gigabyte | Vengeance 16GB DDR4 | MSI GeForce GTX 970 OC 4GB | 128GB Samsung 840 PRO
LAPTOP: Dell Latitude E7470 | Intel i5 | 16GB DDR4 | 256GB SSD
SERVER: Dell PowerEdge R620 | 2x Xeon E5-2630 | 128GB | ESXi 6.7

Permalänk
Medlem

Tjena

Kolla här...

https://github.com/petrockblog/RetroPie-Setup/blob/master/sup...

Kopiera allt därifrån till din retroarch.cfg fil ....
Så ska det funka..
Behöver du ändra "x" och "y" "a" "b" så går du in under respektive
Emulator och där i "retroarch.cfg" och ändrar..

Permalänk
Medlem

Alltså....

Kopiera in följande och lägg texten längst ner i filen där nånstans.
-------------------------------
input_device = "Logitech Gamepad F710"
input_driver = "udev"
input_b_btn = "1"
input_y_btn = "3"
input_select_btn = "6"
input_start_btn = "7"
input_up_btn = "h0up"
input_down_btn = "h0down"
input_left_btn = "h0left"
input_right_btn = "h0right"
input_a_btn = "0"
input_x_btn = "2"
input_l_btn = "4"
input_r_btn = "5"
input_l2_axis = "+2"
input_r2_axis = "+5"
input_l3_btn = "9"
input_r3_btn = "10"
input_l_x_plus_axis = "+0"
input_l_x_minus_axis = "-0"
input_l_y_plus_axis = "+1"
input_l_y_minus_axis = "-1"
input_r_x_plus_axis = "+3"
input_r_x_minus_axis = "-3"
input_r_y_plus_axis = "+4"
input_r_y_minus_axis = "-4"
----------------------------------

I din retroarch.cfg fil... Den hittar du under ... /opt/retropie/configs/all/

Använd gärna flashfxp eller annat ftp program för att enkelt ändra/spara.

Vill du sedermera ändra x, y, a, b knapparna i diverse andra emulatorer.. (MegaDrive, Snes, PCengine, Gameboy) etc.. Så gör du som följer...

T.ex för SNES (Super Nintendo) Går du in i retroarch.cfg filen som ligger under /opt/retropie/configs/snes/
Ändrar ENBART de knappar du vill ha istället.. Min Logitech F310 t.ex ser ut som följer...

input_player1_joypad_index = "0"
input_player1_a_btn = "1"
input_player1_b_btn = "0"
input_player1_x_btn = "3"
input_player1_y_btn = "2"

Resten av knapparna "hämtas" ju redan från /opt/retropie/configs/all/ (retroarch.cfg)

Hoppas du förstår, annars är de bara o skriva tillbaka.
Glöm inte bort att du kan använda dig utav Hotkeys också.. De vill säga att du kan lätt ta dig ur emulatorn, tillbaka till Roms-Listan..

Så här ser min ut...

input_enable_hotkey_btn = "10"
input_exit_emulator_btn = "9"
input_save_state_btn = "4"
input_load_state_btn = "5"

När jag håller in "Left & Right Trigger" så går jag ur spelet...
Alltså är min "Right Trigger" min HOTKEY BTN 10

Ah du får testa..

Lycka till!

Permalänk

Även jag har problem med NES USB till RetroPie.

Hade tidigare endast en XBOX 360-kontroll via USB.
Fungerade bra till de flesta spelen. Körde:

cd /opt/retropie/emulators/RetroArch/installdir/bin sudo ./retroarch-joyconfig -j 1 >> /opt/retropie/configs/all/retroarch.cfg

Nu har jag fått tag på 2st NES USB kontroller.
Använder därför en USB-hubb till dessa.
Testade att köra med samma kommando som ovan, men nu fungerar ingen kontroll alls.. Knapp B fungerar som bakåt på en av NES USB kontrollerna?!
Guiden som kommer upp när man kör

sudo ./retroarch-joyconfig -j 1 >> /opt/retropie/configs/all/retroarch.cfg

är sjukt förvirrande då den tar med ALLDELES för många knappar för att matcha min NES USB?!

Evigt tacksam för hjälp.. Ska testa lite ikväll utefter det som Nimpa skrivit.

Visa signatur

-D'oh!|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blixten_n1:

Guiden som kommer upp när man kör

sudo ./retroarch-joyconfig -j 1 >> /opt/retropie/configs/all/retroarch.cfg

är sjukt förvirrande då den tar med ALLDELES för många knappar för att matcha min NES USB?!

Evigt tacksam för hjälp.. Ska testa lite ikväll utefter det som Nimpa skrivit.

Är det inte bara att knappa in dom överflödiga knapparna med vilken knapp som helst? Dom kommer ju inte att användas ändå.
Vill minnas att det funkade fint när jag använde SNES-kontroller.

edit: Sedan bör det väl även gå att radera de knappar som inte används från retroarch.cfg-filen i efterhand

Permalänk
Medlem

Jag lånar tråden lite och hur ändrar man knapparnas funktion
I retropie 2.5?

Har tre snes emu installerade
Och knapparnas funktion är olika i alla tre emu och ingen är som jag vill.

Något tipps på hur man gör?

Putte

Visa signatur

Dator 1 [] AMD FX-8350 5.06Ghz [] CROSSHAIR V FORMULA-Z [] Ram : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz []CF Radeon HD7870 [] PSU : XFX Core Edition 850W 80+ Bronze [] Kylning : Beg vattenkylning med cpu Ek-Supremacy Elite AMD .::. 5GHz klubben 2014.::. - .::. OC 1GHz+ Cinebench Klubben 2014 .::.-.::. 4GHz+ Klubben 2014 .::..::. 3DMark FireStrike Klubben .::.

Permalänk
Medlem

Detta gjorde jag för mina 2x snes kontroller. Funkar för NES dosan också.
Viktigt att registrera dina kontroller. Har du 2st identiska så räcker en registrering. Det gör du genom retropie setup scriptet. Går till Setup och väljer register retroarch controller. Nåt sånt.
När du gjort det så gör du enligt nedan.
Nu vet jag ju inte om du har helt samma sökvägar som jag till dessa filer, men detta kanske kan ge dig en hint?

cd /opt/retropie/emulators/retroarch/

./retroarch-joyconfig -o p1.cfg -p 1 -j 0 (skapar en player 1 config fil med keybindings avsedd för dosa 1 (-j 0) )

obs. när den frågar efter knappar du inte har på dosan. tryck nån random på dem så länge och byt ut knappens värde i config-filen mot "nul" senare.
 
./retroarch-joyconfig -o p2.cfg -p 2 -j 1 (skapar en player 2 config fil med keybindings avsedd för dosa 2 (-j 1) )
 
cat p*.cfg >> /opt/retropie/configs/all/retroarch.cfg (matar in player 1 och player 2 datan in i den generella configfilen.)
 
sudo nano /opt/retropie/configs/all/retroarch.cfg för att dubbelchecka ändringarna. De är skrivna längst ner i filen. Här har du även möjlighet att ändra i efterhand. Glöm ej att lägga till binds för hotkeys. t.ex avsluta spelet genom att trycka select och start. Funkar bara på player1 dosan.

Jag lade in hotkeys ovanför första raden för player1.
t.ex
input_enable_hotkey = "8"
input_exit_emulator_btn = "9"
input_player_1blablablabla
input_player_1blablablabla
input_player_1blablablabla
input_player_1blablablabla
input_player_1blablablabla

Permalänk

Hej! Även jag lånar tråden för att inte stöka ner för mycket i forumet. Jag har problem med en USB Snes kontroll jag köpt. Jag har registrerat den och den funkar i Emulationstation. Jag har även kollat så att all/retroarch.cfg är korrekt. Nu till problemet. När jag öppnar något av min spel så verkar inte knapparna funka korrekt. Min A knapp resetar spelet och min select knapp stänger ner spelet och går tillbaka till Emulation station. Dock funkar min start knapp utmärkt. Knapparna på min D-Pad verkar funka men samtidigt byter det state slot varje gång jag trycker? :S

När jag dessutom trycker på Y kommer någon typ av meny upp. Där det står --Welcom to RetroArch-- Jag har även här försökt binda min knappar på min USB Snes kontroll. (samma för alla spel). Den verkar köra pocketsnes som emulator. Någon som vet hur jag kan lösa detta?

Den USB kontroll jag sitter på är den här: http://www.tradera.com/item/301509/228458088/2x-handkontroll-...

Tacksam för svar!

Edit: Jag har min kontroller på Joypad #0 om det spelar någon roll.

Permalänk
Medlem

Tja! Vilket mapp lägger du snes romsen i? Det finns ett flertal förinstallerade emulatorer. Kan va så att pocketsnes inte snackar med retroarch.
Jag har ändrat kontrollerna i retroarch.cfg o min väljer rätt snes emu när jag lägger romsen i /home/pi/RetroPie/roms/snes

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av pwntato:

Tja! Vilket mapp lägger du snes romsen i? Det finns ett flertal förinstallerade emulatorer. Kan va så att pocketsnes inte snackar med retroarch.
Jag har ändrat kontrollerna i retroarch.cfg o min väljer rätt snes emu när jag lägger romsen i /home/pi/RetroPie/roms/snes

Skickades från m.sweclockers.com

Jag lägger mina roms i mappen som bara heter snes. Jag har även testat ändra default emulator till lr-snes9x-next Tror jag kör Retropie 2.6 men kan dubbelkolla när jag kommer hem. Jag tänker också att det verkar funka med rechoarh eftersom jag får upp någon typ av retroarch meny. Dock verkar ju bindes gå lite var dom vill även om jag registrerat knapparna. :-s

Permalänk
Medlem

Tjena!

Har byggt ihop en minivariant på ett arkadspel med joystick och knappar kopplade till GPIO stiften på rpi´n och försöker klura ut hur jag kan få knapparna att göra som jag vill. Det verkar lättare men den handkontroll men det här är roligare.

Det är inga problem när jag ska välja emulatorer och spel, däremot blir det ibland frysningar mm när spelen rullar igång. Det jag läst berör hur man konfigurerar handkontroller med hur gör jag för att lösa det här?

Fråga 2. I vic64 emulatorn ser jag bara underdelen av "skärmen" har ni någon ide hur jag kan få ner den

Visa signatur

if it sound good, it´s good

Permalänk
Medlem
Skrivet av magvall:

Tjena!

Har byggt ihop en minivariant på ett arkadspel med joystick och knappar kopplade till GPIO stiften på rpi´n och försöker klura ut hur jag kan få knapparna att göra som jag vill. Det verkar lättare men den handkontroll men det här är roligare.

Det är inga problem när jag ska välja emulatorer och spel, däremot blir det ibland frysningar mm när spelen rullar igång. Det jag läst berör hur man konfigurerar handkontroller med hur gör jag för att lösa det här?

Fråga 2. I vic64 emulatorn ser jag bara underdelen av "skärmen" har ni någon ide hur jag kan få ner den

Testa det är sättet
#15311632

Fungerade för mig med två olika usb handkontroller från kina

Visa signatur

Dator 1 [] AMD FX-8350 5.06Ghz [] CROSSHAIR V FORMULA-Z [] Ram : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz []CF Radeon HD7870 [] PSU : XFX Core Edition 850W 80+ Bronze [] Kylning : Beg vattenkylning med cpu Ek-Supremacy Elite AMD .::. 5GHz klubben 2014.::. - .::. OC 1GHz+ Cinebench Klubben 2014 .::.-.::. 4GHz+ Klubben 2014 .::..::. 3DMark FireStrike Klubben .::.

Permalänk
Medlem

ja jo fast jag har inga handkontroller, allt är kopplat till GPIO stiften =)Ingen USB mao

Visa signatur

if it sound good, it´s good

Permalänk
Medlem
Skrivet av magvall:

ja jo fast jag konga handkontroller, allt är kopplat till GPIO stiften =)Ingen USB mao

Får du bara singnal från knapparna?

Testa att konfiguera knaparnas funtion i retroarch och går det så
Kan du följa guiden hur man ändrar allt manuelt skulle jag tro.

Visa signatur

Dator 1 [] AMD FX-8350 5.06Ghz [] CROSSHAIR V FORMULA-Z [] Ram : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz []CF Radeon HD7870 [] PSU : XFX Core Edition 850W 80+ Bronze [] Kylning : Beg vattenkylning med cpu Ek-Supremacy Elite AMD .::. 5GHz klubben 2014.::. - .::. OC 1GHz+ Cinebench Klubben 2014 .::.-.::. 4GHz+ Klubben 2014 .::..::. 3DMark FireStrike Klubben .::.

Permalänk
Medlem

När jag tex startar ett nes spel och trycker F1 för att komma åt menyn för just den emulatorn, sen försöker ändra om knapparna så hänger det sig. Hur är sökvägen för att komma åt samma meny genom tex putty

Visa signatur

if it sound good, it´s good

Permalänk
Medlem
Skrivet av magvall:

När jag tex startar ett nes spel och trycker F1 för att komma åt menyn för just den emulatorn, sen försöker ändra om knapparna så hänger det sig. Hur är sökvägen för att komma åt samma meny genom tex putty

Har du aktiverat GPIO? där man kan aktivera Ps3 handkontroller och Xbox kontroller?
Om du trycker på någon knapp och pi hänger sig så är väll något som är fel?
Jag har inte varit med om att emulatorn hänger sig när jag konfigurerar kontrollerna.

Kopplat alla kablar rätt?

Putte_br

Visa signatur

Dator 1 [] AMD FX-8350 5.06Ghz [] CROSSHAIR V FORMULA-Z [] Ram : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz []CF Radeon HD7870 [] PSU : XFX Core Edition 850W 80+ Bronze [] Kylning : Beg vattenkylning med cpu Ek-Supremacy Elite AMD .::. 5GHz klubben 2014.::. - .::. OC 1GHz+ Cinebench Klubben 2014 .::.-.::. 4GHz+ Klubben 2014 .::..::. 3DMark FireStrike Klubben .::.

Permalänk

Problem med SNES-kontroller

Hej!

Jag lånar den här tråden för ett liknande problem med Retropie och kontroller.

Jag har byggt ihop ett eget litet arkadspel med två kontroller och får allting fungerar fint när jag kör NES (där jag konfigurerat knapparna och joystick i "/opt/retropie/configs/nes/retroarch.cfg"-filen).

Dock så får jag ingenting att fungera för SNES. Har testat att ändra i både "/opt/retropie/configs/snes/retroarch.cfg" och "/opt/retropie/configs/all/retroarch.cfg"-filerna utan att det fungerar. Får ingen respons alls.

Sök och googlat men hittar inga mer alternativ att testa. Tacksam om någon har något förslag.

Tack på förhand.

/Anders

Permalänk
Skrivet av Dragon_Ball:

Jag lägger mina roms i mappen som bara heter snes. Jag har även testat ändra default emulator till lr-snes9x-next Tror jag kör Retropie 2.6 men kan dubbelkolla när jag kommer hem. Jag tänker också att det verkar funka med rechoarh eftersom jag får upp någon typ av retroarch meny. Dock verkar ju bindes gå lite var dom vill även om jag registrerat knapparna. :-s

Du måste köra "libretro' emulatorerna för att de olika spelen ska 'lyda' /configs/all/retroarch.cfg.
(Annars måste man sitta och krabba i terminalen/putty en del).

När du får upp den där 'Retroarch GUI' menyn i *random konsolspel * så använd gärna ett externt tangentbord för att navigera dig i menyerna till "User 1 binds" och tryck sedan på respektive knapp när du blir tillfrågad om "Up", "Down", "Select" osv.. och välj sedan 'Save new config" i Retroarch GUI menyn.

I terminalen/putty navigerar du dig sedan till exempelvis
' /.. /configs/nes/'
.. och knackar in 'sudo mv fceumm_libretro.cfg retroarch.cfg'

På så vis har du tagit configsen du tryckte in i Retroarch GUI och ersatt just den NES-emulatorns "egna retroarch.cfg" (kallad fceumm_libretro.cfg) till den vanliga /configs/*konsol*/retroarch.cfg.
(Man skriver helt enkelt över retroarch.cfg med filen fceumm_libretro.cfg)

Reboota.

Nu kommer Retroarch att lyda /configs/nes/retroarch.cfg - före - /configs/all/retroarch.cfg

Mycket enkelt sätt att definiera de olika configsen för varje emulator via Retroarch GUI (den grafiska menyn) - och sedan bara ersätta den gamla retroarch.cfg filen med den nya man får via Retroarch GUI

Och japp sålänge du använder libretro emulatorerna så är det vanliga nes, snes, psx, megadrive mapparna där du ska lägga dina roms, so far so good.

Lycka till!

PS. Har för mig att SNES config fil heter typ 'lr-snes9x-next.cfg' och hamnar i just /..../configs/snes/ mappen.

I vilket fall så kommer det att klart och tydligt stå namnet samt vart configfilen hamnar när du trycker "Save new configuration" i Retroarch GUI.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av sonofabit:

Hej!

Jag lånar den här tråden för ett liknande problem med Retropie och kontroller.

Jag har byggt ihop ett eget litet arkadspel med två kontroller och får allting fungerar fint när jag kör NES (där jag konfigurerat knapparna och joystick i "/opt/retropie/configs/nes/retroarch.cfg"-filen).

Dock så får jag ingenting att fungera för SNES. Har testat att ändra i både "/opt/retropie/configs/snes/retroarch.cfg" och "/opt/retropie/configs/all/retroarch.cfg"-filerna utan att det fungerar. Får ingen respons alls.

Sök och googlat men hittar inga mer alternativ att testa. Tacksam om någon har något förslag.

Tack på förhand.

/Anders

Läs inlägget jag skrev till DragonBall här ovanför, såg att hans inlägg var ett år gammalt haha så han har nog redan knäckt lösningen.. men exakt samma sak gäller i ditt fall

Gäller helt enkelt att skapa egna konsolspecifika configfiler som Retroarch (spelen) ska lyda istället för den universala /configs/all/retroarch.cfg

Skickades från m.sweclockers.com