Anmäl dig till Roborock Challenge!
Permalänk
Medlem

52 grader *skakar* *rädd*

Tja

Har ett system bestående av:

* XP 2100+ AIUHB 0301 @ 166*10.5 = 1743MHz
* Spire Whisperrock III CPU-fläkt - medföljande kylpasta
* Zalman 80mm 38.6 cfm - inblås fram
* Zalman 80mm 38.6 cfm - utblås bak

Annat tjafs:
* Chieftec Matrix-låda
* Abit nForce-2
* Hitech Excalibur Radeon 9700
* 2*256Mb PC2700 - noname

Mitt problem är att jag, enligt den inbyggda termistorn har runt 50 grader varmt i processorn när jag kör spel och dylikt.
Lådtemperaturen ligger på ca 25 grader.

Så fort jag försöker överklocka så börjar cputempen gå upp mot 55 grader. 166*12.5 = 2075MHz funkar bra men den blir så innihelvetes varm. Kan man leva med 55 grader eller bör jag ta det försiktigt?

Jag testade att ha tvärdrag i rummet samtidigt som jag körde med öppen låda. Detta resulterade i chassitemp på 15-16 grader och cputemp på 35! Överklockning gjorde nu nästan ingen skillnad!

Vad bör mitt nästa inköp vara? Får jag bara ned cpu-tempen till 40 grader vid 2100Mhz så är jag nöjd. Jag har en tub ACII liggande som jag kanske borde sätta dit men då är problemet: Hur får jag på bästa sätt bort den gamla skiten? Bensin och bomullstops?

Vattenkylning = för mycket jobb.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk

säker på att ditt moderkort inte visar fel ?

Permalänk
Medlem

Köp en SLK-800, den är bra!
och ja, Kemisk Bensin och bomulstopp går jätte bra..

Visa signatur

| CPU: AMD XP 2700+ TB | Kylare: SLK-800 | Grafikkort: ATI Radeon Sapphire 9700 Pro | Ram: Pc3500 512mb Kingston HyperX 433mhz | Moderkort: Asus A7N8X |HD: WDC 40MB, WDC 80MB| Chassi: Thermaltake Xaser III

Permalänk
Medlem

LOL måste jag nog ta och börja med. Om du mäter internt så skulle jag säga att allt under 80C är lungt. Absoluta maxtemperaturen är 90C enligt AMD fast kortare tider klarar processorn mer än så. Själv har jag över 50C med vattenkylning när jag klockar(över 2V såklart) och den är inte dålig dock har jag 25-27C i mitt rum.

Men hur mäter ditt moderkort temperaturen? Vad är det för moderkort. Iaf så är temperaturen lungt så länge datorn fungerar stabilt. Om du mäter internt kommer du inte få ner temperaturen så mycket med luft och det du behöver göra är nog att höja spänningen lite. Vad kör du på nu?

Permalänk
Medlem

Moderkortet är ett Abit NF7-S och det mäter med hjälp av en termistor som sitter rakt under processorn.
Jag har inte rört några spänningsinställningar än så länge men å andra sidan har övervakningsprogrammet inte sagt något om att jag skulle ha för lite ström heller.

Så om det mäter internt som mitt moderkort gör så är det lungt med 80 grader? hehe... Default inställningarna var: Larm vid 70 grader. Avstängning vid 80 grader.
När jag såg detta tänkte jag: wtf... är dom inte kloka och sänkte till larm vid 55 grader.

Jaja, det var ju bra men jag ska nog ändå skaffa en chassifläkt till på inblås så jag får lite övertryck.

Var har jag fått det ifrån att det skulle vara illa om tempen gick över 50 grader? Är det om man mäter på något annat sätt och i så fall hur mäter man då?

Föresten, kan någon bara bekräfta att 80 garder är lungt? Vore inte bra om Petterk är en galning som tycker om att lura folk att pajja sina processorer. hehe

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lasse Laserman
Moderkortet är ett Abit NF7-S och det mäter med hjälp av en termistor som sitter rakt under processorn.
Jag har inte rört några spänningsinställningar än så länge men å andra sidan har övervakningsprogrammet inte sagt något om att jag skulle ha för lite ström heller.

Så om det mäter internt som mitt moderkort gör så är det lungt med 80 grader? hehe... Default inställningarna var: Larm vid 70 grader. Avstängning vid 80 grader.
När jag såg detta tänkte jag: wtf... är dom inte kloka och sänkte till larm vid 55 grader.

Jaja, det var ju bra men jag ska nog ändå skaffa en chassifläkt till på inblås så jag får lite övertryck.

Var har jag fått det ifrån att det skulle vara illa om tempen gick över 50 grader? Är det om man mäter på något annat sätt och i så fall hur mäter man då?

Föresten, kan någon bara bekräfta att 80 garder är lungt? Vore inte bra om Petterk är en galning som tycker om att lura folk att pajja sina processorer. hehe

hehe, ne det är rätt lungt..

Visa signatur

| CPU: AMD XP 2700+ TB | Kylare: SLK-800 | Grafikkort: ATI Radeon Sapphire 9700 Pro | Ram: Pc3500 512mb Kingston HyperX 433mhz | Moderkort: Asus A7N8X |HD: WDC 40MB, WDC 80MB| Chassi: Thermaltake Xaser III

Permalänk
Medlem

Lasse Laserman

Okej överhettninsskyddet använder sig av den interna så du kan nog vara lung

80C socket temperatur är såklart för mycket. 80C on-die är väl som ett maximalt max för en dator under belastning. Men oftast är det lungt sålänge den är stabil. Såklart kan 55C socket låta mycket men det är inte så mycket att processorn tar någon skada. Om tempen stämmer relativt bra då då. Som sagt enligt AMD är maxtemperaturen innan processorn tar skada/går sönder 90C, men du har ett överhettningsskydd som läser on-die temperaturen och stänger av vid 80C eller vad du sa att du hade ställt in den på så kör så långt du kan köra prime stabilt.

btw själv körde jag min 1600+ med luftkylning ett tag och då hade jag 75C full load och även så var den överklockad 2-300mhz.

Permalänk
Hedersmedlem

Lasse, om du bara ska köra den i 1743 MHz så kanske du kan sänka Vcore lite, det borde en AIUHB 0301 klara. Kolla på min 1700+ t.ex. Den kör jag på det lägsta som jag kan ställa Vcore på i BIOS och den klarar 1700 MHz. Sänka Vcore är ett mycket effektivt sätt att få ner tempen.

Men självklart ska du inte göra så, utan fixa bättre kylare och överklocka mera, den där processorn måste ju klara över 2.3 GHz minst.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Mitt Gigabyte 7VA har default shutdown temperaturen satt till 110 grader Celsius... vad är meningen med det om ni säger att 90 grader räcker för att döda CPUn?

Visa signatur

http://www.kindredspirits.nu - skön goth utan förbehåll

Permalänk
Medlem

Äh, min tbird låg på 88 sockettemp när fläkten hoppat loss
Funkade så i två dagar, sen upptäckte jag det och satte dit fläkten igen..

Visa signatur

"Utom de elva omkomna, av vilka en var tolv år, skadades 24 oftast äldre personer, sade polisen." - expressen.se
Data/Dator?

Permalänk
Medlem

hade min duron 800 över 120C ett tag, satte i en disk i datorn så råkade jag dra ur fläkt sladden, satte på datorn o gick o käka en lugn middag. när jag kom tebax så bar skärmen svart o jag fatta inte varför. kände på kylflänsen o brände mig. lät den va av en stund o sen så starta den. gick in i bios o då stog de *18°C, efter en stund så gick den ner under 110C, men den funkade fint. Gjorde ungefär likadant med min föredetta XP1800+ men den överlevde den med.

Visa signatur

http://www.mobilabredband.se/ Forum för mobilabredband.

Permalänk
Medlem

det mäter en hel del olika på olika moderkort.. Min gamla Tb1400-kamin ligger på 50 idle med taisol m originalfläkt på ett abit kt7a, men med 92 mm cpufläkt@7v så kommer den precis upp i 50 på full load..

Vissa hävdar att tb1400 skall ligga på typ 30-35 grader på idle, och över 40 i full load är brandfara, men det är hjärnblödning att hävda det.

jag hade inte oroat mig speciellt för 50 grader.. Sen ser du ju tydligt att du behöver jobba på luftflödet i burken när tempen sjönk 15 grader med öppen låda/tvärdrag. Kanske skall fundera på att dra t.ex. ide-kablage lite snyggare, eller fundera över hur mycket luft chassifläktarna får?

Visa signatur

gör det bäst, gör det själv.
Mata inte Trollen.

Permalänk
Medlem

Hehehe inget mot min ju 1800+ @ 1900+ som ligger runt 61-62 grader fulload.
Inget att oroa sig över.

Visa signatur

"People who invent random theories which only defend the vendor must have
been beaten as children. Beaten with sticks."
- Theo de Raadt

Permalänk
Medlem

Min 2100+ ligger på 59 grader i kärnan @ 1,8v och eftersom den är stabil så ser inte jag nån anledning att vara orolig och upprörd över det. Får ner den till runt 50 grader om jag drar upp diverse fläktar på 12v inkl min enermax på min slk-800.

Permalänk
Medlem

skärp dig för faan! AMD tycker väll att man inte ska ha över 60 grader men det gör inget. min datorlåg på 66 i fullload

Visa signatur

Yay!

Permalänk
Medlem

Min 2100 ligger på 50 idle enligt bios på mitt asus a7v333, med taisol m deltafläkten. så länge datorn är stabil så bryr jag mig inte ett dugg.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OTTO
hade min duron 800 över 120C ett tag, satte i en disk i datorn så råkade jag dra ur fläkt sladden, satte på datorn o gick o käka en lugn middag. när jag kom tebax så bar skärmen svart o jag fatta inte varför. kände på kylflänsen o brände mig. lät den va av en stund o sen så starta den. gick in i bios o då stog de *18°C, efter en stund så gick den ner under 110C, men den funkade fint. Gjorde ungefär likadant med min föredetta XP1800+ men den överlevde den med.

plasten på min fläkt hade smält så fläkten tog emot så den stannade låg kring 100 C hehe

Permalänk
Medlem

AMD är som kackerlackor; de går inte att döda!

Permalänk
Medlem

hahaha så sant så

min xp2000+ palamino ligger ca 70 idle temp, för jag har blivit så jävla less på oljudet. så den kör på recycle air i lådan har stängt av mina 4 chassifläktar så den kör bara med cpu fläkten. En enermax på en AX-7. Den går upp i ca 80 grader i fulload. Men det gör inte ett skit tycker jag...Den har funkat i 2 veckor med en temp på 98 grader osså. Varm go liten pryl man har. Men som sagt 50 grader hade jag varit glad att ha(får det om jag har på alla fläktar).

Visa signatur

Har en fet ny dator

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petterk

Okej överhettninsskyddet använder sig av den interna så du kan nog vara lung

Petterk: Gör den det på Epox 8RDA+ också ??

Visa signatur

Data

Permalänk
Medlem

jopp...
nån som sett videon från TH???
en AMD XP som dom plockar bort flänsen under ett Q3-game dör rätt fort och börjar ryka(troligen pastan) när dom sen mäter tempen så ligger den på 260 grader C..... (kan ha vart 360 oxå men 260 är mycke d me....)

Visa signatur

[DESKTOP] FD Define 7XL | VIII Dark Hero (EK-Monoblock) | 5950x | 128GB ECC | RTX3090 (Vector² ABP) | 2*2TB SN850 [SERVER] i5-13400 | 64GB | 108TB (raw)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tbax
jopp...
nån som sett videon från TH???
en AMD XP som dom plockar bort flänsen under ett Q3-game dör rätt fort och börjar ryka(troligen pastan) när dom sen mäter tempen så ligger den på 260 grader C..... (kan ha vart 360 oxå men 260 är mycke d me....)

Att plocka bort kylflänsen från en processor e lika dumt som att köra runt med bilen utan kylarvätska.
Att överhettningsskyddet inte fungerade är ju en knepig grej, men vem tar bort flänsen sådär när man ska spela quake 3?

Permalänk
Medlem

Jag hade runt 64c full load... Sen köpte jag en Thermaltake volcano 7+... Ligger på 38c i fulload med min AMD athlon 1,4ghz

Visa signatur

Näe men är det inte "era lol"-RoBBuzZ? Snabbt tar han tronen som lol-missbrukaren #1 med ännu ett klockrent citat! /ThreadZ

Permalänk
Medlem

Slå den om ni kan

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jamzo

Petterk: Gör den det på Epox 8RDA+ också ??

Japp, dock är det en hårdvarulösning så att man inte kan mäta den i tex MBM.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petterk

Japp, dock är det en hårdvarulösning så att man inte kan mäta den i tex MBM.

okay... ja, de suger ju att man inte kan läsa av den tempen i tex MBM.. men jaja..

Visa signatur

Data

Permalänk

först hade jag någon jävla skitfläkt som lät damsugare o ändå var skitdålig.. kommer inte ihåg vad den hette, men ja gjorde väll misstaget at köpa den för den var grymm... hmm just ja thermaltake mini super orb hette den... ush skitfläkt... då låg den på 76 när ja spela.. så köte ja en taisol coppar skit.. så nu är den nere i 52-55 grader istället... mågna skulle säga att det är för mycket.. men jag bryr mig inte för 5öre... varför ska ja ha en så kall data som möjligt? jag har hellre en TYST dator.. iofs e inte taisolen så tyst, del tutar i 36dB, men det är bättre än min förra... men nästa månad ska ja köpa en 15dB fläkt till cpu'n o då jävlar va tyst det ska vara