Vad har ni för prestanda i GTA V?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sirme:

jag är nyfiken på om mitt grafikkortsbyte är tillräckligt för "maxxat" i 1080p med 60 hz iaf:), så om någon har en liknande konfiguration får ni gärna berätta vad ni får för prestanda annars ska jag observera vad jag får själv och lägger upp när det är klart, är dock bara på skiva 2 nu,
ska också bli intressant att se om gta v kan dra nytta av HT någon som vet?:)

Ja det kan jag lova.

Permalänk
Avstängd

Här har ni TITAN X max settings 1080p

https://www.youtube.com/watch?v=5Cu_NFHXxqY

Verkar snitta runt 80-90 fps

Permalänk
Medlem
Skrivet av milo_:

Låter lovande.

Skulle du kunna kolla om inställningen "Ignore Suggested Limits" högst upp i grafikinställningarna är aktiverad? I så fall är detta boven.

Den står nu på OFF.

Men ändra jag till high i spelet så wajna den om för mycket vram används. Endå flyter spelet OK på min 4670k @ stock med gtx960 2gb. Inte vart under 50fps so far.
Kollar jag CPU användningen så är den maxxad på alla kärnor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elixyr:

Den står nu på OFF.

Men ändra jag till high i spelet så wajna den om för mycket vram används. Endå flyter spelet OK på min 4670k @ stock med gtx960 2gb. Inte vart under 50fps so far.
Kollar jag CPU användningen så är den maxxad på alla kärnor.

Okej, bra att man kunde komma förbi begränsningen i alla fall.

Intressant att din CPU pressas så hårt med "bara" ett 960.

Permalänk
Medlem

CPU: Intel i5 4670K (3,4 GHz)
GPU: GeForce GTX 770
RAM: 8 GB (1600 MHz)
RES: 1920x1080
GFX: High/Very High
FPS: 55-65

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Orolig för CPU-Prestandan. Ska lira i 1200p, hellre 60+fps än allt ögongodis på. Får se hur det går

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Hittat lite tidiga tester nu. AMD-CPUer verkar prestara otroligt dåligt

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Jäkligt korkat av alla som bytt sitt 970 mot 290 pga .5gb "buggen"

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av AeoNES:

CPU: Intel i5 4670K (3,4 GHz)
GPU: GeForce GTX 770
RAM: 8 GB (1600 MHz)
RES: 1920x1080
GFX: High/Very High
FPS: 55-65

Har du 2 gb eller 4 gb versionen av 770, och viket märke?

Visa signatur

I7 13700KF - RTX 3070 - ASUS VG27A - Corsair K70 RGB - Logitech G502
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veerz:

Har du 2 gb eller 4 gb versionen av 770, och viket märke?

2GB och EVGA. Jag ångrar mig lite nu i efterhand att jag inte valde 4GB-versionen, för det är enda hindret att kunna höja Texture Quality från Normal till High.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk

CPU: Intel i5 3570@4,2GHz
GPU: GTX 580 1,5gb
RAM: 16 GB
RES: 1440p
GPU: High/normal, max distance och ett par kantutjämning 2-4x
FPS: 60-70

Har dock inte hittat max/perfekta settings än. Rätt hackigt i menyerna.
Har dåligt med VRAM men beräkningstunga inställningar verkar den inte ha några problem med. GTA IV kan jag inte ens köra dessa settings på. Rockstar snackade inte bara när de sa att det inte var en portning.

Permalänk
Medlem

För att få bättre prestanda så stäng av allt under "Advanced Graphics". Vet inte ens om jag ser någon stor skillnad om de inställningarna är på eller av.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Googolplex:

CPU: Intel i5 3570@4,2GHz
GPU: GTX 580 1,5gb
RAM: 16 GB
RES: 1440p
GPU: High/normal, max distance och ett par kantutjämning 2-4x
FPS: 60-70

Har dock inte hittat max/perfekta settings än. Rätt hackigt i menyerna.
Har dåligt med VRAM men beräkningstunga inställningar verkar den inte ha några problem med. GTA IV kan jag inte ens köra dessa settings på. Rockstar snackade inte bara när de sa att det inte var en portning.

Det är ganska sjukt vad stor skillnad det gör att det inte är en port, GTA V fungerar bättre vid release än GTA IV gör idag, 7 år efter release

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Hade 970 klarat den upplösningen ändå med en halv gig till i ram?

Känns som att prestandan ändå är på gränsen redan på 1080p

Ja, det är det om man vill ha allt godis på! Mitt GTX 970 började bete sig konstigt direkt efter 3.5GB minnesanvändning, men innanför det fungerar det perfekt. Sjukt dåligt. 290X var det inga problem alls, inte ens med 4x MSAA:

https://www.youtube.com/watch?v=ReVNkP7oAgE

Skrivet av Vangen:

En kompis till mig kör med ett 760 4GB kommer han utan några problem köra det mesta på high med bra flyt?

Läste du exakt vad jag skrev?

Skrivet av BrottOchStraff:

Jäkligt korkat av alla som bytt sitt 970 mot 290 pga .5gb "buggen"
http://pclab.pl/zdjecia/artykuly/chaostheory/2015/04/gtav/cha...

En polsk sida från nowhere. Dom där siffrorna ser väldigt konstiga ut. 290X får typ samma siffror som Titan, och tack vare att det har lite mer minne än GTX 970 så går det att slå på MSAA 4x med om du verkligen maxxat allt. Jag testade självklart MSAA på GTX 970 i exakt samma inställningar i 1080p maxat och det laggade rejält.

290X kör det maxat med allt på max med 4x MSAA och mycket bra fps:

https://www.youtube.com/watch?v=ReVNkP7oAgE

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

Med datorn och upplösningen i sign

maxat allt förutom msaa avstängt och även det där grejen med draw line sakerna. får 80-100 fps men har så klart vsync på. använder ca 5200/6000 gpu minne

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Hittat lite tidiga tester nu. AMD-CPUer verkar prestara otroligt dåligt

Nu är det kokta fläsket stekt! Menar du att AMD är undermåliga jämfört mot Intel i spel?!

När är testet ifrån? Nvidia rullade ju ut sina "GTA V-drivisar" igår innan spelet släpptes medans AMD kom med sina idag, är testet genomfört med eller utan dessa drivrutiner för AMD-korten?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Känns som jag får väldigt dålig prestanda i 1080p, körde benchmarken och fick 30-60 fps efter jag valt optimera i Geforce Experience. Game ready drivers för spelet.

i7 4770K, GTX 780, 16 GB Ram m.m

Något är väldigt skumt! Körde ner grafiken på lägsta och fick ändå samma kassa prestanda.

Visa signatur

Meh

Permalänk
Avstängd

Jag har idag ett 2 GB GTX 770 men funderar på att köpa ett till och köra SLI. Hur fungerar det med VRAM..? Blir det att korten kan då nyttja 4 GB eller blir det bara ändå 2 GB i VRAM..?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2good4you:

Ja, det är det om man vill ha allt godis på! Mitt GTX 970 började bete sig konstigt direkt efter 3.5GB minnesanvändning, men innanför det fungerar det perfekt. Sjukt dåligt. 290X var det inga problem alls, inte ens med 4x MSAA:

https://www.youtube.com/watch?v=ReVNkP7oAgE

Läste du exakt vad jag skrev?

En polsk sida från nowhere. Dom där siffrorna ser väldigt konstiga ut. 290X får typ samma siffror som Titan, och tack vare att det har lite mer minne än GTX 970 så går det att slå på MSAA 4x med om du verkligen maxxat allt. Jag testade självklart MSAA på GTX 970 i exakt samma inställningar i 1080p maxat och det laggade rejält.

290X kör det maxat med allt på max med 4x MSAA och mycket bra fps:

https://www.youtube.com/watch?v=ReVNkP7oAgE

En del har "maxat" spelet med ett 970 med riktigt bra fps, så det beror väldigt mycket på tror jag. Alldeles för tidigt för att kunna säga vilket kort som är bäst i GTA V, bättre att vänta på att spelet uppdateras och på tester från SweC till exempel

Permalänk
Skrivet av 2good4you:

Ja, det är det om man vill ha allt godis på! Mitt GTX 970 började bete sig konstigt direkt efter 3.5GB minnesanvändning, men innanför det fungerar det perfekt. Sjukt dåligt. 290X var det inga problem alls, inte ens med 4x MSAA:

https://www.youtube.com/watch?v=ReVNkP7oAgE

Läste du exakt vad jag skrev?

En polsk sida från nowhere. Dom där siffrorna ser väldigt konstiga ut. 290X får typ samma siffror som Titan, och tack vare att det har lite mer minne än GTX 970 så går det att slå på MSAA 4x med om du verkligen maxxat allt. Jag testade självklart MSAA på GTX 970 i exakt samma inställningar i 1080p maxat och det laggade rejält.

290X kör det maxat med allt på max med 4x MSAA och mycket bra fps:

https://www.youtube.com/watch?v=ReVNkP7oAgE

Hm undrar vad den där V-ram räknaren i spelet egentligen baseras på.
först trodde jag att den helt enkelt bara summerade inställningar efter fasta parametrar, men jag får helt andra siffror än han i videon.

Anyway, mitt 970 är nere på 35 fps när minnet närmar sig 3,5GB, jag är knappast orolig

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Babianus:

Jag har idag ett 2 GB GTX 770 men funderar på att köpa ett till och köra SLI. Hur fungerar det med VRAM..? Blir det att korten kan då nyttja 4 GB eller blir det bara ändå 2 GB i VRAM..?

2+2=2 när det gäller vram i sli/crossfire

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

En del har "maxat" spelet med ett 970 med riktigt bra fps, så det beror väldigt mycket på tror jag. Alldeles för tidigt för att kunna säga vilket kort som är bäst i GTA V, bättre att vänta på att spelet uppdateras och på tester från SweC till exempel

Ta ditt GTX 970 och sätt _allt_ på very high i 1080p och testa sen slå på MSAA och se vad som händer så får du se själv.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

i5 4670K @Stock och Asus 280X TOP och kör med 120hz in-game, men har V-Sync alternativet "Half".. Har typ 60 FPS hela tiden, droppade vid ett tillfällel ner till 57 FPS.. Tror inte att det ens droppat under 50 FPS nångång..

Ni som kör med 60hz skärm och väljer att köra med med V-sync på "half", jag tror att det kommer vara 30 fps för er..

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2good4you:

Ta ditt GTX 970 och sätt _allt_ på very high i 1080p och testa sen slå på MSAA och se vad som händer så får du se själv.

Kan jag inte då det fortfarande laddar ner, sjukt långsamt. Har dock sett videos på folk med 970 som kör med högsta och dom "laggar" inte. Du borde kanske vara mer specifik med hur ditt 970 laggar, vilken fps får du? Vad blir det för skillnad om man har TXAA eller FXAA istället för MSAA (MSAA kräver ju galet mycket och är knappt någon skillnad)

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2good4you:

Ta ditt GTX 970 och sätt _allt_ på very high i 1080p och testa sen slå på MSAA och se vad som händer så får du se själv.

Det kan ju bero på att kortet inte orkar med att driva allt, men visst. Tror du tar det lite till det extrema med hur mycket det faktiskt påverkar prestandan. Jag menar, hade du inte vetat om det, hade du då allvarligt ens känt någon skillnad? (Vet ju redan nu vad du kommer svara men).

Visa signatur

Chassi: Louqe Ghost S1 | CPU: AMD Ryzen 7 7700X | Kylare: Cooler Master MasterLiquid Lite 240 | Ram: Kingston Fury Beast RGB 32GB 6000MHz | GPU: AMD Radeon RX 6800 | MB: ROG STRIX X670E-I GAMING WIFI | PSU: Corsair SF750 Platinum | SSD: Samsung 970 EVO 1TB + Intel 660p 1TB | Skärm: Acer Nitro XV252QF@390hz | Ljud: HD650+Røde AI-1 | KB: Hemmabygge 60% | Mus: Logitech PRO X Superlight 2 |

Permalänk

Våra vänner på Guru3d har slängt upp lite siffror.
http://www.guru3d.com/articles_pages/gta_v_pc_graphics_perfor...

Visa signatur

| i5 13600K | Noctua NH-D15S | PRO z690-p | 16GB RAM 3200 | EVGA RTX 3080 |
| Fractal Design Newton 800w platinum | 3xBenQ XL2420T + 3D Vision gen2|
| Win10 x64 | Logitech Pro X Superlight | Sennheiser HD 599 | Pioneer VSX-D510 |

Permalänk
Skrivet av 2good4you:

Ta ditt GTX 970 och sätt _allt_ på very high i 1080p och testa sen slå på MSAA och se vad som händer så får du se själv.

Det som händer är att kortet är för klent. Minnesanvändningen går upp till hela 3,4GB, dessutom, men det spelar inge roll, eftersom kortet i övrigt är för klent för att spela på dessa inställningar.

Man skulle säkert kunna tvinga det till att får slut på minne, genom att supersampla en högre upplösning, och då kanske man skulle få se prestandan störtdyka från 20fps till 15fps när minnet slår i taket. Åh nej! Katastrof!

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av milo_:

Skulle du kunna lägga in en mall i OP för hur man bör skriva sitt inlägg för att underlätta så mycket som möjligt för alla andra? För som det ser ut nu är det väldigt många som bara skriver "X FPS med Y grafikkort". Hjälper ingen.

Något i stil med:

CPU:
GPU:
RAM:
RES: (Upplösning)
GFX: (Inställningar)
FPS:

Bra tips, ska lägga in det direkt. Någon får gärna hjälpa mig hur jag ska formulera hyperthreading. Ny rad eller efter CPU som nu?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevve1:

Bra tips, ska lägga in det direkt. Någon får gärna hjälpa mig hur jag ska formulera hyperthreading. Ny rad eller efter CPU som nu?

Tror helt ärligt inte att många väljer att slå av HT om man sitter på en processor som har stöd för det. Men annars får du väl lägga in HT under CPU, eller så kan man ta upp det i sin kommentar nedanför mallen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av milo_:

Tror helt ärligt inte att många väljer att slå av HT om man sitter på en processor som har stöd för det. Men annars får du väl lägga in HT under CPU, eller så kan man ta upp det i sin kommentar nedanför mallen.

Japp, ser kanske för kluttrigt ut med för mycket. Hoppas även de som svarat utan att uppge specifikationer är beredda att göra det igen. Guru3d ska ha gjort en benchmark men jag är ändå nyfiken på hur folks olika specs funkar till spelet.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.